Forbindelse mellem en Wireless router og e~
Fra : Kasper Pedersen

Dato : 28-06-04 14:04

Min kæreste og jeg er flyttet til Spanien og vi har lige fået 128/256 kbit
adsl forbindelse. Jeg havde i den tro taget min Linksys wireless router med
herned for at anvende den istedet for den som Spantel leverer med til
forbindelsen. (http://www.speedtouch.com/prod510.htm)

Men det viser sig at hernede sætter de ikke en converter mellem tlf.
forbindelsen og adsl routeren. Det er bare telefonstikket direkte ind i adsl
porten på den med-leverede router. Det virker umiddelbart fint.

Jeg har prøvet at montere tlf. stikket direkte ind i Linksys'en, men den kan
slet ikke skabe forbindelse og den fysiske linje kommer slet ikke op at stå.

Men her er spørgsmålet så; Kan jeg ikke forbinde min Wireless router til en
af switch portene som er indbygget i den med-leverede router? Isåfald,
hvordan konfigurerer jeg så det?

- ADSL forbindelsen er med tildeling af dynamisk IP.
- Den med-leverede router kører dhcp på LAN siden

Jeg ønsker ikke andet end at have statisk IP adresse på min laptop som er
den eneste som skal på nettet.

Nogen der kan hjælpe mig?

På forhånd tak.

--
Husk at fjerne "FJERN" fra min mail adresse.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 28-06-04 14:17

Jeg vil tro den router din ISP leverer er med indbygget ADSL modem - det
har din Linksys ikke.

Smæk bare den trådløse router i numsen på ADSL routeren og opsæt dens
WAN interface til DHCP - hvis du er heldig videresender den automatisk
DHCP svarene fra ADSL routeren ud på det trådløse net.

Virker det ikke kan det være nødvendigt at tilslutte ét af Linksys'ens
LAN porte til ADSL modem'et LAN port..

Held og lykke med projektet :)

/Uffe

Fra : Mads Bahrt

Dato : 28-06-04 14:24

Kasper Pedersen wrote:
> Men her er spørgsmålet så; Kan jeg ikke forbinde min Wireless router til en
> af switch portene som er indbygget i den med-leverede router? Isåfald,
> hvordan konfigurerer jeg så det?

Det du skal gøre er at slå DHCP på din egen router fra. Derved får
spantels router ansvaret for at levere ip-adresser på netværket.
Ydermere skal du ikke beruge routerdelen i din egen router til noget
længere. derfor skal du forbinde en af lan-portene på din router til en
af lan-portene på spantels router, og dermed lade din egen routers
wanport stå tom. Du skal sandsynligvis bruge et krydset kabel mellem de
to routeres lan-porte, men prøv med et normalt hvis det er det du har og
se om der tænder en link-lampe.

MVH
Mads

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 28-06-04 14:34

Jeg takker for begge forslag og går straks igang med at prøve. I hører fra
mig hvis jeg ikke kan få det til at virke

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 28-06-04 14:48

Jeg har sat Linksys'en til DHCP på WAN porten og monteret kablet deri og sat
DHCP på mit Wireless netværks kort og lavet en ipconfig /all som viser
nedenstående. For mig ser det ud som om at DNS bliver sendt med, men der er
desværre ikke hul igennem til internettet.

Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-04-23-91-D7-97
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.200
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.100
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 62.37.228.20 - 62.37.225.36 -192.168.1.1
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 28. juni 2004 15:36:06
Lease Expires . . . . . . . . . . : 29. juni 2004 15:36:06

En status på Linksys'en viser dette:
http://www.specdep.dk/noller.htm

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 28-06-04 15:15

Nu virker det

Jeg gjorde følgende:

- Anvendte ikke WAN porten på Linksys'en, men en af switch portene
- Disabled DHCP på Linksys'en og lod DHCP på Spantel's router være enablet
- Konf. IP, DNS og Gateway (pegede på Spantel's router) på mit wireless kort

Nu virker det hele, jeg har dog et tillægs spørgsmål:

Hvis jeg skal lave noget med virtuelle porte, dvs. hvis noget bestemt trafik
kommer ind udefra som skal sendes til en bestemt IP adresse på mit LAN, hvor
skal dette så konf.? På Linksys'en eller på Spantel's router?

Endnu engang mange tak for jeres hjælp!

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 28-06-04 22:24

På Spantels router - linksys'en fungerer i dit setup blot som et Access
Point og ikke andet.. (lidt groft sagt - svarende til en alm . switch i
et kablet netværk.)

/Uffe