Det regner hele ugen og svømmehallen har l~
Fra : Mette

Dato : 04-07-04 09:26

Sikken en sommer! Jeg sidder herhjemme med en frisk 5årig, der er på ferie
fra børnehaven en uges tid mere. I sidste uge var hun på våd camping med
bedsteforældrene. Forleden planlagde vi diverse aktiviteter for denne uge,
da vi begge bliver sindsyge af at være hjemme i vores lille lejlighed flere
dage i træk. I dag skulle vi så i den lokale svømmehal og ihh hvor vi
glædede os. Lige indtil jeg fandt ud af, at svømmehallen holder
*sommerferielukket* i 4 uger!!!! Hvad F****** er meningen??????? Så måtte vi
ændre lidt på planen og tager i Legeslottet (www.legeslottet.dk) istedet
for. På tirsdag skal vi i børnebio og onsdag (den enste dag uden regn) skal
vi på Kanalrundfart. Fredag og lørdag skal vi i ZOO og på bakken, men jeg
har lige set, at det kommer til at styrte ned!

Jeg har brug for gode forslag til udenhjems indendørs aktiviteter man kan
lave med en femårig pige!!

Fra : André Høstrup

Dato : 04-07-04 09:31

Hej Mette, nu ved jeg ikke hvordan fingrende sidder på dig, men du kunne
være lidt kreativ i de dage hvor det regner.

Få fat i nogen blomsterpinde. noget plastik eller papir, tape og snor og
selvfølgelig en tegning hvis der er behov for det.

Ved ikke om du har gættet det endnu?

Men jo det er en drage jeg snakker om, ved nu ikke om det er noget for din
datter, men i kunne jo hygge om at bygge den og derefter male den sammen og
så når der kom en blå plet på himmelen gå ud og flyve med den .

Bare et andet forslag som mange børn ville elske.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-07-04 09:32

Mette wrote:

> Jeg har brug for gode forslag til udenhjems indendørs aktiviteter man
> kan lave med en femårig pige!!

Hvad med en tur til Danmarks Akvarium www.danmarksakvarium.dk eller
eksperimentarium www.eksperimentarium.dk (jeg ved dog ikke helt om hun
er for ung til det).

I disse prinsesse-tider kunne I måske også tage en tur på rosenborg slot
www.rosenborgslot.dk og se de flotte smykker.

Henriette Døssing

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 10:17

"Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse

>I dag skulle vi så i den lokale svømmehal og ihh hvor vi
> glædede os. Lige indtil jeg fandt ud af, at svømmehallen >holder
> *sommerferielukket* i 4 uger!!!! Hvad F****** er >meningen???????

Der er en del andre svømmehaller i København og københavnsområdet, I kunne
jo bare have besøgt en af dem i stedet for!

I stedet for absolut at skulle ud af huset hver dag for at lave noget, hvad
så med om I sammen lavede noget hjemme, som I ikke plejer? Fx

- Bagedag (Alle børn elsker at være med til at bage, og så en hel dag! Lav
brød, boller, kage... Og fyld fryseren med hjemmebagt.)

- Klippedag. Saml en masse reklamer og ugeblade sammen. Der skal være en
ordentlig bunke. Så skiftes I til at sige noget, der skal findes og klippes
ud. Sæt tid på, fx 20 minutter. De ting der skal findes og klippes ud kan fx
være: Alt rødt (eller anden farve), forskellige dyr (et dyr ad gangen, fx
kat), forskellige stykker tøj, osv.
Når I ikke gider klippe mere, laver i collager af det udklippede. Måske med
temaer: Alle de udklippede dyr, alt tøjet, alle damerne, osv.

- Andet kreativt. Gå en tur i Panduro hobby. Spørg personalet, om de kan
anbefale noget til jer, hvis du ikke er så vant til at lave kreative ting. I
kan fx købe nogle billige, hvide t-shirts, og dekorere dem med de penne, der
er beregnet til det. De fås i en masse flotte farver.

