Analkirtler (Ad!)
Fra : Nana Sørensen

Dato : 03-07-04 15:39

Hej igen gruppe...

Så er Nana og Peanut vel hjemme igen, efter en lækker ferie i sommerhus.
Peanut har væltet rundt uden snor på i en have i en hel uge, og har sovet på
fars hovede i gæstehytten med min hånd over sig. Han har ikke engnag forsøgt
at løbe væk, men har derimod lystigt kommet når vi har kaldt, så det har
bare været positivt. Han har endda været i bad hel TO gange. Den ene
gang fordi har lavede et katastrofejump ned i en ulækker grøft, som bare fik
ham til at stinke langt væk af slam og mose. Den anden gang fordi han havde
en tæge på hovedet (første og eneste gang) og der derefter var en af de
andre i sommerhuset der mente at olie kunne dræbe tægen. Peanut tog det fint
at blive vasket grundigt på hovedet med dyrt-indkøbt hvalpeshampoo. Han
har også væltet rundt på stranden og fået gravet nogle utroligt store
huller, når man tænker på at han er en lille chihuahua-fis.
Superlækkert... Ville lige dele min optur.
Nu til spørgsmålet...
Da vi var til dyrelægen sidst, sagde han at hvalpe sommetider havde svært
ved at tømme analkirtlerne. Han trykkede derefter på dem, hvilket lugtede så
utroligt grimt. Mit spørgsmål går på: Hvad ER analkirtler? SKAL de tømmes,
og kan man se hvornår? Kan man selv gøre det, eller er det dyrelægens job?

Håber at gruppen endnu engang kommer mig til undsætning. (Gud, hvor
jeg elsker jer)

Mvh. Nana

Fra : Nana Sørensen

Dato : 03-07-04 15:41

Hi hi----

Jeg glemte at sige at Peanut klarede begge køreture på 2 timer med stor
bravour. Han hverken knækkede sig, bæ´ede eller tissede i bilen, men lå
og gnaskede lidt i en griseøre og sov derefter hele vejen på mit skød. Ingen
piv eller hyl, bare hyggelig skøn hvalp. Uhhaaa....

Mvh. Nana

Fra : Pia Nave

Dato : 03-07-04 16:03

Nana Sørensen wrote:

Hej Nana

> Hvad ER analkirtler?

Det er nogle analsække der sider på hver sin side af endetarmsåbningen
på hunden. Sækkene fører ud til slimhinden ved endetarmsåbningen.

> SKAL de tømmes, og kan man se hvornår? Kan man selv gøre det, eller er det dyrelægens job?

Hvis de bliver fyldte, ja så skal de jo tømmes Og man kan godt selv
gøre det. Men om man selv kan tømme dem _helt_ ved jeg ikke? Der kan det
godt være, at dyrlægen må træde til.

Du kan prøve at læse lidt mere udførligt her: http://shor.ter.dk/103453262

--
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 03-07-04 16:17

Hej Nana

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Så er Nana og Peanut vel hjemme igen, efter en lækker ferie i sommerhus.

Velkommen tilbage, dejligt at høre at i har haft en dejligt tur i sommerhus.

> Han har endda været i bad hel TO gange. Den ene
> gang fordi har lavede et katastrofejump ned i en ulækker grøft, som bare
fik
> ham til at stinke langt væk af slam og mose.

Forståligt nok

Den anden gang fordi han havde
> en tæge på hovedet

Hvorfor kom han i bad fordi han havde en tage i hoved?

> Ville lige dele min optur.

Tak for det

Ang analkirtler:

> og kan man se hvornår? Kan man selv gøre det, eller er det dyrelægens job?

Nicki havde problem er med selv at tømme sine, så det blev gjort af dyrlægen
fordi vi ikke selv ville, men man kan gøre det selv. Idet han aldrig selv
kunne tømme det, endte det tilsidst med at dyrlægen fjernede dem. Hvordan du
kan se det?, hunden vil ofte køre enden hen af gulvet, eller slikke sig
meget omkring endetamsåbningen.

