Hvornår er man en god forælder?
Fra : Mette

Dato : 06-07-04 17:11

Jeg går ofte og spekulerer på om jeg er en god forælder.
Der er ingen tvivl om, at min datter er en glad og harmonisk pige, der i
perioder har flere hysteriske anfald end andre gange...det er vist meget
normalt, når der er magtkampe.

Men hvad er jeres bud på hvad en god forælder er?
Er man en god forælder, hvis man har faste rutiner og rammer?
Er man en god forælder, hvis man er "skrap" (som min datter synes jeg er
pt.)
Er man en god forælder, hvis man barnet se alle de Disneyfilm hun orker?
Er man en god forælder, hvis man slukker for TV efter 1 time?
Er man en god forælder, hvis man tager på ferie hver sommer?
Er man en dårlig forælder, hvis man ikke har mulighed for det?

Hvad er det, der gør en god forælder? Bliver kvaliteten mål udfra resultatet
(det harmoniske barn) eller metoderne?

Fra : Peter Pater

Dato : 06-07-04 17:49

"Mette" <m@nospam.dk> wrote in message

> Hvad er det, der gør en god forælder? Bliver kvaliteten mål udfra
resultatet
> (det harmoniske barn) eller metoderne?

man er en god forælder når man elsker sit barn, og lader barnet få det at
vide.
1000 metoder kan være lige gode.
det er min mening
anders

Fra : Mikkel Brahm

Dato : 06-07-04 18:11

Baret er vel en ret god målemetode på om man gør tingene rigtigt. Hvis det
fungerer, så kan det vel ikke være helt skidt

I det hele taget, så mener jeg at man skal være meget opmærksom på sigt barn
og hele tiden "mærke efter" hvad det er barnet har behov for, og hvad det er
barnet kan kapere. Jeg mener at der er det fundamentale problem med alle
"kogebogsopskrifterne" på hvordan man får et barn til at sove/spise/opføre
sig pænt osv. at de skærer alle børn over en kam.

Min oplevelse er, at børn er mindst lige så forskellige og individuelle som
voksne. Mindst, for de er ikke lige så bundet af normer og regler. Derfor er
det vigtigt at tale til barnet på en måde som det pågældende barn forstår og
er modtageligt for, der er vigtigt at sætte de rammer og grænser det
pågældende barn har behov for, det er vigtigt at lade barnet se den mængde
TV som passer ind i barnets øvrige døgnrytme osv.

Hvis dit barn er glad og harmonisk vil jeg vædde på at du er en god
forælder. Så giv lige dig selv et klap på skulderen fra mig

Mvh. Mikkel.

Fra : Lars Raaby

Dato : 06-07-04 20:41

Mette skrev bl.a.:
> [...]
> pige, der i perioder har flere hysteriske anfald end andre
> gange...det er vist meget normalt, når der er magtkampe.

I har da lige været på shopping i dag og hygget jer. Så
selfølgelig er du da en god mor.

> Men hvad er jeres bud på hvad en god forælder er?
> Er man en god forælder, hvis man har faste rutiner og rammer?
Ja børn kan godt lide tryghed.
> Er man en god forælder, hvis man er "skrap" (som min datter
> synes jeg er pt.)
Det er vist alle forældre på et tidspunkt.
> Er man en god forælder, hvis man barnet se alle de Disneyfilm
> hun orker?
Nej, så er det fordi du ikke gider dit barn
> Er man en god forælder, hvis man slukker for TV efter 1 time?
Ja der er også andre ting.
> Er man en god forælder, hvis man tager på ferie hver sommer?
nej.
> Er man en dårlig forælder, hvis man ikke har mulighed for det?
Nej. Vi skal da heller ikke på ferie i år.

> Hvad er det, der gør en god forælder? Bliver kvaliteten mål
> udfra resultatet (det harmoniske barn) eller metoderne?
Gode forældre er når de forstår deres barn/børn så de kan blive
set, hørt og forstået.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Mette

Dato : 06-07-04 22:34

"Lars Raaby" <Lars.raaby@adslhome.dkx> skrev i en meddelelse

> Nej, så er det fordi du ikke gider dit barn

Så firkantet er det vel ikke? Hvis man gennem en hel dag har spillet spil,
slåsset for sjov, afholdt "stjerne for en eftermiddag" (2 deltagere, komplet
med pointgivning og finale...*g*), været på legeplads, kigget billeder, læst
bøger osv...og man så hen på eftermiddagen/aften giver hende lov til at
stene foran kassen, er det så fordi man ikke gider sit barn?
Hvis damen virkeligt hellere vil se tegnefilm for 117. gang for at slappe af
(sådan som man jo slapper af i en ferie) mere end hun vil så meget andet, er
det så fordi man ikke gider sit barn?

Fra : Lars Raaby

Dato : 07-07-04 08:01

Mette skrev bl.a.:
> [...]
> for at slappe af (sådan som man jo slapper af i en ferie) mere
> end hun vil så meget andet, er det så fordi man ikke gider sit
Så er vi da helt enig. Jeg troede du bare ville plante hende
foran fjernsynet og så lade hende være der til hun ikke gider det
mere.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Lars Raaby

Dato : 06-07-04 20:57

Mette skrev bl.a.:
> [...]
> gange...det er vist meget normalt, når der er magtkampe.
>
> Er man en dårlig forælder, hvis man ikke har mulighed for det?

Hvis det er sådan at du ikke har et sted at tage hen i ferien må
du da godt kommer her over til mig i Jylland et par dage.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Mette

Dato : 06-07-04 22:30

> Hvis det er sådan at du ikke har et sted at tage hen i ferien må
> du da godt kommer her over til mig i Jylland et par dage.

Tak for tilbuddet, men jeg vil nu helst være her i Glostrup med min
kæreste

Fra : figo

Dato : 22-07-04 21:11

Mette <m@nospam.dk> skrev i en