hund og kat
Fra : René

Dato : 30-06-04 09:38

Hvordan sætter man en kat, som har været ene dyr i huset i 4 år, sammen med
en lille hundehvalp uden at det skaber for store problemer?

--
MVH René

www.golf2.dk
www.racerc.dk
http://www.vrcr.dk
http://www.gshobby.com/sitecarts/sitecarts.cgi
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUU90&P=0

Fra : Holm

Dato : 30-06-04 10:52

"René" <æøå@æøå.æøå> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> en lille hundehvalp uden at det skaber for store problemer?

Hej René

UHA ...Alt vil altid komme an på et førsøg )
Men , en alternativ løsning "kunne" være at lade dem hilse på hinanden
gradvist , evt kan man placere vovsen i en kravlegård , eller en
transportkasse (hvis hunden er lille)..og så lade missen kigge lidt nærmere
på dyret !
Min erfaring er at det altid er katten som bliver sur/usikker , og hunden
som gerne vil snakke med katten , hvilket ofte resulterer i at hunden løber
efter katten som flygter i vild fart....= en jagt rundt i huset som blot vil
forlænge kattens frygt for hunden .

MEN , i nogle tilfælde går tingene fuldstændigt smertefrit , er det en meget
rolig og stille hvalp , så kan det bedste være at lade dem klare
paragrafferne selv , sørge for at de begge har god plads til at gemme sig
....og ikke presse dem til noget de ikke vil .
Katten vil under alle omstændigheder forsvare sig hvis den bliver trængt op
i en krog .

Nogle katte kan enddog finde på at "flytte hjemmefra " hvis der sker for
store forandringer i hjemmet , så vær opmærksom hvis det er en ude/inde kat
du har .

Held og lykke med det !

mange hilsener Holm
www.123hjemmesider.dk/dreamcatcher.dk

Fra : Holm

Dato : 30-06-04 10:54

Hov mit link virkede vist ikke , så her er det rigtige .

http://www.123hjemmeside.dk/dreamcatcher

Holm

Fra : Stine

Dato : 30-06-04 11:36

Hej :)

Mit råd er :
sæt dem sammen, men gi' katten mulighed for at gå et sted hen, hvor hvalpen
ikke kan komme.
Hold katten inde, så den ikke stikker af.
Sæt kattens foder + vand på et bord / hylde hvor hvalpen ikke kan nå.
Ligeledes med kattebakken.
Placer evt. kattens bakke, foder & vand i et rum for sig, hvor i sætter krog
på døren, sådan at katten kan komme ind men ikke hvalpen. Her kan også
anbefales at bruge en børnelåge.
Og lad dem så selv finde ud af det :)
Prøver I at påtvinge et venskab, er det vel nærmest dømt tilat gå galt.
Forvent at katten er sur og husk at det har den også ret til :) Det er jo
dens område der blvier invaderet *GG*

Held & Lykke :)

Stine

- der har både hund & katte, nu kun 1 af hver :)

Fra : Nilleslyst

Dato : 30-06-04 12:53

> [...]
med
> en lille hundehvalp uden at det skaber for store problemer?

Hej René
Gennem årene har jeg sat ialt 4 labradorhvalpe sammen med ældre katte
fuldstændigt uden problemer - nej forresten, nu husker jeg, at min gamle kat
forfejlede et spring fra gulvet op på skrivebordet, da hun ville undvige den
allerførste labradorhvalp, jeg anskaffede i 1979, og at det så ud, som om
katten havde et få sekunder varende black-out af forskrækkelsen, men det er
også alt.
Jeg satte en barnelåge op for foden af trappen til 1. sal, således at
kattene havde mulighed for at få ro deroppe, men katte og hunde har altid
været de bedste venner, min nu 14-årige kat Mia sov som killing inde mellem
labbens ben, med hovedet på hundens ene forben, et ømt syn, som jeg
heldigvis har foreviget på et fotografi.
Mine nuværende labber kan tydeligt se forskel på, om det er en af husets
egne 4 katte, der løber på marken overfor huset, for hvis det er en fremmed
kat, bliver der nemlig gøet højlydt af missen.
Jeg er sikker på, at I ikke får nogen problemer ved sammenføringen.
Venlig hilsen
Anelise