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : karsten klaaby

Dato : 03-07-04 16:47

> Den anden gang fordi han havde
>
> Hvorfor kom han i bad fordi han havde en tage i hoved?

Hvis du læste nærmere efter stod der han havde fået olie på da nogen mente
det kunne dræbe tægen, ergo fik han bad pga. olien.

MVH Pia

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 03-07-04 17:19

"karsten klaaby" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du læste nærmere efter stod der han havde fået olie på da nogen mente
> det kunne dræbe tægen, ergo fik han bad pga. olien.

Hej Pia.

Ja, det kan jeg godt se nu, det er det når man læser det lidt hurtigt

Tak for svaret

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Nana Sørensen

Dato : 03-07-04 20:07

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
du
> kan se det?, hunden vil ofte køre enden hen af gulvet, eller slikke sig

Hej alle...

Nu er det ikke fordi jeg tror at de er stoppede eller fyldte. Dyelægen sagde
bare at det så ud til at han ikke tømte dem ordentligt når han pøllede, og
klemte dem derfor ud. Jeg syntes ikke at jeg har set Peanut kradse sig eller
tage en røvtur på tæpperne. Han gør det højest een gang hver tredje dag ca,
og så tror jeg faktisk mere han bare syntes det er sjovt at vi skal skrabe
hundelorte op af uldtæppet. Jeg syntes heller ikke at der er andre
symptomer på at der skulle være noget galt eller noget.
Jeg læste den side, der var en der linkede til, og der stod der desværre at
chihuahua er en af de racer der er disponerede for at få betændelse i dem.
Øv...
Men indtil videre ser det ikke galt ud. Måske skulle jeg bare trille ham en
tur til dyrelægen, når han alligevel skal vaccineres.
Ad i øvrigt.... Jeg er faktisk ikke sikker på at jeg har lyst til at lære at
klemme det ud, nu når jeg tænker efter. Fy for den MEGA-lede.

Mvh. Nana

Fra : Holm

Dato : 03-07-04 16:55

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Snip .

> [...]

> og kan man se hvornår? Kan man selv gøre det, eller er det dyrelægens job?
>
> Håber at gruppen endnu engang kommer mig til undsætning. (Gud, hvor

I Analkirtlerne produceres der er meget ildelugtende sekret ( som du fandt
ud af ..bvadr ) , dette sekret tømmes sammen med hundens afføring , som duft
markering .
Desuden kan både hunde og katte tømme deres analsække / kirtler hvis de
bliver bange ( dette skulle skræmme evt fjender væk , hvilket man godt kan
forstå på lugten..)

Der kan gå betændelse i disse kirtler , hos nogle hunde så voldsomt at de må
fjernes men det er sjældent , dette sker hvis ikke hunden selv kan tømme dem
, hvis de er tilstoppede !

Mange hilsener Holm

Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 03-07-04 18:50

> [...]

> Man skal ikke tømme analkirtlerne på hunden i tide og utide da de så vil
danne mere "sekret", så det er kun når de trænger, og få evt dyrlægen til at
vise dig hvordan man gør for det kan godt være lidt svært at føle sig frem
til hvor de sidder.

Charlotte

Fra : x Vuf x

Dato : 03-07-04 23:47

Sat, 3 Jul 2004 19:50:24 +0200, Charlotte Sylvia Jensen wrote:

> [...]
>og få evt dyrlægen til at vise dig, hvordan man gør,
>for det kan godt være lidt svært at føle sig frem

Nej, de sidder på hver sin side af anus = numsehullet!
Og ganske rigtigt skal man ikke gå og pille hunden i numsen hele tiden.
Peanut er en lille hund, og små hunde kan ikke li at ha' fækalierester
siddende i numsen, så der skal numseaftørring til! Det gør de gerne i
langhårde tæpper.

