hvalpefoder
Fra : René

Dato : 04-07-04 09:53

hvilket foder vil i anbefale til en golden hvalp?....er lidt rundforvirret
efter at have kigget på utallige sider om emnet?
--
MVH René

www.golf2.dk
www.racerc.dk
http://www.vrcr.dk
http://www.gshobby.com/sitecarts/sitecarts.cgi
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUU90&P=0

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 04-07-04 10:08

"René" <æøå@æøå.æøå> skrev i en meddelelse

> hvilket foder vil i anbefale til en golden hvalp?....er lidt rundforvirret
> efter at have kigget på utallige sider om emnet?

Jeg bruger selv udelukkende Royal Canin hvalpefoder til hvalpe. Det samme
gør min opdrætter og mange andre jeg kender og med langt langt de fleste
HD-statuser på A, samtlige albue-statuser på 0 og glade, sunde, raske hunde
med god pels og godt helbred, så synes jeg kvaliteten taler for sig selv.
Også de voksne bliver fodret på Royal Caning og hundene lever længe og er
sunde, glade med god pels og i god form. Så kan du så gå dybere ned og
studere hvad indholdet i de forskellige typer foder rent faktisk består af
og også her er Royal Canin helt i front! (Proteiner og fedt er ikke bare
proteiner og fedt feks.!)

Held og lykke med den lille gule!

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : René

Dato : 04-07-04 11:15

> [...]
> og også her er Royal Canin helt i front! (Proteiner og fedt er ikke bare

tusind tak for svaret.
Ja vi glæder os også til at få hende hjem i uge 31.
mvh rene og mette

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 04-07-04 11:20

> tusind tak for svaret.
> Ja vi glæder os også til at få hende hjem i uge 31.
> mvh rene og mette

Hvor får i hende fra?

Rinnie

Fra : René

Dato : 04-07-04 11:27

> Hvor får i hende fra?
>
> Rinnie

Vi får hende fra en privat opdrætter oppe i fjerritsselv.

rené

Fra : René

Dato : 04-07-04 11:28

> "René" <æøå@æøå.æøå> skrev i en meddelelse

> Hvor får i hende fra?
>
> Rinnie

er det så det til maxi hvalpe vi skal have ?

rené

Fra : Louise

Dato : 04-07-04 15:41

Hejsa

Til det kuld hvalpe jeg har nu bruger jeg også Hills og det er det
almindelig hvalpefoder, ikke til store racer. Jeg vil mene at labrador
ligesom min race ligger på grænsen rent vægtmæssigt og jeg har valgt
det almindelige hvalpefoder da min race er relativ spinkel og hvalpene
iøvrigt meget hellere vil have det fremfor det til store racer.

Jeg fodrer altid mine hvalpe (som helt små fra 3 ugers alderen) efter
ædelyst og har aldrig haft problemer med fede hvalpe (undtagen nu hvor
jeg har en lidt tung dame). Mine hvalpe, der som udvokset vejer
omkring 25-30 kg (tæver 20-25 kg) vejer normalt ved 8 ugers alderen 5
kg men det kan selvfølgelig svinge. Jeg vil mene at 8 kg er (for)
meget for en labradorhvalp.

Held og lykke med de små.

PS Husk lige at diverse fancy tests fra forbrugerprogammer er lavet
efter en fuldvoksen, sund og rask hund uden særlige behov og hverken
til hvalpe, voksende hunde eller syge hunde.

www.malinoise.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 04-07-04 16:08

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omkring 25-30 kg (tæver 20-25 kg) vejer normalt ved 8 ugers alderen 5
> kg men det kan selvfølgelig svinge. Jeg vil mene at 8 kg er (for)

Hej Louise

Golden ligger vægtmæssigt på det samme som Flatcoat. Der er det normalt at
vægten er på ca. 6 kg. ved 8 uger og udvikset på 27-31 kg. for tæver og
30-35 kg. for hanner, så det er en lidt tungere race.

> PS Husk lige at diverse fancy tests fra forbrugerprogammer er lavet
> efter en fuldvoksen, sund og rask hund uden særlige behov og hverken
> til hvalpe, voksende hunde eller syge hunde.

Og lavet uden hensyn til hvad det er for en type proteiner, fedt osv. der
kommer i! *suk* den test har været til fare for en stor del af den danske
befolknings hunde! At tænke sig de kalder sig _tænk_ og test! At tænke gør
de i hvert fald ikke... Teste, jo, men seriøst, på mink de er rovdyr modsat
hunden der er omnivore! Sikke de tænker! Bare det beskriver vel deres mangel
på viden omkring emnet! De kalder oven i købet hunden for et rovdyr!! Det må
være lidt pinligt at lave så tydelige fejl! Desværre hopper langt de fleste
på deres test!

Rinnie

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 04-07-04 16:02

> er det så det til maxi hvalpe vi skal have ?

Det er til 25+ mener jeg den hedder, men det står på pakken. Det er den
lyseblå sæk. Når din hvalp så er 14 mdr. så kan du lave en glidende overgang
til den blå.

Fra : René

Dato : 04-07-04 16:31

> [...]
>
> Det er til 25+ mener jeg den hedder, men det står på pakken. Det er den
> lyseblå sæk. Når din hvalp så er 14 mdr. så kan du lave en glidende

er ved at købe lidt andre ting til vovsen over nettet og de har også foder
på denne side. De har bla. royal canin til 556 for 15 kg er det dyrt?

Mvh rene

Fra : Broegger

Dato : 04-07-04 18:39

"René" <æøå@æøå.æøå> skrev

> er ved at købe lidt andre ting til vovsen over nettet og de har også
> foder på denne side. De har bla. royal canin til 556 for 15 kg er det
> dyrt?

