Punish: SBT og lugtesans :o)
Fra : malle-brok

Dato : 05-07-04 21:55

Hej Punish...

Du skrev for et par uger siden følgende til et af mine indlæg ang. hundens
lugtesans:

> [...]
> lugtesans og jagtinstinkt, han kan sku ikke lugte sig frem til særlig
> meget, det tager meget lang tid hvis han ikke kan se en godbid for ham
> at finde den, og han kan gå lige forbi en andefamilie uden at jage
> dem, desuden har han prøvet at vække en ræv der sov men han kom da jeg
> kaldte på ham, det er der vist ikke mange andre hunde der havde gjordt
> men så er han god til andre ting jo, men han kunne ikke få job som
> sporhund det er helt sikkert

> der er vel en grund til at de bruger labradors eller hvad det nu er
> til sådan noget, det må da i høj grad være forskel på racerne

.... og så kom jeg jo lige til at tænke på dig i går, da jeg stod til
præmieoverrækkelsen ved VM for redningshunde ...

Vinderen i ruinsøg (40 minutters ruinsøg efter 5 helt skjulte personer,
lydighed side om side med en anden hund samt en færdighedsbane med bla.
stiger og fjerndirigering) var nemlig en ... Staffordshire BullTerrier
.

Så det kan altså lade sig gøre.
- Nu kender jeg ikke ret meget til racen, men måske er der nogle, der i
deres opdræt prioriterer næsearbejdet højere end andre. Hundens navn er:
Dominator Dagos Family, og kommer fra Østrig sammen med sin hundefører:
Erwin Payreder, hvis det siger dig noget ??? - Vældig charmerende lille
hund i øvrigt

De mest brugte racer indenfor redningshunde er schæfer, malinois og
labradors, men jeg tror nu det i langt højere grad skyldes disse racers
sociale egenskaber, vedholdende arbejdsglæde og sidst men ikke mindst
tradition. Til VM deltog også en AmStaff i terrænrundering, og den bestod
også uden dog at komme på skamlen

Hilsen
Carina

- - -
Danske redningshunde...
http://www.redningshund.dk

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Broegger

Dato : 05-07-04 22:20

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> skrev

> [...]
> mindst tradition. Til VM deltog også en AmStaff i terrænrundering, og
> den bestod også uden dog at komme på skamlen

Var der en Toller fra Odense med? Hvis ja, hvordan gik det for den?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : malle-brok

Dato : 05-07-04 22:27

Hej Thomas

> Var der en Toller fra Odense med? Hvis ja, hvordan gik det for den?

Nej, fra Danmark var følgende med:
- Terrænrundering: Karin Klitgaard med King (labradorX) fra Randers, nr. 5.
- Terrænrundering: undertegnede med Tikki (malinois) fra Aalborg, nr. 22.
- Ruinsøg: Marianne Toftegaard med Bini (Schæfer) fra Aalborg, ikke bestået.
- Sporsøg: Jørgen Frederiksen med Ronja (Rottweiler) fra Frederikssund, ikke
bestået.

Ud af de ca. 110 deltagende hunde så jeg ikke en eneste toller (er
selvfølgelig ikke helt ensbetydende med at der ikke har været en enkelt
eller to, som jeg bare ikke har lagt mærke til) .

Hilsen
Carina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-07-04 08:11

On Mon, 5 Jul 2004 22:54:48 +0200, "malle-brok"
<ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> wrote:

> [...]
>Dominator Dagos Family, og kommer fra Østrig sammen med sin hundefører:
>Erwin Payreder, hvis det siger dig noget ??? - Vældig charmerende lille

,ok den har jeg ikke hørt om , men ok det kan da også godt være at det
bare har været mine 2 der ikke har haft så god lugtesans de kan
nok trænes op til alt da de er helt vilde for at gøre deres ejer glad
og tilfreds, jeg troede bare ikke at de duede til sådan noget i ruiner
pga at benene var for korte ? faldt den ikke i huller osv ? jeg så
iøvrigt også på tv3 "tror jeg nok" en Staffordshire
BullTerrier/Pitbull-blanding der blev brugt af noget amerikansk
grænsenarkopoliti og den var vist også ret god til at finde stoffer,
lidt sjovt at han måtte bære den op i babagerummet da den jo ikke var
så stor, men det kan åbenbart godt lade sig gøre

jeg så iøvrigt noget om et verdensmesterskab i
agility/lydighedstræning på et tidspunkt hvor 1 til 7pladsen var
besat af Collier og 8pladsen så var en Staffordshire BullTerrier, det
er da også meget flot syntes jeg, selv om de åbenbart ikke kan hamle
op med de der collier