Har du spurgt din datter, hvad /hun/ kunne tænke sig?

Tina

Fra : Mette

Dato : 04-07-04 13:51

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Der er en del andre svømmehaller i København og københavnsområdet, I kunne
> jo bare have besøgt en af dem i stedet for!

Du har ret - men lige i dag var det ikke så godt, da 1) Vi væltede på cyklen
i går, så den kunne ikke bruges i dag. 2) Jeg ville gerne undgå en længere
transporttid med bus, hvor man skulle gå langt, hvis nu det begyndte at
regne som igår.

> [...]
der
> er beregnet til det. De fås i en masse flotte farver.

Rigtigt gode forslag!

> Har du spurgt din datter, hvad /hun/ kunne tænke sig?

Hun vil helst bare sidde og se Disney film hele dagen...

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-07-04 15:27

Mette skrev bl.a.:

> Hun vil helst bare sidde og se Disney film hele dagen...

Det tager hun vel heller ikke skade af. Når hun ikke gider det
mere kan du da finde på noget i kan lave.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Kathrine

Dato : 04-07-04 19:00

"Lars Raaby" skrev:

> Det tager hun vel heller ikke skade af. Når hun ikke gider det
> mere kan du da finde på noget i kan lave.

Så har du vist ikke fulgt med i nyhederne i det sidste stykke tid:
http://www.urbanavis.dk/article.php?id=1584
Det er ikke kun sukker der er usundt!
--
Kathrine

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-07-04 20:09

Kathrine skrev bl.a.:
> "Lars Raaby" skrev:
>
> Så har du vist ikke fulgt med i nyhederne i det sidste stykke
> tid: http://www.urbanavis.dk/article.php?id=1584
> Det er ikke kun sukker der er usundt!

Nu kender jeg ikke lige den avis så jeg har ikke læst hvad der
står i den.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Kathrine

Dato : 04-07-04 20:55

"Lars Raaby" <skrev:

> Nu kender jeg ikke lige den avis så jeg har ikke læst hvad der
> står i den.

Det jeg opponere mod er, at du skriver at det ikke skader at se TV -
ikke om du har læst det eller ej.

Nu har det været skrevet og sagt mange andre steder også
Så du får lidt mere:

http://familieportalen.barneguiden.dk/872.1.html
http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2003-04-09/3/
http://www.ernaeringsraadet.dk/frame.cfm?id=384&sprog=1&grp=10&menu=1
http://www.krop-fysik.dk/temablade_artikel.asp?id=265
--
Kathrine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-07-04 23:07

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Så har du vist ikke fulgt med i nyhederne i det sidste stykke tid:
> http://www.urbanavis.dk/article.php?id=1584
> Det er ikke kun sukker der er usundt!

Den undersøgelse er godt nok blevet overfortolket

På den side du linker til står der:

"Undersøgelsen konkluderer, at ti procent af børn på et og tre år, der ser
godt to timers tv om dagen, havde udviklet DAMP-lignende symptomer som
opmærksomhedsproblemer, hyperaktivitet og indlæringsvanskeligheder, da de
nåede syvårsalderen."

10% af de børn, der ser to timers tv om havde havde udviklet damp-lignende
symptoner.... står der.

Skulle vi ikke lige, inden vi gør hinanden nervøse, stille nogle kritiske
spørgsmål:

Hvad defineres som "DAMP-lignende" symptomer?
I USA vurderer man, at der er mindst 3-5 procent af alle børn, der har DAMP.
I Storbritannien kun 2 procent. I Danmark vurderer man derimod, at der er
mellem 4 og 7 procent.

At der er 10% med DAMP-lignende symptomer (altså ikke nødvendigvis DAMP men
bare noget lignende) lyder jo faktisk helt normalt.

Og hvór mange procent får DAMP-lignende symptomer. Fjernsyn eller ej.

Hvor mange 1-3 årige ser så meget TV? 1-2 timer dagligt?