WOW.. Det er saftsuseme mange penge. Jeg fodrer med noget der hedder
Diamond og det er ganske forrygende, men det koster kun knap 250 for 15
kg!!!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Finn Andersen

Dato : 04-07-04 21:13

Hej Thomas.

jeg har en labrador formel 1, og den har sku krudt i røven. hvilket vil sige
at den skal ha noget foder, med en masse krudt i. så jeg har givet ham
Kromix, og der får han alt det han skal bruge. og deres foder til hvalpe,
brugte jeg også med stor tilfredshed. så den kan jeg kun anbefalde dig, men
gå i på deres side og kig.

www.kromix.dk

--
MVH

Finn & Nico

Fra : Broegger

Dato : 05-07-04 10:11

"Finn Andersen" <Finn.Andersen¤FJERNES¤@krudt.dk> skrev

> [...]
> foder til hvalpe, brugte jeg også med stor tilfredshed. så den kan jeg
> kun anbefalde dig, men gå i på deres side og kig.

???? Jeg har skisme ikke tænkt mig at skifte foder! Diamond er ganske
udemærket!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 04-07-04 18:45

"René" <æøå@æøå.æøå> skrev i en meddelelse

> er ved at købe lidt andre ting til vovsen over nettet og de har også foder
> på denne side. De har bla. royal canin til 556 for 15 kg er det dyrt?

Hold da op!!! Jeg giver 449 for 15 kg. til hvalp ved min dyrhandel og det er
standart-prisen!

Så ja... Det er for dyrt!!

Fra : René

Dato : 04-07-04 18:51

> "René" <æøå@æøå.æøå> skrev i en meddelelse

> Hold da op!!! Jeg giver 449 for 15 kg. til hvalp ved min dyrhandel og det
> [...]
Ok det var også det jeg synes det var men man kan jo ikke være sikker. Men
jeg siger tak for svarene og tror jeg tager på tur i dyrehandlerne og ser
hva de kan tilbyde, der er jo lidt tid endnu inden hun kommer hjem

mvh rené og mette

Fra : qfha

Dato : 05-07-04 08:32

"René" skrev d. 04-07-04 11:28 dette indlæg :

> [...]

Jeres opdrætter har formentlig fodret vidunderet med et bestemt mærke.
Fortsæt med det, få noget med fra opdrætteren eller køb noget af det,
før I får hvalpen hjem.
Opblød altid tørfoder til hvalpe før servering, -iblød ca. 20 min. Er
det stadig lidt uvant for hvalpen kan det blendes i starten. Tilsæt
gerne lidt planteolie.
Efter nogle uger går jeg gerne over til voksenfoder for ikke at give
hvalpen for voldsom en vækst. Dette af hensyn til HD mv. I modsætning
til Flat er golden disponeret for dette og der skal passes lidt mere på.

Få en fodervejledning med fra din opdrætter. Hvis det ikke er muligt, så
skriv igen i dette forum.

mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 04-07-04 12:35

Hej René,

Jeg er selv forvirret - for man er tilbøjelig til at købe det, man er blevet
anbefalet af opdrætteren (som får procenter fra leverandøren).

Jeg synes du skulle tage et kig her:

http://www.taenk.dk/test/alle/hundemad/

Mvh
Henrik J. Nielsen
http://groups.msn.com/bichonhavanaisowners/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 04-07-04 12:44

"Henrik J. Nielsen" <nyhedsgrupper@hjn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
blevet
> anbefalet af opdrætteren (som får procenter fra leverandøren).

Ja og i forlængelse af den meget dårlige og misvisende tesat du henviser
til, Henrik, så læs lige dette som er skrevet af en dyrlæge ved DKK. Læs
det, om ikke andet, så for jeres hundes helbreds skyld... Med mindre
selvfølgelig jeres pengepung betyder mere for jer i det korte løb!!!

******

Hundefoder
Lagt på nettet d. 11.03.2004
Der har i den seneste tid været skrevet en del om hundefoder. Det er bl.a.
sket på baggrund af en artikel i forbrugermagasinet "Tænk og test". Denne
artikel kan du finde her
Samtidig har DKK fra dyrlæge Knud Steensborg modtaget en artikel, som
uddyber emnet. Denne artikel finder du nedenfor.
Endelig kan DKK henvise til tidligere stof fra HUNDEN under punktet
information, fodring.

