Bricanyl
Fra : Helle

Dato : 01-07-04 22:00

Hejsa.

Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvorfor man kommer til at ryste
når man tager Bricanyl Turbohaler (astma)?. Det er vildt ubehageligt og jeg
føler mig næsten nervøs når det er. Rigtig klamt. Har taget den i snart 8
år.

Mvh Helle

--
Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

www.hellenielsen.dk

Det nytter ikke noget at løbe stærkt, hvis ikke du ved hvor du skal hen !?

Citat: Michael Rivera

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-07-04 22:34

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvorfor man kommer til at ryste
> når man tager Bricanyl Turbohaler (astma)?.

Fordi det er et muskelafslappende stof.

Mvh. Lisbeth

Fra : Helle

Dato : 02-07-04 00:00

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote in message
> "Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi det er et muskelafslappende stof.
>
> Mvh. Lisbeth

Men hvorfor ryster man sådan når man får det? man ligger da ikke og ryster
sådan om natten når musklerne slapper af...?...

Mvh Helle

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-07-04 09:23

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvorfor ryster man sådan når man får det? man ligger da ikke og ryster
> sådan om natten når musklerne slapper af...?...

Det er muskelafslappende i en sådan grad, at du mister kontrollen over
musklerne - hvad man ikke gør, når man "bare" slapper af.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 02-07-04 18:43

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:40e51ca2$0$12565$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
>
> Det er muskelafslappende i en sådan grad, at du mister kontrollen over
> musklerne - hvad man ikke gør, når man "bare" slapper af.

Det aktive stof i Bricanyl er en beta-2-agonist, altså et stof, der virker
ligesom adrenalin - blot kun på visse af adrenalin receptorerne (nemlig
beta-2 receptorerne). Lidt aktivitet overfor de øvrige receptor typer må man
nu altid forvente, så en alternativ forklaring kunne være, at det er en
"adrenalin-effekt" du ser.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-07-04 17:53

> [...]
jeg
> føler mig næsten nervøs når det er. Rigtig klamt. Har taget den i snart 8

Prøv at sætte dosis ned. Normalt får man kun rystelser ved at spise/drikke
det, og ikke i turbohaleren. Mine rysteæser kommer, når jeg tager for meget,
eller har været for syg pga ordentlig forebyggelse. Hvad får du som
forebyggende? Og hvornår har du sidst fået checket dosis hos lægen? Det bør
gøres hvert andet år.

Mvh Maria

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-07-04 07:15

> [...]
jeg
> føler mig næsten nervøs når det er. Rigtig klamt. Har taget den i snart 8

Jeg har aldrig fået rystelser af Bricanyl turbohaler.

Men det lyder da ikke specielt rart. :(

Info om min behandling:
Bricanyl turbohaler 0.5 mg/dosis
Spirocort turbohaler 200 mg/dosis
Og Theo-dur, dem bruger jeg dog ikke da de ikke produceres længere.
De skulle iflg. lægen, heller ikke have den helt store effekt.

Her står dog at en bivirkning kan være rystelser og krampe. (Link til
medicinhåndbogen på sundhed.dk)
http://shorterlink.com/?RAGDZR
Der står også at disse bivirkninger burde aftage efter ugers behandling.

Fra : Hans Henrik Johansen

Dato : 03-08-04 01:42

Brivanyl er et stof, der stimulerer såkaldte &#946; 2-receptorerne og

har dilaterende effekt på bronkialmuskulaturen i lungerne, hvilket
gør at man får nemmere ved at trække vejret. Desværre findes disse
&#946; 2-receptorer også i muskulaturen i resten af kroppen. Bricanyl

stimulerer receptorer i den del af kroppens muskler som kaldes den
tværstribede skeletmuskulatur og er årsagen til den rysten som
opstår efter inhalation.