Man sætter vel ikke et spædbarn på slankek~
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-07-04 14:35

Min datter nærmer sig hastigt 10 KG. Min mor siger da jeg var 9 mdr vejede
jeg 9,5 hvilket er normalt.

Der er bare lige det ved det at min datter er ikke engang 4 mdr!....

Og Man nægter vel ikke barnet mad når det er sultent jo...

Jeg tror hun ender med at blive en KAMP-stor en, og hun lagde jo også fint
ud med 4000G ved fødslen....

Hvad synes i ? For man sætter da vel ikke en spæd på slankekur...!

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 02-07-04 14:44

"Martin / Fårevejle" skrev...

> Hvad synes i ? For man sætter da vel ikke en spæd på slankekur...!

Nej, det er helt rigtigt - det gør man ikke. Hun har såmænd kun godt af
at have rigeligt med sul på kroppen, og når hun begynder at bevæge sig
mere i løbet af nogle måneder (og specielt når hun begynder at gå og
løbe omkring), udligner det sig.

Det eneste problem ved at have en dejlig basse som hende, kan være
omgivelsernes til tider dumme bemærkninger. Overhør dem og nyd jeres
guldklump.

Christina

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-07-04 15:30

> Det eneste problem ved at have en dejlig basse som hende, kan være
> omgivelsernes til tider dumme bemærkninger. Overhør dem og nyd jeres
> guldklump.

Ok, ja for min mor er begyndt med "giv hende da kogt vand istedet for
mad/mælk og den slags.

Og kogt vand alene bryder hun sig bestemt ikke om...

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 02-07-04 16:15

"Martin / Fårevejle" skrev...

> Ok, ja for min mor er begyndt med "giv hende da kogt vand istedet for
> mad/mælk og den slags.
>
> Og kogt vand alene bryder hun sig bestemt ikke om...

Nej føj da. Der var heller ikke nogen, der skulle bilde mig ind, at kogt
vand er mad...

Men noget helt andet er, at det kan være, I skal i gang med
tilskudsblandinger i stedet for MME? (Nan og Allomin kalder dem "2" -
for babyer over 4 mdr.)

Jeg stødte lige på en brevkasse på nettet, hvor en anden forælder
beskriver nogenlunde de samme tal som dig, og sundhedsplejersken svarede
meget beroligende, at det var helt ok:
http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laes&id=1141

Tak for kigget i Helenas Verden - hun ser superlækker ud!

Christina

Fra : Nette

Dato : 02-07-04 21:07

"Christina Puhakka Egholm" skrev

> Men noget helt andet er, at det kan være, I skal i gang med
> tilskudsblandinger i stedet for MME? (Nan og Allomin kalder dem "2" -
> for babyer over 4 mdr.)

Det skulle ikke være nødvendigt at gå over til Nan2, hvis barnet hele tiden
har fået Nan1.
Det er kun, hvis barnet overgår fra modermælk til Nan i 4 mdr. alderen og op
efter, at Nan2 er vigtig.

Det står på pakken og det fortalte min sundhedsplejerske. bare med andre
ord.

Nette

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-07-04 15:31

i kan evt se hende på www.helenasverden.dk
"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev i en
meddelelse news:40e56673$0$12564$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-07-04 16:06

Hej

Christina Puhakka Egholm wrote:
> [...]
> at have rigeligt med sul på kroppen, og når hun begynder at bevæge sig
> mere i løbet af nogle måneder (og specielt når hun begynder at gå og

Jo, hvis ungen er så fed, at den ikke bevæger sig (hermed menes kravle)
af dovenskab for at flytte sig legeme inden det er 1½ år, så jo. Så
sætter man måske ikke barnet på en direkte kur, men man holder tilbage
med madgivningen. Det kan på ingen måde være til gavn for barnet, at det
sættes motorisk tilbage i sin opvækst fordi forældre bare fodrer løs.

Bevæger hun sig som et normalt barn gør, så er der ingen grund til at
gøre noget. Bare pas på at vægten bliver normal når hun for alvor
begynder at løbe rundt.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 02-07-04 16:15

"Karsten Feddersen" skrev...

> Jo, hvis ungen er så fed, at den ikke bevæger sig (hermed menes
kravle)
> af dovenskab for at flytte sig legeme inden det er 1½ år, så jo.

Men lille Helena er kun 4 måneder! Hun skal under ingen omstændigheder
på slankekur.

