ormekur
Fra : Katrine & Bo

Dato : 04-07-04 16:58

hej alle
Jeg har lige anskaffet mig en lille ny shetter. Han har orm, og blev
behandlet igår med Noromectin vet ivermectin 18.7 mg/g.
Er der nogen der ved hvor mange timer/døgn der skal gå inden han bliver
lukket på marken til de andre hopper?
I dag (24timer efter behandlingen) sked han en stor (1cm. x 0.6cm.) orm ud.
Den var rødbrun og yderst levende.
Jeg håber at I kan hjælpe mig
Katrine

Fra : Mikkel Lund

Dato : 05-07-04 08:00

"Katrine & Bo" <spedtsberg@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lukket på marken til de andre hopper?
> I dag (24timer efter behandlingen) sked han en stor (1cm. x 0.6cm.) orm

Hej

Du skal være sikker på at alle orm og afkom er kommet ud. Det kan efter
bedeste erindring tage et par uger.
Jeg skal nok lige høre hvad eksperten siger når hun vågner

Hilsen Mikkel

Fra : Mikkel Lund

Dato : 05-07-04 08:50

1 ugen, så skal du tjekke gødning. Hvis det er fin lukker du dem bare sammen
på den nye anden mark. Hvis ikke vendt en uge mere, og tjek igen. Hvis der
stadig er orm efter 2 uger ring til "din" dyrlæge!

hilsen Mikkel

Fra : Søren

Dato : 06-07-04 17:03

Hej Katrine

Efter din beskrivelse er den orm du har set, sandsynligvis ikke en orm men
en hestebremselarve.
De kan findes i gødningen i forsommeren, hvadenten hesten har fået ormekur
eller ikke.
Men du skriver at den var levende, hvilket den ikke burde efter en ormekur
med det nævnte præparat, og det bringer mig ind på en af mine "kæpheste",
ormebehandling.
Har du sørget for at hesten fik den korrekte dosis?
Ofte får hesten spyttet halvdelen ud - måske uden at du ser det, og så har
vi problemet.
Reglerne er jo nu, at der skal foretages en gødningsprøve før der evt. kan
udleveres ormekur (receptpligtig), men det har også sine minusser, fx. kan
hestebremselarver ofte ikke ses i gødningen selvom hesten er inficeret.
Reglerne er lavet af hensyn til store problemer med resistens overfor de
mest anvendte ormemidler, angiveligt fordi vi bruger for meget.
Men i virkeligheden er problemet at vi underdoserer - ikke overdoserer.
Med den korrekte behandling burde alle orm, og med visse midler også alle
hestebremselarver dø, og således ikke bidrage til resistensproblemer.
Hvis hesten er korrekt ormebehandlet, altså med tilstrækkelig dosis, vil jeg
mene at du kan lukke ham ud med de andre efter 2 døgn, i modsat fald må du
give ham en kur mere.

Med venlig hilsen
Søren N

Link :
http://www.horsehealthdewormer.com/botfly.htm

Fra : Katrine & Bo

Dato : 06-07-04 20:34

lige præcis, det var sådan en larve. adrh, den er ulækker, jeg blev så
forskrækket, jeg syntes den var mega stor og så tanken om at der kunne være
mange flere. Uhh
Jeg gav hesten en kur mere søndag eftermiddag. Han er netop lige blevet
præsenteret for hopperne på marken. Så alt er vel.
1000 tak, nu er jeg rolig igen.
Katrine