Smæk og tæsk
af Tænk og test.
I forbrugerbladet "Tænk og Test" findes en artikel med overskriften "Egnet
til hundeæde". Overskriften mere end antyder den ukvalificerede
indgangsvinkel til artiklen.
Det er længe siden, at hunde holdt op med at æde - i dag spiser de. Det kan
synes uvæsentligt, men i dette ligger der en konstatering af, at hundeejere
i dag anser deres hunde som værende familiemedlemmer. De ønsker at tilbyde
dem det bedste her i tilværelsen - også af foder.
Bag artiklen.
Det fremgår ikke klart, hvem der står bag undersøgelsen. Tilsyneladende er
det 3 journalister fra
"Tænk og Test", der på egen hånd driver videnskabelig virksomhed. De både
konstruerer forsøget og drager konklusionerne. Dog hjulpet af 3 dyrlæger
samt en henvisning til en norsk undersøgelse - udført på mink - 4 mink.
3 dyrlæger - hvoraf den ene er Ph.d. studerende i genetik, den anden Ph.d.
studerende i ernæring hos husdyr, og den tredje - citeret som
"hovedvidnet" - er selv dybt og finansielt involveret i salg af netop - ja
gæt - billigt hundefoder(firmaet VPG).
De 2 første dyrlæger er fra Den Kongelige Veterinære og
Landbohøjskole(KVL) - sandsynligvis valgt for at styrke troværdigheden i
undersøgelsen. Selvfølgelig kan det også være fordi, man ikke har kunnet
formå dyrlæger med klinisk viden og erfaring i smådyrspraksis til at støtte
projektet?
Lad mig blot konstatere, at dyrlægerne fra "Klinik for Mindre Husdyr" på KVL
er dybt uenige i artiklens udsagn, og misbilliger at KVL indirekte tages til
indtægt for artiklens troværdighed.
At konstruere brugbare videnskabelige ernæringsanalyser og ikke mindst at
kunne tyde dem kræver enorm viden, erfaring, tålmodighed og finansiel
kapacitet.
Døm selv om ovenstående panel har disse evner.
Formålet.
Undersøgelsen er en økonomisk undersøgelse uden hensyn til dyrenes ve og
vel.
I artiklen omtales hundenes helbred og psykiske velvære ikke med et ord. Man
stiller sig tilfreds med at hundene for opfyldt ganske få af deres basale
næringsbehov - behov der blot sikrer at de kan leve.
Formålet med undersøgelsen er at påvise, hvad hunde fodringsmæssigt kan
eksistere af - ikke hvad de har det optimalt godt med.
Dyr
Denne gang "går det ud over hundene". Hundene beskrives fejlagtigt i
artiklen som rovdyr. Mink og katte er f.eks. rovdyr, mens hunde i
fodringsmæssig forstand er omnivore - "alt-mulig-spisere". En definition
baseret på udformning, antal tænder og placering samt mave-tarmkanalens
anatomiske udformning.
Undersøgelsen
I analysen tegner man et øjebliksbillede af forskellige typer hundefoder i
forskellige prisklasser. Øjebliksbilleder som er stort set værdiløse ved
sammenligninger af foder. Uanset valg af forsøgsmetode.
Indhold af energi, livsvigtige aminosyrer("protein"), fedt, calcium og
fosfor er i denne undersøgelse bestemt ved en kemisk analyse. Alle andre
næringsstoffer er udeladt. Laboratoriets navn er ukendt.
Sluttelig foretager Tænk og Test en vurdering af de fundne kemiske værdier
sammenholdt med deklarationerne.
Optagelighed/fordøjelighed er ikke undersøgt på hund. Der refereres kun til
den norske undersøgelse på 4 mink.
En undersøgelse hvis forudsætninger er baseret på en anden norsk
undersøgelse, der konkluderer, at der er store forskelle i fordøjeligheden
af forskellige typer færdigfoder til hund. Stik imod resultatet af denne
underøgelse
Samme undersøgelse konkluderer i øvrigt at hund og blåræv qua deres store
anatomiske ligheder er sammenlignelige, når fordøjelighedsprocenter skal
sammenlignes.
Anvendes minken som forsøgsmodel, kan det kun foregå via diverse
"tilbageregninger" - en meget usikker model.
Hvorfor har man ianvendt mink i stedet for ræven som model?
Artiklens konklusioner.
På baggrund af én meget begrænset kemisk analyse og en henvisning til den
norske undersøgelse på mink sender man disse budskaber til hundeejerne.
1. at energimængder ikke skal opgives på deklarationerne i Danmark
2. at hundens hele næringsbehov opfyldes ved at fodre med billigt foder
3. at hunde ikke bliver mætte med dyrt hundefoder
4. at angivne fodermængder på etiketterne er ukorrekte
5. at fordøjeligheden af dyrt og billigt hundefoder er den samme
6. at proteinerne i dag er blevet bedre end tidligere
7. at fedt kun består af omega-3 fedtsyrer
8. at mængden af afføring ofte er større ved fodring med et godt foder.
9. at billigt hundefoder er lige så godt som det dyre.
10. at man ikke kan stole på deklarationerne
Der er næsten ingen grænser for konklusionerne, til trods for de meget
begrænsede parametre der indgår i undersøgelsen, og at man helt ser bort fra
det faktum, at for store indhold af f.eks. calcium, fosfor, magnesium og
salt er akkurat lige så skadelige som for lidt.
Konklusionerne er også meget brede og uden definitioner af forudsætningerne.
Når Tænk og Test skriver at godt hundefoder "ikke er nødvendigt, må det
nødvendigvis være en forudsætning, at man definerer "nødvendigt for hvad".
Mener man for overlevelse eller hvad? Jeg tror vi alle kender eksempler på
hvordan mennesker overlever til trods for en elendig "fodring".
De skriver også "alle behov opfyldt". Jamen hvad betyder alle? De nævner
selv kun 4-5 behov.
