ntoskra1.exe
Fra : Viktor Andersen

Dato : 04-07-04 16:47

Min firewall bliver ved at blokere for ovennævnte fil (muligvis
ntoskral.exe).

Hvad benyttes denne fil til, og er den harmløs, således at jeg kan tillade
den i mit system?

Viktor

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 04-07-04 23:46

Viktor Andersen skrev:

> Min firewall bliver ved at blokere for ovennævnte fil (muligvis
> ntoskral.exe).

> Hvad benyttes denne fil til, og er den harmløs, således at jeg kan
> tillade den i mit system?

Det er svært at svare på, især hvis der er tvivl om filnavnet er korrekt
og om hvilket styresystem du kører på din maskine.

Ud fra at du anvender Outlook Express 6, vil jeg gætte på at du i alt
fald ikke anvender Windows 95.

En Google-søgning efter ntoskral.exe og ntoskra1.exe giver ikke nogle
resultater.

Hvis du laver en søgning lokalt på din maskine, vil du måske finde at
programmet afvikles fra et udsædvanligt sted, f.eks. c:\recycler\, det
kan du normalt godt gå ud fra er et tegn på at din maskine er inficeret
af et eller andet du normalt ikke vil have lyst til at afvikle på din
maskine eller har lyst til at give adgang til internettet.

Hvis du med søgningen finder filen, kan du prøve at højreklikke på filen
og aflæse hvad der står i fanebladet Version, da der af og til kan være
informationer der giver en ide om hvad programmet er, hvem der har lavet
det og lignende.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 05-07-04 10:06

Viktor Andersen wrote:
> [...]
> ntoskral.exe).
>
> Hvad benyttes denne fil til, og er den harmløs, således at jeg kan tillade

Hvad mener du med *muligvis ntoskral.exe*.?

Jeg kender en vigtig fil i Windows der hedder noget lignende, men den er
ikke den du oplyser navnet på.

Før du er 100% sikker på det korrekte filnavn, er det svært at hjælpe dig.

mvh
michael

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-07-04 11:28

Michael U. Hove wrote:

> Hvad mener du med *muligvis ntoskral.exe*.?
>
> Før du er 100% sikker på det korrekte filnavn, er det svært at hjælpe dig.

Og det er vigtigt, at du er 100% sikker og ikke blot tænker, så er det
nok den. Der er flere af de slemme programmer, der benytter filnavne,
der ligger tæt op ad vigtige Windows-filnavne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Viktor Andersen

Dato : 05-07-04 17:52

Jeg havde lidt svært ved at tyde tegnet på skærmen, men ved nærmere kontrol
med "lup" fandt jeg ud af, at filens navn er ntoskral.exe (NTOSKRAL.EXE)

Hilsen
Viktor

Fra : Peter Kruse

Dato : 05-07-04 19:20

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hej Viktor,

> Jeg havde lidt svært ved at tyde tegnet på skærmen, men ved nærmere
kontrol
> med "lup" fandt jeg ud af, at filens navn er ntoskral.exe (NTOSKRAL.EXE)

Det er ikke umiddelbart en applikation som jeg kan genkende - ihvertfald
ikke på navnet. Du kan evt. pakke filen med zip og sende den til
virus@krusesecurity.dk, så kan jeg fortælle dig hvad den laver.

Kører du antivirus på din PC? Åbner du filer, hvis indhold du ikke kender?
Er dit system opdateret?

Venligst
Peter Kruse
http://www.csis.dk

Fra : Michael U. Hove

Dato : 05-07-04 19:33

Viktor Andersen wrote:

> [...]
> med "lup" fandt jeg ud af, at filens navn er ntoskral.exe (NTOSKRAL.EXE)

Med lup

Er du 100% sikker på at den hedder "ntoskral.exe" og ikke
*"ntoskrnl.exe"*, som mere var den jeg tænkte på.

/mvh
michael

Fra : Viktor Andersen

Dato : 05-07-04 21:01

Undskyld mange gange til jer alle. Det skulle være ntoskrnl.exe og ikke
ntoskral.exe - jeg har vedhæftet pop-up billedet i dk.binaer

Jeg håber, det kan fremme en afgørelse.

Hilsen,
Viktor

Fra : Torben

Dato : 05-07-04 21:06

> [...]
ikke
> ntoskral.exe - jeg har vedhæftet pop-up billedet i dk.binaer

Det skulle vel aldrig være

http://www.google.com/search?q=ntoskrnl.exe
--
Mvh Torben

Fra : Michael U. Hove

Dato : 06-07-04 07:38

Viktor Andersen wrote:
> Undskyld mange gange til jer alle. Det skulle være ntoskrnl.exe og ikke
> ntoskral.exe - jeg har vedhæftet pop-up billedet i dk.binaer

> [...]

Ntoskrnl.exe er kernen i Windows NT/2000/XP, og er ansvarlig for en hel
del vigtig low-level funktionalitet i Windows systemet.

For nogle år tilbage (1999-2000) eksisterede der en familie af vira, der
modificerede ntoskrnl.exe og ntldr, for at omgå Windows
filrettigheds-systemet. (bl.a. W32.Funlove). Tror dog ikke det er den,
mener den er uddød i 2004.

Du bliver nødt til at finde ud af lidt mere: hvilken remote host + port
prøver *ntoskrnl.exe* at kontakte, og hviken lokal port initieres
netværkskaldet fra?

Giver din FW dig flere oplysninger, så smid dem med...

/mvh
michael

Fra : Viktor Andersen

Dato : 06-07-04 17:55

Tusind tak for svaret Michael - samt fra jer andre. Jeg prøver at arbejde
videre herfra.