Bord salts indvirkning på kroppen
Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-07-04 21:19

Er der nogen her der kan afklare en lille diskution.

Hvad er mest skadeligt for kroppen
1. Konsekvent at undlade brug af salt
2. At have et overforbrug af salt.

Og så et tillægsspørgsmål, hvilken indvirkning har salt på kroppen, specielt
i ovenævnte 2 ydermængder?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-07-04 22:35

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er mest skadeligt for kroppen
> 1. Konsekvent at undlade brug af salt

Det er ikke skadeligt.

> 2. At have et overforbrug af salt.

Det kan være skadeligt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jane

Dato : 01-07-04 23:26

Ivar Madsen skrev i <news:cc1rk7$cdi$1@news.milli.dk>:

> 1. Konsekvent at undlade brug af salt

Tror jeg ikke du kan da der er salt i mange ting.

> 2. At have et overforbrug af salt.

Hvis man har problemer med for højt blodtryk advares man
imod salt og lakrids.

Jane - der aldrig bruger salt og kun sjældent seltin
--
æbleskrog.dk

Fra : G.B.

Dato : 02-07-04 02:38

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i meddelelsen

> Jane - der aldrig bruger salt og kun sjældent seltin

Hvad så, nuser-tiger - har du stadig problemer med grafikken på mit
website, eller skulle du bare lige have luftet ventilen for overtryk?

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Jane

Dato : 02-07-04 08:06

G.B. skrev i <news:40e4bc67$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Hvad så, nuser-tiger - har du stadig problemer med grafikken på mit
> website, eller skulle du bare lige have luftet ventilen for overtryk?

Hvad er dit website?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : G.B.

Dato : 02-07-04 19:55

> Hvad er dit website?

www dot phyton dot dk

Fra : Jane

Dato : 03-07-04 06:05

G.B. skrev i <news:40e5af6e$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> www dot phyton dot dk

Hvis det er det du mener så...

http://www.phyton.dk/grafik/science.jpg
er stadig snuppet fra Fallout spillet,
af Interplay, som forøvrigt er ganske
underholdende. Både 1eren og 2eren.
Vi deler desuden spilsmag med Civ3.

Ellers så spørg lidt mere konkret?

fut dk.edb.internet.webdesign.ris+ros

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : G.B.

Dato : 05-07-04 08:44

> http://www.phyton.dk/grafik/science.jpg
> er stadig snuppet fra Fallout spillet,

Inden du går helt i selvsving, kan jeg oplyse, at grafikken stammer fra en
fansite-pack, som ligger til fri afhentning på Interplays website.

Fra : Jane

Dato : 05-07-04 11:05

G.B. skrev i <news:40e906bc$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Inden du går helt i selvsving, kan jeg oplyse, at grafikken stammer
> fra en fansite-pack, som ligger til fri afhentning på Interplays
> website.

Jeg har desværre ikke kunnet få kontakt til interplay.com
med min browser, så jeg skal ikke kunne sige om det er ok
at bruge sådan grafik til andet end reklame for spillet
selv, men hvis du ønsker at snakke mere hjemmesidedesign
syntes jeg vi skal

.... futte over i dk.edb.internet.webdeisgn.ris+ros

men forvent ikke at du bliver et tilløbsstykke hvis du
insisterer på at kalde folk for "selvsving" o lign når
du beder dem om at kommentere din side.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Lyrik

Dato : 02-07-04 02:39

> [...]
> 1. Konsekvent at undlade brug af salt
> 2. At have et overforbrug af salt.
>
> Og så et tillægsspørgsmål, hvilken indvirkning har salt på kroppen,
++++++++++++++++++++++++++
Man skal følge sin naturlige salt-tørst uden at gå til yderligheder.
Medierne var så idiotiske at de viderebragte en historie om at undgå salt!
Denne historie har gjort ubodelig skade fordi regelknepperdanskerne tager
sådanne ting alvorligt.
Min egen kone hoppede på den og jeg kunne ikke formå hende til at indtage
salt "For det var skadeligt"!!
Da hun kom på hospitalet konstaterede de muskelsvækkelse på grund af
saltmangel!! Hun fik ordineret salt!
Kroppen har en natrium-kaliumbalance som er livsvigtig for hjerte og
kredsløb. Denne balance kan ikke fungere uden natrium=salt.
Hvis man sveder meget i varmen skal man have ekstra salt. Min tidligere
australske kollega måtte i Australien tage salt-tabletter for at kompensere
for det udsvedte salttab!
Spiser man for meget salt bliver man tørstig. Så udlignes det.
Indtager man meget salt og man samtidig nægter at drikke, så bliver blodet
tyktflydende-her har vi begrundelsen for at aviserne for en del år siden
advarede mod salt til folk der havde risiko for blodpropper eller
kredsløbsforstyrrelser!
Følg den naturlige salttørst og overdosér ikke salt. Men lad heller ikke
være med at indtage det! Lyt til naturens krav og opfyld dem på en
afbalanceret måde!