Hvad er i øvrigt "DAMP-lignende" symptoner? I USA er det ikke mindre end
fire millioner ud af 50 millioner skolebørn, der får Ritalin (en
nervemedicin, der bruges mod bl.a. DAMP) Det kunne jo tænkes, at forskerne
bag den omtalte undersøgelse er mere end hysteriske med definitionen af,
hvad der er DAMP-lignende.

Hvor mange af de børn, der ser meget TV mindre end 1-2 timer om dagen har
udviklet DAMP-lignende symptomer. Uden at kende sammenligningsgrundlager er
tallet 10% totalt intetsigende.

Er der andre faktorer end to timers fjernsyn om dagen, der kan være
forklaringen?

Iøvrigt.... hvis man lader sit 1-3 årige barn se tv så mange timer om dagen
er der nok meget andet galt mellem forældre og barn, vil jeg vove at tro.

Det kunne jo være mangel på voksenkontakt (mere end kontakten med
fjernsynet) der er problemet.

Den omtalte undersøgelse dokumenterer ikke en sammenhæng - selvom det i
mange medier og af mange mennesker er blevet udlagt sådan.

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-07-04 07:26

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse

> [...]
>
> Den omtalte undersøgelse dokumenterer ikke en sammenhæng - selvom det i
> mange medier og af mange mennesker er blevet udlagt sådan.

- og det KUNNE jo tænkes, at børn, der i forvejen har DAMP-lignende
symptomer, oftere bliver parkeret foran fjernsynet?

Hilsen Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-07-04 07:34

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> - og det KUNNE jo tænkes, at børn, der i forvejen har DAMP-lignende
> symptomer, oftere bliver parkeret foran fjernsynet?

Rigtig god pointe! Den har jeg slet ikke tænkt på!

Mvh. Lisbeth

Fra : Cat

Dato : 05-07-04 08:03

> [...]
>
> - og det KUNNE jo tænkes, at børn, der i forvejen har DAMP-lignende
> symptomer, oftere bliver parkeret foran fjernsynet?

Eller måske ligefrem trives med det, hvis de er over i det autistiske?

Tine

Fra : Uffe Holst

Dato : 04-07-04 16:44

In an article of 3 Jul 2000 Mette wrote:

> Lige indtil jeg fandt ud af, at svømmehallen holder *sommerferielukket*
> i 4 uger!!!! Hvad F****** er meningen???????

Hvis svømmehallen er lukket, så gå tag dog på stranden i stedet.

Eller hvis det absolut skal være i chlorvand, så er der måske også andre
svømmehaller ...

--
Uffe Holst

Fra : Mette

Dato : 04-07-04 17:09

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis svømmehallen er lukket, så gå tag dog på stranden i stedet.
>
> Eller hvis det absolut skal være i chlorvand, så er der måske også andre
> svømmehaller ...

Har du set vejrudsigten?

Fra : Gunnar007

Dato : 04-07-04 18:41

"Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Har du set vejrudsigten?

Tag noget tøj på som kan tåle regn..

Hilsen G

Fra : Uffe Holst

Dato : 04-07-04 21:04

> Har du set vejrudsigten?

Tjah... De fleste børn vil helt sikkert stadig i gummistøvler og regntøj
kunne få rigtig lang tid til at gå i strandkanten med en spand og en
legeskovl og måske et par andre plastikting.

Blot fordi det er regnvejr, kan stranden sagtens være et fantastisk sted
for børn.

--
Uffe Holst

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 21:21

> [...]
> legeskovl og måske et par andre plastikting.
>
> Blot fordi det er regnvejr, kan stranden sagtens være et fantastisk sted

En tur i skoven en regnvejrsdag er ligeledes en helt anden oplevelse for et
barn, end for den voksne der er med

For et barn er en regnvåd skov et eventyr af oplevelser: Kraftige dufte,
sjove lyde, dejlige vandpytter, ting der er sjove at røre ved, småkravl der
kommer frem i det fugtige vejr, mv. En regnvåd skov er meget anderledes end
en soltør ditto. Det kræver blot, at man åbner sine sanser og leger med.
For en voksen er en regnvejrsdag i skoven blot kold, klam og ulækker. ;)

Naturen har altid noget at byde på, hvad enten det er varmt og tørt, eller
koldt og vådt.
Børn oplever naturen på en helt anden måde, end vi voksne gør det.

