Apporterings hjælp
Fra : Ukendt

Dato : 06-07-04 12:18

Hej,

Jeg har en 7 måneders Golden Han som jeg har lidt apporteringsproblemer med.
Har er en meget samarbejdsvillig hund at træne lyddighed med, men så snart
der kobles en dummie på, går det galt.
Og det er jo nu i den alder han har, at der ligesom skal kobles lidt mere
spændende træning på, end blot "sit", Bliv", og linieføring.

Han kan næsten ikke vente med at få lov til at hente dummien, men reagerer
ikke på hjemkladet og når han kommer så at sige aldrig helt hen til mig med
dummien. Hvis jeg kan overtale ham til at komme hjem, smider han dummien en
5 meters penge fra mig.
Og han kommer slet ikke tilbage med særlig stor iver, som jeg har set mange
andre hunde gøre, når det drejer sig om apportering.

Jeg synes efterhånden at jeg har prøvet alt. Stået op, ligget ned, siddet
med ryggen til og gemt mig, blot for at han skulle blive nysgerrig nok -
lige meget synes jeg det hjælper.

Er der nogen der har nogle gode idéer til hvad jeg evt. kan prøve?

Mange hilsner Erik

Fra : Battlefield´s

Dato : 06-07-04 12:21

"Erik Aalund" <aalund.snabelá.esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige meget synes jeg det hjælper.
>
> Er der nogen der har nogle gode idéer til hvad jeg evt. kan prøve?

Hej Erik
Prøv at løbe den modsatte vej, altså væk fra hunden alt hvad du kan. Når
hunden kommer hen til dig skal du ikke vise interesse for dummyen, men
derimod for hunden, ros den og klap den gerne på hovedet omkring dummien,
men uden at tage dummien, som det første.
Træn i øvrigt ikke apportering hvis ikke hjemkaldet er i orden først.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 06-07-04 12:36

Som supplement, vil jeg nævne, at det ofte er en god ide at træne "apport"
med hunden siddende ved dig - altså så hunden ikke på samme tid skal lære at
apport er både løbe efter, samle op, bringe tilbage. Det kan godt stresse
den, især hvis den endnu ikke kender betydningen af ordet.

Start med at hunden sidder i ro, og giv den noget i munden mens du siger
apport. Når den har taget apporten i munden, kan du stryge den under hagen
og dermed holde hovedet opad, så den ikke dropper den igen. Ros den stille.
Når den har siddet med dummien i munden lidt, siger du "slip" og tager fat i
dummien. På denne måde, lærer hunden at ordet apport betyder at have noget i
munden, og beholde det til du siger slip, og det kan hjælpe den til at holde
den til den senere bliver hjemkaldt med dummien.

Sjovt nok, så er det én af de sværeste øvelser der er, og det er selvom det
er en retriever eller spaniel som jo er naturtalenter for apportering. Min
mening om den sag er, at vi skal lære at tænke "hundsk".

Forestil dig situationen fra hundens side:
Du er flokføreren. Du har førsteret til ALT. Du smider en ting væk, som
hunden fatter interesse for. Pludselig begynder du at "råbe og skrige" -
ergo, DU vil have tingen. Godt, så slipper jeg den - jeg vil ikke have
ballade for den dumme ting.

Når hunden er på vej "hjem" med tingen, står du og råber (det kan være ros
eller ej, hvis du er mand, så pas på med stemmen) og ovenikøbet læner du dig
måske fremover og virker enormt dominerende. Din krop siger: Puha, slemme
hund, kan du SÅ komme her. Hunden kan ikke finde ud af at gøre to ting på én
gang - at komme og at holde fast. Ergo slipper den dummien for at adlyde dig
og komme på plads. Derfor er det vigtigt at lære den at holde apporten
indtil du siger slip, før du også sender den frem og tilbage.

Held og lykke
Charlotte Eglin

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-04 12:47

> [...]
> men uden at tage dummien, som det første.
> Træn i øvrigt ikke apportering hvis ikke hjemkaldet er i orden først.

Hej Vibeke,

Jeg glemte at skrive at jeg også løber i modsatte retning og altid kun
modtager hunden og ikke dummien.
Jeg er enig i at indkladet skal være på plads, og det er det faktisk også
når render løs i skoven eller hvis det er i en træningssituation - blot ikke
med en dummie.
Hilsen
Erik

Fra : shadow

Dato : 06-07-04 12:54

> [...]
> lige meget synes jeg det hjælper.
>
> Er der nogen der har nogle gode idéer til hvad jeg evt. kan prøve?

