MS Access-fejl; for få parametre
Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 02-07-04 10:39

Hvorfor får jeg følgende fejl når jeg eksekverer min SQL-streng?

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er for få
parametre. Der var ventet 1.

Min streng ser sådan ud i ASP:
strSQL3 = "SELECT * FROM Ordrer WHERE Udlånsdato < " & Date & "
AND Afleveringsdato > " & Date & " AND Hjemme = 'Yes'"

Når jeg udskriver den, får jeg følgende:
SELECT * FROM Ordrer WHERE Udlånsdato < 02-07-2004 AND
Afleveringsdato > 02-07-2004 AND Hjemme = 'Yes'

- Dét kan jeg da ikke se det forkerte i?

Jeg har også prøvet at erstatte Date med Now, men så får jeg
fejlen:
strSQL3 = "SELECT * FROM Ordrer WHERE Udlånsdato < " & Now & "
AND Afleveringsdato > " & Now & " AND Hjemme = 'Yes'"
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl,
fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket
"Udlånsdato < 02-07-2004 11:35:14 AND Afleveringsdato >
02-07-2004 11:35:14 AND Hjemme = 'Yes'".

Jeg går ud fra, at det er pga. mellemrummet mellem datoen og
tiden - så prøver vi med apostroffer:
strSQL3 = "SELECT * FROM Ordrer WHERE Udlånsdato < '" & Now & "'
AND Afleveringsdato > '" & Now & "' AND Hjemme = 'Yes'"
(SELECT * FROM Ordrer WHERE Udlånsdato < '02-07-2004 11:37:32'
AND Afleveringsdato > '02-07-2004 11:37:32' AND Hjemme = 'Yes')
- Og så får jeg fejlmeddelelsen, vi startede med; at der er for
få parametre!!

Hjææælp! Jeg kan ikke finde fejlen!

MVH Jonas (aka Juke)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : thomas fagerholt

Dato : 02-07-04 10:50

Hej Jonas

Er der ikke noget med at datoer skal skrives omgivet af havelåger f.eks.
#dato#
Det er lang tid siden jeg har arbejdet med Access, men prøv det lige.

Mvh
Thomas

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 02-07-04 11:33

thomas fagerholt wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej Jonas
>
> Er der ikke noget med at datoer skal skrives omgivet af havelåger f.eks.
> #dato#
> Det er lang tid siden jeg har arbejdet med Access, men prøv det lige.

Har prøvet, og fejlen er der stadig! :(

Fra : Nikolaj Rasmussen

Dato : 02-07-04 12:01

Prøv ...
Min streng ser sådan ud i ASP:
strSQL3 = "SELECT * FROM Ordrer WHERE Udlånsdato < '" & Date & "'
AND Afleveringsdato > '" & Date & "' AND Hjemme = 'Yes'"

... så det bliver til følgende ...

SELECT * FROM Ordrer WHERE Udlånsdato < '02-07-2004' AND
Afleveringsdato > '02-07-2004' AND Hjemme = 'Yes'

Kan ikke huske om det er ' eller " i access, men ' i interbase.
Plus om det er DD-MM-YYYY, MM-DD-YYYY eller om det er
regional settings på "serveren" der styrer det.

mvh
Nikolaj Rasmussen

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 02-07-04 18:37

Nikolaj Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> Plus om det er DD-MM-YYYY, MM-DD-YYYY eller om det er
> regional settings på "serveren" der styrer det.

Har prøvet; samme fejl - mangler parameter!

Fra : Jørgen Müller

Dato : 02-07-04 20:22

Jonas Schmeltz Aaberg skrev:
> Min streng ser sådan ud i ASP:
> strSQL3 = "SELECT * FROM Ordrer WHERE Udlånsdato < '" & Date & "'
> AND Afleveringsdato > '" & Date & "' AND Hjemme = 'Yes'"

Access kræver havelåger # om dato værdier, så du skal skrive

--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-07-04 22:13

Jonas Schmeltz Aaberg skrev:

> Min streng ser sådan ud i ASP:
> strSQL3 = "SELECT * FROM Ordrer WHERE Udlånsdato < " & Date & "
> AND Afleveringsdato > " & Date & " AND Hjemme = 'Yes'"

Du går over åen efter vand. Som koden ser ud herover beder du asp-
parseren om at beregne dags dato og sender derefter en
tekstrepræsentation af datoen videre til Access. Som du har opdaget
giver det flere fejlmuligheder (i første omgang skal der
anførselstegn om datoerne, i anden omgang skal du sikre dig at
datoformatet på asp-siden matcher det datoformat som access-
databasen benytter).

Access har - ligesom asp - funktioner der giver dags dato (Date) og
dags dato + tid (now). Hvis du bruger dem i stedet for at bruge
asp's udgaver, slipper du helt for at tænke på anførselstegn og
datoformater:

strSQL3 = "SELECT * FROM Ordrer WHERE Udlånsdato < Now()" & _
   " AND Afleveringsdato > Now() AND Hjemme = 'Yes'"

(linjeskiftet skal bibeholdes)

NB: Hvis "Hjemme" er et boolesk felt (ja/nej, sand/falsk), skal du
skrive Hjemme = True i stedet for Hjemme = 'Yes'
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 11-07-04 21:04

> [...]
>
> strSQL3 = "SELECT * FROM Ordrer WHERE Udlånsdato < Now()" &_
>    " AND Afleveringsdato > Now() AND Hjemme = 'Yes'"

- Smart! Hehe..

Det var lige det, der manglede - og så, at jeg havde angivet et felt
(Hjemme) fra en anden tabel. Det skulle i stedet have været
"Afsluttet".
Ja, det hjælper at se sin kode igennem en ekstra gang!

Tak for hjælpen! - Nu virker det hele.