Det er nemt at tømme dem selv, og selvfølgelig bruger man en
operationshandske. De er tynde og generer ikke hunden.
Desuden kan anbefales vat i næseborene...Altså ens egne næsebor!

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Nana Sørensen

Dato : 04-07-04 13:49

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> operationshandske. De er tynde og generer ikke hunden.
> Desuden kan anbefales vat i næseborene...Altså ens egne næsebor!

Hø hø Sonja..... Du er altid så sød....
Jeg tror vist også nok at jeg liiige skal have møret nogle vinpropper op i
næseborene, hvis jeg nogensinde giver mig i kast med at mase Peanut i røven.
I øvrigt.... Jeg er ret sikker på at han faktisk bare er lidt renlig når han
tørrer røv i gulvtæppet. Underligt nok, sover han på det samme sted
bagefter.
Mvh. Nana

Fra : x Vuf x

Dato : 05-07-04 00:28

Sun, 4 Jul 2004 14:48:36 +0200, Nana Sørensen wrote:

> [...]
>I øvrigt.... Jeg er ret sikker på at han faktisk bare er lidt renlig når han
>tørrer røv i gulvtæppet. Underligt nok, sover han på det samme sted

Hihihi...Jamen han er da bare en renlig dreng, der ikke vil ha' så'n
noget siddende i numsen...
Og det dér med at sove på stedet, jamen det er da fordi hunde hellere
vil lugte af lort end af lagkage! ;-D

Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 06-07-04 15:15

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, de sidder på hver sin side af anus = numsehullet!
Ja det ved jeg sgu godt, men det er ikke alle der kan føle sig frem til dem.
Og man skal da ikke bare klemme løs, der er en teknik, ergo skulle hun få
sin dyrlæge til at vise hende det. Det er sgu da synd for hunden at bare
trykke løs indtil der kommer noget ud og der kommer sgu ikke noget ud hvis
du gør det forkert.
Du er en yderst provokerende person synes jeg, hvorfor skal du rakke ned på
andre??????

Charlotte

Fra : x Vuf x

Dato : 08-07-04 12:37

Tue, 6 Jul 2004 16:15:08 +0200, Charlotte Sylvia Jensen wrote:
> [...]

>trykke løs indtil der kommer noget ud og der kommer sgu ikke noget ud hvis

Ja, men jeg fortalte hende bare, hvor analkirtlerne sidder.

>Du er en yderst provokerende person synes jeg, hvorfor skal du rakke ned på
>andre??????

Ved at fortælle hende overstående, kan jeg ikke se, at jeg rakker
ned på hende eller er provokerende!

Du kan sgu ikke være helt normal, sååå...
++-------------------------+
|+--------------------------+
|| Deres meddelelse blev |
|| omhyggeligt placeret i |
|| for Dem passende opmærk-| ||| | | | | | |||
|| | ||| | | | | | |||
|| ---------> | ||| | | | | | |||
++ Mange tak | ||| | | | | | |||
+--------------------------+ ||| | | | | | |||
||| | | | | | |||
||| | | | | | |||
||| | | | | | |||
||| | | | | | |||
+++-+--+---+---+--+-+++

8888888b. 888 .d88888b. 888b 888 888 d8P 888
888 Y88b 888 d88P" "Y88b 8888b 888 888 d8P 888
888 888 888 888 888 88888b 888 888 d8P 888
888 d88P 888 888 888 888Y88b 888 888d88K 888
8888888P" 888 888 888 888 Y88b888 8888888b 888
888 888 888 888 888 Y88888 888 Y88b Y8P
888 888 Y88b. .d88P 888 Y8888 888 Y88b "
888 88888888 "Y88888P" 888 Y888 888 Y88b 888

Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 09-07-04 21:55

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Nej ikke på hende, men på mit svar til hende!!!!
> Du kan sgu ikke være helt normal, sååå... Nu stopper du, er du psykisk syg
eller hvad foregår der oveni dit hoved???? Det var da utroligt så barnlig du
er, man kan sgu da ikke tage dig særligt seriøst når du tér dig på den måde.
Jeg må sige jeg er målløs!

