"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote in message
news:UohFc.3170$BN7.1003@news.get2net.dk...
> Jeg har nu haft min Bianca 28 med en Yanmar YS8 installeret i snart 4 år.
I
> al den tid har jeg ikke kunnet konstatere tæring på zinkanoden i
> motorblokken.
> Efter første år skiftede jeg til en ny, uden at det hjalp.
> Dette forår sleb jeg meget grundigt på bolten samt motorblokken for at
sikre
> elektrisk kontakt. Endvidere forsøgte jeg mig med at undlade at montere
den
> medfølgende kobberpakning (jeg går ud fra, at det er kobber).
> Hvert forår sørger jeg for at renskrabe zinken for den let fedtede hinde,
> der lægger sig på den.
>
> Men den eneste tæring, jeg kan få øje på, er et fint hvidt pulver, der
> nærmest pibler frem forskellige steder, hvor der er samlinger i
> motorblokken. Tæring af zink på skrueakslen er til gengæld til at få øje
på.
> En stor stævnrørsanode holder her 2 sæsoner.
>
> --Og så lige en anden ting: Jeg opdagede forleden, at der med en ledning
er
> skabt elektrisk forbindelse mellem agterpulpit og rorstammen (rustfrit
> stål). Dvs. der faktisk er forbindelse mellem hele riggen og vandet (og
> måske dermed også motorblokken). Er det mon, som det skal være?
Har du ikke ferskvandskølesystem med varmeveksler?
Så får du ikke saltvand ind i motoren, og derfor ingen zinktæring.
Så skulle du være sikret mod tæring i motorblokken, hvis ikke, så tør jeg
ikke spå om hvad der er galt, men så er du måske ilde ude, men jeg kan ikke
tro, at man nu til dags, vil installere en motor uden ferskvandskøling.
Så lad os håbe, at du har varmeveksler installeret