Ad 1.Tænk og Test skriver, at man ikke skal angive energimængder i Danmark -
det er direkte forkert. Det er direkte forbudt iflg. EU-regler, med mindre
det drejer sig om visse diætfodere.
Ad 2. Tænk og Test skriver "Alle krav opfyldt". Det burde være indlysende,
at man på baggrund af en kemisk analyse af ganske få stoffer ikke kan drage
en så vidtrækkende konklusion.
Ad 3. På baggrund af energideklarationerne antyder artiklen, at gode
fodertyper ikke kan tilfredsstille hundenes mæthedsfornemmelse. Derfor
spiser de for meget".
At definere hundes mæthed som et resultat af indtaget mængde foder er en
grov simplificering.
Mæthed er et meget mere kompliceret fænomen, som bl.a. i høj grad afhænger
af sociale faktorer, vaner, hormonindhold i blodet, sukker i blodet,
receptorer(føleceller) i mundhule, receptorer i mave-/tarmkanalen, af
balancen mellem de forskellige energikilder og foderets beskaffenhed i form
af lugt og smag.
Det kan hos hunde defineres meget kortere. Modsat os selv er det suverænt
ejerne - og ingen andre - der "bestemmer", hvornår deres hunde er mætte.
Skulle man føre argumentationen i artiklen videre, nemlig at fylden af
foderet bestemmer mætheden - så ved man, at det kun tager ca. 14 dage for en
mavesæk at vænne sig til en mindre mængde foder. Så nemt er det.
Ad 4. Tænk og Test" indleder temaet energi/fodermængde med en konstatering
af, at 60% af danske hunde lider af overvægt - nok ment som et underforstået
hint om, at angivne doseringsanvisninger er forkerte.
Som dyrlæger bruger vi megen tid på at undervise vore klienter i korrekt
fodring og kliniske tegn på god fodring. Vi kunne ikke drømme om at anvende
et udtryk som "doseringsanvisning". Anvisninger skal normalt følges. Vi
anvender i stedet udtrykket "anbefalede doser". Ejere instrueres i at bruge
øjne, fingre og sund fornuft til at bedømme, om de anbefalede mængder er
gode nok til præcis deres hunde.
Det er længe siden, vi i anbefalingerne til hund og kat anvendte begrebet
"nødvendig energi" . Vi anvender begrebet optimal energi for netop den givne
hunds fysiologiske tilstand(alder,arbejdsbyrde etc). Akkurat lige som vi i
relation til andre næringsstoffer arbejder med optimale behov - ikke
anbefalede minimumsbehov.
I øvrigt er det ikke så vigtigt, at anbefalede fodermængder følges slavisk.
Det afgørende er, at man fodrer med et velafbalanceret foder. Anvender man
et godt foder med rette indhold af næringsstoffer afbalancerede i forhold
til hinanden, er det stort uvæsentligt, om man giver "for lidt eller for
meget" - bare man bruger sin sunde fornuft.
Inden for samme kuld hvalpe, kan der f.eks. være 2 individer med vidt
forskellige behov for energi. Vi kender det fra vores egen verden. Alle har
bekendte, som bare kan spise løs af alt, uden at det sætter sig - andre skal
bare se på et stykke wienerbrød for at tage på i vægt.
Der er kun 2 fodringsmæssige årsager til, at hunde bliver for tykke - enten
giver ejerne dem for meget at spise uden at anvende deres sunde fornuft,
eller også giver de for mange godbidder(hovedproblemet). Ejerne bestemmer
suverænt, hvor meget deres hund skal spise - ikke foderproducenterne.
Ad 5. Tænk og Test har ikke foretaget nogen fordøjelighedsundersøgelse på
hund. Artiklen henviser til en norsk undersøgelse på 4 mink. Mink
foretrukket af økonomiske årsager.
Mink er en sand carnivor(kødæder/rovdyr), mens hunden i ernæringsmæssig
forstand som nævnt er en omnivor(alt-mulig-spiser). Det er som at
sammenligne æbler og pærer.
Ad 6. Kim Hesvang nævner i artiklen, at proteinerne i dag er blevet meget
bedre -"nu anvender man ikke mere hud, hår eller slagterirester". Nu
anvender man oksekød og kød- og benmel - underforstået fordi det er blevet
økonomisk overkommeligt. Lige her angiver Kim Hesvang sin indsigt og accept
af svaghederne ved fremstilling af billigt foder. Indholdet skifter efter
markedspriserne. Disse skift sker af økonomiske hensyn på bekostning af
hundene
Hverken hundemaverne eller hundeejerne bryder sig denne tanke.
Ad 7. Tænk og test undersøgelsen beskæftiger sig kun med de såkaldte omega-3
fedtsyrer, som de hævder forebygger allergi og ledlidelser. Ingen
videnskabelig undersøgelse underbygger denne konklusion. At det eventuelt
hjælper, når en patient er blevet syg, er ikke det samme som, at det
forebygger. I øvrigt er fedtindholdet meget mere end omega-3 fedtsyrer.
Modsat af hvad mange tror, så er det ikke proteiner og vitaminer/mineraler,
der er de mest kostbare råstoffer i et foder. Fedttypen er, hvad der koster.
Mange af de billige europæiske fabrikater indeholder hovedsagelig oksefedt
med et lavt indhold af sunde polyumættede fede syrer(4%), mens de gode
primært indeholder kyllingefedt med et indhold på 29%. Dette er ikke testet
i analysen.
Ad 8. Dette er ikke testet på hund i undersøgelsen. Jeg vil her tillade mig
at bruge min store kliniske erfaring og sige, at dette postulat er direkte
nonsens. Mindre mængde afføring er en af de almindeligste årsager til at
hundeejere spørger efter og køber de gode produkter. Sandsynligvis er der
sket en fejltolkning af "4-minks-forsøget".
Ad 9. Et foders værdi kan vurderes på 2 måder
A) Kroner og øre - "Tænk og test modellen"
B) Den fodringsmæssige værdi

