Spørgsmål om BARF
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-06-04 09:28

Hejsa alle sammen....

Jeg har lige siddet og læst en artikel i Hund & Træning om BARF.
Jeg har det seneste stykke tid været meget intresseret i denne form for
fodring. De naturlige fodring tiltaler mig meget.
Lidt spørgsmål til emnet har jeg dog ikke fundet besvaret, hverken i
artiklen eller i andre artikler på nettet. Måske I kan hjælpe?

Den rosende omtale af BARF, går blandt andet på, at det er en naturlig
fodermetode, som har rødder tilbage til vores hundes oprindelse. Jeg læste,
at man i grønsagsmixen tilsætter Animin og C-vitamin. Hvorfor nu det? Er det
nødvendigt og hvorfor?

Jeg har også haft en anden tanke. Kan man starte på BARF og så fodre med
tørfoder samtidig - Altså skiftevis?
Årsagen til at jeg spørger, er at jeg ikke er sikker på, om *jeg* har, og
bliver ved med at have energi til altid at sørge for, at der er mad til min
hund i fryseren. Det kan måske lyde en smule uengageret, men det er bedre at
erkende at man måske ikke mangter opgaven, end bare at kaste sig hovedkulds
ud i projektet.

Håber på et par venlige sjæles assistance....

Mvh. Renate

Fra : Jimmy

Dato : 28-06-04 09:55

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message
> Hejsa alle sammen....
>
> Jeg har også haft en anden tanke. Kan man starte på BARF og så fodre med
> tørfoder samtidig - Altså skiftevis?

Man skifter til BARF fra den ene dag til den anden.
Jeg *tror* ikke man kan skifte tilbage til tørfoder lige så nemt, da det jo
kræver tilvænning af maven.
Marie vil nok forklare mere om dette.

> Årsagen til at jeg spørger, er at jeg ikke er sikker på, om *jeg* har, og
> bliver ved med at have energi til altid at sørge for, at der er mad til
min
> hund i fryseren.

Det *er* også besværligt og temmeligt dyrt (med min hunds kostvaner!).
Vi måtte købe en ekstra fryser til det.

Grøntsagsmikset laver vi een gang om måneden, vejer af i fryseposer og tøer
op hver dag i køleskabet. Dette er den hårde del, da det tager pænt lang tid
at purere så mange grøntsager.

Vi fodrer på følgende måde:

Morgen:
Grøntmix blandet med en dåse tun/Makrel i vand til 4.25
Som regel også en Entrecot eller lignende kød

Aften:
Kallun
Bøf eller lignende, evt. kogt kylling
Yoghurt
En kvart Bov
Ofte en halv pose ris

Bov, ris og kogt kylling hører ikke med til BARF, men Tyson er så satans
kræsen at han ikke gider frisk kylling
Det bliver hurtigt dyrt med alt det kød, hvorfor vi giver bov.

Vi har fået ham til at spise svineben, men har ikke fået fat på nogen på det
sidste.

Han har fået en MEGET flottere krop af BARF.
På to dage kunne vi se, at han havde tabt sig og er nu en rigtigt smuk
unghund med tydelige muskelaftegniner og langt flottere pels.

Og tro mig - Han nyder maden!

Vi har lige fået en bog om hundens ernæring, da vi ikke ved om han får det
han skal have i de korrekte mængder, men han *ser* sund ud.

Mvh
Jimmy

Fra : KennelKipler

Dato : 28-06-04 10:41

Hej Jimmy,

Ja han er et luksusdyr ham Tyson, hehe.

Det eneste jeg godt kunne blive bekymret omkring når han ikke får ben
som sådan, er hans indtag af kalk, det er livsnødvendigt for ham, for at
holde knogler og tænder sunde, fuldstændig som med mennesker.

Hvis han bare pure nægter at spise benene, så køb noget kalk til ham.
Matas burde have og ellers har amilet.
www.amilet.dk

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 28-06-04 10:50

"KennelKipler" <KennelKipler.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> holde knogler og tænder sunde, fuldstændig som med mennesker.
>
> Hvis han bare pure nægter at spise benene, så køb noget kalk til ham.

Han spiser ben, hvis han synes de er spændende. Jeg har blot ikke fået fat
på nogen i de sidste tre uger.

