Vandbøfler
Fra : NJ

Dato : 29-06-04 15:42

Jeg så lige på www.jagtformidling.dk at der var en der havde 3 stk
vandbøfler til afskydning på Fyn.
Jeg blev lidt nysgerrig hvilket kaliber skal man bruge for at skyde sådan en
??

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 29-06-04 17:49

"NJ" <hundjagt@yahoo.com> wrote in
news:40e16750$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> Jeg så lige på www.jagtformidling.dk at der var en der havde 3 stk
> vandbøfler til afskydning på Fyn.
> Jeg blev lidt nysgerrig hvilket kaliber skal man bruge for at skyde
> sådan en ??

Hvis det er sirøst, så er det ulovligt, men jeg tror at det er en and, altså
ikke bøflen. Vandbøfler er ikke jagtbart vildt, og må derfor heller ikke
aflives af en jæger. Det skal gøres af prof folk.

Men for at svare på dit spørgsmål, så skulle en alm. riffelkaliber som .308
win el. lignende kunne gøre det. Ude i verden vil der nok blive brugt mere
gængse storvildt kalibre. f.eks. .375 H&H eller 416 rigby. og sikkert meget
andet.

/Søren Hjelholt

Fra : Olfot

Dato : 30-06-04 10:02

Hvorfor må en jæger ikke aflive en vadbøffel ??? må han så heller aflive
andre dyr ??

/jr

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 30-06-04 19:34

"Olfot" <jhr_no_no@danhunters.dk> wrote in
news:40e2817e$0$307$edfadb0f@dread14.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> Hvorfor må en jæger ikke aflive en vadbøffel ??? må han så heller
> aflive andre dyr ??

Jeg har set din smiley, men vælger nu at uddybe alligevel.
Jo, han må jage (her = aflive) de dyr der er fastsat jegttid på i Danmark,
men ikke alt muligt andet, f.eks. hunde, katte, køer, eller vandbøfler for
den sags skyld.

/Søren Hjelholt

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 30-06-04 19:46

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> wrote in message
> [...]
> men ikke alt muligt andet, f.eks. hunde, katte, køer, eller vandbøfler for

Hej Søren,

Hvor går grænsen ?

Hvad med de kaniner, høns, ænder, gæs, får (samt en mio. mus & rotter) jeg
har aflivet som fritidsbonde/jæger ?
Må en jæger heller ikke aflive sin elskede gamle hund, når den ikke kan mere
?

Jan

Fra : Tom Knudsen

Dato : 30-06-04 21:38

> [...]
> men ikke alt muligt andet, f.eks. hunde, katte, køer, eller vandbøfler for

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvad man må og ikke må, men jeg tror det
forholder sig nogenlunde sådan her:

Hvis man er jæger må man (forudsat det foregår "humant") skyde sine egne dyr
samt (måske) andres dyr såfremt man har deres tilladelse/anmodning og dyrene
er "optaldet" under forhold der ikke er sammenlignelige med den frie
vildtbane. Dvs. dyr under hegn tror jeg man må skyde ligesom man må skyde en
ko el. lign. også uden hensyntagen til jagttider (som jo ikke eksistrer på
de fleste hegnede dyr). Den der vil have sit dyr skudt kan jo
kontraktansætte en jæger til at gøre det hvis loven f.eks. kræver at det er
ejeren eller dennes ansatte der forestår aflivningen som jeg rettere vil
kalde det.

Derfor tror jeg sådan set godt at man kan skyde en bøffel under hegn på Fyn
uden at der _behøver_ at være noget ulovligt i det. Det forudsætter
selvfølgelig orden i papirene....! Hvis kødet skal bruges til konsum kan jeg
også forestille mig at der kunne være en krav om at en dyrlæge skal have
synet (godkendt) dyret inden slagtning (nedskydning) ligesom slagtekroppen
med tilhørende organsæt efterfølgende skal dyrlægekontrolleres.

Til gengæld tror jeg ikke man må hegne f.eks. rådyr uden en helt usædvanlig
god grund (dyrehaver til offentlighedens glæde etc.)

Jeg er temmelig sikker på at man som minimum må skyde sine egne dyr som man
finder det velbegrundet, enten som slagtning, aflivning etc.

Jeg ved også at man som ikke-jæger kan få tilladelse til at skyde f.eks.
hjorte (endda med lyddæmpet nabo-venlig riffel) såfremt man er
opdrætter/farmer af sådanne også uden hensyntagen til jagttid (det er
landbrug og ikke jagt) - det er sikkert ikke let at få tilladelsen (sikkert
ikke tids- og papirmæssigt så let som at tage jagttegn), men det kan lade
sig gøre.

Jeg er dog sikker på at man helt principielt skal skelne mellem jagt som
sport og slagtning som faglig disciplin. De er hver især omfattet af til
formålet indrettede regelsæt.

Det kunne da i grunden være interessant hvis en af os havde tid til at slå
det efter i relevante (http://www.retsinfo.dk/)love/bekendtgørelser....?
Det lyder i hvert fald ikke som om der er nogen af os der har svar på rede
hånd?!

Med venlig hilsen
Tom Knudsen

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 30-06-04 23:42

> [...]
> (http://www.retsinfo.dk/)love/bekendtgørelser....? Det lyder i hvert
> fald ikke som om der er nogen af os der har svar på rede hånd?!

Jeg har ledt på retsinfo, og det er ikke en hlet nem problem stilling,
følgende står i bekendtgørelsen om slagtning og aflivning af dyr

Kapitel 4

Slagtning og aflivning uden for slagterier

§ 11. Ved slagtning uden for slagterier af enhovede dyr, drøvtyggere,
svin, kaniner og fjerkræ finder reglerne i kapitlerne 8 - 10 anvendelse.