Hej Erik
Der er mange muligheder angående inlæring af apport, faktisk lige så mange
som der er hundetrænere :).
Du kan fortsætte fra hvor du er nu, og bruge en lang line til at nykke
hunden ind til dig, så han altid kommer ind til dig.
Du kan glemme det du har lavet og starte forfra med at lære hunden apport på
en anden måde.
Dutte træning som man vist nok kalder det eller shaping.
Jeg kan godt skrive det her hvordan og hvorledes, men jeg har nogle artikler
der beskriver det samme dog måske på en lidt anden måde, så her et link du
kan kigge lidt på.
www.dch-skagen.dk / artikler/ fra dch-bladet der ligger en artikkel der
hedder Apportindlæring efter shapingprincippet, den er kanon god til langt
de fleste hunde, men der ligger et par artikler mere samme sted og de er
også udmærkede.

Da det er en apportør du har, er her lige et lille tips til dig fra mig, når
du er ude og handle, find noget din hund kan bære for dig, et karton
cigaretter, en litter mælk, en pakke pølser mm. er der ikke noget du syntes
den kan bære så tag en af de reklame aviser som de altid har liggende i
forretningerne og rul den sammmen og bed din hund om at bære den, din hund
vil elske dig for det, og du vil se din hund knejse af stolthed, jo tungere
jo mere knejser den.
Jeg er selv ejer af en Golden og hun elsker at bære for mig, med hensyn til
at du syntes at han ikke render så stærkt ud til apporten som andre hunde,
det er temmelig sikkert fordi at en Golden helst vil trave (lunter), men så
længe det er samme tempo ud og hjem sker der ikke noget ved det, hvis man
ser konkurrence mæsssigt på det.

Med hensyn til at han er så ivrig at han går før tid, kan du med succes gøre
følgende, når du har smidt apporten, tager du din hund og går modsat laver
en stå /sit / dæk øvelse og dernæst vender tilbage og sender din hund ud
efter apporten, det samme kan man gører ved spring hvis hunden vil gå før
tid.
På den måde lærer vi hunden at den først skal gå på vores kommandoer og ikke
fordi sådan plejer øvelsen at være.

M.V.H
Jimmy (Shadow som nu får på puklen fordi han reklamere for en hjemmeside :)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-07-04 13:13

"shadow" <.shadow)@post4.tele.dk> wrote in message
> M.V.H
> Jimmy (Shadow som nu får på puklen fordi han reklamere for en hjemmeside
:)

Nej, fordi du kommer med meget gode råd.
Det er godt at du har fundet ud af at begrænse mængden af information, så vi
ikke drukner
Desuden er det meget gode råd du har.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : shadow

Dato : 06-07-04 23:08

> [...]
>
> Nej, fordi du kommer med meget gode råd.
> Det er godt at du har fundet ud af at begrænse mængden af information, så

Hej Christian
Takker for komplimenterne, det er dejligt at nogle kan bruge det jeg
skriver, så er det ikke forgæves :)
M.V.H
Jimmy

Fra : Battlefield´s

Dato : 06-07-04 13:21

"shadow" <.shadow)@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> længe det er samme tempo ud og hjem sker der ikke noget ved det, hvis man

Det er nu ikke helt rigtigt, i hvert fald ikke hvis vi snakker markprøver.
Her har farten en hel del at sige. De fleste Goldens på markprøver bevæger
sig nu med samme hastighed som de øvrige racer. Det er ikke godt med en
hund, der lunter ud efter en anskydning.

> [...]
> tid.
> På den måde lærer vi hunden at den først skal gå på vores kommandoer og

I den alder Eriks hund har er det bedre at få noget lyst og fart i
apporteringen, så hvis det var mig, ville jeg lade ham knaldapportere efter
en tennisbold eller lign. så man fik noget glæde ind i arbejdet. Nogen gange
kvæler man hunden med alt for meget lydighed i forbindelse med opstarten af
apportering. Det skal gerne være sjovt og lystbetonet arbejde, ellers får
man aldrig en god markprøve/jagthund ud af det.

Hilsen Vibeke

---

Fra : shadow

Dato : 06-07-04 13:45

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> apportering. Det skal gerne være sjovt og lystbetonet arbejde, ellers får
> man aldrig en god markprøve/jagthund ud af det.

