Når hunden løber væk....
Fra : Heidi

Dato : 02-07-04 09:03

Syntes lige, at jeg ville dele denne ubehagelige oplevelse med Jer...
For et par dage siden er min mand og jeg ude og gå aftenturen med
vores fire hunde (to skotter og to westier). På turen møder vi en lidt
usikker, ung, sort blandingstæve. Jeg vurderer, at hun er et års tid
gammel. Hun går forsigtigt hen imod mig, og jeg konstaterer, at hun
ikke har halsbånd på. Da hun løber rundt på vejen alene, så sætter jeg
snor og halsbånd fra min gamle hund på hende og tager hende med på
turen. Vi må jo finde hendes familie. Jeg går rundt i halvanden time
uden at møde nogen, som mangler denne dejlige tæve. Så går jeg hjem,
putter hende i bilen og kører rundt i lokalområdet for at se, om nogen
er ude og lede. Intet resultat.

To timer efter at jeg har fundet hende, ringer jeg til politiet og
bekendtgør, at jeg har denne unge hund i min varetægt. Til min store
overraskelse svarer de, at jeg bare skal lukke hende ud - 90% af alle
hunde finder jo hjem igen.... Jeg blev så gal! Men, deres svar var det
samme, det kunne de altså ikke gøre noget ved lige nu. Men, jeg kunne
jo beholde hende et par timer, så kunne det jo være, at de modtog en
efterlysning af hende... Senere ringede jeg igen og tilbød at køre
hende til pensionatet, men det måtte jeg ikke. Kl. 24 meddelte jeg
politiet, at jeg ville beholde hende til dagen efter.Hende og jeg sov
sammen i køkkenet Hun var noget af det sødeste. Næste morgen kl. 7
taler jeg igen med politiet - og nu finder de ud af, at de hellere må
få hende bragt på pensionat. En sød pensionatindehaver henter hende,
og jeg håber at det lille pus kan komme hjem..

Men, her ender historien ikke helt. Det viser sig, at jeg har fundet
hunden, fordi den er løbet væk fra en pension i mit lokalområde. I
mere end 12 timer har denne pension ikke manglet en af sine
pensionærer! Skræmmende. Mine hunde, som i øvrigt aldrig har været i
pension, skal aldrig passes der. Ikke nok med, at hunden kan løbe væk
og være væk i adskillige timer, den var dødsulten og havde betændelse
i øjet, da jeg fandt den. Så tager man ikke sit ansvar som
hundepension alvorligt.

Min konklusion på denne harmdirrende tråd er: Hvorfor tager politiet
det ikke alvorligt, når vi finder en bortløben hund. Hvorfor skulle
jeg kontakte politiet adskillige gange og nærmest hidse mig op, før
der - efter et halvt døgn skete noget. De gad ikke engang komme og
tjekke, om hunden var chippet! Hvad kan vi så bruge vores
id-mærkninger til? Og endeligt, hvordan kan en hundepension omgå sit
ansvar så skødesløst. Jeg er rystet.

Fra : Louise

Dato : 03-07-04 11:49

Jeg har været ude for løse hunde flere gange og jeg medgiver at
politiet ofte er nogle ligeglade nikke-dukker. Men....jeg mener at det
var på DKK's hjemmeside at jeg læste om det og man SKAL kontakte
politiet og de SKAL hente hunden og finde et sted at have den. De kan
ikke nægte det og jeg kan kun anbefale at man alle finder ud af hvor i
loven det står, så man kan fremture med det, hvis man støder på den
vagthavende, der ikke vil reagere.

Desuden skal man sikre sig vagthavendes navn og man skal bede ham læse
op, hvad han har noteret, for rigtigt mange sidder bare og nikker og
siger, ja, hmm, nåda og selvom de påstår det, bliver ikke noget
noteret ned. Sørgeligt men sandt; det er set flere gange.

Indimellem kan man være heldig at støde på en hjælpsom person hos
politiet; jeg har selv engang haft en bortløben hund og da ringede
politiet til mig øjeblikkeligt, da de fik en henvendelse. Desværre
havde de folk, der havde set hunden i området ventet i 3 dage (!) med
at ringe til politiet, så hun var væk i næsten en uge...og det var
frygteligt.