Nexium
Fra : Ukendt

Dato : 06-07-04 21:11

Hej,

jeg har fået ordineret Nexium til behandling af lidt spiserørskatar, og jeg
har kunnet læse mig frem til at det sætter mavesyre-produktionen ud af
drift. Er der nogen der ved hvad det har af betydning for fordøjelsen?

Mvh. Rune

Fra : Else Holm

Dato : 06-07-04 21:29

"Rune Bjerregaard" <runeATdirekte.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> og jeg har kunnet læse mig frem til at det sætter
> mavesyre-produktionen ud af drift. Er der nogen der ved hvad det har

Min bedre halvdel har tidligere fået Nexium igennem en længere
periode - han havde ingen bivirkninger i form af problemer med
fordøjelsen.

--
Else

Fra : Viggo

Dato : 07-07-04 16:35

> [...]
> har kunnet læse mig frem til at det sætter mavesyre-produktionen ud af
> drift. Er der nogen der ved hvad det har af betydning for fordøjelsen?

Tager næsten dagligt 20 mg Nexium - ingen fordøjelsesproblemer, og evt.
oppustethed efter måltidet forsvinder.
--
Vh
Viggo

Fra : Finn

Dato : 07-07-04 20:38

> [...]
> har kunnet læse mig frem til at det sætter mavesyre-produktionen ud af
> drift. Er der nogen der ved hvad det har af betydning for fordøjelsen?

Tager i øjeblikket Nexium som tilsyneladende er det bedste (og dyreste) på
markedet. Har prøvet diverse mavesårsmedicin siden jeg i 1996 blev sat på
varig behandling. Lige siden har jeg haft forhøjet blodtryk og hverken
kunnet tåle alkohol eller sukker. Min læge siger at det må skyldes andre
forhold, hvilket jeg bestemt ikke er enig i. Jeg har selvfølgelig forsøgt at
stoppe behandlingen, hvilket desværre ikke lader sig gøre. Kortvarig brug
burde dog ikke give dig nogen problemer.

Mvh Finn

Fra : Viggo

Dato : 08-07-04 11:51

"> >

> [...]
> stoppe behandlingen, hvilket desværre ikke lader sig gøre. Kortvarig brug
> burde dog ikke give dig nogen problemer.

Jeg har taget 20 mg næsten dagligt i over et år uden at få problemer som
dine. Hvis jeg drikker rødvin uden at have taget Nexium, får jeg derimod
problemer. Jeg har i forvejen let forhøjet blodtryk, og det er ikke blevet
værre.
--
Vh
Viggo

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 14-07-04 21:52

"Rune Bjerregaard" <runeATdirekte.org> wrote in message

> [...]
> har kunnet læse mig frem til at det sætter mavesyre-produktionen ud af
> drift. Er der nogen der ved hvad det har af betydning for fordøjelsen?

Mine erfaringer er ikke gode. Jeg tog Nexium i et halvt års tid, hvor
jeg i en periode var oppe på 40 mg's piller. Hvis man så stopper
pludseligt, går der totalt spunk i tarmene, så der skal trappes langsomt
ned.

Med mavesyrehæmmende piller bliver tarmene hårdt belastet, da maden
ikke er lige så fordøjet som den plejer at være, når den ryger ned i
tarmen. Og det kan desværre få tyktarmen til at blive forstyrret -
noget, jeg nu har lidt af i et par år efter at være stoppet med Nexium.

Det var ubehageligt at have spiserørskatar, men det er fanden fiseme
lige så irriterende at have forstyrret tyktarm. Man har skiftevis diarré
og forstoppelse, og en konstant trykken i den ene side af sækken.

Pas på med de piller der - overvej at omlægge kosten, og så droppe
pillerne helt.

Mvh. JIB

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 23:19

Hej Rune

> [...]
> har kunnet læse mig frem til at det sætter mavesyre-produktionen ud af
> drift. Er der nogen der ved hvad det har af betydning for fordøjelsen?

Jeg havde på et tidspunkt fået mavesyre op i mit spiserør og havde fået et
par alvorlige sår der, jeg var i en periode på en måneds tid til halvanden
oppe på 120mg dagligt, uden problemer...

Jeg har også fået det siden, hvor jeg har taget alt mellem 20-60mg om dagen,
uden problemer...

Der kan selvfølgelig være folk det generer, men det mærker du, hvis alt er
normalt og din mavesyre holdes dæmpet, så er det jo fint...

Skal iøvrigt lige rette dig, det sætter ikke din mavesyre produktion ud af
drift, det nedsætter den bare, det kaldes 'syrepumpehæmmere' den form for
medicin...

Men jeg vil foreslå dig at kigge din kost efter i sømmene, samt dit liv,
hvad stress angår...

Mvh

Carsten, Østerbro