Det må jeg straks gøre!

Tak for svaret,
Jimmy

Fra : KennelKipler

Dato : 28-06-04 10:37

Hej Renate,

Jeg syns personligt ikke det er en god idé at fodre med skiftevis
tørfoder og så mad.
Når du giver tørfoder får hunden meget hurtigt de næringssoffer ud af
det som den skal bruge, og så ligger der ellers en klump tørfoder i
tarmene, som hunden ikke kan bruge til mere. Det kan tage mange timer
for sådan en klump at passere.

Hvis du så giver mad, rå kylling etc. laver du lidt af en bakteriebombe,
for maden er typisk 3-6 timer om at passere gennem hundens tarmkanal, og
det siger sig selv at hvis det blandes med tørfoderet, så kan du
risikere problemer med bla. salmonella, da bakterierne så vil være i
hundens system længere ned normalt.

Du kan tilnøds dele det op, så du giver ét tørfoder måltid og ét BARF
måltid, men du forstyrrer din hunds balance når vi taler indtag af
vitaminer og mineraler.

Giver du tørfoder er lagrene hele tiden fyldt op (det kan så diskuteres
om det er sundt eller ej)
Giver du mad, er det som med dig selv, du skal spise varieret for ikke
at få mangelsymptomer, og det tror jeg nemt man kan komme til at glemme
hvis man kun giver nogle BARF måltider fremfor at fodre med det hele
tiden.

Jeg ved ikke hvorfor folk tilsætter animin og c-vitamin. Jeg gør ikke.
Jeg er af den overbevisning at en varieret kost er nok i sig selv. Alle
mulige tilskud vil bare rykke balancen.
Har man en syg hund er tilskud selvfølgelig en anden snak.

Du behøver ikke have energi og overskud til altid at have mad i
fryseren, det er her vi andre sørger for altid at have tun i vand,
makrel i tomat og torskerogn. Samt frugt.
Skulle det så glippe, er en dåse tun efterfulgt af en dessert bestående
af et æble eller en banan et udmærket måltid i en snæver vending.

Hvis du vil BARFe og give tørfoder på samme tid, så gør det over dage.
Giv BARF 2-3 dage og lad tarmen blive tømt før du giver tørfoder
derefter.
Men regn med at tørfoderet ikke er i kridthuset, når først du er begyndt
at give mad *SS*

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Rikke Andersen

Dato : 28-06-04 11:22

> [...]
at
> erkende at man måske ikke mangter opgaven, end bare at kaste sig

Jeg synes det er "sejt" at du så ærligt erkender at du ikke ved om du har
energien til at fodre BARF.

Jeg er ikke ekspert i, om det er klogt eller ej at gøre det skiftevis men
jeg synes Maries svar lyder meget klogt , og jeg ville heller ikke gøre det
skiftevis. Når det er sagt så er jeg jo heller ikke selv hellig og jeg har
også en pose tørkost stående (som regel det man vinder rundt omkring) og
nogle dage går alting bare helt galt og jeg har glemt at tø op og/eller
handle og så står den jo på tørkost. Som regel med det resultat at hundene
HADER mig og krybberne er fulde fordi de overhovedet ikke genkender tørkost
som mad

BARF er i stort udstrækning et spørgsmål om at få det sat i system. Har du
først fået det så er det faktisk ikke SÅ meget mere besværligt at fodre på
denne måde. Jeg kan naturligvis kun tale for mig selv men jeg fodre således:

Jeg fodrer kun 1 gang om dagen. De får typisk ben 4 gange om ugen og
kød/grøntsager 3 gange om ugen (sådan ca.) Jeg mixer altså ikke så hver dag
er afbalanceret men en uge eller en periode på 14 dage vil være det.

De dage hvor benene er kyllingehalse så tager jeg en 2 kilos pose op af
fryseren om morgenen og hælder op i deres krybber. resten sætter jeg i
køleskabet. Om aftenen får de maden og næste dag får de resten der i
mellemtiden er tøet op inde i køleskabet.

