Nybegynder, hvordan kommer jeg igang??
Fra : Adrian

Dato : 04-07-04 14:02

Jeg er total nybegynder hvad angår sejlsport, men har igennem en årrække
haft et ønske om at lære at sejle og erhverve en brugt sejlbåd til
familiebrug.
Jeg har fundet ud af, at de fleste sejlklubber har sejlerskoler, men at
oplæringen strækker sig over 2 år ved én aften om ugen. Det er en frygtelig
lang tidshorisont, da det er nu jeg har lysten, og alt det teoretiske kan
vel groft sagt læses i en bog.(?) Selvfølgelig er der den praktiske
erfaring, som kun kan læres på en måde.
Jeg er klar over, at der er en del at sætte sig ind i, men kan det virkelig
ikke gøres hurtigere?
Og hvor meget erfaring bør man have, før man investerer penge i en båd?

Tak for evt. svar.

Mvh
Adrian

Fra : Rasmus

Dato : 04-07-04 14:33

Hej Adrin.

Jeg startede på næsten bar bund og købte en sejlbåd - jeg havde sejlet med
moterbåd før.

Hvis du bare begynder i let vind, så tror jeg, at du lærer det hurtigt.

Det er altid rart at have en der kan sejle med de første par gange - for at
få nogle gode råd.

Køb en bog med søfartsreglerne, så du ikke er til far for dig selv og andre.

Bær altid (!) redningsvest og evt. en sikkerhedsline.

Rasmus

P.s.: Gå på biblioteket eller se på bøgerne fra Komma. De er rigtig gode.

Fra : ibber

Dato : 04-07-04 14:59

Hvor bor du henne får ellers kan du da få en tur

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-04 15:50

På ejendommeligvis fremsatte Adrian følgende påstand:

> [...]
> virkelig ikke gøres hurtigere?
> Og hvor meget erfaring bør man have, før man investerer penge i en

Sejlerskolerne er udmærkede, og så får man også en hurtig afklaring
om, om sejlads er noget man har lyst til at fortsætte med. Der er jo
sejlerkurser som er mere komprimerede, og som strækker sig over en uge
eller to. Du kan bare søge på google.

Hvornår man er klar til at sætte sig i egen båd er jo forskelligt fra
person til person, men at sætte sig ned i en sejlbåd og så sejle ud
uden at kende forskel på bagbord og styrbord, halvvind eller bidevind
og skøder eller stag, det er nok temmelig tåbeligt. Desuden er det
også farligt.

Dels er det ikke smart over for andre, og dels er det heller ikke
smart at bringe sig selv i en situation, som man måske slet ikke har
styr på, og som kan risikere at udvikle sig. I mine øjne er det mere
end almindeligt tåbeligt at anskaffe en sejlbåd uden at have et
minimum af foregående praktisk erfaring. Det er ikke nok bare at læse
en bog, så man kender søfartsreglerne, der skal mere til at føre en
båd.

Tag på en sejlerferie med andre, eller f.eks. på højskole eller et
tougers sejlerkursus, så er du nogenlunde rustet. Der er også
sejlerskoler i syden, så du kan kombinere det med ferie...

Men praktisk erfaring er en absolut nødvendighed, før man selv sejler
ud..

Claus

Fra : Rasmus

Dato : 04-07-04 20:52

Jeg vil give Claus ret i mange af de gode argumenter. Han har styr på
tingene og har også hjulpet mig rigtig meget gennem denne nyhedsgruppe (tak
for det Claus ).

Jeg mener nu ikke, at det behøver at være tåbeligt at anskaffe sig en
sejlbåd uden at have praktisk erfaring med sejl. Man behøver jo ikke at
kaste sig ud i søen alene af den grund. om jeg skrev, er det altid rart at
have en der kan sejle med i starten.

Jeg tror ikke, at man nødvendigvis får meget mere ud af et sejlerkursus på
en uge eller to end ved at starte med at sejle ud med en der allerede er
erfaren sejler den første periode.

Det er forskelligt fra person til person, hvordan man lærer bedst og for mit
eget vedkommende, har det været skønt at have min egen båd fra starten og så
lære fra bøger og andre erfarne sejlere - det har man selvfølgelig god
mulighed for på en sejlerskole.

Det vigtigste er, at man får en række praktiske sejladser med en dygtig
sejler i forskellige typer vejr, har læst godt på teorien, har opdaterede
søkort og sikkerhedsudstyret i orden.

Uanset hvad kan det ikke siges nok: Husk den redningsvest - HVER GANG!