Stk. 2. Fjerkræ kan endvidere slagtes eller aflives ved dislokation af
halsen.

§ 12. Ved aflivning af pelsdyr finder reglerne i kapitel 11 anvendelse.

§ 13. Slagtning eller aflivning af enhovede dyr og kvæg må kun
foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer,
der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.

Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1
nævnte personer.

Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke aflivning af hundehvalpe og kattekillinger,
der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge
efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.

§ 14. Overskydende daggamle kyllinger og embryoner i rugeaffald skal
aflives hurtigst muligt som angivet i kapitel 12.

§ 15. I svinebesætninger, som opretholder besøgsregler med
karantænetider fra besøg i anden svinebesætning, skal den ansvarlige for
svineholdet være i besiddelse af en boltpistol samt være instrueret i
brugen.

Stk. 2. Ved aflivning af svin over 5 kg skal der anvendes en
boltpistol, medmindre aflivning foretages af en dyrlæge eller en anden af de
i § 13, stk. 1, nævnte personer.

§ 16. Reglerne i §§ 11, 12, 13, stk. 1 og 2, § 14, og § 15, stk. 2, kan
fraviges i fornødent omfang, når det drejer sig om dyr, der på grund af
sygdom eller tilskadekomst straks skal aflives.

Det er en større omgang, og så vidt jeg kan se indgår f.eks. skydevåben ikke
i de ting der må anvendes til pelsdyr, iflg. kapital 11.
Alt dette ´gælder tilsyneladende for husdyrhold mv. Men jeg er ikke sikker
reglen om hunde og katte er gældende længere. Jeg har dog ikke kunnet finde
det nogen steder, men der findes en bekendtgørelse om aflivning af herreløse
katte, hvor det kun er dyrlæger der må foretage denne aflivning.

/Søren Hjelholt

Fra : NJ

Dato : 30-06-04 21:23

> [...]
> win el. lignende kunne gøre det. Ude i verden vil der nok blive brugt mere
> gængse storvildt kalibre. f.eks. .375 H&H eller 416 rigby. og sikkert

Jeg tror ikke du har ret med hensyn til at jægere ikke må skyde vandbøfler.
Hvis man ser i "bekentgørelse om slagtning og aflivning af dyr".
Står der i Kapitel 4
Stk. 13. Slagtning eller aflivning af enhovede dyr og kvæg må kun

Fra : Peder Porse

Dato : 30-06-04 21:15

Jeg er helt enig.

Men hvem vil ofre benzin og patroner for at skyde en vandbøffel i et
hegn på Fyn?

det er slagterarbejde..har da intet med jagt at gøre.
pp

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 30-06-04 23:22

> [...]
> foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre
> personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.

hmm, der tog jeg så fejl med hensyn til vandbøflen, men jeg mener stadig at
man ikke må aflive hvilke som helst dyr, f.eks. hunde og katte.

/Søren Hjelholt

Fra : Tom Knudsen

Dato : 01-07-04 07:24

> hmm, der tog jeg så fejl med hensyn til vandbøflen, men jeg mener stadig
at
> man ikke må aflive hvilke som helst dyr, f.eks. hunde og katte.
>
> /Søren Hjelholt

Hvis det er dine egne dyr, så jo, det må man bestemt. Man må (selvom det
ikke anbefales) f.eks. (desværre) også overfodre dem så længe, at de til
sidst dør af de livsstilssygdomme der følger med en sådan diæt. Det er (også
desværre) nok væsentligt mere udbredt end at man som jæger skyder sin
udtjente jagthund, når den begynder at skrante ud over det forsvarlige.

For katte gælder en særlig afstandsregel. Den betyder at træffer du katten
(som i øvrigt ikke er kendeligt mærket med f.eks. halsbånd) i den og den
(jeg mener det er 150 m) afstand fra skel / bebygning inde på din grund/jagt
kan du skyde den "on sight".

Mht. løse hunde skal du først annoncere det i et for lokalområdet almindelig
læst medie (f.eks. lokalavis). De nærmere detaljer om hvad en sådan annonce
skal indeholde har jeg ikke, men kunne forestille mig noget med område og et
signalement af hunden. Herefter (vent så længe at ejeren har haft mulighed
for at læse avisen) må du skyde hunden, hvis du igen træffer den løs på din
jagt/grund.

Ovenstående er jo yderste konsekvens, man kan kun opfordre til at ordne
slige nabostridigheder uden våben! Der er jo ingen grund til at give
jægerstanden et dårligere image end nødvendigt ved f.eks. at skyde naboens
kattemor bort fra killingerne... Så længe man kan undgå det bør man
principielt aldrig skyde ikke-jagtbare arter og de jagtbare kun indefor
deres lovfastsatte sæson.

Med venlig hilsen
Tom Knudsen

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 01-07-04 10:30

<snip>

> [...]
> den og den (jeg mener det er 150 m) afstand fra skel / bebygning inde
> på din grund/jagt kan du skyde den "on sight".

</snip>

Dette er der vist lavet om på, se mit indlæg andet sted i tråden, hvor det
ifølge bekendtgørelsen om herreløse katte, kun er en dyrlæge, eller personer
bemyndiget af denne, der må aflive disse katte.
Reglen om annonvering i forbindelse med hunde kender jeg iøvrigt godt, og
den var egneligt en af grundene til at jeg mente at der var særlige regler
omkring husdyr.

/Søren Hjelholt

Fra : Olfot

Dato : 07-07-04 14:13

Nå, men tilbage til vandbøflen .. så har jeg set på jagtformidling at der
bliver reklameret med afskydning af vandbøfler, og at de har forskellige
licenser til "bøffen", så vi må vel antage at det er iorden .!