Hej Vibeke
Jeg henviser lige til de første linier jeg skrev.

Der er mange muligheder angående inlæring af apport, faktisk lige så mange
som der er hundetrænere :).

Jeg er ikke uenig med dig , nu kender jeg ikke til markprøver men kun til
det DCH regi.
Men skal vi ikke have Eriks hund til at kunne apportere først, så kan man
arbejde med tempoet senere i forløbet , efter min mening gør det ikke noget
at man bygger en øvelse op i små moduler og så til sidst samler det til en
hel øvelse.
M.V.H
Jimmy

Fra : Battlefield´s

Dato : 06-07-04 14:06

> [...]
noget
> at man bygger en øvelse op i små moduler og så til sidst samler det til en

Hej Jimmy
Det kommer nok an på, hvad Erik vil bruge sin hund til. Hvis målet er en
markprøve/jagthund i DRK´s regi, så vil jeg faktisk mene, at det er
vigtigere at få fart, lyst og glæde før lydighed. Altså forstået på den
måde, at man leger apporteringen ind i hunden f.eks. ved at kaste
tennisbolde eller lign. Eriks hund har jo den basale lydighed, så det er
faktisk ikke noget problem, at lære den den rette lydighed i forbindelse med
apporteringen senere.
Og jeg taler af erfaring
Vi har haft Labradors siden 1966, det er da også blevet til et enkelt
brugschampionat i tidens løb + en hund, der kun mangler et enkelt certifikat
for at opnå samme titel.
Mærkeligt nok har vores hunde altid været nogen af de roligste "på post"
selvom de er trænet med knaldapportering, ikke én gang har vi været ude for
at vores hunde har knaldapporteret på en prøve/jagt )
Vibeke

---

Fra : BettinaP

Dato : 06-07-04 14:13

"Erik Aalund" <aalund.snabelá.esenet.dk> wrote in message
> [...]
> lige meget synes jeg det hjælper.
>
> Er der nogen der har nogle gode idéer til hvad jeg evt. kan prøve?

Har du prøvet at lave en byttehandel? Så når din hund kommer hen med
apporten får den sin ynglingsbold i stedet. Hold evt. apporten i snor til at
starte med, så du trækker hunden og dummien hen til dig, og byt så med noget
godt, så det bliver positivt at aflevere dummien.

BettinaP

Fra : qfha

Dato : 06-07-04 23:30

"" skrev d. 06-07-04 12:18 dette indlæg :
> [...]
-
> lige meget synes jeg det hjælper.
>
> Er der nogen der har nogle gode idéer til hvad jeg evt. kan prøve?

-------------------
Du er ganske enkelt startet forkert. Så om igen.

Dvs. du går indendørs med hund og dummy. Gerne et smalt rum, som gang
eller lign. Du skal være helt alene med din hund.

Kast dummien en enkelt meter, ikke længere væk end at du kan gribe fat i
hunden.
Send hunden efter dummien, når hunden har denne, giver du en
pladskommando og den skulle gerne komme hen til dig. Forsøger den her at
komme væk skal du hindre det. Få hunden ned at sidde, tag med begge
hænder, på hver side af hundens mund, og løft forsigtigt dummien ud af
munden, mens du siger tak. Giv gerne en godbid som belønning, når
dummien er helt afleveret.

Gentag dette 3-4 gange ad gangen indtil det sidder, øg herefter
afstanden (stadig indendørs), men aldrig mere end 3-4 gange ad gangen.
Bliv ved indtil det er helt sikkert. Herefter kan du gå udendørs og gøre
det samme. Vil hunden ikke udendørs er du gået for hurtigt frem. Sker
det, må du ind igen.

Men gør du det rigtigt, går det såmen meget hurtigt

http://www.kandu.dk/

Fra : DCH

Dato : 06-07-04 23:30

Hej Erik

Jeg er enig med Shadow i at shaping giver et rigtigt godt resultat. Jeg
er selv instruktør i shaping-principper så til dem der ikke tror at der
kommer fart på, vil jeg gerne tilføje at det gør der for hunden lære at
apporten er den kontakt der udløser godbidderne eller anden belønning.
Så når indlæringen sker vil hunden hurtigt sætte fart på efter apporten.
Men man kan også gøre brug af tusindvis af andre ligeså gode metoder.

Med venlig hilsen DCH

http://www.kandu.dk/

Fra : JSC

Dato : 07-07-04 09:33

"Erik Aalund" <aalund.snabelá.esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har nogle gode idéer til hvad jeg evt. kan prøve?

