Permutationer
Fra : Jimmy

Dato : 01-07-04 06:49

Hej

Jeg har en streng med bogstaverne fra a-z.
Jeg vil gerne udskrive samtlige fem-tegns kombinationer, hvor man gerne må
genbruge bogstaverne.

Jeg kan ikke komme i gang med det, og vil gerne have et par ord om, hvordan
man bør gribe det meste effektivt an.

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 01-07-04 12:49

On Thu, 01 Jul 2004 07:49:26 +0200, Jimmy wrote:

> Jeg har en streng med bogstaverne fra a-z.
> Jeg vil gerne udskrive samtlige fem-tegns kombinationer, hvor man gerne må
> genbruge bogstaverne.

Øhm, er du sikker på at du gerne vil skrive _samtlige_ kombinationer ud?

Hvis du har bogstaverne fra a til z (altså 25 bogstaver) og gerne vil
skrive alle kombinationer:

aaaaa
aaaab
zz

Så har du 25*25*25*25*25 = 25^5 = 9765625 ~ 10 millioner muligheder.

> Jeg kan ikke komme i gang med det, og vil gerne have et par ord om,
> hvordan man bør gribe det meste effektivt an.

Der er ingen effektiv måde at gøre det på. Men følgende vil gøre det
hurtigst muligt:

$letters = array('a', 'b', ..., 'z');
foreach ($letters as $first) {
foreach ($letters as $second) {
foreach ($letters as $third) {
foreach ($letters as $fourth) {
foreach ($letters as $fifth) {
print $first.$second.$third.$fourth.$fifth."\n";
}
}
}
}
}

Hvis din streng i stedet er et ord - f.eks. missetand - så skal du først
sørge for at hvert bogstav kun forekommer een gang - ellers vil der blive
udskrevet dubletter.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-07-04 17:00

Thomas Lindgaard skrev:

>Hvis du har bogstaverne fra a til z (altså 25 bogstaver)

Der er endda nogle der påstår at der er 26 bogstaver. Det giver
11 mio. muligheder.

--
Bertel

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 01-07-04 22:51

On Thu, 01 Jul 2004 17:59:50 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Der er endda nogle der påstår at der er 26 bogstaver. Det giver
> 11 mio. muligheder.

Mjaeh mjoeh - det må være et af de dér plus/minus-1-problemer der
findes så mange af i programmering :)

--
Mvh.
/Thomas