Rasmus

P.s.: ...HVER ENESTE GANG!!!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-04 21:04

På ejendommeligvis fremsatte Rasmus følgende påstand:

> [...]

med
> en der allerede er erfaren sejler den første periode.

Men man får en erfaring med omgang med både, sejl og tovværk. Desuden,
kan man altid finde een erfaren sejler, som er klar til at tage med?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad der f.eks. kan ske, hvis
man tager ud alene uden erfaring og uden at kende båden og så får
motorstop. Lidt baksen med sejlene og der skal ikke meget til, før der
kan opstå panik.

Og hvad hvis man oveni får søsyge ...

Et intensivt sejlerkursus giver dog et grundig indblik i, hvad der kan
opstå af situationer på en båd.

Jeg mener stadig, at en grundigt kursus er et absolut minimum, hvis
man som absolut begynder anskaffer båd.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-04 22:10

Ole Lyckegaard ole_lyckegaard@hotmail.com skrev

>Er det mig der er fejl på den, eller ser Claus Tersgov det som sin
fornemste
>opgave, at få ALLE andre til at tage sig ud som komplette idioter, på
alle
>tænkelige områder, hvor hr Tersgov kan komme af sted med det, for
derved at
>pudse sin egen glorie. Den må sgu´snart være slidt op, og tak for
det.

Brug dit killfilter, hvis du ikke kan tåle mosten, og lad være med at
sende mail om dine synspunkter, det er mig uendeligt ligegyldigt!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-07-04 22:19

Al respekt for sejlerskoler, men den absolut hurtigste måde at lære at sejle
på er, at læse en masse bøger i sommerferien, evt. tage ud en dag eller to
hvis du kender en der har båd og så skaffe sig en gasteplads på en der
sejler kapsejlads. De starter igen til august og løber 2-2,5 måned. I vinter
tager du så den teoretiske del af duelighedsbeviset på aftenskole eller i en
sejlklub.

Kapsejlads er benhårdt for nybegyndere, men det er der man lærer at håndtere
båden. Hvis det er en venlig skipper (det er de fleste) og du forklarer ham
at du gerne vil arbejde hårdt for at få det lært, så får du hurtigt lov selv
at styre båden til og fra havnen.

Så er du klar til egen båd næste forår. - og vel at mærke med en passende
høj sikkerhed.

/Bjarke

Fra : Morten Grouleff

Dato : 04-07-04 22:35

"Adrian" <adrian@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> erfaring, som kun kan læres på en måde.
> Jeg er klar over, at der er en del at sætte sig ind i, men kan det virkelig

Sagtens, der er weekend/1-uges kurser. Jeg kender dem ikke personligt.

Jeg var selv i samme situation og valgte at melde mig ind i den lokale
sejlerskole. Det har været en meget positiv oplevelse! Se beskrivelsen
af "min" sejlerskole i Kaløvig Bådelaug på
<URL:http://www.kblsail.dk/Sejlerskole/sejlerskolenindex.html> under
"praktisk sejlads"

Det første store gode ved denne måde er at man får prøvet sin lyst til
at sejle af i praksis. Hvis det alligevel ikke rigtig er noget. har det
været en billig måde at opdage det på...

Men den rigtig store gevinst er hvor lærerigt det er på denne måde: Det
meget lille hold (3 personer) gør at man får prøvet det hele, alle
sammen. De tre timer ugentligt gør at det man lærer får tid til at sætte
sig fast. Man får formentligt prøvet lidt forskelligt vejr over en sæson
også. Sidst, men absolut ikke mindst, er der jo en snakkesalig
instruktør, der øser af sin ofte lange erfaring som sejler. Hvordan
læser man sig til hvornår sejlene står godt?

> Og hvor meget erfaring bør man have, før man investerer penge i en båd?

Det aner jeg ikke og jeg tror det er individuelt. Jeg føler selv
jeg er ved at være der, efter et års undervisning, altså efter to
tredjedele af den tiltænkte tid. Dermed ikke sagt at jeg ved det hele
endnu, for præcis som med kørekort til bil kommer den rigtige rutine og
øvelse først når man jævnligt bruger det... Jeg synes det er på tide at
"øve" lidt mere uden instruktør på det, der tager tid at gøre perfekt,
f.eks. mand-over-bord på forskellige måder.

