Autohelm 2000 tryk-arm - løbske kugler...
Fra : Rasmus

Dato : 29-06-04 20:41

Hej.

Jeg har fået et problem med min ellers gode gamle Autohelm 2000.

Problemet er, at jeg desværre har været lidt for meget af en pilfinger og
har skilt noget ad, jeg burde holde fingrene fra.

Det drejer sig om trykarmen der består af en motor i den ene ende og en pind
der skubbes frem og tilbage i den anden ende.

Af nysgerighed skruede jeg enden med pinden af og ud faldt nogle små
metalkugler (som dem der sidder i kuglelejer). Jeg prøvede naturligvis at
samle dem sammen igen.

Da jeg tog pinden, der kan køre frem og tilbage, ud af det yderste rør,
kunne jeg se, at der i midten af det yderste rør var et langt gevind. På
gevindet sad stadig nogle kugler hist og her. Det så nærmest ud til, at de
bare var hældt ned i røret.

I pinden der kunne skubbes frem og tilbage var et omvendt gevind der passer
sammen med gevindet hvis der ligger kugler mellem de to gevind.

Jeg prøvede desperat at "hælde" kuglerne tilbage i det yderste rør og det
virkede faktisk også fint de første par minutter. Problemet kom dog hurtigt,
at de to gevind ikke ville gribe fat i hinanden - givetvis fordi der ikke
lige har været kugler mellem gevindene det pågældende sted.

Det er sikkert ikke noget andre har prøvet, men alligevel håber jeg på, at
nogen alligevel kan hjælpe på en eller anden måde.

Hvis nogen skulle ligge inde med en trykarm til en Autohelm 2000, ville det
selvfølgelig også være fedt!

Håber på et svar...

Rasmus

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 29-06-04 22:35

> Jeg har fået et problem med min ellers gode gamle Autohelm 2000.
KLIP
> Af nysgerighed skruede jeg enden med pinden af og ud faldt nogle små
> metalkugler (som dem der sidder i kuglelejer). Jeg prøvede naturligvis at
> samle dem sammen igen.

Uha...
Vores Autohelm - godt nok en model 6000 gik ned. Vi skilte også motordelen
ad som dig, og det væltede ud med kugler - Som ganske rigtigt fungerer som
kuglelejer.

Løbebanen, som kuglerne løber i var slidt op, hvorfor kuglerne begyndte at
glide rundt over det hele, og den virkede ikke... Vi måtte købe en ny.
(14.000!!!!)

Men hvis ikke din er slidt op, så burde du kunne få kuglerne ind igen, som
du skriver at du forsøger. Er du sikker på at du har fået alle kuglerne med?
Er du sikker på at de ikke løber ud i den anden ende eller noget? Muligt at
de skal fordeles jævnt i røret, dog uden at jeg ved det, eller ved hvordan,
for den sags skyld...

Hmm.. Måske kan du i virkeligheden ikke bruge mit indlæg til ret meget andet
end medfølelse...?!

Best of Luck!
Lasse

Fra : Rasmus

Dato : 30-06-04 06:30

Hej Lasse.

Jeg kan bestemt bruge dit indlæg til noget. Det er rart at vide, at jeg ikke
er den eneste der har stødt på problemet. Umiddelbart ville jeg også tro, at
kuglerne blot skulle fordeles jævnt over gevindet, men det virker bare ikke
så stabilt. Kuglerne kan jo flytte sig og pludselig står man ude på søen med
en autopilot der strejker - det er surt.

Jeg har ikke kontaktet Raymarine (som har Autohelm) endnu, men jeg tvivler
på, at de kan hjælpe, da det jo er en ældre autopilot.

Umiddelbart bliver jeg nok nødt til at købe nyt, men det er da bare
ærgeligt, når det er mig selv der har været en pilfinger...

Tusind tak for dit svar!

Rasmus

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 30-06-04 10:15

Tjaeh jeg ved sgu ikke - SURT det er det i hvert fald.

Dog ved jeg at Raymarine helt bestemt er til at tale med. Vi e-mailede lidt
med dem ang. vores problem.
Jeg synes i hvert fald ikke du skal dømme den død endnu - Sådan en fætter er
jo ikke just gratis, desværre...

Held og lykke
Lasse

Fra : Rasmus

Dato : 01-07-04 06:44

Hej.

Jeg vil prøve at ringe til Raymarine og høre. Jeg har ikke opgivet den helt
endnu, men jeg er ikke så optimistisk...

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-06-04 11:15

Hvor mange år har i kørt med jeres autopilot. hvad er levetiden? nu du
skriver den er "slidt" op...

Jeg formoder i har brugt den jævnt gennem sæsonen gennem årene...

Mvh
JR