Regulering af duer i etageejendom
Fra : Kasper C. Olsen

Dato : 28-06-04 21:11

Goddag,

Er der nogen af jer der har erfaringer med hvilke rammer der er realistiske
for regulering af tyrker- og skovduer i etageejendom (kbh).

Jeg kunne forestille mig at tage dem med luftgevær når de sidder på taget -
men jeg er i tvivl om politi/kommune overhovedet synes det er en god idé at
skyde med luftgevær sådan et sted? Er der nogen der har erfaringer hermed,
herunder idéer til hvordan politi og kommune lettest håndteres?

På forhånd tak,

/Kasper

Ps. jagttegn haves.

Fra : Arne Jensen

Dato : 29-06-04 05:51

On Mon, 28 Jun 2004 22:11:03 +0200, "Kasper C. Olsen"
<mitfornavn@abkm.dk> wrote:

> [...]
>skyde med luftgevær sådan et sted? Er der nogen der har erfaringer hermed,
>herunder idéer til hvordan politi og kommune lettest håndteres?

Jeg føler mig særdeles overbevist om at politiet nok skal håndtere dig
hvis du begynder at skyde med en kraftig luftriffel i bymæssig
bebyggelse.

Venlig hilsen
Arne Jensen

Fra : Kasper C. Olsen

Dato : 29-06-04 20:07

On Tue, 29 Jun 2004 06:51:07 +0200, Arne Jensen wrote:

> Jeg føler mig særdeles overbevist om at politiet nok skal håndtere dig
> hvis du begynder at skyde med en kraftig luftriffel i bymæssig
> bebyggelse.

Jeg troede det lå implicit, at jeg naturligvis vil søge deres billigelse.
Det var vist kun vores gamle vicecært der jævnligt løb rundt og knaldede
duer uden jagttegn eller noget som helst.

Så det er altså inputs til hvordan bekæmpelsen kan foregå efter aftale med
myndighederne.

Mvh,
/Kasper

Fra : JK

Dato : 29-06-04 13:58

<mitfornavn@abkm.dk> wrote:

> [...]
>skyde med luftgevær sådan et sted? Er der nogen der har erfaringer hermed,
>herunder idéer til hvordan politi og kommune lettest håndteres?

Hvis du mener det alvorligt, og mener, at du kan få politiets
tilladelse, - så er det meget simpelt. Du besøger den lokale
politistation og taler med dem om det.

mvh

John

Fra : Kasper C. Olsen

Dato : 29-06-04 20:04

On Tue, 29 Jun 2004 14:57:37 +0200, JK wrote:

> Hvis du mener det alvorligt, og mener, at du kan få politiets
> tilladelse, - så er det meget simpelt. Du besøger den lokale
> politistation og taler med dem om det.

Jeg mener det i udgangspunktet alvorligt, men ved selvfølgelig ikke om det
overhovedet er muligt at få tilladelsen. Det foregår på anmodning af
andelsboligforeningen der har hele ejendommen.

Jeg havde nok luret at finde den lokale politistation - eller at ringe til
dem :) Min præliminære forespørgsel her var jo for at høre evt. erfaringer
som andre læsere sad inde med. Både i forhold til konkrete afslag om samme
eller tilladelse naturligvis.

Mvh,
/Kasper

Fra : PJ

Dato : 29-06-04 23:17

Kommunens skadedyrs-afdeling har folk med luftgeværer til dette
forehavende. Kontakt dem og glem dig selv som storvildtsjæger i jeres by.
Sådan foregår det her i Roskilde og mange andre byer - siger vores kommunes
tekniske folk. Oftest er det jægere ansat i kommunen - men behøver ikke være
det.
Men som sagt GLEM alt om tilladelse til selv at skyde disse rotter med
vinger.

Pierre

Fra : Kasper C. Olsen

Dato : 30-06-04 13:23

On Wed, 30 Jun 2004 00:17:08 +0200, PJ wrote:

> Kommunens skadedyrs-afdeling har folk med luftgeværer til dette
> forehavende.

Ikke Københavns kommune tror jeg. De har selv foreslået at vi indhenter
tilladelsen jf. ovenstående. Nå, jeg må se på det.

Mvh,
/Kasper

Fra : Kasper C. Olsen

Dato : 01-07-04 17:40

On Wed, 30 Jun 2004 00:17:08 +0200, PJ wrote:

En lille update på denne:

Københavns Politi så ikke noget problem med løsningen, selvfølgelig under
forudsætning af at man kunne opfylde de almindelige sikkerhedsbestemmelser.

Udfordringen ligger rent faktisk hos Skov- og Naturstyrelsen der skal give
tilladelsen til regulering. Den er de meget tilbageholdne med under
henvisning til, at en bortskydning er en kortsigtet løsning og at den
langsigtede løsning er at træffe foranstaltninger til at undgå at de kan
lande alle mulige steder. Det er en ret uoverskuelig stor (og dyr!) opgave
på en stor bygning med ca. 500+ altaner :/

Så problemet er altså først og fremmest at få tilladelsen til selve
reguleringen, ikke at få lov til det af politiet.

Dette altså fra en der nu rent faktisk selv har forsøgt og talt med de
relevante myndigheder. Men tak for jeres formodninger :)

Mvh,
/Kasper

Fra : Ontime

Dato : 11-07-04 11:09

Duer opdeles i 2 kategorier. Tamduer og vildduer.

Tamduer er de duer vi ser i alle afskygninger byerne. Disse duer er ikke
beskyttet af jagtloven, og Skov- og naturstyrelsen har ingen kompetance her.

Skal man regulere disse tamduer, f.eks. ved skydning med luftbøsse, så er
der lidt lovgivning man lige skal tage højde for.

Hvis det er duer som kommer flyvende til og sætter sig, f.eks.på
gårdspladsen og sviner, så er det:

1. Mark og vejfredsloven
§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende
hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde
at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret
derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan
fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning
for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales
optagelsespenge eller ufredsbøder.
Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende
fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor
det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en
kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt
dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller
frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

2. Politivedtægten
§ 14. Det er forbudt på eller ud over en vej at benytte skydevåben og
legetøjsvåben, herunder bue og slangebøsse, at tænde bål, at afbrænde
fyrværkeri eller lignende eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet,
der kan medføre skade, eller som kan være til ulempe for forbipasserende.
Stk. 2. Uden for veje er det forbudt at benytte skydevåben, at tænde bål,
eller afbrænde fyrværkeri eller lignende, hvis det er egnet til at medføre
fare eller væsentlig ulempe for færdselen på vejen.

Hvis det er duer, som man selv har boende - kan man se bort fra mark og
vejfredsloven.

Har man problemer med vildduer, som er tyrkerduer, ringduer mv. så er det
jagtlovens bestemmelser der gælder, og så skal man i byområder af
dispensation fra Skov- og Naturstyrelsen, og den er jeg ret sikker på
menigmand ikke får.

jpo

Fra : GreyWulf

Dato : 11-07-04 21:35

"Ontime" skrev d. 11-07-04 11:09 dette indlæg :
> Duer opdeles i 2 kategorier. Tamduer og vildduer.
> jpo
Fremragende indlæg, tak JP

Hilsen
Greywulf
www.nordisk-forum.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 12-07-04 06:53

On Sun, 11 Jul 2004 12:09:17 +0200, Ontime wrote:

> Tamduer er de duer vi ser i alle afskygninger byerne. Disse duer er ikke
> beskyttet af jagtloven, og Skov- og naturstyrelsen har ingen kompetance her.

Aha. Ja, det var de (SNS) ikke så venlige at oplyse :)

> [...]
> jagtlovens bestemmelser der gælder, og så skal man i byområder af
> dispensation fra Skov- og Naturstyrelsen, og den er jeg ret sikker på

Jeg har talt med den "lokale" vildtkonsulent i skovdistriktet - og det er
der ikke umiddelbart noget i vejen for. Det forudsætter "blot" at man har
gjort mangt og meget for at løse problemet på anden og måske mere
langsigtet vis. Det er i hvert fald deres egen melding.

Men meget interessant pointe omkring tamduens status ift. jagtloven og
regulering.

Ville en tilgang være, at sende et pænt brev til politiet med beskrivelse
af hvor man ønsker at bortskyde duerne - med hvilken type våben og med en
skitse der angiver de aktuelle sikkerhedsvinkler osv.? Naturligvis med
henvisning til politivedtægten og almindelige sikkerhedsregler for at man
således på forhånd godtgør at sikkerheden er iorden og på den måde beder om
deres velsignelse?

Mvh,
/Kasper