Abit NF7 - BIOS update mislykket...
Fra : Christian

Dato : 02-07-04 07:02

Jeg har i dag opdateret min BIOS på mit NF7 V2.0 til den nyeste D24. Det gik
også fint, og der stod "BIOS has succesfully been flashed". Jeg clearede
CMOS, og startede op igen. Men efter jeg startede op, har jeg nu fået det
problem, at min skærm ikke vil tænde! Det lyder som om, at compen booter op,
men skærmen tænder ikke. Blæser og harddisk spinner op, men der kommer ingen
"bib" lyde!
Jeg har nu prøvet med et andet grafikkort og en anden skærm, men der er
stadig ingen billede.

Jeg har prøvet alt hvad jeg kunne finde på for at få et skærmbillede, men
uden held :( (Cleared CMOS, taget batteriet ud, prøvet at boote op fra
floppy med en "recover BIOS", søgt nettet tyndt for at finde en løsnng).

Hvad gør man i en sådan situation ?
Køber en ny BIOS, laver et hotswap om muligt eller laver en RAM på boardet
eller ???

En hver hjælp eller forslag er kærkommen :)

Mvh. og god weekend til alle.
Christian

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 02-07-04 08:19

Christian wrote:

> Hvad gør man i en sådan situation ?
> Køber en ny BIOS, laver et hotswap om muligt eller laver en RAM på boardet
> eller ???
>
> En hver hjælp eller forslag er kærkommen :)

Hvis du kan finde en der "tør" lave en hotswap, ville jeg tror det er
den bedste mulighed, hvis du ikke har mulighed for at brænde den manuelt.
Det er sikkert billigere end at købe en ny bios, hvis det da går godt :)

> Mvh. og god weekend til alle.
> Christian

/Bjarke som heldigvis fik opdateret sin til 24 uden problemer.

Fra : Christian

Dato : 02-07-04 08:28

> [...]

manuelt.

> Det er sikkert billigere end at købe en ny bios, hvis det da går godt

:)

Jeps - det er også den idé som jeg er mest "tændt" på lige pt.

Ved du om det skal være et 100% identisk motherboard ved hotswap?

Jeg har nemlig et Asrock K7S8X rev 3.0 motherboard og overvejer om det er
muligt blot at pille BIOS ud af dette board, sætte BIOS´en ind fra Abit NF7
rev 2.0 og så opdatere/brænde en ny BIOS!

> /Bjarke som heldigvis fik opdateret sin til 24 uden problemer.

Det er jeg glad for at høre :)

Lidt underligt at jeg har benyttet "TicTac"´s uofficielle BIOS opdateringer
uden problemer og når jeg så beslutter mig for at benytte en officiel BIOS
fra Abit så går det galt :(

Har du iøvrigt ændret BIOS i dos eller windows mode ?

Mvh. Og tak for svaret :)

Christian

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 02-07-04 09:51

Christian wrote:

> [...]
> muligt blot at pille BIOS ud af dette board, sætte BIOS´en ind fra Abit NF7
> rev 2.0 og så opdatere/brænde en ny BIOS!

Tjae, jeg ville nok starte med at sige, at det skulle være et mobo. som
var præcis det samme. Men det skal da ikke kunne udelukkes, at det også
kan gøres på et andet board, hvis de fysiske komponenter er de samme.
Det kan være svaret findes på google, har ikke selv tjekket.

> [...]
> fra Abit så går det galt :(
>
> Har du iøvrigt ændret BIOS i dos eller windows mode ?

Jeg har altid brugt "ALT+F2" ved POST. Der skal men ikke taste noget
overhovedet, og den klarer alting selv.
Til gengæld må jeg faktisk indrømme, at jeg aldrig har clearet CMOS
efter nogen af min efterhånden mange, opdateringer.. Selvom jeg godt ved
at man burde :)

> Mvh. Og tak for svaret :)
>
> Christian

/Bjarke

Fra : Christian

Dato : 02-07-04 10:10

> [...]
> kan gøres på et andet board, hvis de fysiske komponenter er de samme.
> Det kan være svaret findes på google, har ikke selv tjekket.

Jeg har naturligvis søgt hele natten på google for at finde en løsning, men
angående hotswap så har svarene været lidt tvetydige (nogle har fået det til
at virke med andet mobo).
Anyway - så prøvede at lave et hotswap og det lykkedes også at brænde en ny
BIOS på den "defekte" chip. Desværre var der ingen fremgang da jeg satte
BIOS chippen tilbage i Abit NF7 rev 2.0 bundkortet :(
Stadig sort skærm og ingen bib.

> Jeg har altid brugt "ALT+F2" ved POST. Der skal men ikke taste noget
> overhovedet, og den klarer alting selv.

okay - den metode har jeg endnu ikke prøvet, men måske jeg skulle give det
et forsøg, hvis jeg får mit Abit bundkort op at køre igen.

> Til gengæld må jeg faktisk indrømme, at jeg aldrig har clearet CMOS
> efter nogen af min efterhånden mange, opdateringer.. Selvom jeg godt ved
> at man burde :)

Tjaa... faktisk har jeg også glemt det, de mange gange hvor jeg med succes
har opdateret BIOS. Så det er lidt tankevækkende at det går galt, når jeg
endelig husker at lukke computeren ned, slukke for strømmen og clearer CMOS!

/Christian

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-07-04 10:14

On 2004-07-02, Christian <chrFJERN@nybro.dk> wrote:
> Jeg har naturligvis søgt hele natten på google for at finde en løsning, men
> angående hotswap så har svarene været lidt tvetydige (nogle har fået det til
> at virke med andet mobo).

Hotswap virker fint på _nogle_ motherboards, men indebærer en risiko for at
du ødelægger hardware.

> Anyway - så prøvede at lave et hotswap og det lykkedes også at brænde en ny
> BIOS på den "defekte" chip. Desværre var der ingen fremgang da jeg satte

Nu var det vel en anden bios-rom du brændte? Og huskede at cleare
bootblokken i biosen også?

Mvh Thomas, 2720 Vanløse

Fra : Christian

Dato : 02-07-04 10:27

> Hotswap virker fint på _nogle_ motherboards, men indebærer en risiko for
at
> du ødelægger hardware.

Jep - jeg er klar over risikoen og er også lidt lettet over at mit Asrock
K7S8X virker uden problemer, efter mit hotswap forsøg.

> Nu var det vel en anden bios-rom du brændte? Og huskede at cleare
> bootblokken i biosen også?

Ja - det var en anden BIOS-rom.
Men om jeg har fået clearet bootblokken ved jeg ikke helt!
Jeg benyttede HotSwap Disk rev 2.0 herfra:
http://s6.invisionfree.com/underclock/index.php?showtopic=24

Lavede en Dos startup disk og kopierede filerne herover. Efter at have
bootet op på disketten byttede jeg BIOS chippen ud, hvorefter den gik igang
med at brænde den nye BIOS.

Men jeg sidder da og bliver i tvivl om jeg ved fremgangsmåden har fået
clearet bootblokken :-|

Tak for din respons :)
/Christian

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-07-04 09:01

On 2004-07-02, Christian <chrFJERN@nybro.dk> wrote:

> Hvad gør man i en sådan situation ?

Surfer forbi bios-flash.dk og ser om det er noget for en.

Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-07-04 11:50

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Surfer forbi bios-flash.dk og ser om det er noget for en.

Det skulle jeg også lige til at anbefale.
Har ikke selv prøvet, men har kun hørt godt om siden.

Her er et link man kan klikke på
http://www.bios-flash.dk/