Findes sådan en lille motorbåd?
Fra : Herman Persson

Dato : 03-07-04 04:31

Jeg søger en lille motorbåd og har nogen helt bestemte ønsker.
Sovemulighed for 2 personer, 2 komfortable sæder og nem adgang fra stævn til
cockpit. Adgangen kan være gennem oplukkelig forrude eller luge. Der skal
ofte en hund på 50 cm og 30 kilo med. Aflåselige stuverum til kikkert, kort,
raketter, veste og alt sådan noget. Man skal sidde i fri luft og ikke under
tag under sejlads.Fartområde så lavt som muligt i det planende. Bare båden
er oppe at plane, er det såmænd rigeligt. Det gør så små både vel omkring
10-12 knob(?).

Örnik 460

http://tempo.ketner-outdoor.dk/mariner_produkter/baade/oernvik/prod_8817.htm

mangler sæderne, men dem kan man jo købe, men hvad vil det koste at få en
professionel til at lave en stor luge?

Crescent 490 Gemini
http://begmarknad.batnet.se/sok/annons.php?aid=19562&kid=11&tid=

har det hele, men er for alt for dyr.

Samlet pris for det hele ikke over 100000 fra ny. Men den må gerne være
brugt. Jeg har søgt på danske, svenske og norske sider, men kan ikke finde
noget, der opfylder ønskerne.

Hilsen Herman.

---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-07-04 08:10

På ejendommeligvis fremsatte Herman Persson følgende påstand:

> [...]
> lavt som muligt i det planende. Bare båden er oppe at plane, er det
> såmænd rigeligt. Det gør så små både vel omkring 10-12 knob(?).

Der findes massevis af den slags både. Det, du søger, er en
kabinebåd. Kig på www.scanboat.dk søg under motorbåde. Du kan bl.a. se
efter Drago, Shetland, Qvicksilver, Ørnvik eller Uttern.

Der er masser af muligheder. Men en kabinebåd med adgang gennem en
forluge er ikke almindeligt, fordi det optager alt for meget plads i
forkahytten. Så skal du finde een eller anden båd uden overbygning, og
så selv bygge denne. En forluge, hvor man skal kunne komme ubesværet
op og ned, det er en ganske enorm forluge, og det finder du næppe til
det budget.

Men hvorfor skal der også være adgang gennem stævnen, man kan da lægge
båden med hækken ind mod broen. Det er da det, langt de fleste gør med
en kabinebåd.

Claus

Fra : Herman Persson

Dato : 03-07-04 12:23

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men hvorfor skal der også være adgang gennem stævnen, man kan da lægge
> båden med hækken ind mod broen. Det er da det, langt de fleste gør med

Jeg har skam været på scandboat, boat4you, og en masse andre steder
Problemet er stadig hunden og ikke, som du skriver, ubesværet adgang.Luger i
en passende størrelse ser ifølge katalogerne fra Watski og Marineworld ud
til at koste ca 3000. Selvbyg og alle andre slags gør-det-selv kan jeg ikke
finde ud af, så det skal være en professionel, der laver det.

Hvis man fortøjer med hækken mod broen, vil påhængsmotoren komme i vejen.
Fra broen til båden vil der med opslået påhængsmotor være så langt, at både
hund og mennesker vil have problemer med at komme ombord. Jeg har overvejet
en løsning med en slags landgang bestående af et bræt, der er fastgjort til
broen og drejes ud. Det er ikke så godt, for der vil være langt, og en
planende båd er ustabil at træde ombord i.

Hilsen Herman.

