Algebelægninger på sten
Fra : HKN

Dato : 29-06-04 12:21

Hej,

Hvordan fjerner I andre algebelægninger på lavasten o.lign?? Jeg har hidtil
benyttet mig af en lidt (for fiskene) halvfarlig metode - nemlig renset dem
i en spansd med klorin, og derefter skyllet dem MEGET grundigt - men der må
vel findes en "sundere" metode??

Mvh

Henrik

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-06-04 12:45

Hej

HKN wrote:
> [...]
> i en spansd med klorin, og derefter skyllet dem MEGET grundigt - men der må

Ja, fisk. Hvis du fodre mindre, så vil dine fisk spise algerne.
Eventuelt rejer.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : HKN

Dato : 29-06-04 13:03

> Ja, fisk. Hvis du fodre mindre, så vil dine fisk spise algerne.
> Eventuelt rejer.

Ok - jeg "tør" bare ikke fodre mindre. Jeg har godt set at man kan få
"algerejer" hos den lokale fiskepusher, men kan de virkelig klare opgaven?
Og hvor mange skal man have pr. L??

-Henrik

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-06-04 13:18

Hej

HKN wrote:
> Ok - jeg "tør" bare ikke fodre mindre. Jeg har godt set at man kan få
> "algerejer" hos den lokale fiskepusher, men kan de virkelig klare opgaven?
> Og hvor mange skal man have pr. L??

Tør ikke fodre mindre? Hvilke fisk har du? Jeg havde Malawi yngel som
kun gik og spiste algerne i akvariet og ikke andet. De fik ikke foder.

Jeg aner ikke hvor effektive rejer er eller ikke er, men de filtrerer da
lidt. Men så længe der er næringsstoffer nok i vandet til at de bare kan
gemme sig og spise derfra vil de ikke opsøge algemarkerne.

Umiddelbart (uden at kende dine fisk), vil jeg sige at du bør undlade at
fodre i en uge eller sådan noget og se om ikke fiskene begynder at tage
sagen i egen hånd.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Jasper Norman

Dato : 29-06-04 22:19

Du kunne evt. prøve at vende stenene om. På denne måde får algerne intet
lys, hvilket jo er den sikre død. Alternativt kunne du forsøge med en
højtryksrenser. Jeg havde selv succes med denne metode. Dog på hul-sten, som
ikke er så porøse som lava.

/Jasper

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 30-06-04 00:33

Frys dem ned i 24 timer og skrub dem rene med en neglebørste, det virker for
mig ihvertfald :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Jasper Norman

Dato : 30-06-04 22:45

> Frys dem ned i 24 timer og skrub dem rene med en neglebørste, det virker
for
> mig ihvertfald :)

Godt råd. Det vil jeg prøve hvis algerne tager overhånd. Men på den anden
side, giver det jo akv. et skær af realisme og natur at der er lidt alger.
Men det er naturligvis en smagssag.

/Jasper