Tina

Fra : Cat

Dato : 04-07-04 21:27

> Naturen har altid noget at byde på, hvad enten det er varmt og tørt, eller
koldt og vådt.

Ja, for børn. Det er bare uheldigt, at vi voksne er nødt til at tage med.

Jeg hører til i den egoistiske ende af forældregruppen. Jeg nægter at
foretage mig noget, der er mig inderligt imod - selv om min unge elsker det.
Så må vi finde på noget, vi begge to (alle fire) kan holde ud. Ligeledes
tvinger jeg dem heller ikke til at gå til opera til langt ud på natten, selv
om jeg elsker det.

Eller også lader jeg dem besøge folk, der elsker natur. Eller lader
legestuen/børnehaven/fritidsklubben tage dem på tur. Det er ikke alting, vi
selv behøver at lære vore unger, heldigvis.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 21:51

"Cat" <ss.dd@ff> skrev i en meddelelse
> "Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> koldt og vådt.
>
> Ja, for børn. Det er bare uheldigt, at vi voksne er nødt til at tage med.

Nej, det er bestemt også for voksne, at naturen altid har noget at byde på!

Giv slip, glem hverdagen, følg naturens hjerteslag, mærk duftene på kroppen
en dag hvor skoven er fugtig, følg et egern, digt eventyr ud fra en sjov
stamme med hul i, følg en lille sti væk fra hovedstierne, gå på opdagelse
med sanserne... Brug alle sanser, og brug fantasien. Som voksen! Og gerne
uden børn, til man har lært at give sig selv fri fra hverdagens pligter og
tør slippe sig selv over for sine børn!

Voksenegoisme drejer sig ofte om, at den voksne ikke tør være pjattet og
"barnlig" foran sine børn!

Tina

Fra : Cat

Dato : 04-07-04 22:29

> [...]
> uden børn, til man har lært at give sig selv fri fra hverdagens pligter og

Fy for den da - lad mig blive fri. Så hellere bygge tekniklego med min søn
eller spille Civilization på computeren med min datter.

Stik mig til hver en tid en computer og en kop kaffe.

Du er rendt ind i en ærke-nørd, og jeg er helt tilfreds sådan. Der er ting,
mine unger ikke får fra mig, men så får de nok noget andet.

Min fantasi kommer i brug i andre sammenhænge. Jeg læser bøger, skriver
breve (e-mail), bygger Lego, programmerer (og får endda løn for det meste af
det), laver mad (det kræver også fantasi). Jeg bruger mine sanser, men helst
indendørs. Jeg er stort set altid bleg og interessant, når sommeren er
overstået. Trøsten er, at jeg ikke får hudkræft af for meget vind, vejr og
sol.

Sådan er vi så forskellige, og heldigvis skal der alle slags mennesker til
at skabe et samfund.

Tine

Fra : Uffe Holst

Dato : 05-07-04 09:03

In an article of 3 Jul 2000 Tina wrote:

> [...]
> koldt og vådt.
> Børn oplever naturen på en helt anden måde, end vi voksne gør det.

Ja, så har jeg godt nok ondt af dig. Og i særdeleshed af dig, der jo helt
tydeligt ved, hvad du går glip af. Sikke et tab.

Men heldigvis er vi da nogen voksne, som også sagtens kan nyde en regnvåd
skov.

--
Uffe Holst

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 20:40

> [...]
> tydeligt ved, hvad du går glip af. Sikke et tab.
>
> Men heldigvis er vi da nogen voksne, som også sagtens kan nyde en regnvåd

Hej Uffe

Ovenstående var ikke ment til mig, vel? Selvom det er mit indlæg, du
citerede...