---

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 12:29

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse

> Men hvorfor skal der også være adgang gennem stævnen, man kan da lægge
> båden med hækken ind mod broen. Det er da det, langt de fleste gør med
> en kabinebåd.
>
> Claus

Man kan også gå langs kahytten på de fleste kabinebåde ... (har selv en Ryds
435FC og der er der okay plads om til stævnen)

Prøv evt. at kigge på : http://www.boges.dk/

Eller du kan kigge på : www.dba.dk

Måske det er noget i den her stil du er på kig efter ... :
http://www.boges.dk/index.php?id=435

Mvh
Lui

Fra : Herman Persson

Dato : 03-07-04 20:16

<Lui> wrote in message news:40e6988d$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Man kan også gå langs kahytten på de fleste kabinebåde ... (har selv en
Ryds
> 435FC og der er der okay plads om til stævnen)

http://www.rodinsmarin.se/BEGAGNAT/boats/ryds435fc.htm

Det nederste billede viser problemet med at fortøje med hækken mod broen,
og det øverste viser hvor smalt sidedækket er.
Der er ikke plads til meget hund.
Jeg har været på Ishøj havn og kigget på alle de både, der var
hos Tempo og Co. Ingen af dem kunne leve op til ønskerne.
Jeg har søgt på alt, hvad jeg kunne finde af sider med både i mange lande,
men stadig uden at kunne løse problemet. I min prisklasse.
Derfor spørgsmålet i emnelinjen.

Hilsen Herman

---

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 22:33

Hej Herman

Hvad angår det med hækken, Så kunne jeg så måske anbefale dig at lede efter
en båd med indenbordsmotor hvor det kun er drevet der er i vandet.
Den anden ting er at når du ligger til ved en bro, så er der somregel også
dybt nok til at du kan lade motoren blive nede i vandet, og i sådanne
tilfælde kan du "næsten" komme helt ind til broen.
Der er jo ingen regel om at motoren skal være oppe af vandet.

Måske det er en båd i stil med örnvik 490 Cab du leder efter, den har lugen
foran.
Ellers skulle du overveje om du ikke skulle ha en lidt større båd og ikke en
"jolle" type, hvis du også skal ha hund med, en "jolle" båd er jo ikke en
(iden forstand) familie-/feriebåd.

Mvh
Lui

Kig evt. : www.ryds435.webbyen.dk for tekniske detaljer for ryds 435FC

Fra : Herman Persson

Dato : 04-07-04 07:11

<Lui> wrote in message news:40e72643$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
en
> "jolle" type, hvis du også skal ha hund med, en "jolle" båd er jo ikke en

Hej Lui.

Mange, mange, mange tak, det er lige nøjagtig en båd som Örnvik 490 Cab,
jeg har ledt efter. Den passer præcis til mine ønsker.
Jeg har sejlet en masse forskelligt i mange år, og mit behov er nu mest at
sejle mindre
ture på Roskilde og Issefjord. Det er mig alene eller mig og kæresten, og
hunden er der
plads nok til.
Skulle jeg få lyst til længere ture, er der venner og bekendte med både
kølbåde og
lidt større motorbåde.
De indenbords har jeg set på, men de er for dyre. Jeg har heller ikke brug
for alle de
heste.

Gider du svare på et par spørgsmål til?

Hvad er laveste fart ved planende sejlads i en båd på ca. 5 meter?

Hvis det ikke lige bliver den, som Bøges har til salg
http://www.boges.dk/index.php?id=314

Hvad så med motor. Hvor lidt kan jeg nøjes med, og hvad er fordele og
ulemper
ved 2 og 4-takt?

Hilsen Herman.

---

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 04-07-04 10:50

> [...]
> http://www.boges.dk/index.php?id=314
>
> Hvad så med motor. Hvor lidt kan jeg nøjes med, og hvad er fordele og

Hej Herman
Her er et link til en Steen Ulnits omtale af båden:
http://www.ulnits.dk/baade/frame116.htm

Hilsen
Henning

Fra : Herman Persson

Dato : 04-07-04 20:32

"Henning Mikkelsen" <mikmik@mail.dk> wrote in message
> Hej Herman
> Her er et link til en Steen Ulnits omtale af båden:
> http://www.ulnits.dk/baade/frame116.htm
>
> Hilsen
> Henning

Tak, Henning. Det gav en masse gode oplysninger, og jeg har slet
ikke tænkt på at gå ind på trollingsider.
Desværre er siden ikke dateret, så det er ikke til at vide, hvornår
båden er kommet på markedet.
Jeg tro at jeg vil ringe til Örnvik i Sverige i morgen og spørge om
antal producerede både og sådan noget.
Der kommer ikke mange hits ved søgning på båden.

