Æ,Ø og Å
Fra : Christian Hjort

Dato : 28-06-04 09:55

Hej NG,

Jeg er ved at lave en side med jokes hvor brugerne kan tilføje
jokes til forskellige kategorier. Så langt er jeg med, men nogen
kategorier kræver at jeg bruger Æ,Ø og Å og som I kan se på
nedenstående stykke kode er det et problem sådan som det er
lavet. Så tag lige et kig på koden og se om I kan hjælpe mig.

<?php include("../includes/connect.php"); ?>

<?
if ($_POST[action] == "update"){
   $navn = ($_POST[navn]);
   $bes = ($_POST[bes]);
   $kategori = ($_POST[kategori]);
   $email = ($_POST[email]);
   mysql_query("INSERT INTO jokes SET navn = '$navn',bes =
'$bes',email = '$email',kategori = '$kategori'");
}
?>

<?
if ($m == "saadan") {
?><br />
Dit Link er Tilføjet.
<?
}
?>
<form action="tilfoej.php?m=saadan" method="post">
<input type="hidden" name="action" value="update" />
Overskrift:</td>
<input type="text" name="navn" size="20" /></td>
Din Email:</td>
Kategori:</td>
<select size="1" name="kategori" style="width: 205px;">
<option>Blondiner</option>
<option>Sport</option>
<option>Mad</option>
<option>Alle-b&#248;rnene</option>
<option>Mand</option>
<option>Dame</option>
<option>Soldater</option>
<option>Platte</option>
<option>Bedstefor&#230;ldre</option>
<option>Svenskere</option>
<option>Clinton</option>
<option>Tjenere</option>
<option>Job</option>
<option>L&#230;ger</option>
<option>Skotter</option>
</select>
Beskrivelse:
cols="23"></textarea></td>
<input type="submit" name="update" value="Indsæt Linket"
style="width:205px;" /></td>
</form>

Denne her tilføjer det til tabellen jokes, men som i kan se
tilføjer den bare hvad der står i <select>'en som har navnet
kategori. Så det jeg spørger om er kan der stå "læger" som en
mulighed, men den sætter det ind som "laeger" ? For jeg har en
side der skal vise det via addresse linjen og der er ikke så
mange der kan se addresser med Æ,Ø og Å.

Link: http://jokecity.users.whitehat.dk/jokes/
Link til tilføj delen:
http://jokecity.users.whitehat.dk/jokes/tilfoej.php

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Joergensen

Dato : 28-06-04 11:29

On Mon, 28 Jun 2004 08:54:55 +0000, Christian Hjort wrote:

[...]

> nogen kategorier kræver at jeg bruger Æ,Ø og Å og som I kan se på
> nedenstående stykke kode er det et problem sådan som det er lavet

Hvorfor er det et problem?

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Christian Hjort

Dato : 28-06-04 12:05

Christian Joergensen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> On Mon, 28 Jun 2004 08:54:55 +0000, Christian Hjort wrote:
>
> [...]
>
> Hvorfor er det et problem?

Er der ikke stadig store problemer med browser understøttelse af Æ,Ø
og Å?

Fra : Anders Lund

Dato : 28-06-04 12:18

Christian Hjort wrote:

> Christian Joergensen wrote in
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Er der ikke stadig store problemer med browser understøttelse af Æ,Ø
> og Å?

Kan du ikke sige hvorhenne i din kode problemet skulle være? Hvad der
kommer af fejl?

Du kan godt sende forms ind, hvor brugeren skriver ÆÅØ i nogle af
felterne, som så kan forståes af systemet bagved (PHP).

Problemetet med ÆÅØ, er hvis du prøver at få nogle adresser ind i din
URL (og derved adresselinien), som indeholder ÆÅØ.

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Christian Hjort

Dato : 28-06-04 13:12

Anders Lund wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>
> Problemetet med ÆÅØ, er hvis du prøver at få nogle adresser ind i din
> URL (og derved adresselinien), som indeholder ÆÅØ.

Okay jeg prøver igen. Den kode jeg sendte i første indlæg er den hvor du
skriver til databasen så har jeg en side der hedder sorter.php med
følgende kode:

<?php include("../includes/connect.php"); ?>
<?php
$query = mysql_query("SELECT * FROM jokes WHERE kategori = '$kategori'
ORDER BY id DESC");
while($row = mysql_fetch_array($query)) {
print "
";
}
?>

Så kommer der en side med en lidt kringlet URL, men så længe det er feks
http://jokecity.users.whitehat/jokes/sorter.php?kategori=skotter men
hvis det bliver
http://jokecity.users.whitehat/jokes/sorter.php?kategori=læger kommer
der jo et æ med ind og det er ikke menigen, så er der en måde i tilføj
delen så æ'et bliver erstattet af ae? Så der står i option'en "læger"
men det der bliver sendt til databasen er "laeger" ? SPørg endelig igen
hvis jeg ikke har formuleret mig forståeligt, men for er dette
morgenstunden her i ferien

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-04 16:04

Christian Hjort skrev:

> [...]
>nedenstående stykke kode er det et problem sådan som det er
>lavet. Så tag lige et kig på koden og se om I kan hjælpe mig.

Du kan lave et array af arrays med over skemaet
("læger","laeger") og så bruge det til at oversætte
indgangsordet.

Til gruppen:
Har PHP noget færdigt dictionary-noget?

--
Bertel

Fra : Christian Hjort

Dato : 28-06-04 16:24

Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Du kan lave et array af arrays med over skemaet
> ("læger","laeger") og så bruge det til at oversætte
> indgangsordet.

Den forstod jeg ikke helt, nogen der kender en artikel omkring det
eller kan lave et lille eksemplel med et array af et array?

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 28-06-04 16:34

Christian Hjort wrote:
> Den forstod jeg ikke helt, nogen der kender en artikel omkring det
> eller kan lave et lille eksemplel med et array af et array?

aah kom nu :)

$test = 'læs';

$convert = array('læs' => 'laes', 'forstå' => 'forstaa');

if (isset($convert[$test])) {
echo $convert[$test];
} else {
echo $test;
}

--
excuse of the day : The electrician didn't know what the yellow cable
: was so he yanked the ethernet out.
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 28-06-04 18:03

Ulrik Nielsen <un.spam@tiscali.dk> writes:

> $test = 'læs';
>
> $convert = array('læs' => 'laes', 'forstå' => 'forstaa');
>
> if (isset($convert[$test])) {
> echo $convert[$test];
> } else {
> echo $test;
> }

Hvorfor ikke bare erstatte "forbudte" tegn? Så slipper man for at
skulle opdatere, hver gang man tilføjer endnu et "forbudt" ord.

- Jacob Atzen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-04 16:49

Christian Hjort skrev:

>Den forstod jeg ikke helt, nogen der kender en artikel omkring det
>eller kan lave et lille eksemplel med et array af et array?

Jeg postede for nylig en stump som jeg bruger til at lave menuer.
Den kan godt bruges til din oversættelse:

<?
   $kategorier = array (
      array ("Læger", "Laeger"),
      array ("Mødre", "Moedre"),
      array ("Århus", "Arhus"),
   );

   // Slå et ord ($kategori) op:
   foreach($kategorier as $key => $entry)
      if ($kategori==$entry[0]) $kategori=$entry[1];
?>

--
Bertel

Fra : Christian Hjort

Dato : 29-06-04 12:11

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Jeg postede for nylig en stump som jeg bruger til at lave menuer.
> Den kan godt bruges til din oversættelse:

[code]

Tak for den bid kode, men kan ikke få den til at virke. Hvilken af
filerne skal den stå i tilfoej.php? Den kode har I fået eller
sorter.php som indeholder:
[...]

Hvor skal den kode du sendte stå henne Bertel? Jeg er ikke særlig god
til PHP endnu det eneste jeg kan er smide noget ind i en database og
hive det ud igen :)

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 28-06-04 16:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> Til gruppen:
> Har PHP noget færdigt dictionary-noget?

tror lige du bliver nød til at uddybe hvad du mener ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-04 16:53

Ulrik Nielsen skrev:

>tror lige du bliver nød til at uddybe hvad du mener ?

En dictionary er en struktur der består af et array af arrays med
to elementer samt metoder til at aflevere det modsatte element
hvis man præsenterer det ene (måske kun fra første til andet).

Men jeg har lige set dit andet svar, og det er tæt på. Jeg kendte
ikke den mulighed.

