absolutte bedste C bøger
Fra : Michael

Dato : 27-06-04 20:57

Vil gerne lege lidt med C programmering på Linux bokse.

Hvilke bøger bør jeg hente hjem fra amazon.co.uk til at lære lidt? Jeg
regner med at ville købe 2-3 bøger til at starte med.

Jeg har lidt erfaring med Perl, men det er også det hele.

Nogen gode råd?

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 28-06-04 01:18

[ maskinen2000@hotmail.com ]

[ ... ]

> Hvilke bøger bør jeg hente hjem fra amazon.co.uk til at lære lidt?
> Jeg regner med at ville købe 2-3 bøger til at starte med.

Siden du sitter på en UNIXmaskin, så vil kanskje:

"Advanced programmingn in the UNIX environment" av W. R. Stevens være
en veldig fin system-API introduksjon.

> Jeg har lidt erfaring med Perl, men det er også det hele.

Du har en del å avlære. Men fortvil deg ikke, det kunne ha vært VB. Da
ville du ha blitt dødsdømt til UI-koding vha. ymse wizards.

> Nogen gode råd?

Titt på <URL: http://news.google.com/>. Dette spørsmålet er blitt
stilt før.

ivr

Fra : Bertel Brander

Dato : 28-06-04 22:04

Michael wrote:
> [...]
> regner med at ville købe 2-3 bøger til at starte med.
>
> Jeg har lidt erfaring med Perl, men det er også det hele.

Hvis du mener C (og ikke C++) så tag et kik på:
http://www.eskimo.com/~scs/C-faq/q18.10.html

K&R II er et must.

/b

Fra : Lars Arnbak

Dato : 30-06-04 19:25

Bertel Brander wrote:

> Hvis du mener C (og ikke C++) så tag et kik på:
> http://www.eskimo.com/~scs/C-faq/q18.10.html
>
> K&R II er et must.
>
> /b
Hvis i såfald du også er interesseret i c++, så er Accelerated C++ en af
de bedste overhovedet til at starte med!

Fra : Rolf Thorup

Dato : 06-07-04 19:24

Michael wrote:
> [...]
> regner med at ville købe 2-3 bøger til at starte med.
>
> Jeg har lidt erfaring med Perl, men det er også det hele.

Når du skriver at du vil kode C under Linux, tolker jeg det som om du
gerne vil lege lidt med "systemprogrammering" under Linux.

Jeg købte for nylig "Beginning Linux Programming, 3ed" efter at have
læst de gode anmeldelser 2ed havde fået. Og jeg kan kun tilslutte mig de
positive anmeldelser.

Bogen dækker mange forskellige emner og man skal ikke forvente at den
går alt for meget i dybden med de forskellige emner. Den giver derimod
et rigtig godt overblik og kommer vidt omkring. Man skal ikke lade sig
afskrække af ordet "Beginning" i titlen: Det er ikke en typisk
amerikansk "jeg-ævler-løs-for-jeg-bliver-betalt-for-antallet-af-sider",
men har derimod et fornuftigt hurtigt tempo.

3ed er udkommet for 3-4 måneder siden og den eneste ulempe er at der er
et par sjuskede trykfejl rundt omkring som sikkert bliver rettet i
senere oplag.

Bogen forudsætter kendskab til C, så hvis du ikke har det så vil jeg som
andre har gjort også anbefale klassikeren: Kernighan & Ritchie:
Programming C (også kendt som K&R2).

Et sidste tip: Du skriver du vil bestille på Amazon, men tjek lige på
pensum.dk for sammenligning af priserne hos ca. 10 forskellige boghandlere.

Mvh Rolf