Flensburg grænse
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-07-04 16:47

Dette burde være Flensburg grænse:
http://mitglied.lycos.de/Eurocards/Auktionen/Grenze,Zoll,Borders/GrenzeFlensburg.JPG

men jeg kan ikke på det til at stemme.

Kan nogle eventuelt sætte det på plads?

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-07-04 18:50

Jesper Nielsen skrev:

> Dette burde være Flensburg grænse:

http://mitglied.lycos.de/Eurocards/Auktionen/Grenze,Zoll,Borders/GrenzeFlensburg.JPG

> men jeg kan ikke på det til at stemme.

Hvad skal billedet forestille at forestille, og hvad forestiller du dig
at det forestiller?

Skal det være et billede af Kruså-grænseovergangen fra "gammel" tid?

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 04-07-04 19:01

> [...]
> at det forestiller?
> Skal det være et billede af Kruså-grænseovergangen fra "gammel" tid?
****************
Et eller andet sted har også jeg set dette billede, men jeg kan katten
rivme' ikke komme i tanker om hvor.
Et sted i en historiebog eller lignende . . .
Jeg må ransage min tefalhusker . . .
Een af os, der er født i 40'ne må da huske det.
Flemming.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-07-04 08:55

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> wrote in message

> [...]
> at det forestiller?
>
> Skal det være et billede af Kruså-grænseovergangen fra "gammel" tid?

Måske er ikke Flensborg-grænse.

men kan det være den gamle Kruså overgang (den er dog væsentlig mere kuperet
i dag, og hvad er gelenderet for?), Padborg, eller den lille overgang mod
Kobbermøllen (men den var nok aldrig asfalteret på dansk side)?

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 05-07-04 20:22

Jesper Nielsen skrev:

> [...]
mod
> Kobbermøllen (men den var nok aldrig asfalteret på dansk side)?

Min første tanke var at det var den gamle Kruså-overgang, men jeg er
ikke særlig stedkendt og har vist nok kun én gang set et billede af den
gamle overgang. Alternativt, som du siger, Padborg. Løsningen kan være
at finde nogle gamle billeder af grænseovergangene og sammenligne. Der
er ingen oplysninger om billedets alder?

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-07-04 17:22

> [...]
> at finde nogle gamle billeder af grænseovergangene og sammenligne. Der
> er ingen oplysninger om billedets alder?

Jeg har været i kontakt med en gammel gendarm, som siger det er den gamle
Kruså-landevej. Der er godt nok sket noget siden dengang, billedet er ca.
fra midten af 50'erne. Desværre har jeg ikke et billede af hvordan der ser
ud nu, hvis jeg kan komme til det tager jeg gerne et til efteråret.

Jesper

Fra : qfha

Dato : 13-07-04 09:55

"Jesper Nielsen" skrev d. 04-07-04 16:47 dette indlæg :
> Dette burde være Flensburg grænse:

> [...]
-------------
Jeg vil gætte på det overgangen ved kobbermølle, som skulle være en bro.

Det er kun et gæt, jeg har hørt om den fra min bedre halvdel og dennes
familie. De er selvfølgelig ikke hjemme nu.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 13-07-04 23:44

Det ligner bestemt ikke grænseovergangen i Kruså, og Kobbermølle er det
bestemt ikke. Tilbage er der så Padborg, Pebersmark, Sæd og Rudbøl, og det
ligner heller ikke nogen af de steder. Alligevel vil jeg tillade mig at
antage, at Kruså er den mest sandsynlige bedømt ud fra omgivelserne. Jeg
synes, at jeg kan udelukke de øvrige.

Venlig hilsen
Ove

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-07-04 00:16

Jesper Nielsen skrev:
> Dette burde være Flensburg grænse:

http://mitglied.lycos.de/Eurocards/Auktionen/Grenze,Zoll,Borders/GrenzeFlensburg.JPG
> men jeg kan ikke på det til at stemme.
> Kan nogle eventuelt sætte det på plads?

Næh, jeg kan heller ikke få det til at stemme, men træerne
kan være fældet, vejbelægninger være ændret til ukendelighed
o.s.v. i tidens løb.

Men på et G.I.-kort 1:100000 fra 1946, ser man en vej fra Bov
til Flensburg, som krydser grænsen lidt nord for Niehuus See.
(Det er der, hvor der står "Oldemorstoft" på kortet). Har der
mon været en 'rigtig' grænseovergang på denne vej?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Henning Nielsen

Dato : 22-10-04 22:43

Hej Jesper
Det er et billede af grænseovergangen set fra tysk side.

Græseovergangen ved Kobbermølle er kun en smal bro, der ikke kan passeres af
biler.
Den kaldes også grænseovergangen ved Skomagerhuset. Vejen går bag ved den
danske skole i Kobbermølle. Inden vi fik de åbne grænser, var grænsen kun
åben lørdag/søndag.

Grænseovergangen ved Rønsdam var kun åben for lokale beboere. Til gengæld
har man der den sidste grænsebom, som Bov Museum ejer. Man har lavet et
Bomlaug som vedligeholder Bommene. Hvert år d.11.11 kl.11 mødes medlemmerne
så på stedet og hilser på hinanden med en Blommelunder (brændevin).

For ca. en måned siden gik jeg en tur ad Gendarmstien, fra Kruså Møllesø til
Rønsdam og videre til Nyhus. et lille stykke af vejen ved Rønsdam har
brosten. På tysk side gik turen ad Nyhus tunneldal mod Kruså, hvor jeg så
netop kom ud på den brostenvej mod den gamle grænseovergang, som ender som
blind vej ud for nuværende danske grænseovergang. Denne, tror jeg, blev
etableret først i 50 erne.

Prøv: www.graenseruten.dk eller mail til Sønderjydsk Månedsskrift:
hist.samf.sdj@netborger.dk