Et foders værdi:
Dyrlæge Kim Hesvang påstår i artiklen, "at 10% af forskellen mellem et godt
foder og et økonomifoder stammer fra bedre råvarer, mens resten - 90% af
prisen - stammer fra bedre emballage, markedsføring med mere".
Det giver ikke nogen mening når Hesvang sammenblander prisforskel og pris,
men der er ingen tvivl om, at den egentlige bagtanke er at nedgøre
forskellen på Hesvangs eget økonomifoder(billigfoder) og de gode produkter.
Alle dyrlæger ved at dette ikke er sandheden. Kendsgerningerne er anderledes
mangfoldige.
Forskelle på gode hundefodere og billigudgaver:
1.Råvarernes kvalitet og fordøjelighed
2.Råvarernes konstans
3.Holdbarhed
4.Konstant kvalitets- og biolologisk kontrol
5.Indhold af næringsstoffer og en god afbalancering af stofferne indbyrdes.
6. Forskning/undervisning
7..Indpakning og andre markedstiltag
8.. Konstant kontrol af foder ved fodringstest
9. Gode deklarationer
10. Gode fodertyper indeholder næringsstoffer i optimale mængder
Ad1: For at sikre kendt optagelighed og konstante indhold anvender de gode
foderfabrikanter kun råvarer fra kendte producenter i kendte miljøer.
Råvarer som både hundemaver og hundeejere kan acceptere.
Gode hundefodere har f.eks. aldrig indeholdt underlødige proteinkilder. De
indeholder heller ikke kød- og benmel.
Med sit kendskab til billigfodere mere end antyder Kim Hesvang, at sådanne
råvarer kan være tilblandet, hvad han kalder økonomifoder, og at forskellene
ikke kan påvises ved en kemisk analyse.
Ad2: Gode fodertyper produceres ud fra en fixed formula - samme råvarer i
samme mængder hele tiden. "Fixed" betyder, at det altid er råvarer fra
nøjagtig de samme producenter, som anvendes i foderet. Råvarernes konstans
sikres ved at råvarerne produceres i et konstant miljø.
Man kan spørge, om det har nogen speciel værdi - bare deklarationerne
holder.
Det betyder uendelig meget i praksis. Vi har næsten dagligt hundeejere i
konsultationen, som har fodret med et givet tørfoder i en lang periode uden
problemer. Pludselig reagerer hunden med diarrhoe. Deklarationene siger det
samme, som de altid har gjort - men billigproducenterne skifter ofte
kulhydratkilde afhængigt af indkøbsprisen. Kulhydraterne kan f.eks. være
majs eller korn.
Det er deklarationerne "lige glade med", men det er hundemaverne ikke. Deres
enzymsystemer kræver tid for tilvænning til nye kulhydrater, uanset om
foderet opfylder normerne.
Mængden af afføring er også svingende af samme årsag.
Ad3) Holdbarhed er en tredje forskel, man ikke kan teste i en kortvarig
kemisk analyse. Uanset om man kan lide det eller ej - så kræver de fleste
hundeejere holdbare produkter. Det koster også penge at tilsætte gode
konserveringsmidler. Gode fabrikater indeholder naturlige antioxydanter.
Ad4) Alle gode producenter opretholder en kostbar kvalitets- og biologisk
kontrol af alle udgående batch.
Ad5) Historisk set har de store velrenommerede foderfirmaer testet og
konstrueret de gode fodertyper ud fra testfodringer og fundne behov.
Producenterne af billigfoder har efterfølgende koblet sig på ved kemisk at
analysere de gode typer. Derfor er det ikke underligt, at der i dag ikke er
de store kemiske forskelle på det let analyserbare. Forskellene er helt
andre steder.
Undersøgelsen har som nævnt kemisk analyseret for energi, protein, fedt,
calcium og fosfor, men det er kun et fåtal af de nødvendige næringsstoffer.
F.eks. har man i undersøgelsen set væk fra indholdet af mineraler som
magnesium, kalium, kobber, zink, natrium m.fl. og mikromineraler som chrom
og selen , indholdet af bruskbeskyttende stoffer som glukosamin og
chondroitin, og stoffer der stimulerer hjertemuskulaturen(carnithin). En
reel foderundersøgelse er ikke så simpel, som denne undersøgelse indicerer.
Ud over at være afbalancerede i forhold til hinanden og at være til stede i
rette mængder, skal alle næringsstoffer også være afbalancerede i forhold
til fordøjelig energi, som ikke er bestemt ved denne kemiske analyse.
..
Ad 6) Jeg tror næppe der er nogen steder inkl. den humane verden, hvor man
forsker så seriøst og intenst i ernæringsproblemer som netop inden for
dyreverdenen. Inden for smådyr er det en forskning, der har stået på siden
sidst i 30`erne.
De gode foderproducenter bidrager væsentligt hertil både økonomisk i form af
forskerstøtte og ved direkte forskning. En forskning som fabrikanterne af
billigfoder både nyder godt af og gratis brug af.
Mange af de dyrlæger, der er ansat hos de gode producenter, besætter
professorater i ernæringslære verden over og der foregår til stadighed
undervisning og efteruddannelse af dyrlæger verden over - også i Danmark.
Ad 7) Emballagens kvalitet kan synes ligegyldig, men kvaliteten har stor
betydning for holdbarheden. Markedsføring? Ja selvfølgelig skal der
markedsføres, men en meget stor del af markedsføringen er gratis - nemlig
via hundeejernes egne erfaringer med god kvalitet.
Ad 8) Det ultimative bevis på at et godt foder er, at foderets værdi er
bekræftet ved fodringstest.
Foderet skal dels have vist sin næringsværdi i langtidsforsøg og dels ved
kontinuerlig test af al udgående hundemad før det når ud til forbrugerne.'
Smagsforsøg er i denne sammenhæng ret ligegyldige.
At fodertyperne er testet "live" er den vigtigste og dyreste forskel på
billigt foder og dyrt foder. Testhunde og gode hundekenneler er meget
kostbare i drift.
AAFCO anbefaler i øvrigt også fodringsforsøg, som det bedste grundlag for
deklarationer af behov.
AAFCO står for Association of American Feed Control Officials - men
anbefalingerne fra denne organisation accepteres internationalt.
Øjebliksbilleder som resultaterne i denne "kemiske undersøgelse" er
værdiløse.
Som forbruger bør man altid spørge sin producent, om de tester deres foder
på levende hunde.
Der bliver næppe 90% til emballage og markedsføring.
Ad 9) Deklarationer. Deklarationer og energi er et stort tema i artiklen.
Kan man stole på deklarationerne?
Med en professionel viden om foder kan man udlede visse ting, men for den
almindelige forbruger er det "græsk-katolsk".
Et eksempel som simplificerer, hvor galt det kan være: Ud fra et par gamle
læderstøvler, lidt motorolie, knuste trækul, lidt vand og tilsatte vitaminer
og mineraler kan du udfærdige en perfekt tørfoderdeklaration, men hvad mon
din hund siger?
Ad 10) En anden af de meget kostbare processer i fremstillingen af gode
fodertyper er, at man efter en sammenblanding af råvarerne trækker overskud
af næringsstoffer ud af foderet igen. Ingen billig-producenter gør dette.
Formålet er, at få foderet til at indeholde de optimale mængder
næringsstoffer i forhold til hundenes skiftende behov. Hverken mere eller
mindre.
..
Konklusion.
Med en undersøgelse som denne bevæger "Tænk og Test" sig ind på
højvidenskabeligt og meget teknisk område, der hedder ernæringslære.
Som så mange gange før - også af "Tænk" - udlægges resultaterne af en
oversimplificeret undersøgelse omhandlende ganske få næringsstoffer som den
pure sandhed.
Ud fra denne amatøragtige "øjebliksundersøgelse" påtager "Tænk og Test" sig
et stort ansvar.
At udtale sig om et foders totale næringsværdi og næringsstoffernes
optagelse på baggrund af en minkundersøgelse på 4 mink og undersøgelse af
nogle få næringsstoffer er mildt sagt en lemfældig omgang med sandheden. Det
ligner ansvarsløs handling. Det kræver ekstrem megen viden om ernæringslære
både at konstruere denne Tænk og Test-undersøgelse - og ikke mindst -
kritisk at læse og forstå den.
For at underbygge troværdigheden har man indkaldt nogle sandhedsvidner, som
reelt intet har med undersøgelsen at gøre- nemlig 3 dyrlæger. I senere
pressemeddelelser er de blevet til dyrlægerne "bag undersøgelsen".
Den ene dyrlæge er genetiker, den anden beskæftiger sig teoretisk med
ernæringslære hos husdyr - ikke specielt hos smådyr - og den tredje står med
begge sine ben solidt plantet i produktionen af billigt hundefoder. Man har
ikke ulejliget sig med at spørge en smådyrsdyrlæge om, hvordan god fodring
virker i praksis.
For at underbygge visse dele af undersøgelsen henviser "Tænk og Test" til en
norsk fordøjelighedsundersøgelse, som grundet manglende økonomisk formåen er
udført på mink. Måske en ny opgave for "Tænk og Test" i samarbejde med
"Dyrenes Beskyttelse" at teste på hunde?
At Dyrenes Beskyttelse står som medsponsor for denne undersøgelse undrer i
øvrigt mange dyrlæger. Det kunne tyde på meget dårlig rådgivning i
anvendelsen af medlemmernes penge. Vi har den naive opfattelse at Dyrenes
Beskyttelse arbejder for dyrenes ve og vel.
Med artiklen kan man som mangeårig smådyrspraktiserende dyrlæge ikke undgå
at føle sig bombet tilbage til "oldtiden".
I mere end 25 år har praktiserende dyrlæger på lige fod med
konsultationer/operationer beskæftiget sig professionelt med emnet
smådyrsfodring.
Vi har lange og stolte traditioner på området fodring af produktionsdyr. Der
har det til alle tider været kendt, at dyrenes helbred og produktion var
dybt afhængig af god fodring.
I mere end 25 år har danske dyrlæger rådet deres klienter om god fodring. I
mere end 25 år har vi registreret hundeejernes overvejende positive
tilbagemeldinger. Meldinger som, at hundene generelt har fået det meget
bedre, de lever længere med høj livskvalitet, færre knoglelidelser, flottere
pelse, bedre avlsresultater - ja - og så kommer de af med mindre afføring.
Dette sidste betvivles også i artiklen, men det modbevises altså af
virkeligheden - vore klienter.
Glemte jeg at kommentere artiklens skjulte dagsorden om, at dyrlæger tjener
penge på foder?
Så lad mig sig lige ude, at det vedgår jeg glad og gerne. Vi føler og
erfarer, at vi sælger en meget professionel vare på lige fod med andre dele
af vores praksis.
Jeg er stolt og glad over at have deltaget i en dyrlægeepoke, hvor god
dyrlægevirksomhed kom til at inkludere rådgivning om og salg af godt
hundefoder - og ikke mindst - at det samtidig gav et anderledes positivt
forhold til vore klienter.
I den sidste ende er vi som dyrlæger dybt afhængige af dyreejernes tro på
vores troværdighed. Havde de været "misnöjde" med vores rådgivning, havde
den del af vores praksis været lukket ned for længe siden.
I virkeligheden er artiklen en grov diskriminering af vore klienters sunde
fornuft
På deres hjemmeside skriver Tænk og Test "Vi formulerer spørgsmålene og
finder svarene", man kunne fristes til at tro, der skulle have stået: "Vi
formulerer og finder på svarene".
You Can´t Judge a Book by its Cover!

Knud Steensborg - fagdyrlæge I sygdomme hos hund og kat
Abild Dyreklinik
Brabrand.
P.S. Dyrt hundefoder er ikke en eksklusivvare for dyrlæger - det kan også
købes hos dyrehandlere.

Fra : Stine Frandsen

Dato : 05-07-04 11:21

> Jeg er selv forvirret - for man er tilbøjelig til at købe det, man er
blevet
> anbefalet af opdrætteren (som får procenter fra leverandøren).

Hmm har altså ikke hørt noget til at opdrættere får procenter ved
leverandøren - og jeg har da selv opdrættet :)
MEN opdrættere får RABAT pga. storkøb. HVilket de fleste faktisk også kan
opnå hvis ellers de handler sammen og f.eks. køber 5-6 * 15 kg af gangen i
stedet for 7-15 kg.

Stine

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 05-07-04 12:05

> [...]
blevet
> anbefalet af opdrætteren (som får procenter fra leverandøren).

Ja, faldt lige over den... Opdrætteren får altså ikke noget økonomisk ud af
at hvalpekøbere køber et bestemt mærke foder! Enhver opdrætter med respekt
for sig selv fodrer med det deres hunde trives bedst på og anbefaler
naturligvis det til deres hvalpekøbere. Det ville da være tåbeligt hvis de
sagde "ja, du skal ikke fodre med det jeg bruger, for det er noget bras!"

