antenne til TV
Fra : Jespersen og Jørgens~

Dato : 27-06-04 23:11

Hvad er jeres erfaringer med antenne til TV på en sejlbåd?
Er triax ufo værd at investere 1198 i , eller kan en billig som denne 448kr
http://www.parabolshoppen.dk/shop/default.asp?ProductID=630 fra skytronic
gøre det samme??

Hvor højt skal antennen placeres i masten for et brugbart signal af TV2 og
DR?
Og nej vi skal ikke nødvendigvis kunne se TV mens vi sejler.

Hvad har I andre??

S. Jørgensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-06-04 23:13

"Jespersen og Jørgensen" <swjSLETTES@sa-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er jeres erfaringer med antenne til TV på en sejlbåd?

Det går udmærket.

> Er triax ufo værd at investere 1198 i , eller kan en billig som denne
448kr
> http://www.parabolshoppen.dk/shop/default.asp?ProductID=630 fra skytronic
> gøre det samme??

Det er et kopiprodukt, så det afhænger vel af kopiens kvalitet.

> Hvor højt skal antennen placeres i masten for et brugbart signal af TV2 og
> DR?

TV2 kan jo næsten tages på en strikkepind overalt.

Ved modtagelse af Danmarks Radios TV spiller skyggende bygninger/fjordsider
osv. ind også.

Placer derfor antennen så højt som muligt.

Modtagelse af Danmarks Radio´s radioprogrammer kan gøre overalt på en en
alm. autoantenne.

> Og nej vi skal ikke nødvendigvis kunne se TV mens vi sejler.

Det skulle ellers være meget fint, da i næsten altid har frit skud til en
sender. Et pænt stykke ude på vandet, er der jo ingen bygninger og
bakker...

> Hvad har I andre??

Den originale TRIAX Ufo-antenne.

Hr. Bjørn

Fra : Jespersen og Jørgens~

Dato : 29-06-04 09:16

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
> KLIP

> Det skulle ellers være meget fint, da i næsten altid har frit skud til en
> sender. Et pænt stykke ude på vandet, er der jo ingen bygninger og
> bakker...

Indrømmet der er langt imellem bygninger og bakker der dækker for frit udsyn

Men hvad at båden bevæger sig, og indimellem ændre kurs??
Er det ligegyldigt når det er en rundstrålemodtager (eller hvad nu det
korrekt navn er for UFO-typen)??
En trad. antenne ska jo rettes mod senderen!

MVH
S. Jørgensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-06-04 12:10

"Jespersen og Jørgensen" <swjSLETTES@sa-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men hvad at båden bevæger sig, og indimellem ændre kurs??
> Er det ligegyldigt når det er en rundstrålemodtager (eller hvad nu det
> korrekt navn er for UFO-typen)??

Fordelen ved en rundstråeleantenne er jo netop den ikke er retningsbestemt.

> En trad. antenne ska jo rettes mod senderen!

De antennen du kender fra hustagene .. "tørrestativerne" .. er alle
retningsbestemte og selvforstærkende (beam-antenner) og skal derfor rettes
så direkte mod senderen som muligt for at opnår den største virkningsgrad.

Hr. Bjørn

Fra : Alf

Dato : 28-06-04 05:43

"Jespersen og Jørgensen" <swjSLETTES@sa-net.dk> wrote in message
> [...]
> DR?
> Og nej vi skal ikke nødvendigvis kunne se TV mens vi sejler.

Jeg har en magen til den fra skytronic og den fungerer tilfredsstillende.
Den sidder ca. 3 m over vandlinien og jeg kan se de 2 stationer i
næsten alle havne. På østsiden af sjælland tager jeg desuden
TVDanmark og 3 svenske stationer.
Den fås også i marineforretninger uden beslag til kr. 345,-
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Rasmus

Dato : 28-06-04 08:54

Hej.

Jeg har investeret i en "UFO"-antenne fra den svenske forretning Kjell
(www.kjell.com) til 289,- svenske kr. Der ligger bl.a. en forretning i
Helsingborg og de sender vist også (netbutik).

Den virker OK - dog går TV2 ikke så godt igennem som de andre kanaler (det
kan også skyldes en dårlig tuner i TV'et eller ringe modtageforhold, hvor
båden ligger).

