/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hvordan renser man sin motor
Fra : John N


Dato : 04-07-04 04:19

Jeg har ikke megen plads i motorrummet og jeg er
bestemt ikke i ubådsstørrelse. Findes der
et eller andet middel man kan spraye på motoren
så skidt og rust forsvinder sådan næsten helt af sig selv.
eller er der andre metoder.
Jeg overvejer om jeg skal købe en højtryksrenser, har nogen
erfaring med brug af en sådan?
--
- hilsen John N



 
 
Claus Tersgov (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-07-04 08:25



På ejendommeligvis fremsatte John N følgende påstand:

> Jeg har ikke megen plads i motorrummet og jeg er
> bestemt ikke i ubådsstørrelse. Findes der
> et eller andet middel man kan spraye på motoren
> så skidt og rust forsvinder sådan næsten helt af sig selv.
> eller er der andre metoder.
> Jeg overvejer om jeg skal købe en højtryksrenser, har nogen
> erfaring med brug af en sådan?

Jeg har brugt højtryk flere ganga. Blot skal man huske at dække
luftindtag, gamele el installationer osv. Ellers er det fint. Du kan
også købe en gang motorrens og sprøjte motoren ind i og så ladde det
sidde en tid, inden du sprøjter.

Jeg har altid lavet det selv fordi det er fordyrt. Bland 2 dele sulfo
og 2 dele malerrens med 6 dele petroleum. Ryst det godt og lad det
sidde en halv time, inden du sprøjter det af. Rust tager det næppe,
men det tager skidt og olierester.

Claus


Lars Kristensen (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 04-07-04 10:12

Claus Tersgov wrote:
>
> Jeg har brugt højtryk flere ganga. Blot skal man huske at dække
> luftindtag, gamele el installationer osv. Ellers er det fint. Du kan
> også købe en gang motorrens og sprøjte motoren ind i og så ladde det
> sidde en tid, inden du sprøjter.
>
> Jeg har altid lavet det selv fordi det er fordyrt. Bland 2 dele sulfo
> og 2 dele malerrens med 6 dele petroleum. Ryst det godt og lad det
> sidde en halv time, inden du sprøjter det af. Rust tager det næppe,
> men det tager skidt og olierester.

Jeg må indrømme at jeg er lidt af den overbevisning at en tynd oliefilm
på motoren er sundest for den. Mest fordi det hæmmer rustudviklingen.
Det er rigtigt at en ren motor er pænest, men omvendt, hvor meget sidder
man og kigger på den? Det er vist kun når den skal vedligeholdes eller
repereres. Jeg ville normalt kun tørre den af med en tør klud og så evt.
kun vaske det der ikke er jern (el. alu.).
Måske det blot er en mærkelig idé jeg har fået der...

- Lars

Claus Tersgov (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-07-04 11:22



På ejendommeligvis fremsatte Lars Kristensen følgende påstand:

> Jeg må indrømme at jeg er lidt af den overbevisning at en tynd
> oliefilm på motoren er sundest for den. Mest fordi det hæmmer
> rustudviklingen. Det er rigtigt at en ren motor er pænest, men
> omvendt, hvor meget sidder man og kigger på den? Det er vist kun når
> den skal vedligeholdes eller repereres. Jeg ville normalt kun tørre
> den af med en tør klud og så evt. kun vaske det der ikke er jern
(el.
> alu.).
> Måske det blot er en mærkelig idé jeg har fået der...

Næh, men det kommer jo også an på, hvor slemt det er. Hvis en motor er
møgbeskidt og ikke har været rengjort i mange år, så er den heller
ikke særligt rar at røre ved. Det er ikke sjovt at rode med en beskidt
motor, hvis man ligger ude på øresund iført hvidt sejlertøj og
skipperkasket

Samtidig er en motor som som er syltet ind i olie og skidt også en
kilde til uheld. Der er jo intet som forhindrer een i at beskytte
motoren igen, når man har vasket den ren. Det er der også midler for.

Sluttelig er et møgbeskidt motor og motorrum ikke det bedste signal at
sende, hvis man skal sælge sin båd. Det signalerer roderi og
ligegyldighed, og det er da noget, som jeg i hvert fald ville lægge
mærke til som køber.

Claus


Lars Kristensen (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 04-07-04 11:41

Claus Tersgov wrote:
>
> Næh, men det kommer jo også an på, hvor slemt det er. Hvis en motor er
> møgbeskidt og ikke har været rengjort i mange år, så er den heller
> ikke særligt rar at røre ved. Det er ikke sjovt at rode med en beskidt
> motor, hvis man ligger ude på øresund iført hvidt sejlertøj og
> skipperkasket

Hvis man gør det, så har man også en maskinmester med til at ordne
motoren for sig

>
> Samtidig er en motor som som er syltet ind i olie og skidt også en
> kilde til uheld. Der er jo intet som forhindrer een i at beskytte
> motoren igen, når man har vasket den ren. Det er der også midler for.