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-07-04 12:43

On Mon, 5 Jul 2004 13:05:15 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<gimze@flatcoated-retriever.dk> wrote:

> [...]
>sagde "ja, du skal ikke fodre med det jeg bruger, for det er noget bras!"

ja men det er altså heller ikke alle opdrættere der kan finde ud af at
sætte sig ind i hvilket fodder der er godt ! bare fordi man kalder sig
for opdrætter er man altså ikke anderledes end andre mennesker

jeg ville vælge imellem 3 mærker Nutro, Proplan og Olivers alt andet
ville jeg ikke fodre med, da det er proppet med farvestoffer og
biprodukter, det er slet ikke så svært at se om jeg har ret, det er
bare at gå ned i butikkerne og læse på pakkerne, hvis man altså ikke
er for doven til det, eller hvis man altså ikke bare vil bilde sig
selv ind at man fodrer sundt bare fordi en anden har sagt det

DAB-problem
Har andre herinde DAB-signalproblemer under Gladsaxesenderen?
og har i prøvet ny antenne hører jeg meget gerne om det

Fra : Louise

Dato : 05-07-04 14:00

"Henrik J. Nielsen" <nyhedsgrupper@hjn.dk> wrote in message news:<40e7eb6b$0$310$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Hej René,
>
> Jeg er selv forvirret - for man er tilbøjelig til at købe det, man er blevet
> anbefalet af opdrætteren (som får procenter fra leverandøren).

Øh, hvor har du lige det fra?? Jeg opdrætter da også, men jeg får da
ikke procenter fra nogen foderproducent hvis jeg anbefaler deres
mærke. En lidt paranoid tankegang som skal retfærdiggøre at gøre
modsat af hvad en opdrætter anbefaler???

Hilsen Louise (som opfordrer sine hvalpekøbere til at fodre med et
godt foder som minimum det første år til halvandet og som derudover er
fløjtende ligeglad med mærket :o/)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-04 18:08

On Sun, 4 Jul 2004 10:53:27 +0200, "René" <æøå@æøå.æøå> wrote:

>hvilket foder vil i anbefale til en golden hvalp?....er lidt rundforvirret
>efter at have kigget på utallige sider om emnet?

jeg ville vælge nutro eller proplan, nutro får topscore i alle test i
usa også, de fleste andre foddermærker er proppede med biprodukter
farvestoffer osv ! læs lige på posen før du køber noget ! der er meget
af det dyre der er lige så dårligt som det billige, det er bla det som
tænk&test testen kommer frem til ! eukanuba hills royalcanin og flre
andre er ikke bedre end dem fra aldi eller netto, men læs dig selv
frem til det. Det er godt at du går op i hvad din hund skal leve af,
men bare fordi en siger at han har en glad hund der lever af
nettofodder, så skal du altså ikke tro at så er det i orden.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 04-07-04 18:49

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> On Sun, 4 Jul 2004 10:53:27 +0200, "René" <æøå@æøå.æøå> wrote:
>
> der er meget
> af det dyre der er lige så dårligt som det billige, det er bla det som
> tænk&test testen kommer frem til !

Ja og læs hvor meget den er værd! "Tænk og test" Klipper lige hvad jeg har
skrevet i et andet indlæg i denne tråd...

****
> [...]
****

> eukanuba hills royalcanin og flre
> andre er ikke bedre end dem fra aldi eller netto, men læs dig selv

Det er så ud fra de teste du kender til! Du taler jo ikke af personlig
erfariong (Læs: Du er ikke forsker, kostekspert osv.) Eucanuba, Hills, Royal
Canin osv. er lige så godt som dit Nutro og ProPlan! Det vigtigste er i bund
og grund at man prøver sig frem og finder det foder ens hund trives bedst
på! Der kan være hunde der ikke kan tåle det ene, men godt det andet.

I øvrigt er LoneStar også et godt produkt...

> Det er godt at du går op i hvad din hund skal leve af,
> men bare fordi en siger at han har en glad hund der lever af
> nettofodder, så skal du altså ikke tro at så er det i orden.

Se der er vi enige!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-04 19:44

>Det er så ud fra de teste du kender til! Du taler jo ikke af personlig
>erfariong

,,,,,,nej og det gør du nok heller ikke , for før man kan det skal man
vel have haft en hund hele dens levetid på royalcanin, og en på hills
og en på nutro, proplan osv og det tror jeg ikke på at du har
prøvet .

(Læs: Du er ikke forsker, kostekspert osv.)

,,,,nej det er du nok heller ikke, men derfor kan man jo godt have sat
sig ind i sagerne.

Eucanuba, Hills, Royal
>Canin osv. er lige så godt som dit Nutro og ProPlan!

,,,,,,,Slet slet ikke ! de 3 første er proppet med proteiner fra
biprodukter det er de sidste 2 ikke ! hvad ville du helst leve et helt
liv af røde pølser fra netto der er proppet med biprodukter og
farvestoffer, eller hjemmelavede pølser uden farvestoffer og lavet af
rigtigt kød ? ja jeg ved godt hvad jeg ville vælge, og derfor
vælger jeg Nutro til min hund

Det vigtigste er i bund
>og grund at man prøver sig frem og finder det foder ens hund trives bedst
>på!

,,,,,,,,,,,,nej det mener jeg ikke, for du kan jo også finde børn der
trives på chips og cola, men det betyder jo ikke at de bliver ved med
at trives på det vel !

Der kan være hunde der ikke kan tåle det ene, men godt det andet.

,,,,ja jeg forstår godt hvis der er hunde der ikke kan tåle hills
eukanuba osv men hvorfor skulle de ikke kunne tåle det sundeste
tørfodder der findes ?

Desuden fodrer jeg også med råt kød indimellem, så jeg vil ikke sige
at tørfodder er verdens bedste måde at fodre en hund, men hvis det
endelig skal være så kan man lige så godt vælge noget af det bedste
efter min mening.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 04-07-04 20:10

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

<snip>

Whatever, Punish, jeg er vokset fra at diskutere med dig. Man kan jo bare
håbe at ikke for mange hopper på dit øregas!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-04 20:55

On Sun, 4 Jul 2004 21:09:40 +0200, "Rinnie Ilsøe"
> [...]