Du kan se antennen på adressen:
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?30206

Beskrivelse fra hjemmesiden:
"
30206
Campingantenn
Rundstrålande discusantenn. Lämplig för båt/husvagn.
Diameter 30 cm.
Frekv.omr: 50-860 MHz.
Förstärkning: VHF 24 dB, UHF 22 dB
Brustal: <5dB
Anslutning: 75 ohm
Strömförbrukning vid: 12V/35 mA
Levereras med "ciggplugg" och adapter för anslutning till 12V.
För mastfäste (max 38 mm).
"

Antennen virker fint og jeg er for nærig til at give mange penge for en
"ægte Triax", selvom den nok er bedre - trods alt. Det må være en afvejning
af kvalitet kontra pris. Jeg er ikke i tvivl om, at man får meget for
pengene med en Triax eller lignende, men til mit behov er ovenstående
rundstråleantenne OK. En anden fordel ved nogle andre antenner er
naturligvis, at de er mindre og det kan være, at det er noget du skal tage
med i overvejelserne.

Der medfølger en lille meget kompakt forstærker der kører på tolv volt
(cigarstik incl.). Forstærkeren placeres et eller andet sted om læ, så der
skal naturligvis kun trækkes antenneledning i masten. Man skal dog typisk
finde på et lille beslag selv, da det der følger med er til et rør.

Rasmus

Fra : ThomasT

Dato : 28-06-04 19:34

Jeg har Triax-ufo'en, og den kan klart anbefales. Den sidder i toppen af min
mast (maxi 77), og kan altid tage de 2 kanaler du efterspørger, tit flere.
Jeg har haft en billig, og jeg synes ikke den var det værd.
Den originale ufo kan iøvrigt købe her:

http://keas.dk/store/comersus_viewitem.asp?idproduct=143

Til 859,- +porto, så synes jeg ikke det kan betale sig at begynde at finde
en kopi der måske duer.

(Jeg har bestilt 2 der, og de kommer i løbet af et par dage. God service!!)

Venlig hilsen
ThomasT
Fredericia

Fra : Jespersen og Jørgens~

Dato : 29-06-04 09:21

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERNDETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://keas.dk/store/comersus_viewitem.asp?idproduct=143
>
> Til 859,- +porto, så synes jeg ikke det kan betale sig at begynde at finde

klip

Jeg har gjort op med mig selv at jeg vil ofre det ekstra en 'original'
koster.
Vaglet er lige nu imellem en Triac (dansk) og en Nargus
http://netbaad.com/product.asp?product=1224&page=1. Nargus er meget lille,
og behøvs ikke i mastetoppen.
Vi har valgt lige at vente til efter sommerferien med købet, syntes lige vi
skal undersøge lidt mere.

Mange tak for indlæggene, det har hjulpet os meget
S. Jørgensen

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 29-06-04 22:37

Hey!

Vi har tidligere kørt med den billige model, og så en antenneforstærker
mellem den og TV'et... Det har funget HELT upåklageligt, selv i hård sø....

Eneste minus: Antennen får en ret kedelig base/rød/gul/ubestemmelig farve
med tiden, det ved jeg ikke om den dyre gør...

Lasse

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-06-04 22:52

"Lasse Rønlev" <6x122859@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Eneste minus: Antennen får en ret kedelig base/rød/gul/ubestemmelig farve
> med tiden, det ved jeg ikke om den dyre gør...

Man kan nok ikke undgå, den fine hvide farve på den dyre blegner med tiden.

Til gengæld er det originale rustfri bådbeslag ganske upåvirket af tidens
tand.

Den lille TRIAX-forstærker til antennen (12/24 V) fylder også kun som en
pakke Prince.

Hr. Bjørn

Fra : Rasmus

Dato : 30-06-04 06:35

Antenneforstærkeren der følger med min billige antenne er heller ikke større
end en pakke tændstikker.

Jeg overvejede også selv at købe den dyre, for det er lidt irriterende hvis
ting ikke bare fungerer. Jeg har nu ikke fortrudt, for den billige virker
OK, men jeg er ikke i tvivl om, at man nok får mere kvalitet for pengene med
en dyr - trods alt.

Man skal først gøre op med sig selv, hvor meget man vil betale for et bedre
billede og måske også tænke over om man typisk sejler, hvor der er god
antennedækning eller ej.

Jeg var selv ret hooked på Triax'en. Det kunne være sjovt at sammenligne dem
engang. Samme TV - blot to forskellige antenner...

Rasmus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-06-04 13:38

"Rasmus" <baadnyhedsgruppe@page.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg var selv ret hooked på Triax'en. Det kunne være sjovt at sammenligne
dem
> engang. Samme TV - blot to forskellige antenner...

Det var da lige en opgave for et HI-FI-Radio-Antenne-Tilbehørsblad eller
sågar Tænk & Test ..

Hr. Bjørn