Du har allerede fået mange gode råd (jeg har ikke læst dem alle, så måske
gentager jeg....)

Har du en fornemmelse af at det er trods eller frygt der gør at den ikke
kommer hjem. En god grundregel ved apportering er at der kun må bruges ros,
aldrig skældud. Det skal altid være godt at komme "hjem"

Når du har prøvet alle de "bløde metoder" med at gemme/løbe væk, vil jeg gå
over til at kombinere det med en hjemkaldsøvelse.

Du sætter hunde 5 m væk uden dummy. Og kalder hjem 2-3 gange til det virker
uden problemer. Når det er på plads, sætter du hunden på samme sted og giver
den dummyen i munden med kommandoen apport, går 5 m væk og kalder den hjem
med dit almindelige hjemkald.

Pas på ikke at gentage øvelsen for mange gange i træk (maks. 3-4 gange). Kør
på en uge, hvor du variere afstanden. Når det virker 100% (ikke 98%) så
tager du hunden hjem og kaster en dummy kort. Hvis unoderne begynder, er det
tilbage til hjemkalds øvelserne..

Hvis ovenstående ikke virker (hvilket jeg vil være meget overrasket over).
Så vil jeg sætte en lang tynd line på hunden og "trække" den hjem når den
har samle dummyen op. Den kan lange line kan være effektiv, men har også en
masse begrænsninger. Flere hunde lærer hurtigt at man skal komme hjem når
den lange line er monteret og man kan lave unoder, når den ikke er monteret.

Lad os høre, hvordan det går.

/Jørgen

Fra : Karina.

Dato : 08-07-04 09:01

Hej alle

Jeg bryder lige ind med et relevant (håber jeg i også synes)
spørgsmål/problem, for hvordan får jeg min hund til at aflever på
plads?

Vi kan apportering ud og hjem, hun (Misja) aflevere også først på
komandoen "aflever" men så er hun foran mig. Lige så snart jeg bruger
komandoen på plads (endten lige når hun har samlet op eller nå hun er
inde ved mig), så dumper hun dummien og går på plads uden dummie!!!
Jeg kan så sige "samle op" eller "apporet" igen og det gør hun så og
går hen til mig, men så snart jeg siger "på plads" dumper hun den igen
også selvom hun nogen gange er kommet "på plads" - altså jeg kan ikke
få hende til at gå/sidde på plads OG beholde dummien til jeg siger
"aflever". Jeg har prøvet at lokke hende om bag mig og ind på plads
med dummien i munden på alle mulige måder (synes jeg selv), men det
ender med at blive noget rod og både Misja og jeg stresser op og
bliver forvirrert (måske fordi jeg ikke helt ved hvordan jeg skal
gribe det an), hvad gør jeg forkert??

Misja er 1½ år gammel og er sikker (gør det hver gang) i at
hente/appotere både i vand og på land og i at komme på plads, bare
ikke i samme øvelse!

Venlige hilsner,
Karina G.C.

Fra : JSC

Dato : 08-07-04 10:22

"Karina." <1kgc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Jeg bryder lige ind med et relevant (håber jeg i også synes)
> spørgsmål/problem, for hvordan får jeg min hund til at aflever på
> plads?

Min hund går også bagom for at aflevere, men hvorfor, fordi jeg nu engang
har lært det.

Min næste hund må gerne aflevere siddende foran mig, så undgår man en masse
af de problemer du har (og jeg har haft). - Den eneste fordel jeg kan se ved
aflevering ved siden er, at hunden er klar til at blive sendt direkte. Mange
hunde har faktisk glæde af det lydighedselement der er i at gå på plads
inden den bliver sendt igen, det er en god måde at stoppe en der har tendens
til at knalde på!

Ok det var jo ikke det du spurgte om!

(mine svar er skrevet med udgangspunkt i retrievere, hvor tvangsapportering
ingen virkning har!!)

Roser du hunden efter aflevering?? - Aldrig ros efter aflevering, men masser
af ros med dummyen i munden!!

Jeg tror at vi har forklaringen længere nede:

>det
> ender med at blive noget rod og både Misja og jeg stresser op og
> bliver forvirrert (måske fordi jeg ikke helt ved hvordan jeg skal
> gribe det an), hvad gør jeg forkert??

Du/I stresser, hunden bliver usikker, for det der med aflevering på plads
ender (set fra hunden) ofte i en dårlig situation. (jeg har prøvet det
samme!)