P.S. Min kone bruger nu lidt salt. Men i starten "kunne hun ikke huske" at
salt skulle være vigtigt. Hun var simpelt hen hjernevasket af den gamle
avisartikel!
Det samme er i som skriver her i tråden!)) Tyg lidt på den!))

Hilsen
Jens

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-07-04 09:21

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Følg den naturlige salttørst og overdosér ikke salt. Men lad heller ikke
> være med at indtage det! Lyt til naturens krav og opfyld dem på en
> afbalanceret måde!

Jeg tror man skal være saltforskrækket, som din kone, og ligefrem anstrenge
sig for at undgå salt, hvis man vil have problemer. Det er svært at spise
normalt og alsidigt uden at få tilstrækkeligt med salt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lyrik

Dato : 03-07-04 00:29

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:40e51ca1$1$12565$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> sig for at undgå salt, hvis man vil have problemer. Det er svært at spise
> normalt og alsidigt uden at få tilstrækkeligt med salt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det virkede ikke til at det var ret svært. Det var ingen salt på æggemaden.
Ingen salt på tomatmaden. Ingen salt på agurkeskiverne. Ingen salt på
kartoflerne og intet saltdrys på mad, som på smagen burde have haft et drys
salt. Selvfølgelig også afholdenhed over for chips og saltsnacks.
Keine hekserei nur behändigkeit. Resultat-saltmangel og muskelsvækkelse. Og
læg lige her mærke til at hjertet er en muskel!
Gud ske lov har hun ændret stil på det punkt. Men kvinder kan være så
utrolig stædige. De vil somme tider hellere lade sig slide i stykker af fire
vilde heste end at tage imod fornuft.)) Det skortede ikke på advarsler
fra min side.))

Hilsen
Jens

Fra : Jane

Dato : 03-07-04 06:08

Lyrik skrev i <news:cc4r42$1g2j$1@news.cybercity.dk>:

> Det virkede ikke til at det var ret svært. Det var ingen salt på
> æggemaden. Ingen salt på tomatmaden. Ingen salt på agurkeskiverne.

Jeg troede da der var salt i alt rugbrød. I bruger måske
et bestemt mærke eller bager selv? Der er også salt i smør
hvis man bruger den slags. For slet ikke at tale om mange
andre færdiglavede ting fra butikkerne.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-07-04 08:56

> [...]

drys
> salt. Selvfølgelig også afholdenhed over for chips og saltsnacks.

Har hun også undgået færdigkøbt mad - brød, pålægsvarer, kødprodukter,
hjuice etc?

"Tal fra Fødevaredirektoratet viser, at vi spiser dobbelt så meget salt som
anbefalet, primært fordi industrien tilsætter store mængder salt i vore
fødevarer. For meget salt øger risikoen for hjerte- og karsygdomme.
Hjerteforeningens sundhedschef Lars Ovesen har i mere end 20 år påpeget
industriens ansvar for at nedsætte saltmængden. Brødindustrien har fulgt
anbefalingerne til en vis grad, men saltindholdet i pålæg, kød og mange
mejeriprodukter er fortsat alt for højt.

Tilfældene af hjerte- og karsygdomme ville falde, hvis vi spiste den
anbefalede mængde salt. Men det gør vi langt fra. Tal fra
Fødevaredirektoratet viser, at den typiske dansker spiser mellem 8 og 12
gram salt om dagen. Den anbefalede mængde er 5 gram. Overforbruger af salt
skyldes primært, at industrien tilsætter store mængder salt i fødevarerne,
fordi saltet giver smag, forlænger holdbarheden og binder vand til
produktet."
Citat fra: http://www.hjerteforeningen.dk/sw6677.asp

Jeg bringer IKKE citatet for at skræmme nogen fra at bruge salt. Jeg bruger
selv masser af det. Men jeg fatter stadig ikke, hvordan man kan få for lidt,
medmindre man er meget bevidst om at undgå det.