Teorien er jeg også tilbøjeligt til at mene at man selv kan læse sig
til, hvad jeg også har gjort. (Trods det har jeg netop tilmeldt mig
undervisning i navigation til vinter. Der skal nok være nogle ting, der
kunne sidde bedre fast ;)

Teorien er langt, langt fra tilstrækkelig til forsvarligt at sejle en
sejlbåd.

Jeg kan kun anbefale at prøve en sæson i en sejlerskole.
--
Morten Grouleff.

Fra : John N

Dato : 05-07-04 03:13

Du behøver ikke noget kursus for at sejle en lille motorbåd
eller optimistjolle på en varm og vindstille dag i havnen.
Men, er du til sejlbåd så ... Der er masser af ugekurser.
Selv på dage hvor vejrudsigten har været fin, har jeg været ude
for at det blæste kraftigt op i løbet af kort tid.
Så er passagererne glade for at kaptajnen ikke s..... i bukserne
men ved hvad der skal gøres.
Et praktisk sejlerkursus indeholder også et kursus
i sikkerhed til søs.
På hvilken kanal skal jeg skrige "Mayday" og hvor mange gange
eller kan jeg ringe 112 på min mobilos?
Hvad gør jeg hvis konen falder over bord ?(nu ingen vittigheder)
Hvordan man reber sine sejl når også roret skal passes?

Kun en tåbe frygter ikke søen.

--
- hilsen John N

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-07-04 11:16

Heldigvis faldt John N <jn@???adderweb.com> over tastaturet og
skrev følgende i news:40e8b912$0$255$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hvad gør jeg hvis konen falder over bord ?(nu ingen vittigheder)

Husk nu også at få lært konen at sejle - det kunne jo være dig der faldt
over bord - svjh er det ikke ret længe siden der var en der omkom.

> Kun en tåbe frygter ikke søen.

Ikke frygt - men respekt, frygt har det med at medføre panik - og det er nok
det sidste der er brug for

--
/carsten

Fra : John N

Dato : 05-07-04 11:44

> Ikke frygt - men respekt, frygt har det med at medføre panik - og det er
nok
> det sidste der er brug for

Du har ret. Det var blot et citat fra "Søsportens sikkerhedsråd"
som i øvrigt siger "Kun en tåbe frygter ikke havet". og ikke "søen".
Det med søen var blot en remisens fra min tid i den maritime flåde,
hvor både nordatlanten og stillehavet var "søen".

Hilsen John H

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-07-04 23:41

> [...]
> Jeg er total nybegynder hvad angår sejlsport, men har igennem en årrække
> haft et ønske om at lære at sejle og erhverve en brugt sejlbåd til

Hej Adrian

Tja, som du kan se er der mange opfattelser om hvornår man kan sejle og
ikke... og sådan er det vel også med alle andre ting... Der er ingen tvivl
om at vort samfund efterhånden kræver certifikater til alt... og det er nok
også kun en stakket frist inden det bliver at krav at have et
duelighedsbevis hvis man vil sejle en båd... i stil med motorbåds kørekortet
som jo allerede er lovpligtigt... herefter kommer der vel "cykel" kørekort,
barnevogns kørekort og hvad ved jeg...

Nuvel... at færdes på vandet kan i visse situationer udvikle sig til at være
livsfarligt, og det sker jo også hvert år at nogle omkommer... det får dog
ikke mig til at stå forrest i et heppe kor, der synger for certifikater og
dueligheds beviser...
et sådan stykke papir betyder ikke at man nødvendigvis kan sit kram... TV
programmet "verdens værste bilister" dokumenterer velsagtens min påstand...

Jeg mener sagtens du kan købe dig en båd... og begynde at sejle lidt når
vejret tillader det... (Du skal naturligvis kende søvejsreglerne... da det
er et lovkrav at du færdes i.h.t. disse når du er på havet)... Bruger man
sin sunde fornuft og sejler i stille vejr i fjorde eller vige (ikke åbent
hav). for checket vejrudsigten, finder ud af hvordan båden opfører sig, og
evt. ude på vandet laver forskellige manøvre... så vil du finde ud af at det
slet ikke er så svært at sejle... men pas nu på ikke at blive overmodig....
at overvurdere sig selv og/eller sin båd er begyndelsen til den fatale
situation hvor folk omkommer... på lige fod med folk der overvurdere sig
selv og køre sindsygt i en bil eller på en motorcykel, de dør også af det
med tiden...

Så jeg vil ønske dig en god fornøjelse med din båd...

En husker til dig, jeg selv og alle de andre... "Man bliver aldrig så dygtig
at man ikke kan lære"
(det var nok en til duelighedsbeviset)