> [...]
>sociale egenskaber, vedholdende arbejdsglæde og sidst men ikke mindst
>tradition. Til VM deltog også en AmStaff i terrænrundering, og den bestod

,,,,,jeg tror også at de andre hunde har en fordel ved at de har
længere ben, og dermed kan komme bedre igennem terrænet ?

jeg har iøvrigt lige købt en lille bog hvor der også står beskrevet
det om deres luftesans, der står at der ikke er nogen forskel at dømme
på forskellige racer ud over at hunde med langt hovede skulle være en
lille smule bedre end dem med kort hovede

og så står der : hunde avlet til jagt sporing eller apotering som feks
blodhunde beagle eller norsk elghundlabradors syntes at have en bedre
lugtesans, men alle hundes lugtesans kan dog forbedres ved den rigtige
træning >

så det er nok bare et spørgsmål om træning jo

vidste du så iøvrigt at forskere mener at hunde kan høre højfrekvente
lyde fra jordens indre ? og at i 1975 evakuerede kineserne en hel
by 90000mennesker pga urolige hunde og efter et par timer kom et
jordskælv 7,3 på richterskalaen ! lidt interesant faktisk at hunde
sikkert kan høre lyde fra jordens indre

DAB-problem
Har andre herinde DAB-signalproblemer under Gladsaxesenderen?
og har i prøvet ny antenne hører jeg meget gerne om det

Fra : Gl

Dato : 06-07-04 21:24

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sociale egenskaber, vedholdende arbejdsglæde og sidst men ikke mindst
> tradition. Til VM deltog også en AmStaff i terrænrundering, og den bestod

Det er ihvertfald en usandhed, at Amstaff ikke har lugtesans / jagtinstinkt
tværtimod... Netop jagtinstinkt er der alt rigeligt af..
og mit problem, jeg træner schweiss og en amstaff/min har netop svært ved
at slippe pga´´ af ekstrem byttedrift... Men det kan lade sig gøre derfor
er amstaff mere end motiveret til spor.. når den finder ud af at der er
noget i den anden ende.. Der er en amstaff i kongeriget DK, som har 3 timers
schweiss-prøve og bedste ud af 12 hunde" Tag den
http://www.bh-amstaff.dk/
og jeg skulle gerne være den næste- (men hårdt arbejde Grin). og Netop
Narko-hund, er der også i DK et forsøg igang med 2 Amstaffer´ i politiet til
dette, hvordan det pt. går, ved jeg ikke, det er omkring 1½ år siden
forsøget startede.. men ved den mexicanske grænse bruges amstaff i stor stil
til denne opgave med stor susces..

Mvh. Gl

Fra : malle-brok

Dato : 07-07-04 19:06

Hej GL.

> Det er ihvertfald en usandhed, at Amstaff ikke har lugtesans /
jagtinstinkt
> tværtimod... Netop jagtinstinkt er der alt rigeligt af..

Hvad er det lige du mener er usandt i det jeg skriver ???

Jeg har aldrig - bevidst i hvert fald - givet udtryk for at bullracerne
ikke har en god lugtesans, da jeg i øvrigt ikke kender specielt meget til
denne type hund.

Når jeg foretrækker især labrador og schæfer som redningshund, så skyldes
det at disse racer som tidligere nævnt normalt er meget sociale og gode til
at arbejde sammen i store flokke, at de er meget arbejdsivrige og bliver ved
med at arbejde for deres fører selvom de måske ikke lige synes det er det
sjoveste i verden længere . Desuden er der mange, der har erfaring med
disse racer, så hvis der opstår problemer i træningen er der mange "kloge
hoveder" man kan spørge til råds...

- Og nej, jeg har hverken labrador eller schæfer selv .

Hilsen
Carina

Fra : KennelKipler

Dato : 07-07-04 10:03

Hej,

Ja hunde af bullytypen er faktisk gode med deres næser.

Min ældste tæver er ½ staff og så kvart amstaff og kvart bullterrier.
Hun ved næsten ikke noget bedre end at gå spor, jo det skulle da lige
være og svømme.
Og hun er faktisk god til det.
Min mellemste tæve er ren amstaff og har en fantastisk god næse, bedre
end blandingens.
Og min yngste tæve, ja 8 uger gammel, så jeg har ikke lavet et spor til
hende endnu, men det kommer selvfølgelig.

Men det er ikke racen der er afgørende for om de vil gå spor, men
træning og så om det fanger den enkelte hund.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/