Det var jo så også derfor jeg ville benytte en alm. tør klud og tøre
skidtet af med.

>
> Sluttelig er et møgbeskidt motor og motorrum ikke det bedste signal at
> sende, hvis man skal sælge sin båd. Det signalerer roderi og
> ligegyldighed, og det er da noget, som jeg i hvert fald ville lægge
> mærke til som køber.

Og jeg er så købertypen der rører ved motoren og hvis det ikke føles en
lille smule fedtet tænker jeg at at manden ikke ved hvordan man passer
på tingene. Selvfølgelig skal maskine og rum ikke være smurt ind i sort
olie og skidt, men som sagt er en klinisk ren motor heller ikke et godt
tegn - i min verden i hvert fald.

- Lars

John N (04-07-2004)
Kommentar
Fra : John N


Dato : 04-07-04 12:02

Jeg har overtaget den båd og motor på 72 Hk sidste år. Motoren var/er
ikke videre pæn. Der er en del rust og afskallet maling. Det indgik i mine
overvejelser ved anskaffelsen, så som sådan er det ikke en overraskelse
at der er noget arbejde, som skal/bør udføres..

Nu kan jeg godt li' at ting ser godt ud. Det er selvfølgeligt heller ikke
uinteressant at jeg gerne vil have en god pris, når den en dag skal sælges,
Alt i alt mener jeg, at man er godt tjent med en pæn og vedligeholdt motor.
-
- hilsen John N



Lars Kristensen (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 05-07-04 00:39

John N wrote:
> Jeg har overtaget den båd og motor på 72 Hk sidste år. Motoren var/er
> ikke videre pæn. Der er en del rust og afskallet maling. Det indgik i mine
> overvejelser ved anskaffelsen, så som sådan er det ikke en overraskelse
> at der er noget arbejde, som skal/bør udføres..
>
> Nu kan jeg godt li' at ting ser godt ud. Det er selvfølgeligt heller ikke
> uinteressant at jeg gerne vil have en god pris, når den en dag skal sælges,
> Alt i alt mener jeg, at man er godt tjent med en pæn og vedligeholdt motor.

Det er der vist ikke nogen der kan være uenige i.
Hvis/når du vasker din motor, vil jeg foreslå dig, at du efterfølgende
tager en klud med olie på, og tører alle jern- og aluminiumsdele over.
Den behøver ikke at sejle i olie. Det skal ikke være mere end en tynd
film. Hvis du bruger nyt olie kan man ikke se det andet end motoren
skinner lidt mere. Men det gør at jernet og aluminiumet ikke begynder at
ruste/tære (yderligere).

- Lars, der vender stævnen mod skærgården om 12 timer

Hans Michael Munkstr~ (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Hans Michael Munkstr~


Dato : 13-07-04 22:10

Rens motoren med rigeligt dieselolie - det fjerner gammel olie-film m.v.
Herefter kan du af-fedte motoren med "yacht-cleaner" - eller grund-rens
og så går du igang med en malerpensel og noget varmebestandigt maling i den
farve
som motoren allerede har.
Når det har tørret en uges tid -- så tør motoren let over med en klud der er
påført
et tyndt lag syrefri olie (symaskine-olie)



"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message
news:cca4e7$q90$1@news.cybercity.dk...
> John N wrote:
> > Jeg har overtaget den båd og motor på 72 Hk sidste år. Motoren var/er
> > ikke videre pæn. Der er en del rust og afskallet maling. Det indgik i
mine
> > overvejelser ved anskaffelsen, så som sådan er det ikke en overraskelse
> > at der er noget arbejde, som skal/bør udføres..
> >
> > Nu kan jeg godt li' at ting ser godt ud. Det er selvfølgeligt heller
ikke
> > uinteressant at jeg gerne vil have en god pris, når den en dag skal
sælges,
> > Alt i alt mener jeg, at man er godt tjent med en pæn og vedligeholdt
motor.
>
> Det er der vist ikke nogen der kan være uenige i.
> Hvis/når du vasker din motor, vil jeg foreslå dig, at du efterfølgende
> tager en klud med olie på, og tører alle jern- og aluminiumsdele over.
> Den behøver ikke at sejle i olie. Det skal ikke være mere end en tynd
> film. Hvis du bruger nyt olie kan man ikke se det andet end motoren
> skinner lidt mere. Men det gør at jernet og aluminiumet ikke begynder at
> ruste/tære (yderligere).
>
> - Lars, der vender stævnen mod skærgården om 12 timer



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste