Høge og falke
Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 30-06-04 09:21

Hej

Jeg er ikke kendt inden for fugleverdenen, men alligevel købte jeg en plakat
med rovfugle for et stykke tid siden.

Den er meget spændende at kigge på, der er dog noget der har undret mig:

Jeg kan læse under fuglene at dette er en falk og dette er en høg og dette
er en musvåge osv.

Men jeg er ikke i stand til at se forskel selv, er der nogen der kan sige
mig hvad forskellen er?

MVH

Klaus

Fra : Pongo

Dato : 30-06-04 19:10

Klaus Hebsgaard wrote:
> Jeg kan læse under fuglene at dette er en falk og dette er en høg og
> dette er en musvåge osv.
>
> Men jeg er ikke i stand til at se forskel selv, er der nogen der kan
> sige mig hvad forskellen er?

Der er jo nogle strengt videnskabelige opdelinger i de forskellige
slægter, men lidt mere folkeligt synes jeg at forskellene lettest ses på
flugtprofilen. I kort form kunne det være noget i retning af:

Falke har lange smalle vinger.
Vågerne og Ørnene har lange brede vinger.
Høgene (dog ikke Kærhøge) har korte og brede vinger.
Kærhøgene har relative lange slanke vinger.

Det er ikke altid den opdeling er helt oplagt, men prøv at se billederne
nederst på denne side. Det giver måske lidt af ideen.
http://www.uii-mull.net/hebrap.htm

1,2 Ørne
3 Våge
4,5 Kærhøg