Hvis du vil have aflevering bagom, så ville jeg starte meget langsomt med at
give den dummyen i munden og så hjemkald på plads (se mit tidligere indlæg).
Masser af ros når det lykkes - ingen skældud når det mislykkes, den skal
bare ignoreres

> Misja er 1½ år gammel

Bare nysgerrig - hvilken race.

/Jørgen

Fra : Karina.

Dato : 09-07-04 09:32

> Roser du hunden efter aflevering?? - Aldrig ros efter aflevering, men masser
> af ros med dummyen i munden!!
>
>Ja, jeg har hidtil rost både under og efter aflevering!! Hmm, hvorfor
ikke rose efter aflevering? Så er øvelsen jo færdig og jeg ville tro
det var godt at rose der??

> Hvis du vil have aflevering bagom, så ville jeg starte meget langsomt med at
> give den dummyen i munden og så hjemkald på plads (se mit tidligere indlæg).

Du har nok ret i at det er der jeg må sætte ind, starte med den lille
bid

> Masser af ros når det lykkes - ingen skældud når det mislykkes, den skal
> bare ignoreres

Ja, helt enig *S* masser af ros. Jeg skælder heller ikke ud, men ved
godt at jeg bliver stresset og det i sig selv er meget negativt for
Misja. Forhåbentligt har jeg nu et redskab (dit råd til indøve "på
plads" m. dummie) så jeg kan få til at fungere

> Bare nysgerrig - hvilken race.

Misja er en dejlig kul-sort Samojede/labrador-blanding der i den grad
ligner en spids hund og har begge racers åbne, livlige og arbejdsomme
sind. Min første hund var en Labrador retriver og både ham og Misja
elsker at appotere, lave søg og søg apport

Fra : JSC

Dato : 09-07-04 10:41

> ikke rose efter aflevering? Så er øvelsen jo færdig og jeg ville tro
> det var godt at rose der??

Den hurtige version:
Når du roser efter afleveringen, så roser du den for at smide dummyen. -
Hunden tænker, lad mig få smidt dummyen, så jeg kan få noget ros!

> [...]
> sind. Min første hund var en Labrador retriver og både ham og Misja
> elsker at appotere, lave søg og søg apport

Labber kender jeg særdeles godt - Min grundregel er ved apporteringstræning
er, at jeg ikke irettesætter hunden - Den misforstår for nemt hensigten og
kobler det sammen med det positive ved apportering. Så når noget ikke
virker, så ignorere jeg hunden og prøve at finde en ny indlæringsmetode...

Eksempel: Det hjælper ikke at skælde ud på en knaldapportering, når hunden
kommer hjem. Den tror at den får skældud for at komme hjem.

/Jørgen

Fra : Karina.

Dato : 09-07-04 17:26

> Den hurtige version:
> Når du roser efter afleveringen, så roser du den for at smide dummyen. -
> Hunden tænker, lad mig få smidt dummyen, så jeg kan få noget ros!

Ups *G*, ja det kan jeg jo godt se - det er her med skrevet bag øret

> Eksempel: Det hjælper ikke at skælde ud på en knaldapportering, når hunden
> kommer hjem. Den tror at den får skældud for at komme hjem.

Vi kan aldrig blive uenige begge mine hunde kanldappotererde i
starten men lært hurtigt at blive og vente uden de store problemer

Tak for din hjælp.

Vh.Karina.

Fra : Helle Jensen

Dato : 17-07-04 13:33

> Den hurtige version:
> Når du roser efter afleveringen, så roser du den for at smide dummyen. -
> Hunden tænker, lad mig få smidt dummyen, så jeg kan få noget ros!

Det forstår jeg ikke. Når jeg har trænet apportering, er jeg startet med at
træne afleveringen. Sidder med hunden og en ting tæt på og shaper hunden til
først at kigge på tingen, snuse til tingen, sætte næsen på tingen, løfte
tingen og tilsidst når hunden løfter tingen, lægger jeg hånden under mulen
og roser hunden for afleveringen i hånden. På den måde mener jeg, at hunden
finder ud af, at det at aflevere i hånden, er det som udløser belønningen og
dermed det, den ønsker at gøre. Hunden får aldrig noget ud af at droppe
tingen andre steder i hånden (når jeg er nået til det stadie), og derfor vil
den heller ikke smide tingen for at opnå rosen for den vil ret hurtigt
erfare, at det får den intet ud af.