Christina

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-07-04 16:39

Hej

Christina Puhakka Egholm wrote:
> Men lille Helena er kun 4 måneder! Hun skal under ingen omstændigheder
> på slankekur.

Nej, ikke som 4md. Det var din udtalelse om, at det nok skulle udligne
sig når hun begyndte at gå/løbe jeg opponerer imod. Så længe hun primært
lever af amningen, så har hun den størrelse hun skal have.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 16:12

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fint
> ud med 4000G ved fødslen....
>
> Hvad synes i ? For man sætter da vel ikke en spæd på slankekur...!

Vores mellemste søn var en lille prop på 13 kg. da han var 1 år.
I dag er han en lang og tynd ( normalvægtig godt nok - ifølge
sundhedsplejesken) dreng på 9 år.
Han vejede også 4200 G ved fødslen. Vores datter vejede 4250 G. ved fødslen.
De vokser jo ligeså meget, som et barn der f.eks. starter med en fødselsvægt
på 3000 G.
Hun ser ganske sød og ganske normal ud, så lad være med, at lytte til din
mor. Bare lad hende spise, alt det hun kan.

Mvh. www.tjekmig.dk

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 02-07-04 18:22

Martin / Fårevejle wrote:

> [...]
>
> Og Man nægter vel ikke barnet mad når det er sultent jo...
>
> Jeg tror hun ender med at blive en KAMP-stor en, og hun lagde jo også fint

Mine vejede hhv. 4570 og 4300, de er i dag 5 og 6½ og de vejer begge
omkring 15 kg, så fødselsvægten har intet med vægten senere at gøre.

> Hvad synes i ? For man sætter da vel ikke en spæd på slankekur...!

Ingen grund til panik, endnu!

Kender en knægt der vejede 21 kg da han fyldte et år, han kunne selvsagt
ikke komme omkring og hverken kravle, gå eller stå. Da han begyndte at
prøve at stå, måtte de til læge og omkring sygehuset og have skinner til
ham, benene kunne bare ikke bære ham og de blev skæve.

Grunden til at han blev fed er, at han, hver gang han gav lyd af sig,
fik stoppet en flaske i munden og han fik helt ufattelige mængder MME
fra han var helt spæd. Der blev aldrig forsøgt med andre former for
trøst eller afledemanøvrer for at trække tiden lidt. Jeg har endda
oplevet at han er blevet vækket for at få en flaske.

Han er i dag 5 år og stadig en kraftig dreng og hvis der ikke snart
gøres noget for ham, ender han som klassens fede barn og hvem ønsker den
skæbne for sin unge.

Marianne Feddersen

Fra : karsten klaaby

Dato : 02-07-04 19:00

Klip...................
">

Klip

Hej

Så vidt jeg ved har Martin´s datter hele tiden været på
modermælkserstatning, så der må da kunne trækkes lidt i det, så hun ikke
bare bliver tykkere og tykkere. Normalt siger man at barnet har fordoblet
sin fødselsvægt ved 5 månedersalderen.(+/-), og tredoblet fødselsvægten ved
1 års alderen.
Men hvad siger sundhedsplejersken eller lægen, mener de hun er som hun skal
være så trøst jer med I har et sundt og velnæret barn, og lad hånt om hvad
om givelserne (mor/svigermor/andre) siger.

MVH Pia

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-07-04 20:48

"karsten klaaby" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad siger sundhedsplejersken

Netop.
Tag en snak med et menneske, der kender både jer og barnet - samtidig med at
hun har et professionelt kendskab til børn, vægt og fedme generelt.

Og støt jer til hende og blæs så på, hvad mødre, svigermødre og alle vi
andre "kloge hoveder" siger.
I er nødt til at sortere i de input, I får, ellers bliver I snorforvirrede
både forældre og barn.

Hilsen Inger

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-07-04 19:04

> Han er i dag 5 år og stadig en kraftig dreng og hvis der ikke snart
> gøres noget for ham, ender han som klassens fede barn og hvem ønsker den
> skæbne for sin unge.

et helvede til tider vil jeg da gerne tilføje...
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 03-07-04 14:17

Takker for alle svar...

Kan jeg udfra dette konkludere at hun er ganske normal og skal bare ha alt
hva hun vil ha? Man kan jo ikke rigtigt nægte ungen mad når det er sultent
vel?