Måske din kone er skruet specielt sammen? *S*

> [...]
fire
> vilde heste end at tage imod fornuft.)) Det skortede ikke på advarsler

To vildt stædige mennesker har med andre ord fundet hinanden *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lyrik

Dato : 04-07-04 10:51

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:40e66864$0$14521$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> æggemaden.
> drys
>
> Har hun også undgået færdigkøbt mad - brød, pålægsvarer, kødprodukter,
+++++++++++++++++++++++++++++
Nej alt maden var almindelig konsummad! Men saltmanglen var reel nok og gav
muskelsvækkelse!
Det er farligt at blande sig for meget i folks livsførelse med
"revolutionerende nye madregler". Danskerne er nemlig nogle regelkneppere
der, så snart de hører ordet "regel" -straks efterkommer "ordren"!))

Der var ligeledes "Du skal drikke rigeligt hvis du er ældre-reglen" der
udmøntede sig i at sygeplejepersonale overgik hinanden med forslag til hvor
meget "rigeligt" kunne være(er selv sygehjælper). Først var "rigeligt" 1 1/2
liter, så blev der foreslået 2 liter! Derefter blev der sagt "2 liter er
slet ikke nok"! Snarere 3 liter!
De ældre kan i forvejen ikke styre vandladningen. Forestil dig en ældre
person drikkende 3 liter vand og siddende på en drivvåd bamseble, for ikke
at "komme til at drikke for lidt"!-Grotesk, men typisk dansk
regelknepperi!
Så måtte en læge frem i fjernsynet og stoppe denne galskab!
Der er ældre som drikker for lidt, en af dem, er en jeg kender som er 101 år
gammel!))
Hun er en knastør gamling!Ingen problemer med det iøvrigt.
Der er ældre som får symptomer ved at drikke for lidt. Jeg har været ude for
2 ældre mænd 80-85, som fik lettere hallucinationer, eller synsforstyrrelser
som forsvandt, så snart de fik et glas vand at drikke. Ingen særlige
problemer i det.

Hilsen
Jens

Fra : Jane

Dato : 04-07-04 16:06

Lyrik skrev i <news:cc8ju5$2alo$1@news.cybercity.dk>:

> +++++++++++++++++++++++++++++
> Nej alt maden var almindelig konsummad! Men saltmanglen var reel nok
> og gav muskelsvækkelse!

Det lyder utroligt. Jeg putter aldrig salt i min mad* og
får kun hvad der er tilsat fra fabrik/butik og da jeg
heller ikke spiser kød og pålæg osv. er det altså meget
begrænset hvad jeg får af salt. Men jeg har aldrig haft
nogen problemer i den retning overhovedet.
Har du hørt om andre end din kone som har fået saltmangel?

* = nogle gange brguer jeg en smule seltin

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Lyrik

Dato : 04-07-04 19:50

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> [...]
> begrænset hvad jeg får af salt. Men jeg har aldrig haft
> nogen problemer i den retning overhovedet.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Den der ikke vil høre må føle!))

Hilsen
Jens

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-07-04 22:32

> Den der ikke vil høre må føle!))

Ekstremt få mennesker vil komme til at føle noget som helst ved ikke at
bekymre sig om salt.

At være hysterisk med at undgå salt er lige så tåbeligt som at forsøge at
bilde folk ind, at de er nødt til at være hysteriske med at drysse salt på
maden - og ellers vil de føle.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-07-04 22:27

> [...]

> "revolutionerende nye madregler". Danskerne er nemlig nogle regelkneppere
> der, så snart de hører ordet "regel" -straks efterkommer "ordren"!))

Danskerne.... er det alle andre end lige dig? *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lyrik

Dato : 05-07-04 20:38

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:40e87969$1$12549$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Danskerne.... er det alle andre end lige dig? *G*
++++++++++++++++++++++++++++++++
Næh jeg er inkluderet, men jeg har opdaget faren ved at være en regelknepper
og tager medicin imod det.
Samtidig advarer jeg selvfølgelig andre imod sygdommen.

Hilsen
Jens

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-07-04 22:46

> Næh jeg er inkluderet, men jeg har opdaget faren ved at være en
regelknepper
> og tager medicin imod det. Samtidig advarer jeg selvfølgelig andre imod
sygdommen.

Jeg tror, du tager for lidt *B*

Mvh. Lisbeth