>Whatever, Punish, jeg er vokset fra at diskutere med dig. Man kan jo bare
>håbe at ikke for mange hopper på dit øregas!

det er skam ikke øregas, men hva faen det er ikke min hvalp, jeg skrev
bare hvad jeg ved, og hvad man kan læse sig til uden på pakkerne, så
det er slet ikke svært at finde ud af bare man gidder at læse en lille
smule

Fra : qfha

Dato : 05-07-04 08:32

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 04-07-04 19:44 dette indlæg :

> [...]
> farvestoffer, eller hjemmelavede pølser uden farvestoffer og lavet af
> rigtigt kød ? ja jeg ved godt hvad jeg ville vælge, og derfor

----------------------

Jeg er meget enig. Ja, og det ER personlig erfaring.
Der er i mange af de såkaldte seriøse/dyre foretyper en hel masse skidt
(tilsætningstoffer, fyldstoffer mv.). Læs indholdsfortegnelserne, og sæt
jer ind i hvad det betyder.
Det er ikke det samme som, at hunden ikke kan fungere udmærket på det,
men har man lyst til at putte det i ens hund. Nogle er ligeglad, og så
fred være med det, hunden skal for nogle blot være mæt. Så tag dog blot
et dårligt, men billigt foder af hensyn til tegnebogen. Aldis billige
foder til 28,- for 5 kg kan være ganske udmærket. Hvorfor betale 5 gange
så meget for noget som er lige så ringe.

Ser man bort fra deklarationerne. Så er begrebet det bedste foder
afhængig af den enkelte hund. Nogle hunde fungerer faktisk bedst på en
foder med lille proteinindhold og skal derfor have et produkt som er
mindre lødigt og dermed billigt. Derfor må den enkelte hundeejer prøve
sig frem til, hvilket foder som egner sig bedst til ens hund.

Ang. fodring af hvalpe tyer jeg og mange andre opdrættere til fodre med
voksenfoder, idet mange hvalpefodre give for voldsom en vækst.
Personligt vil jeg pt. vælge Nutro's lam og ris til en unghund på 9 mdr.

mvh
qfha

Men det behøver ikke at være en videnskab at fodre en hund.

Fra : dpl

Dato : 04-07-04 20:44

René wrote:
> hvilket foder vil i anbefale til en golden hvalp?....er lidt rundforvirret
> efter at have kigget på utallige sider om emnet?
> --
> MVH René

Hej René
Så vil jeg da bidrage lidt til forvirringen, ved at nævne endnu et
mærke, nemlig Oliver's. http://www.olivers.dk

Der koster 15 kg kr. 365, for voksenfoder, og 409 for allergidæmpende
foder. Vi har prøvet begge med stor success. Nu får de foderet med lam,
fordi den ene hund har haft allergiproblemer, og allergien er nu pist
væk. Og vigtigt for os herude på landet: Transport til døren er med i
prisen! Hvis man kan købe 4 poser på een gang, er der desuden en pæn rabat.

Vi har tidligere prøvet Hill's, men vores hunde syntes ikke om smagen. I
en lang periode fik de Nutro, som de spiste med stort velbehag, men det
gik ud over pelskvaliteten. Disse problemer forsvandt hurtigt ved skift
til Oliver's.

Held og lykke med valget...
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : DCH

Dato : 05-07-04 08:32

Hej ...

Der er jo som sagt næsten lige så mange forskellige mærker af hundefoder
som der er hunderacer...

Jeg selv har fodret med Royal Canin men den Golden vi har fik
foderallergi og efter at hun kom sig over det skiftede vi til Nutro. Da
vi fik hvalpe (golden) fik de også Nutro hvalpe foder (15 kg. for 450,-)
men om det er bedre end andet ved jeg ikke. Jeg synes Nutro er et godt
foder. Som dyrlægen sagde til mig; "Se på hvordan din hund har det og
ikke på hvad det hedder...(altså hvilket mærke)" Ligeledes skal man jo
være opmærksom på hvor meget hunden kan optager af fodret - laver din
hund mange gange betyder det som hovedregel at hunden ikke optager så
meget som hvis den laver fx. 2 gange om dagen....

men køb det produkt du føler du har det bedst med...

Held og lykke med hvalpen

Med venlig hilsen

DCH

http://www.kandu.dk/

Fra : Stine Frandsen

Dato : 05-07-04 11:26

Hej :)

Først til lykke med hvalpen :)

Derefter syens jeg i skal spørge opdrætteren hvad de fodrer med og hvordan
de har fodret.
Jeg vil tilslutte mig et par af de andre og anbefale Royal Canin, men jeg
vil anbefale den der hedder Maxi eller evt. giant.
Der er forskel på linier med hvor hurtigt de vokser. Og derfor også på de
evt. skader fodring kan forvolde eller være med til at forvolde.
Hvsi du har ( eller rettere opdrætteren ) viden om at "dine" linier er
hurtigtvoksende vil jeg anbefale Giant.
Ellers alm. Maxi.
Og senest ved 1-års alderen at skifte til rent voksenfoder. Det skader ikke,
udsætter højst den endelig vokse-færidg-fase nogle måneder, hvilket aldrig
er skadeligt :))

Stine

Fra : shadow

Dato : 05-07-04 12:11

> [...]
>
> hvilket foder vil i anbefale til en golden hvalp?....er lidt rundforvirret
> efter at have kigget på utallige sider om emnet?

Hej Rene
Jeg har selv en Golden, og jeg fodre med proplan, med hvilket jeg er godt
tilfreds, det fåes både som hvalpe og voksen foder, koster små 400 kr. for
15 kg og tit er der 18 kg i sækken for samme pris.
Hunden trives og pelsen er fin og blank, og der kommer ikke mere ud af den
anden ende end der kan være i en mocka kop, så det tyder på at hunden
optager omkring 2/3 af fodret hvilket er meget godt,
men som med så meget andet er det jo op til folk selv hvad man vil fodre
med, men en god ide er også at se på deklarationen hvor meget hunden skal
have pr. døgn og med mange produkter, hvis man regner på det er prisen for
at foder hunden mange gange den samme.
Ikke altid men tit, kan man sige jo billigere foder jo stører mængde skal
hunden have, og dyrer foder jo mindre skal hunden have.Og til sidst jo mere
der kommer ind jo mere skal der ud:)

M.V.H
Jimmy