Hvad er bedst at bruge af netkort ?
Fra : Søren Skovgaard

Dato : 05-07-04 21:08

Hej alle !

Er der nogle, som har et bud på, hvad der bedst at bruge af netkort - mit
onboard netkort (SIS 900 Fast Ethernet Adapter), eller skulle jeg investere
i et 3Com 905C kort (eller bedre), som så skulle sidde i et PCI slot. Jeg
spørger, fordi jeg forsøger at optimere mit system mht netværk - men jeg har
hørt, at det er bedst at bruge sit onboard netkort, idet det skulle tage
mindre ressourcer i PC'en, men er det rigtigt ?

På forhånd tak

Mvh Søren

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-07-04 21:52

"Søren Skovgaard" <ssk@slet_privat.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> netværk - men jeg har hørt, at det er bedst at bruge sit onboard
> netkort, idet det skulle tage mindre ressourcer i PC'en, men er det

CPU forbruget afhænger hvor god den chip som netkortet nu har, selv er.

De fleste desktop netkort vil anvende en % del af CPU'en, medens dyrere
server baseret kort, anvender mindre.

Et godt valg blandt folkemunde er Intel og 3Com, medens du også kan finde
folk som ikke har noget imod Intel og 3Com.

Men hvad vil du optimere i dit netværk? Er det mest CPU kraft du vil spare,
eller er det fordi det skal køre med fuld skrue, og dermed ikke ønsker et
kort som kun performer 80% af den oplyste hastighed?

--
Bjarke Andersen

Fra : Søren Skovgaard

Dato : 05-07-04 22:04

Hej Bjarke !

Det jeg ønsker er få fuld skrue, og samtidig spare så meget CPU som muligt,
som kan være nyttigt til f.eks online spil. Men jeg ved ikke, om der
overhovedet er nogen, som decideret har målt forskelle i de forskellige
netkort med dertilhørende chip, om der er forskel på onboard netkort mht
hastighed kontra CPU osv. Jeg har tænkt på, om onboard netkort "kører uden
om" PCI bussen, eller ?

Iøvrigt - tak for dit hurtige svar

mvh Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-07-04 22:12

"Søren Skovgaard" <ssk@slet_privat.dk> wrote:

>Det jeg ønsker er få fuld skrue, og samtidig spare så meget CPU som muligt,
>som kan være nyttigt til f.eks online spil.

Hvis vi taler online spil er det vel din ( 0.5 - 2 Mbit ADSL ??) internetforbindelse der er flaskehalsen, ikke dit 100 Mbit
netkort ??

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-07-04 22:20

> [...]
> onboard netkort mht hastighed kontra CPU osv. Jeg har tænkt på, om
> onboard netkort "kører uden om" PCI bussen, eller ?

Hvis det blot er et netkort til fuld skrue på Internettet kan du vidst
roligt blive ved dit On board kort, medmindre du har en >30Mbit
forbindelse.

Den lave trafik der fx. er på en alm. DSL forbindelse vil næppe overbelaste
dit netkorts kunnen, dog kan tweak af indstillingerne hjælpe på latency
og/eller hastighed.

Onboard kort anvender også PCI bussen og AFAIK kører on-board PCI enheder
anvender og PCI slottene på samme PCI bus, så om dit kort var on board
eller ej har ingen betydning, udover besparelsen af et slot.

--
Bjarke Andersen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-07-04 22:02

Søren Skovgaard wrote:

> [...]
> hørt, at det er bedst at bruge sit onboard netkort, idet det skulle tage
> mindre ressourcer i PC'en, men er det rigtigt ?

Hej Søren

Hvis du har brug for væsentligt mere end 100 Mbit/s, bør du se på
bundkort med Intel 1000CT netkort. Den kører via en dedikeret CSA-bus og
belaster derfor ikke PCI-bussen:

http://www.intel.com/design/network/products/lan/controllers/82547ei.htm
Citat: "... A generation ahead of other Gigabit controllers, the Intel
82547EI Gigabit Ethernet Controller bypasses the PCI bus, freeing its
bandwidth for other I/O operations, and connects to the dedicated CSA
bus on the Memory Control Hubs (MCH) of the Intel® 865 and 875 chipsets
for the Intel® Pentium® 4 processor
Power dissipation 1.0W (typical)
CSA Features: Theoretical bandwidth of 266Mbytes/sec
Jumbo frame support up to 16KB
...."

-

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1851
Citat: "... As promised by Asus, all of these issues are fixed with
their update to the P4C800-E... The P4C800 Deluxe is still available,
but is now being sold at a lower price than the new top-line P4C800-E..."
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1851&p=3
"...
Onboard LAN   Intel PRO1000 CSA GigaLAN (CSA bus)
Onboard Serial ATA
Intel's CSA Gigabit LAN replaces 3Com on the "E" revision. This PRO1000
chipset moves LAN off the PCI bus and provides communication with the
chipset and CPU on a dedicated communications bus.
...."

mvh/Glenn

-

Fra : Søren Skovgaard

Dato : 05-07-04 22:07

Hej Glenn !

Tak for tippet - men at skifte et bundkort ud bliver da et temmeligt dyrt
netkort

mvh Søren

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-07-04 22:20

Søren Skovgaard wrote:

> Hej Glenn !
>
> Tak for tippet - men at skifte et bundkort ud bliver da et temmeligt dyrt
> netkort
>
> mvh Søren

Hej Søren

Et accelereret "Intel PRO/1000 MT Server Adapter" til 64-bit PCI-bus
koster ca. 979 kr.

ASUS P4C800 Deluxe ca. 1599 kr:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-mb/mb-s478/mb-p4c800edlx.html
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4C800-E%20Deluxe&langs=01
"...Intel CSA 82547EI Gigabit Ethernet Controller..."

-

Er det så stor forskel? Hvis man ikke har en P4 og DDR400 RAM er det
selvfølgeligt meget dyrere.

mvh/Glenn

-