Termostat
Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 28-06-04 19:31

Har lige skiftet termostat på min gamle penta.
Det fik mig til at fundere over hvorledes en sådan dims egentlig virker - og hvorfor kan den holde op med at virke.

Mit gæt er at et eller andet (kviksølv?) inde i mesinghuset skubber stål palen ud - men når min gamle termostat nu ikke virker mere
hvor er så dette et eller andet forsvundet hen?

/Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-06-04 20:50

På ejendommeligvis fremsatte Kim Bøndergaard Poulsen følgende påstand:

> Mit gæt er at et eller andet (kviksølv?) inde i mesinghuset skubber
> stål palen ud - men når min gamle termostat nu ikke virker mere hvor
> er så dette et eller andet forsvundet hen?

Det er ikke kviksølv..

De fleste mekaninske termostater er lavet af bimetal. Det er en
speciel metalsammensætning, som kan udvide og trække sig sammen
afhængigt af temperaturpåvirkningen. De har bare den ulempe, at de
efter en hvis arbejdstid bliver ustabile og unøjagtige.

Så det er det, der er sket med din termostat, og så er der sikkert
også kalk i den. Hvis du lægger den i en gang eddikesyre og så
bagefter giver den lidt madolie, så kan det være, at den vil igen. Men
jo ældre de bliver, jo mere trætte bliver de..

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-06-04 22:19

bimetal ?? Er det ikke bare to metaller af forskellig type (og udv.egenskab)
der er sat sammen "langskibs". Når så den ene udvider sig og den anden ikke
gør noget, så bøjer den samlede metalpind og åbner ventilen ....

Det har jeg da i hvert fald gået og troet ....

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-06-04 22:50

På ejendommeligvis fremsatte Bjarke Christensen følgende påstand:

> [...]
> åbner ventilen ....
>
> Det har jeg da i hvert fald gået og troet ....

Aner det ikke, jeg er ikke ekspert i bimetal

Men jeg har da flere bimetalprodukter, bl.a. mine mekaniske
termostater på radiatoren og mit stegetermometer, som jeg aldrig
bruger.

Som jeg forstår det, så laver man en spole af bimetal og når den så
bliver varmepåvirket, så ændre spolen form, altså bliver den længere
eller kortere.

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-06-04 23:39

Heldigvis fandt Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> tastaturet og
skrev i news:cbq3q1$kh$1@news.cybercity.dk:
> [...]
>
> Som jeg forstår det, så laver man en spole af bimetal og når den så
> bliver varmepåvirket, så ændre spolen form, altså bliver den længere

Jo, men den består af to (bi) metaller med forskellig
varmeudvidelseskoefficient der er lamineret sammen - derfor bøjer den

http://www.airpaxtsp.com/tspsite/gloss.html
http://ourworld.compuserve.com/homepages/lv426/thermoAnim2.gif
/carsten

Fra : Bent & Jeanne

Dato : 29-06-04 17:36

I den type termostater der bruges i motorer, radiatorer o.lign. er det
sikkert noget voks af en slags, med en helt specifik
varmeudvidelses-koefficient. Voksen udvider sig når den bliver varm
o.s.v.....
Det er ikke bi-metal og slet ikke kviksølv.

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 29-06-04 20:33

Det lyder mere sandsynligt. Alternativt skulle den lille stål/bimetal stang som sidder i termostaten vokse fra ca 3 cm til ca 4 cm i
længden. En forøgelse på 33% - det lyder usandsynligt. Og i tykkelsen er der slet ikke plads til udvidelser.

Af samme årsag tænkte jeg på noget "flydende" (kviksølv) men det kan da godt være der findes et mere miljø venligt materiale.

/Kim

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-06-04 12:42

Heldigvis faldt Kim Bøndergaard Poulsen <kim@fam-boendergaard.dk> over
tastaturet og
skrev følgende i news:40e1c4de$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> stang som sidder i termostaten vokse fra ca 3 cm til ca 4 cm i
> længden. En forøgelse på 33% - det lyder usandsynligt. Og i tykkelsen

Bimetal bøjer ved temperaturændringer - så det er ikke en 33% ændring der
skal til, men meget mindre

--
/carsten

Fra : Børge Larsen

Dato : 01-07-04 14:00

> [...]
>
> Som jeg forstår det, så laver man en spole af bimetal og når den så
> bliver varmepåvirket, så ændre spolen form, altså bliver den længere

Radiatortemostater kan vær forsynet med en vokspatron, et bælkelement med
lidt væske i og endelig findes der udgaver hvor der mellem 2 sammensvejste
mebraner findes tidt væske. Alt sammen elementer af forskellig konstruktion,
men med samme virkning, nemlig udvidelse(/sammentrægning ved
temperaturvariationer. Termostater i bil og bådmotorer er som regel
konstruktionen med vokspatron. Det som orientering til de manfe
vidldfarelser der er omkring termostater. Bimetal bruiges som regel i
forbindelse med en elektrisk kontakt.

Børge

Fra : pc

Dato : 01-07-04 21:34

Til Børge.
Du har ret
99% af termostaterne på biler/både er med voks.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-07-04 13:55

Jeg elsker når min daglige 10 minutter i dk.fritid.sejlads giver mig ny
viden. Tak til Børge...

Bjarke