Hilsen Herman.

---

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 04-07-04 22:15

"Herman Persson" <Hr.Mandspam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> antal producerede både og sådan noget.
> Der kommer ikke mange hits ved søgning på båden.

Steen Ulnits omtalen er lavet i 1998, så båden er nok kommet på markedet
samme år.

Hilsen
Henning

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-04 11:29

På ejendommeligvis fremsatte Herman Persson følgende påstand:

> Mange, mange, mange tak, det er lige nøjagtig en båd som Örnvik 490
> Cab, jeg har ledt efter. Den passer præcis til mine ønsker.

Prøv engang at lægge mærke til, hvor stor forlugen egentlig er. Det er
en løsning, som optager meget plads, og du kan ikke sammenligne denne
luge med en almindelig firkantet forluge.

En almindelig firkantet forluge er ualmindelig svær at komme op og ned
ad, så det er ikke noget, man bare lige sætter i en almindelig båd,
hvis tanken er, at den skal fungere som indgang. Det kræver lidt mere
end det.

Men med det budget, du nævner, så er der jo rigeligt luft til, at du
kan få lavet en båd med en overbygning helt efter dine egne ønsker.
Man kan altså lave meget i krydsfiner og glasfiber/polyester...

Claus

Fra : Herman Persson

Dato : 04-07-04 20:50

> Prøv engang at lægge mærke til, hvor stor forlugen egentlig er. Det er
> en løsning, som optager meget plads, og du kan ikke sammenligne denne
> luge med en almindelig firkantet forluge.

Jeg sammenligner da ikke noget, men har efterlyst en måde at få hunden ind.

Det vigtige er at hunden kan komme den vej, og der nævnes i prøvesejladsen,
at der er sovemulighed

> En almindelig firkantet forluge er ualmindelig svær at komme op og ned
> ad,
Ikke for mig, som er ultimo 50, midelhøj og middelvægtig. Uden hang til
smidiggørende eller muskelforstørrende aktiviteter. Maxi 68 og Albin 25
indgår vennernes flåde, og jeg har masse af gange været begge veje.

> Men med det budget, du nævner, så er der jo rigeligt luft til, at du
> kan få lavet en båd med en overbygning helt efter dine egne ønsker.
> Man kan altså lave meget i krydsfiner og glasfiber/polyester...

Nu begynder det virkelig at blive spændende, for mener du virkelig,
at jeg kan købe den ønskede størrelse planende jolle og så få en
bådebygger til at lave en skræddersyet løsning til en pris, der er
billigere end de færdigproducerede både?

Hilsen Herman.

---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-04 21:17

På ejendommeligvis fremsatte Herman Persson følgende påstand:

> Jeg sammenligner da ikke noget, men har efterlyst en måde at få
> hunden ind.

Nej, nej, men du har i andre indlæg talt om muligheden for at få sat
en luge i andre både. Jeg påpeger blot, at det er ikke ligetil at
komme ind ad sådan en luge

> Det vigtige er at hunden kan komme den vej, og der nævnes i
> prøvesejladsen, at der er sovemulighed

Jeg synes, at den båd ser ret lille ud, tror du, at den er stor nok?
Umiddelbart ville jeg da mene, at det er for lille en båd.

> [...]
> til smidiggørende eller muskelforstørrende aktiviteter. Maxi 68 og
> Albin 25 indgår vennernes flåde, og jeg har masse af gange været

Det er en nødløsning, men jeg ville bestemt ikke bruge den til at gå
ombord hver gang. Jeg tviovler på, at det er noge man kan holde til i
længden. Der skal trods alt være et minimum af komfort.