Og ja hun har været på MME næsten fra starten.

Fra : Christina G

Dato : 03-07-04 17:00

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> vel?
>
> Og ja hun har været på MME næsten fra starten.

Hej Martin,

jeg synes du skal konkludere, at du skal tage dig en snak med
sundhedsplejersken eller lægen. Ingen her i gruppen kender dit barn og
derfor kan vi _ikke_ fortælle dig, om hun er som hun skal.

Mvh, Christina

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 03-07-04 23:53

> jeg synes du skal konkludere, at du skal tage dig en snak med
> sundhedsplejersken eller lægen.

Nå ok. Det dur bare ikke for den sundhedsplejerske vi har er af en ret så
ringe slags - uden at vi skal komme nærmere det. Hun har bare tit givet råd
som - ja hvad skal man sige - ikke har været særligt gode + har hørt skidt
om netop hende ude i byen....

Ingen her i gruppen kender dit barn og
> derfor kan vi _ikke_ fortælle dig, om hun er som hun skal.

Nej selvfølgelig. Mon ikke det går.... Så længe hun er glad så må vi jo bare
tage tingene som de kommer.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 04-07-04 06:38

> Nå ok. Det dur bare ikke for den sundhedsplejerske vi har er af en ret så
> ringe slags -

Så henvender man sig på kommunen og beder om at få en anden, mere indviklet
er det såmænd ikke
En god sundhedsplejerske er uvurderlig.

MVH Mette

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-07-04 09:46

> En god sundhedsplejerske er uvurderlig.

helt enig - især når det er første barn - der er det rart at vide at tingene
er ok - da vi fik vores 2. barn var det knap så vigtigt da vi havde været
der før, men første gang er det rart med en god sundhedsplejerske til lige
at fortælle en hvad der sker.

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 04-07-04 12:26

> Så henvender man sig på kommunen og beder om at få en anden, mere
indviklet
> er det såmænd ikke
> En god sundhedsplejerske er uvurderlig.
>
> MVH Mette

Hej Mette.

Så simpelt behøver det ikke at være.Her er der kun en sundhedsplejerske til
hele komunen, så man kan ikke skifte hende ud!!
Derudover hvor er jeg træt af det råd: Spørg din sundhedsplejersker!!!
Nej man sætter ikke et spædbarn på 4 mdr på slankekur. Min søn var næsten
lige så stor og alle var enige om at når han begyndte at gå udjævne det sig.
Det har det også gjort og da 5 mdr. gamle kom på alm. kost kom det også helt
af sig selv.
Så Martin slap du bare af og nyd din lille guldklump

--
Hilsen
Heidi B.

Ved mail fjern dekatten
Tjek min hjemmeside ud om mine katte og min
familie: http://www.mitzy.lir.dk

Fra : Nette

Dato : 04-07-04 17:03

"Martin / Fårevejle" skrev

> Nej selvfølgelig. Mon ikke det går.... Så længe hun er glad så må vi jo
bare
> tage tingene som de kommer.

Du skriver "Hastigt 10 Kg." Hvor gammel er hun? Hvor meget vejer hun? Hvor
lang er hun? Hvor meget spiser hun? Hvor ofte spiser hun?

Her i ikke en "Barnets bog", med et skema i, hvor i kan fylde hendes data
ind i? Så kunne i måske se, om der er nogle gevaldige spring, fra een
følgelinie til en anden, eller om hun ligger langt over "normallinierne".

Jeg har friskt i erindringen, hvordan min søn spiste på sin 4 måneders dag.
Han tog 877 ml over 4,57 gange pr. dag. Han vejede 7900 gram, var 68 cm, og
havde et hovedomfang på 43 cm. Han fik MME - Nan.

Jeg kan se på mine egne papirer fra den gang jeg var baby, at jeg vejede 9,1
kg. og var 65 cm., da jeg var 5½ måned.
Min søn er i dag lige 5 + 1 mdr, vejer 9 kg. og er 68 cm.

Men, hvis i ikke kan tale med jeres sundhedsplejerske, så synes jeg, i
skulle ringe til lægen. Forklare ham/hende situationen, og få ham/hende til
at berolige jer.
Jeg tror dog ikke, der er noget galt, babyer plejer bare at skulle have det
at spise, som de vil, men .... det er ikke rart at gå med nervøsistet i sig,
når det gælder ens små poder.

Nette