hjælp min kat tisser og kradser
Fra : Katja Gøbel

Dato : 30-06-04 09:46

Hej,

Jeg håber på at kunne få lidt hjælp. Her indenfor den sidste tid er min ene
hankat (knap 10 mdr, er kastreret) begyndt at kradse i mit tapet, i mine
rulle gardiner osv. Ydermere satte han sig ovenpå mig på dynen i dag og
pissede.

Hvad kan jeg gøre ved det?? Jeg har sprøjtet baldrian på kradsetræet og det
tyder på det umiddelbart virker. Toilettet vil jeg også mene er
tilfredsstillende rent.

Måske der er andet der påvirker. Jeg har selv været hjemme i de sidste 3½
uge, men har været sengeliggende pga en operation, hvorfor jeg har opholdt
mig i et andet værelse end der hvor kradsetræet står. I løbet af disse 3½
uge er min anden kat (hunkatten) blomstret op. Hun har altid holdt sig for
sig selv og søger aldrig menneskekontakt og er helst fri, men hun er begyndt
at ligge sig op til mig i sengen. Hun ligger på dynen og vil kun kløs under
hagen. Ingen andre steder. Men det betyder jo at hun har fået mere plads end
før hvor hun ikke fyldte noget. Det er jo skønt og jeg er lykkelig, men
måske min hankat er misundelig. Før fik han 90% af min opmærksomhed og nu
får han 70%. Pointen er i hvert fald at han altid får mest fordi hunkatten
ikke kræver særlig meget og heller ikke har lyst og fordi han er kælekatten.
Vil altid kæle.

Ofte er han også efter hende. Så ligger han sig over hende og bider hende i
nakken.

De er begge indekatte, og hunkatten er 2½ år, men det har formentlig ikke
den store betydning da hun er et lille myr på 2kg og bare helst vil være sig
selv når hun ikke vil lege.

håber snart på at få lidt hjælp for er træt af at han pisser i min seng.
Kradseriet kan jeg bedre takle.

Hilsen Katja

Fra : Louise Hansen

Dato : 30-06-04 13:33

> [...]
> selv når hun ikke vil lege.
>
> håber snart på at få lidt hjælp for er træt af at han pisser i min seng.

Hej Katja!

Som du beskriver din hankats adfærd lyder det i mine ører mest som stres
eller provokation, men tisseriet kan der selvfølgelig også være en
fysiologisk årsag til. Tisser han kun i din seng eller også andre
steder? Og er der sket andet end det, du allerede har beskrevet, som
kunne være årsag til stress eller give anledning til provokation?

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Katja Gøbel

Dato : 30-06-04 22:01

> [...]
> steder? Og er der sket andet end det, du allerede har beskrevet, som
> kunne være årsag til stress eller give anledning til provokation?

Hej Louise,

det kunne egentlig godt være stres tror jeg. Ofte puster han også halen op.
Kan det også være et tegn derpå?? Han gør det ofte når han leger og også når
han bliver forskrækket.
Umiddelbart er der ikke sket andet end det jeg har beskrevet. Og han har kun
tisset en gang og det var i min seng. Frygter han tisser andre steder men
jeg må se tiden an.
Hvis det er stres, hvad kan jeg så gøre ved det???

hilsen katja