> [...]
> bådebygger til at lave en skræddersyet løsning til en pris, der er
> billigere end de færdigproducerede både?

Du kan næppe få en momsregistreret bådebygger som skal have 400,- i
timen til at gøre det. Men hvis det ikke er et krav, så ja. Der kan
laves rigtig meget i krydsfiner og glasfiber/polyester, som jo ikke
koster alverden.

Jeg mener sagtens det er muligt at finde en båd og motor, som har den
passende størrelse og skrog, og så få bygget en overbygning, som
passer lige til dine behov. Men om det lige skal være en jolle, man
bruger som udgangspunkt, det tør jeg altså ikke sige. Det skal jo være
et skrog, som kan bære en overbygning under alle forhold, navnlig
vindforhold.

Men du skal være opmærksom på, at en sådanne båd måske kan være svær
at sælge igen.

Claus

Fra : Herman Persson

Dato : 06-07-04 05:42

> [...]
> ombord hver gang. Jeg tviovler på, at det er noge man kan holde til i
> længden. Der skal trods alt være et minimum af komfort.

Hund, hund, hund ikke mennesker gennem luge.

> [...]
> vindforhold.
>
> Men du skal være opmærksom på, at en sådanne båd måske kan være svær

Måske ikke ligefrem en jolle, men en åben udgave af båden.f.eks. en Limbo.
Jeg vil dog nok vente med at overveje den skræddersyede løsning til jeg har
sejlet et år eller mere i en Örnvik 490 Cab.

Jeg ringede til Örnvik i Sverige, og de har lavet et betragteligt antal af
modellen,
og i Danmark hedder den Quicksilver. Diverse opringninger til bådforhandlere
viste
at den hedder Uttern 4900
Nu går jagten så ind.

Hilsen Herman.

---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-04 06:00

På ejendommeligvis fremsatte Herman Persson følgende påstand:

> Hund, hund, hund ikke mennesker gennem luge.

Det er altså første gang, du oplyser det...

Fra : Herman Persson

Dato : 06-07-04 11:59

> [...]
> stævn til
> cockpit. Adgangen kan være gennem oplukkelig forrude eller luge. Der

Ja, hvad skal der?

[...]

Sådan skrev jeg i den første post. Det har hele tiden været hunden, der har
været problemet. Nu kan jeg godt forstå, at vi er gået lidt fejl af hinanden

Men tak for din hjælp(somhed) alligevel.

Hilsen Herman.

---

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 15:37

Hej Herman

Det er godt du nu har fundet ud af hvilken båd type du er ude efter, nu er
det bare med at komme igang med at lede.

Hvis det endeligt skulle være at du fandt en som lå på vest-siden af
storebælt, Så koster det ikke alverden at få dem transporteret "hjem", et
par tusinde kunne gøre meget ved det.
Og hvis man finder en båd til +50.000,- så er det jo kun en lille pris
oveni.

Forhør evt. forhandleren/sælger hvad mer prisen skulle være i tilfælde af at
du skulle ha den fragtet "hjem", Da de fleste har forbindelse med
transportfirmaer som bla. lever bådene til dem selv.

Mvh & Tillykke

Lui

Fra : Herman Persson

Dato : 04-07-04 20:58

<Lui> wrote in message news:40e8161e$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Herman
>
> Det er godt du nu har fundet ud af hvilken båd type du er ude efter, nu er
> det bare med at komme igang med at lede.
Som nævnt vil jeg ringe til Örnvik

> [...]
> par tusinde kunne gøre meget ved det.
> Og hvis man finder en båd til +50.000,- så er det jo kun en lille pris
Der løber altid et antal tusind på, før båden er klar til at blive taget i
brug.

> [...]
> du skulle ha den fragtet "hjem", Da de fleste har forbindelse med
> transportfirmaer som bla. lever bådene til dem selv.

Ja, jeg ved godt, at man kan få lavet en aftale med sådan en
lejlighedstransport,
og det kan man også fra Sverige

> Mvh & Tillykke

Tak, og endu engang tak for hjælpen