Jeg ELSKER regnvåde skove!

Mit indlæg var ment som en lille indsigt i, hvad børn får ud af en regnvåd
skov. Ikke et ord om, at voksne ikke kunne nyde en regnvåd skov.

Men vi kommer ikke uden om, at mange voksne opfatter skoven på en anden
måde, end deres børn gør det. Jeg kender flere voksne der blot siger:
"Skoven? Jamen, der er jo bare en masse træer..." = dødkedeligt, og især når
det regner, er vådt og koldt.

Tina
/der elsker at bruge alle sine sanser i den regnvåde natur.

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-07-04 10:57

In an article of 4 Jul 2000 Tina wrote:

> Ovenstående var ikke ment til mig, vel? Selvom det er mit indlæg, du
> citerede...

Det var det egentlig! Fordi du skrev "vi voksne", så troede jeg lidt, at du
inkluderede dig selv i gruppen af voksne, der blot syntes, at en regnvåd
skov var kold, klam og ulækker.

> [...]
> "Skoven? Jamen, der er jo bare en masse træer..." = dødkedeligt, og især når

Helt enig. Og jeg synes, at det er synd for de voksne, som er blevet så
gamle og grå, at de ikke længere kan nyde naturen, når det er vådt, koldt
eller blæsende. For det pudsige er jo, at bliver børnene klædt ordentligt
på, så er det stort set ligeglade, om det er varmt eller koldt, vindstille
eller blæsende, tørt eller vådt ...

--
Uffe Holst

Fra : Mette

Dato : 06-07-04 13:39

> [...]
> på, så er det stort set ligeglade, om det er varmt eller koldt, vindstille

Man kan ikke generalisere hverken når det gælder voksne eller børn. Min
datter er - uanset påklædning - overhovedet ikke interesseret i blæst, kulde
eller regn...og jeg bebrejder hende ikke

Iøvrigt er vi just hjemkommet fra dagens udflugt til storbyen - Kbh City. Vi
startede med børnebio i Grand teatret, gik ned af strøget til McDonalds og
tog en frisk cykeltaxa tilbage til Hovedbanegården. Da vi nåede Glostrup var
der udflugt her også, hvor de havde sat et stort piratskib op til legeplads
og fiskedam i Glostrup Storcenter ...og nu er vi hjemme, trætte men glade
over dagens små oplevelser

Fra : Lars Raaby

Dato : 06-07-04 15:44

Mette skrev bl.a.:
> [...]
> også, hvor de havde sat et stort piratskib op til legeplads og
> fiskedam i Glostrup Storcenter ...og nu er vi hjemme, trætte

Så sover hun sikkert godt i nat. Lige som efter en god
regnvejrsdag i skoven. ;)))

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-04 20:41

Hun vil gerne sidde og se Disneyfilm!!!

Det kunne jo også godt tænkes at hun har brug for at koble af og lave
ingenting...Der er måske sket så mange ting og I har lavet så mange ting
sammen, der er sket meget i børnehaven så hun bare har brug for at lave
ingenting!!!!
Det er vigtigt for børn at være hjemme og lave ingenting, det er sundt at
kede sig en gang i mellem og gør slet ikke noget. Tingene i så laver sammen
får større værdi..
Børn bliver stressede af at fare rundt og lave alt muligt hver dag i ferien.
Bliv hjemme og lad hende kede sig lidt, selv uden din underholdning...Hun
har jo ferie. Du kan jo samtidig lave lige hvad du har lyst til, så hun kan
se at det også kan være hyggeligt at være sammen på den måde.

Det gør vi med vores 3 årige dreng. Han går op på værelset og leger selv,
ser lidt fjernsyn, tegner osv osv....
venligst Cecilie

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-04 22:43

"Cecilie Lytchoff Grønbech" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> se at det også kan være hyggeligt at være sammen på den måde.

Smukt sagt!

Tina