kat der kradser på væggene......
Fra : diana

Dato : 29-06-04 11:44

hej

jeg har en kat der gerne vil kradse på væggene....så der kommer grimme
mærker....jeg har et kradsebræt. men den vil ikke bruge det...

hvad kan jeg gøre for at få den til at kradse på brættet i stedet for på
væggen...

P.S. vi har været flyttet et par gange. har boet på nuværende sted i 2
år.... Den har kun kradset på væggen, hvor vi bor nu.

fra Diana

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-06-04 12:59

diana wrote:
> [...]
>
> P.S. vi har været flyttet et par gange. har boet på nuværende sted i 2
> år.... Den har kun kradset på væggen, hvor vi bor nu.

Er det kun et sted på væggen? eller flere steder?
Hvis det kun er et sted på væggen, var det måske muligt at flytte
kradsebrættet derhen?
Eller kunne du måske prøve at dryppe nogle baldriandråber på
kradsebrættet - det hjælper på nogle katte med sære kradsesteder.
mvh Camilla www.korat.dk

Fra : Jane

Dato : 29-06-04 15:13

diana skrev i <news:rKbEc.1799$xL6.1495@news.get2net.dk>:

> jeg har en kat der gerne vil kradse på væggene....så der kommer grimme
> mærker....jeg har et kradsebræt. men den vil ikke bruge det...

Nogle katte kan kun lide flade kradsebrædter og andre
kan lide runde og mere tredimensionale kradsetræer,
prøv at købe et kradsebræt af modsat type af det som
i har nu og se om katten kan lide det.

Derudover vil jeg lige anbefale at man klipper klør
på katten, så har den et lidt mindre behov for at
kradse. Man kan få forskellige små sakse og klippere
og dyrlægen er altid flink til at vise hvordan du skal
gøre så du ikke klipper for meget.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-06-04 16:04

On 2004-06-29 16:13:07 +0200, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> said:

> Derudover vil jeg lige anbefale at man klipper klør
> på katten, så har den et lidt mindre behov for at kradse.

Njah - jeg mener nu ikke der er nogen sammenhæng. Mine kradser i
hvertfald lige meget uanset om de lige har fået klippet negle eller ej.
Katte kradser for at afmærke territorium og afsætte duft med kirtlerne
i poterne. Og så får de fjernet de gamle kloskæl også - som
sidegevinst. .-)
Hvis man har flere katte bruges kradseriet også som et slags signal til
den anden kat (Den der vil hævde sig, kradser, mens den anden ser på
det)
Jeg ville også prøve at flytte kradsetræet - især hvis det sted katten
har valgt, er et "fremtrædende" sted i huset - set med katteøjne. Og
hvis det ikke kan lade sig gøre, ville jeg prøve at spraye væggen med
Feliway. Har selv nogenlunde fået afhjulpet en voldsom trang til at
kradse i vores sofa på den måde
--
Knus fra Ann R

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-04 16:15

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> [...]

> kradse. Man kan få forskellige små sakse og klippere
> og dyrlægen er altid flink til at vise hvordan du skal

Er katten også udendørs må man ALDRIG klippe kløerne, da den kan få brug for
dem!

Er det derimod en ren indedørskat, er de ringen problemer i at klippe
neglene på dem. Men de kan nu sagtens kradse væggene ned og møblerne ihjel
alligevel. Det er ingen garanti.

Kradsning handler i lige så høj grad om at afsætte duftmarkeringer.

Tina

Fra : diana

Dato : 29-06-04 20:43

min kat er udendørskat og den kradser op til flere steder i huset.... har
lige talt efter, der er ihvertfald 8 steder...
vi har sat et kradsebræt op der hvor det var værst.. et fladt bræt. men
efter den er kommet op. gider den ikke mere der.

men jeg tror jeg vil prøve med de førnævnte baldriandråber,,, og måske også
feliway. men hvor kan man købe det??

fra diana

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-04 21:51

"diana" <mp176475@FJERNpaul.get2net.dk> skrev i en meddelelse

> men jeg tror jeg vil prøve med de førnævnte baldriandråber,,, og måske
også
> feliway. men hvor kan man købe det??

Baldrian købes hos hvilken som helst dyrehandler/dyreudtyrsbutik, der
forhandler ting til katte. Ikke alle katte reagerer på baldrian. Det er vist
kun 50 % der reagerer på det.
At det kun er ca. halvdelen der reagerer på baldrian, svarer nogenlunde til,
at kun nogle mennesker kan lugte, hvis personene der har været på toilettet
lige før dem, har spist aspagers. Eller tilhører den gruppe, der kan lugte
moskus...

Feliway forhandles hos dyrlægerne.

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-04 22:46

"diana" <mp176475@FJERNpaul.get2net.dk> skrev i en meddelelse

> vi har sat et kradsebræt op der hvor det var værst.. et fladt bræt. men
> efter den er kommet op. gider den ikke mere der.

Har du et kradsetræ ? Det er måske mere spændende for katten, end det flade
kradsebræt.
Bl.a. Harald Nyborg har et par billige udgaver af kradsetræer.
Vi købte selv et lille kradsetræ i Land og Fritid, til vores killinger og de
bruger det flittigt, både til leg og til, at kradse på.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Quatalis

Dato : 30-06-04 05:48

Det er vigtigt at et evt. kradsebræt er et sted i huset hvor /duI er meget,
det vil opildne den. Prøv at skifte kradsebræt-type og placering. Dryp evt.
med lidt baldrian også.

Det er kun en god ide at klippe kløerne på den hvis det er en indekat - man
må selvfølgelig aldrig klippe kløer på en udekat.

Mvh Qua