--
Bertel

Fra : Jacob Atzen

Dato : 28-06-04 18:05

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> hvis man præsenterer det ene (måske kun fra første til andet).
>
> Men jeg har lige set dit andet svar, og det er tæt på. Jeg kendte

Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du er så glad for arrays af
arrays. Et normalt associativt array kan vel bruges som en envejs
"dictionary":

$dict = array('one' => 'et',
'two' => 'to',
'three' => 'tre');

print($dict['one']);

Eller har jeg overset noget?

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 28-06-04 18:27

Jacob Atzen <jacob@aub.dk> writes:

> Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du er så glad for arrays af
> arrays. Et normalt associativt array kan vel bruges som en envejs
> [...]

Faktisk kan ovenstående også bruges den anden vej ved:

print(array_search('et', $dict))

Og så har du jo alt, hvad du har brug for - eller hvad?

- Jacob Atzen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-04 18:57

Jacob Atzen skrev:

>Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du er så glad for arrays af
>arrays.

Jeg kendte ikke til associative arrays.

>Et normalt associativt array kan vel bruges som en envejs "dictionary":

Ja, og den anden vej. Jeg har hastigt implementeret det i min
fil- og menustyring.

>Eller har jeg overset noget?

Ja - at jeg langt fra ved alt om PHP.

--
Bertel

Fra : Jacob Atzen

Dato : 28-06-04 19:30

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Ja - at jeg langt fra ved alt om PHP.

Det er der vist ingen der gør, det er vel derfor vi er her

- Jacob Atzen

Fra : Ole Olsen

Dato : 29-06-04 01:06

On Mon, 28 Jun 2004 19:56:59 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, og den anden vej. Jeg har hastigt implementeret det i min
>fil- og menustyring.

Må vi se resultatet?

OO

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-06-04 05:19

Ole Olsen skrev:

>Må vi se resultatet?

Ja da, men der er ingen forskel at se. PHP-koden er bare blevet lidt
mere kompakt og formodentlig hurtigere. Den producerede HTML-fil
er præcis som før.

Den nye rutine kører på Fidusosiderne.

   http://fiduso.dk/

Jeg er ved at overveje hvad der er smart på mine egne sider,
for faktisk har jeg fire elementer i mine sub-arrays, og ikke
kun to som der er i et associativt array.

Hvis det var koden du ville se, er her den gamle version:

   $code='index';   $title=$sider[$code];
   $order=$_GET["page"];
   foreach($sider as $key => $entry) {
      if ($order==$entry[0]) {
         $code=$entry[0]; $title=$entry[1];
         break;
      }
   };
   $content=$code.'.inc';
   $dato=date('j/n-Y.',filemtime($content));

Og den nye:

   $code='index';   $title=$sider[$code];
   $order=$_GET['page'];
   if (isset($sider[$order])) { $code=$order; $title=$sider[$order]; }

Fra : Ole Olsen

Dato : 30-06-04 03:00

On Tue, 29 Jun 2004 06:19:27 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Og den nye:

Tak for det. Du må vist have lavet om på array'et værdierne indlæses
fra. Jeg kan i hvert fald ikke få den nye kode til at virke med det
gamle array.

OO

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-04 13:14

Ole Olsen skrev:

>Tak for det. Du må vist have lavet om på array'et værdierne indlæses
>fra. Jeg kan i hvert fald ikke få den nye kode til at virke med det
>gamle array.

Nå, det var derfor du ville se det. Ja, arrayet skal se sådan her
ud:

   $kategorier = array (
      "Læger" => "Laeger",
      "Mødre" => "Moedre",
      "Århus" => "Aarhus",
   );

En lille note: Det sidste komma er overflødigt, men det giver
ikke fejl - og når det er sat er alle linjerne ens så man kan
flytte dem vilkårligt rundt uden at tænke på at sætte og slette
kommaer.

Man kan bruge isset() til at se om et givent ord optræder på
primærsiden, og man kan også gennemløbe hele arrayet med:

   foreach($kategorier as $key => $entry) {
      print key$." ".$entry
   };

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-04 18:53

Bertel Lund Hansen skrev:

>Men jeg har lige set dit andet svar, og det er tæt på. Jeg kendte
>ikke den mulighed.

Den er jo meget smartere til at styre min menu og filhåndtering.
Tak for fidusen.

--
Bertel