Randum nr i en sql sætning
Fra : Allan Madsen

Dato : 30-06-04 16:04

Hejsa

Jeg har en muysql server kørende.

I den er der en tabel, der er et id som er et autonumber, i denne tabel er
der 1 ting par post.

Et det muligt via en sql sætning at tælle hvormange poster der er i en
tabel, og så komme med en tilfældig post, det skal ikke være den samme hver
gang??

Eller skal jeg til at finde antal poster
Lade php komme med et tilfældigt tal og så hente dataen, eller kan sql selv
det??

Evt hvordan..
--
Med Venlig Hilsen
Allan Madsen

Fra : Anders Lund

Dato : 30-06-04 16:11

Allan Madsen wrote:

> [...]
>
> Eller skal jeg til at finde antal poster
> Lade php komme med et tilfældigt tal og så hente dataen, eller kan sql selv

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Mathematical_functions.html

Eller, hvis du ikke selv vil find det:

mysql> SELECT * FROM tbl_name ORDER BY RAND() LIMIT 1;

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-06-04 16:11

On Wed, 30 Jun 2004 17:03:50 +0200, "Allan Madsen" <alm7100@mail.dk>
wrote:

>Et det muligt via en sql sætning at tælle hvormange poster der er i en
>tabel, og så komme med en tilfældig post, det skal ikke være den samme hver
>gang??

Jeg er ikke helt sikker på dit spørgsmål, men hvis du for eksempel
blot vil have tre forskellige, tilfældige rækker, så kan følgende
bruges:

SELECT id, data FROM tabel ORDER BY RAND() LIMIT 0,3;

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: underholdsbidrag (og ikke underholdningsbidrag)