Når de får kallun har jeg det frosset i nogle bøtter som passer til 2 dage,
den tager jeg også op om morgenen og om aftenen er det tøet så meget at jeg
kan skabe ca. ½ af og fordele i krybberne. Resten kommer i køleskabet og så
er det tøet op til næste dag. Grønsags/frugtmassen laver jeg altid samme dag
som jeg bruger den, smider simpelthen hvad der er af rester i blenderen.
Bobbe og Spunky HADER grøntsager begge to så det bliver blended med A38 for
at give det en konsistens der gør det lidt sværere at sortere fra. De får
også lakseolie blandet i mixen ellers så går de hjemmefra i protest.

De dage køddet er fx. hjerte/lever køber jeg det altid i supermarkedet den
dag det skal bruges (det får de hvis jeg falder over et tilbud) og ellers
bruger jeg jo meget lam/får fordi jeg er selvforsynende med det. Når jeg fx
slagter en vædder så bliver han skåret i skiver og pakket i poser så det
passer med at en kødpose er 2 dage og en benpose er 1 dag. Så står der med
stor sort tus K eller B på posen, så kan jeg nemlig selv med morgensøvn i
øjnene finde ud af at tage det rigtige ud af fryseren.

Og jeg har ligesom Jimmy måtte købe en ekstra kæmpefryser der kun bliver
brugt til hundemad

Hilsen Rikke

Fra : Jesper Knudsen

Dato : 28-06-04 14:23

Hej Renate

Prøv denne side www.raw4dogs.dk. Der fik jeg meget information, da jeg
startede med barf-fodring.

Der er også et forum/nyhedsgruppe på yahoo kun om barf
http://groups.yahoo.com/group/barfdanmark/
Der sidder nogle rigtig kloge mennesker der som er meget villige til at
svare på spørgsmål.

;) Louise

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 07:50

> [...]
>at man i grønsagsmixen tilsætter Animin og C-vitamin. Hvorfor nu det? Er det

animin skal faktisk tilsættes alt tørfodder også, og rent faktisk
burde vi selv spise det, da afgrøderne fra markerne ikke indeholder
spormineralerne længere "hvis der er en landmand herinde kan han nok
komme med en mere præcis forklaring", jeg har faktisk snakket med
en læge der selv i 70erne hentede flyveaske og spredte ud over sin
have hvor han såede grøntsager, for at få de naturlige spormineraler
frem i grøntsagerne igen og ja det er faktisk rigtigt ! vital
animin er utroligt godt, jeg har selv brugt det til en hund der gik
med en brækket knogle i poten, og efter han startede på det haltede
han aldrig mere ! har desuden snakket med en schæferejer hvor hendes
hund havde kraftig HD den mærkede intet til det da den fik vital
animin men da hun på et tidspunkt prøvede at stoppe , pga at det er
lidt dyrt, så haltede den igen og satte sig ned hele tiden pga
smerter, så det kan kun andbefales efter min mening.

>Jeg har også haft en anden tanke. Kan man starte på BARF og så fodre med
>tørfoder samtidig - Altså skiftevis?

,,,,,sagtens der kan være lidt startvanskligheder det havde jeg også,
men jeg giver min hund råt kød ca 3 gange om ugen resten af tiden får
han kvalitetstørfodder der jo indeholder vitaminerne osv han er sund
med skindende pels og har aldrig været til dyrlægen ! han kan æde alt
uden at få dårlig mave, og det mener jeg at er pga at imunforsvaret er
meget stærkere hos en hund der er vand til at bekæmpe de bakterier der
jo er i råt kød

> [...]
>erkende at man måske ikke mangter opgaven, end bare at kaste sig hovedkulds

,,,,,,,,,det er også sådan jeg har det, der er ingen der siger at man
skal fodre BARF hver dag, der er ingen regler hunden vil efter min
mening og efter mine oplevelser være langt sundere hvis den får råt
kød bare et par gange om ugen, end hvis den bare fik tørfodder hver
dag ! men vær opmærksom på at hunden sikkert ikke gidder at æde
tørfodret dagen efter at have fået rå lever eller ligende men det
gør heller ikke noget de tager ikke skade af en fastedag og slet ikke
hvis de selv vælger den

>Håber på et par venlige sjæles assistance....

,,,,,håber at det kunne bruges din hund vil elske dig for at give
den råt kød uden tvivl

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.