|
| speedbådskørekort+omkostninger Fra : Brian Sloth Pedersen |
Dato : 27-06-04 20:11 |
|
Hej.
Skel jeg have speedbådskørekort hvis jeg køber en styrpyltbåd på 4,3 meter
med en 25 hp på hækken + hvor mange omkostninger er der ved en båd på denne
størrelse (forsikring motor vedligeholdelse osv.).
| |
Carsten Holck (27-06-2004)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 27-06-04 20:31 |
|
Heldigvis fandt Brian Sloth Pedersen <brianslothpedersen@tiscali.dk>
tastaturet og skrev i
news:_ZEDc.18146$Vf.1041006@news000.worldonline.dk:
> Hej.
>
> Skel jeg have speedbådskørekort hvis jeg køber en styrpyltbåd på 4,3
> meter med en 25 hp på hækken + hvor mange omkostninger er der ved en
> båd på denne størrelse (forsikring motor vedligeholdelse osv.).
Med en længde på 4,3m er grænsen 4,3*4,3+3=21,49kW svarende til 21,49/0,736
= 29,2hk så 25hk er lige under grænsen.
Nu skriver du godt nok hp og ikke hk og så får du 21,49/0,745=28,85hp, men
stadig under grænsen.
se http://55.5cm.dk/skribl/hp_vs_hk.html
Men derfor vil det nok være en god ide at tage et speedbådskørekort
alligevel
/carsten
| |
Calle. (28-06-2004)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 28-06-04 21:31 |
|
Carsten Holck wrote:
> Nu skriver du godt nok hp og ikke hk og så får du
hp=horsepower og hk=hestekræfter hvor i ser du forskellen.
Det er nok Kw du tænkte på med det regnestykke du satte op.
--
Calle.
| |
Carsten Holck (28-06-2004)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 28-06-04 22:42 |
|
Heldigvis fandt Calle. <Fake@Fake.Fake> tastaturet og skrev i
news:3e%Dc.2055$383.1074@news.get2net.dk:
> Carsten Holck wrote:
>> Nu skriver du godt nok hp og ikke hk og så får du
> hp=horsepower og hk=hestekræfter hvor i ser du forskellen.
> Det er nok Kw du tænkte på med det regnestykke du satte op.
tsk... nej der er forskel på hk (danske hestekræfter) og hp ( Engelske
horsepower)
hk = 736W (metrisk)
hp = 745W
se mere på http://da.wikipedia.org/wiki/Effekt_(fysik) eller
http://55.5cm.dk/skribl/hp_vs_hk.html
/carsten
| |
Jens Jensen (01-07-2004)
| Kommentar Fra : Jens Jensen |
Dato : 01-07-04 12:51 |
|
"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
news:40df2067$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Med en længde på 4,3m er grænsen 4,3*4,3+3=21,49kW svarende til
21,49/0,736
> = 29,2hk så 25hk er lige under grænsen.
Er det "formlen" for hvor grænsen går for kørekortet? Altså
'BådensLængdeiMeter' x 'BådensLængdeiMeter' + 3 divideret med 0,745?
Hvad hvis motoren er på 29,2hk i ovenstående eksempel? Eller skal man først
have kortet, når den går over grænsen?
| |
Carsten Holck (01-07-2004)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 01-07-04 15:33 |
|
Heldigvis faldt Jens Jensen <Jens@Jensen.dk> over tastaturet og
skrev følgende i news:40e3fab7$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> "Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
> news:40df2067$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Med en længde på 4,3m er grænsen 4,3*4,3+3=21,49kW svarende til
>> 21,49/0,736 = 29,2hk så 25hk er lige under grænsen.
>
> Er det "formlen" for hvor grænsen går for kørekortet? Altså
> 'BådensLængdeiMeter' x 'BådensLængdeiMeter' + 3 divideret med 0,745?
> Hvad hvis motoren er på 29,2hk i ovenstående eksempel? Eller skal man
> først have kortet, når den går over grænsen?
I http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B1999/0018505.htm fremgår det af bilaget
at grænsen er (længden * længden +3) kW
og kørekortet er krævet hvis effekten er på eller over grænsen, så en 29,2HK
kræver kørekort. Hvordan man så kontrollerer, er et andet spørgsmål, men mon
ikke man går ud fra moterens specificerede effekt og ikke tager sig af om
"alle hestene er hjemme".
Så det vil nok ikke være klogt at sætte 30HK på og regne med at den er
"slidt".
--
/carsten
| |
Calle. (01-07-2004)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 01-07-04 15:57 |
|
Jens Jensen wrote:
> Er det "formlen" for hvor grænsen går for kørekortet? Altså
> 'BådensLængdeiMeter' x 'BådensLængdeiMeter' + 3 divideret med 0,745?
> Hvad hvis motoren er på 29,2hk i ovenstående eksempel? Eller skal man
> først have kortet, når den går over grænsen?
du skal dele med 0.736 for at gå fra heste til Kw og ikke de 0,745 du skrev.
Eller har du ret der er grænsen til kortet
--
Calle.
| |
Carsten Holck (01-07-2004)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 01-07-04 22:12 |
|
Heldigvis fandt Calle. <Fake@Fake.Fake> tastaturet og skrev i
news:UCVEc.1043$oN3.473@news.get2net.dk:
> Jens Jensen wrote:
>> Er det "formlen" for hvor grænsen går for kørekortet? Altså
>> 'BådensLængdeiMeter' x 'BådensLængdeiMeter' + 3 divideret med 0,745?
>> Hvad hvis motoren er på 29,2hk i ovenstående eksempel? Eller skal man
>> først have kortet, når den går over grænsen?
>
> du skal dele med 0.736 for at gå fra heste til Kw og ikke de 0,745 du
> skrev. Eller har du ret der er grænsen til kortet
Det kommer nok lidt an på, hvis det er en amerikansk måling er det 0,745 og
hvis det er dk er det 0,736, så det er nok derfor grænsen er opgiver i kW -
spørgsmålet er så hvad det er der er opgivet på den aktuelle motor.
f.ex en Mariner 30 EFI er opgivet til 22,4kW/30hp og det svarer til
0,745kW/hest
hvorimod en Suzuki DT115S opgives til 84,6kW/115hk og det svarer til 0,736
Så deet...
Men tag nu det speedbådskørekort aligevel .....
hvis du består var det ikke nødvendigt, hvis du ikke består *var* det
nødvendigt
/carsten
| |
|
|