Jeg tror, at når man har problemer med, at hunden ikke afleverer er det
ganske enkelt fordi, hunden ikke har lært, at afleveringen i hånden er det
gode, og det som udløser belønningen. Hvis hunden ved dette, er opsamlingen
og udløbet til apporten heller intet problem, da det kommer helt automatisk,
da hunden ved, at tingen skal afleveres og derfor er "nødt" til at hente og
bringe den.

Muligvis forholder det sig anderledes med retrievere (læs jeg tror det
ikke), mine erfaringer er gjort med cairn terriere og border collies, som jo
ikke som sådan er apporterende racer.

Mvh. Helle

www.helleshunde.dk

Fra : JSC

Dato : 19-07-04 07:21

"Helle Jensen" <hellejensen@removethis-newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
automatisk,
> da hunden ved, at tingen skal afleveres og derfor er "nødt" til at hente

Nu findes det jo ikke kun 1 rigtig metode at træne på, men det er manges
erfaring med retrievere, at hvis man roser så længe den sidder med dummyen i
munden, så smider den ikke dummyen, da den hurtigt har lært at rosen
stopper, når dummyen er afleveret.

Hvis det andet virker for dig er der jo ingen grund til at lave det om!

En anden detalje ved at stoppe ros når der er afleveret, er at hunden vendes
til at koncentrere sig om en ny opgave. Dvs. der er et ret klart skel mellem
1. opgave start/slut.

Mvh.
Jørgen

Fra : Battlefield´s

Dato : 08-07-04 12:12

> [...]
>
> Jeg bryder lige ind med et relevant (håber jeg i også synes)
> spørgsmål/problem, for hvordan får jeg min hund til at aflever på

Hej Karina
Ja, det kan godt være et problem, men som Jørgen skriver, er det vigtigt
ikke at rose hunden når den har afleveret dummien. Ros derimod meget imens
hunden bærer dummien.
Når hunden er på vej hjem skal du prøve at gå væk fra den, gå lidt i sik-sak
og rundt alt imens du får hunden ind på plads, interessér dig ikke for
dummien, men gå med hunden "på plads" et stykke tid, stop så op (regner her
med at hunden har lært at sætte sig ved stop) i de fleste tilfælde sætter
hunden sig med dummien i munden og så roser du hunden og tager dummien
hurtigt. Næste gang kan hunden måske sidde lidt længere med dummien i
munden.
Held og lykke med det.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Karina.

Dato : 09-07-04 09:39

> Ja, det kan godt være et problem, men som Jørgen skriver, er det vigtigt
> ikke at rose hunden når den har afleveret dummien. Ros derimod meget imens
> hunden bærer dummien.

Hmmm, som jeg også skrev til Jørgen forstår jeg ikke hvorfor der ikke
skal roses her??

> Når hunden er på vej hjem skal du prøve at gå væk fra den, gå lidt i sik-sak

Det har jeg også prøvet efter råd fra træner men Misja stopper op,
smider dummien og glor på mig :-0 !!
Jeg prøver i første omgang om ikke jeg kan få det til at lykkedes ved
hjælp af rådet fra Jørgen

> Held og lykke med det.
> Hilsen Vibeke

Mange tak og tak fordi i tog jer tid til at skrive

Fra : qfha

Dato : 09-07-04 19:08

> [...]
-
> lige meget synes jeg det hjælper.
>
> Er der nogen der har nogle gode idéer til hvad jeg evt. kan prøve?

Hvis du har DKK stambog på din hund vil du med fordel kunne tilmelde den
træning i DRK dansk retriever klub.. Her kan du få den korrekte
vejledning til træning af en apporterende hund.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-04 16:18

> Hvis du har DKK stambog på din hund vil du med fordel kunne tilmelde den
> træning i DRK dansk retriever klub.. Her kan du få den korrekte
> vejledning til træning af en apporterende hund.

Han har stamtavle og jeg har såmændt og gået til hvalpemotivation og
lydighedstræning i DRK - men vi har ikke rigtig trænet apportering.

Nu har jeg lige været på ferie et par dage - og derfor ikke rigtig arbejdet
med hunden.
Nu vil jeg kigge alleres jeres gåde råd igennem og prøve ,ig lidt frem igen
her i den nærmeste fremtid. En masse af indslagene i denne tråd er dog
forsvundet - er der nogen der ved hvorfor?
Hilsen
Erik