Forms - multipage med mysql input/output ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 30-06-04 11:31

Hej,

Jeg har en stak felter, som jeg ønsker placeret enten på noget
"windows-like tab-control" - eller evt. ved at bygge det op med frames i php
(således, at der bliver flere sider med input, og så en "OK/Apply" knap til
at godkende det hele)... Alt data skal gemmes i MySQL - og skifter man fem
og tilbage mellem siderne (frames), så skal siden kunne hente data fra MySQL
og fylde ind i felterne -så man kan se, at data allerede er tastet ind

Findes der noget færdigt kode til dette ?? - Eller er der nogen, som har
nogle gode links ??

Jeg er totalt php newbie - men vil foretrække at gå i gang med php, frem for
at skulle til at rode med ASP/VBScript på en IIS ...

/Brian

Fra : Dan Eik Høfsten

Dato : 30-06-04 20:49

"Brian Ipsen" <bipsen@andebakken.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
MySQL
> og fylde ind i felterne -så man kan se, at data allerede er tastet ind

Metoden du beskriver er især velegnet hvis man skal lave en trinvis
indtastning af data (f.eks. en giude etc.) hvor man gerne vil submitte data
for hver side, så php kan validere, slå op etc. Ideen med at lagre data i
SQL databasen er også god hvis man skal kunne logge af, og vende tilbage og
udfylde videre senere.

Hvis du bare vil lave en helt enkelt windows-like fanebladsløsning, hvor man
skal kunne klikke frem og tilbage, kan du imidlertid lettere lave det som én
html side med flere <div> lag, der blot "skiftes" til at være synlige.
Således behøver du ikke hele tiden at sende/hente data hver gang der skiftes
faneblad, og det hele endes samlet til sidst ved klik på submit. (så foregår
det godt nok clientside, og så er vi i den forkerte NG, men mon ikke det
går).

Et helt enkelt eksempel, kunne være nedenstående:

<head>
<title>Faneblade eksempel</title>
</head>

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!--

var aktuelle_fane_id = "fane_1";

function fane(fanenr) {
if (!aktuelle_fane_id == "")
document.getElementById(aktuelle_fane_id).style.visibility = "hidden";
var fane_id = "fane_" + fanenr;
aktuelle_fane_id = fane_id;
document.getElementById(fane_id).style.visibility = "visible";
}
aktuelle_fane_id = "fane_1";
//-->
</script>

<hr>

<form action="DIT_SCRIPT_DER_LAGRER_DATA_I_MYSQL.php" method="POST">

Dette er fane 1<br>
Fornavn: <input name="fornavn" type="text" size="16">
Efternavn: <input name=efternavn type=text size="16">

Dette er fane 2<br>
Alder: <input name="alder" type="text" size="3">

Dette er fane 3<br>
K&aelig;ledyr:
<select name="farve">
<option value="Hund">Hund</option>
<option value="Kat">Kat</option>
<option value="Kanariefugl">Kanariefugl</option>
<option value="Klovnefisk">Klovnefisk</option>
<option value="Andet">Andet</option>
</select>

<input type=submit>

</form>

Håber det kan give inspiration til dit videre arbejde.

/Dan