ADSL Routere med Traffic shaping/Bandwidth~
Fra : Tommy Damskov

Dato : 28-06-04 11:53

Hej

Jeg er nysgerrig efter at vide, hvilke billige routere man kan finde derude,
som har traffic shaping eller bandwidth management?

Eller skal man virkelig bygge sig en Linux router for at få denne
funktionalitet?

Mvh.
Tommy Damskov

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 28-06-04 12:25

"Tommy Damskov" <tdamskov@softFJERNSPAMhome.net> wrote:

> [...]
> som har traffic shaping eller bandwidth management?
>
> Eller skal man virkelig bygge sig en Linux router for at få denne

Har du en gammel pc stående? Størrelsen er ligegyldig, bare der er
pci-bus i den, og den kan boot fra CDROM.

Så kig på www.m0n0.ch/wall/

Jeg har en gammel petium 200 stående med et cdrom-drev til programmet
og en floppy til configurationen.

Al config sker via et webinterface, og jeg synes det er meget mere
overskueligt ind på de små soho-routere jeg har haft fingrene i.
- og så kan den både køre vpn, traffic-shaping, DMZ, captive portal og
meget meget mere. - og flyder kun 6Mb af boot-cden

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning Wangerin

Fra : Tommy Damskov

Dato : 30-06-04 10:07

> Har du en gammel pc stående? Størrelsen er ligegyldig, bare der er
> pci-bus i den, og den kan boot fra CDROM.

Det har jeg faktisk, og overvejer også at bruge en af de HD-løse
distributioner. Så det er et meget spændende link du har fundet der.

Imidlertid har jeg flere venner som har spurgt efter netop bandwidth
management funktionalitet, når de stod og skulle købe ny router, og de gider
helt sikkert ikke rode med en PC router. Problematikken i at bruge en PC
ligger typisk i både strømforbrug og størrelse på kabinettet.

Gad vide om der findes nogen, som fabrikerer billige standard mini-pc'er i
router størrelse, så man kunne smide sin egen linux software på et flash
kort i maskinen? Eller må vi bare vente på nano-itx?

Mvh.
Tommy Damskov

Fra : Mads Bahrt

Dato : 30-06-04 13:04

Tommy Damskov wrote:
> Gad vide om der findes nogen, som fabrikerer billige standard mini-pc'er i
> router størrelse, så man kunne smide sin egen linux software på et flash
> kort i maskinen? Eller må vi bare vente på nano-itx?

Jeg mener at huske at have set routere baseret på soekris maskiner.

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 30-06-04 20:47

Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> Jeg mener at huske at have set routere baseret på soekris maskiner.

Det kan både m0n0wall of en ligenede baseret på linux. (monowall er en
FreeBSD tingest)

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 30-06-04 20:46

"Tommy Damskov" <tdamskov@softFJERNSPAMhome.net> wrote:

> Det har jeg faktisk, og overvejer også at bruge en af de HD-løse
> distributioner. Så det er et meget spændende link du har fundet der.

Og den kører skide godt.

> [...]
> helt sikkert ikke rode med en PC router. Problematikken i at bruge en PC
> ligger typisk i både strømforbrug og størrelse på kabinettet.

Enig. Jeg vil sige specielt størrelsen

> Gad vide om der findes nogen, som fabrikerer billige standard mini-pc'er i
> router størrelse, så man kunne smide sin egen linux software på et flash
> kort i maskinen? Eller må vi bare vente på nano-itx?

Hvad med et mini-itx kort CL6000 har to netkort onboard, og kører
fortræffeligt - har selv en CL10000 kørende som server. eneste forskel
er at processorern er hurtigere på CL10000.
- og skulle man få brug for det er der et PCI-slot ledigt

Jeg blev lige nysgerrig - 10000 er billigere en 6000, men det løber
stadigvæk op i små 2600 kr med den løsning.
- og det er vildt overkill i cpu-kraft. Så helle gå efter et af det
kort der henvises til fra m0n0.ch/wall. Jeg ved ikke hvor de kan får i
dk/eu, men vil tro at de kan skaffes fra soekris.com for omkring
2000,- uden dog at kende told/moms satser mv.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 30-06-04 22:31

Således skrev Tommy Damskov den Wed, 30 Jun 2004 11:06:51 +0200:

>Gad vide om der findes nogen, som fabrikerer billige standard mini-pc'er i
>router størrelse, så man kunne smide sin egen linux software på et flash
>kort i maskinen? Eller må vi bare vente på nano-itx?

Jeg ved ikke om det er billigt, men hvad med:

<http://linitx.com/index.php?cPath=14_46> ?

Knud
--
Np: T-Square - Splash!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-06-04 15:12

On Mon, 28 Jun 2004 12:53:11 +0200, "Tommy Damskov"
> [...]

>som har traffic shaping eller bandwidth management?
>
>Eller skal man virkelig bygge sig en Linux router for at få denne

Jeg har hørt at Linksys linux baseret trådløs+router+switch WRT54G kan
opdateres med noget software som har disse features

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 29-06-04 16:33

Bjarke Hansen wrote:

> Jeg har hørt at Linksys linux baseret trådløs+router+switch WRT54G kan
> opdateres med noget software som har disse features

Rigtigt..
Denne router:
http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18516
Med firmware herfra:
http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/index.php
Er dog ikke sikkert på at der er bandwidth management i deres gratis
udgave, men i den de tager penge for er der...
Det skulle dog også være med i næste version, af den helt gratis udgave
fra wifi-box
https://sourceforge.net/projects/wifi-box/

/Bjarke

Fra : Tommy Damskov

Dato : 30-06-04 10:08

> Med firmware herfra:
> http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/index.php
> Er dog ikke sikkert på at der er bandwidth management i deres gratis
> udgave, men i den de tager penge for er der...

Det var netop disse oplysninger jeg var ude efter. Tak!

Mvh.
Tommy Damskov