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 04-07-04 12:30

Hej Nanna.
min erfaring omkring det at få Analkirtlerne tømt , er at give din hund et
rigtig lækker Okse/kalve ben minds 1gang i ugen og lade den gnaske den i
sig, normalt vil aføringen blive ret hård og på den måde tømmer dem selv.
Håber du kan bruge mit råd.
MVH.
Susanne.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 04-07-04 13:51

"Susanne Andreasen" <susanne.andreasen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig, normalt vil aføringen blive ret hård og på den måde tømmer dem selv.

Hej Susanne....
Skal Peanut æde det? Altså spise det hele eller? Jeg tror nemlig ikke at en
chihuahua på Peanuts størrelse kan æde sådan et ben. LOL Jeg må vel save
det i stykker.
Hvad man ikke gør for de små putter...

Mvh. Nana

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 04-07-04 14:13

Hej Igen.
Ja! ok! det er jo en lille hund, men hvis i har en god slagter så prøv da og
spørge om han ikke kan save nogle kalvben/ okseben i nogen små stykker.
Nogen gange kan man også være heldig at købe dem i ret små stykker, eks. de
små krafben, men ellers kan du jo tage det fra Peanut efter et par timers
fornøjlse.
MVH.
Susanne.

Fra : Annika Pedersen

Dato : 04-07-04 14:30

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in

> [...]
> Skal Peanut æde det? Altså spise det hele eller? Jeg tror nemlig ikke
> at en chihuahua på Peanuts størrelse kan æde sådan et ben. LOL Jeg må

Batman (sidste gang vejede han vistnok 2200gram ca) har (haft) problemer
med at de skulle tømmes, og sjovt nok har jeg slet ikke tænkt over om det
er blevet mindre når de gnasker i ben, men vil da lige følge op på det..
Hans måle at fortælle os det på var at se _meget_ ulykkelig (gjorde ondt
går jeg pænt ud fra) ud hvis vi ikke lige havde fået tjekket op på det selv
i en periode.

Når "drengene" får ben her, er det de mindre stykker hos slagteren. Og
deler det så lige i 2 - men der gnaskes lystigt.

Hvordan takler Peanut vand? Vores 2 vil bestemt ikke nyde godt af det - nok
den store der har skræmt den lille med al sin ynk (Chili kan ynke alt og
alle (i perioder) når de kommer ud af badet, så følger han én og piver _så_
ulykkeligt - den tossede hund).
Nej, selvom Chili har været ude at gå i alt vejr, så er han ikke vild med
vand hverken som søer, mudder eller nedbør.

Minder mig om at de fik nogle rester for kort tid siden - deribland fritter
som vi gik ud fra at de ikke gad.
Jo, sådanne kan sagtens forsvinde fra en tallerken udenfor!
Et par dage efter fandt vi årsagen: De gravede 3-4 stykker ned i hvert
lille hul som de så dækkede igen - og der var en del huller! De smagte
åbenbart godt efter et par dage :<

--
Annika P

Fra : x Vuf x

Dato : 05-07-04 00:32

Sun, 4 Jul 2004 14:50:46 +0200, Nana Sørensen wrote:

> [...]
>chihuahua på Peanuts størrelse kan æde sådan et ben. LOL Jeg må vel save

Jamen du kan få slagteren til at skære benet ud i små "trisser".
Gå til en slagter, der slagter selv og spørg, om han kan skaffe
pibebenet fra koen. Det er et langt tyndt rundt ben, som egner
sig fortrinligt til at lave kødben til små hunde. Små stykker
på1 ½-2cm ville være passende. Det bruger jeg til mine hvalpe.
Det er uhyre vigtigt at de små pus lærer at bruge deres tænder.
De små racer er nemlig slemme til at få paradentose, og det at
gnave rå kødben, renser tænderne på en naturlig og nem måde.