Forlængelse af telefonledning
Fra : Martin Siegumfeldt

Dato : 06-07-04 18:30

Jeg har lige bestilt 2 Mbit ADSL, og skal have lavet et telefonstik nær mit
skrivebord og computer. I den forbindelse er jeg nødt til at trække en
ledning 10-15 meter fra der hvor forbindelsen går ind i min lejlighed. Er
der nogen grund til at købe en dyr telefonledning frem for en billig?

/Martin

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-07-04 18:36

"Martin Siegumfeldt" <msie02@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ledning 10-15 meter fra der hvor forbindelsen går ind i min lejlighed. Er
> der nogen grund til at købe en dyr telefonledning frem for en billig?

Den er desværre lidt svær at svare på...
Hvis du ved at du bor tæt på bycentralen (1-2 km), kan du faktisk bruge et
hvilket som helst kabel. Men hvis afstanden er ude omkring det kritiske, vil
det være en nødvendighed at kablet er parsnoet.

Under alle omstændigheder: Skal det laves som fast installation, skal der
som udgangspunkt bruges ordentligt kabel, dermed parsnoet. En tynd to-ledet
Harald Nyborg forlænger kan jeg ikke betragte som ordentlig.

MVH
Kent Glerup

Fra : Martin Siegumfeldt

Dato : 06-07-04 19:46

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
to-ledet
> Harald Nyborg forlænger kan jeg ikke betragte som ordentlig.

Kan man finde placeringen af disse centraler et sted? Jeg bor i centrum af
Aalborg, så mon ikke jeg er inden for denne afstand. . .

Tak for hjælpen

/Martin

Fra : Per Olsen

Dato : 06-07-04 22:43

Hvorfor skal du have telefonstik nær computeren? Hvis du alligevel skal
trække kabel, hvorfor så ikke placere ADSL modemet der hvor dit telefonstik
er i dag og så trække et netværkskabel derfra til dit skrivebord? Jeg er
også sikker på at du kan lave det pænere end TDC ...

I øvrigt ... når du nu betaler for en 2Mbit forbindelse, så er udgifter til
kabel lidt ligegyldige i det store perspektiv ...

PS: Alternativt kunne du også købe en trådløs router og et trådløst netkort
.... så skal du slet ingen ledninger trække

Fra : Allan Lagrand

Dato : 08-07-04 20:16

Hej
Brug ALTID parsnoet, det kabel som tdc bruger er cat5 kabel (pds)
Hvis ikke det er parsnoet kan signalerne genere hinanden, og hvis det sker,
skal man alligevel skifte kablet til parsnoet, så kan man lige så godt gøre
det fra starten.

m.v.h. abl

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-07-04 20:30

On Thu, 8 Jul 2004 21:16:04 +0200, "Allan Lagrand"
<abl@lagspamrand.dk> wrote:

>Hej
>Brug ALTID parsnoet, det kabel som tdc bruger er cat5 kabel (pds)

PDS kan man bruge til alverdens ting.. Men TDC bruger ikke PDS. De
bruger 3 parts kabler, som også kan tåle at sidder udendørs.

Fra : Cubus

Dato : 08-07-04 21:20

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev

> PDS kan man bruge til alverdens ting.. Men TDC bruger ikke PDS. De
> bruger 3 parts kabler, som også kan tåle at sidder udendørs.

TDC bruger for tiden til alm småinstallationer, kabler med enten 2, 3
eller 4 par. Og det er Cat5-kabel. Parrene har samme farvekode
som alm PDS-kabel (dvs ikke længere rød/blå, gul/brun.. men
blå/hvid-blå, orange/hvid-orange...)

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Martin Siegumfeldt

Dato : 11-07-04 16:43

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message
> [...]
> eller 4 par. Og det er Cat5-kabel. Parrene har samme farvekode
> som alm PDS-kabel (dvs ikke længere rød/blå, gul/brun.. men

Oki, jeg siger tak for hjælpen -parsnoet det bliver. Er der nogen der kan
anbefale en butik der er billigere end TDC (Der må være nogen)

Mvh

Martin