Et ? fra en nybegynder
Fra : Dennis Olesen

Dato : 27-06-04 19:25

Hvad er det galt med dette.

public class testhello
{

public static void main (String argv[])
{
hello ask1;
ask1 = new hello();

System.out.println(ask1);
}

public class hello
{
private boolean ask;

public String hello()
{
if (ask = false)
return "Hello";
else
return "goodbye";
}

Den bruger slet ikke min clas hello. Hvorfor ikke ?

MVH
Dennis Olesen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 27-06-04 19:38

In <40df110f$0$227$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> "Dennis Olesen" <olesenses@os.dk> writes:

>Hvad er det galt med dette.

Proev at skrive, hvad output du faar og hvad du forventer, saa
er det nemmere at hjaelpe dig.

/Martin

Fra : Dennis Olesen

Dato : 27-06-04 20:02

mit output er bare hello og nogle forskelige tegn bagefter.
Det som det skulle være er hvis ask = true så false Hello ellers goodbye.

mvh
Dennis Olesen

Fra : Lars C Jørgensen

Dato : 06-08-04 22:50

Jeg ville smide kode sammen til det her (uden kommentare):

package dk.nybegynder;

public class Hello {
private boolean bAsk = false;

public String toString() {
if (bAsk == false) {
return "Hello";
}else{
return "goodbye";
}
}

public static void main(String argv[]) {
Hello hello = new Hello();
System.out.println(hello);
}
}

Læg mærke til:
Kun en klasse
Ny metode kaldet toString() til konvertering af objekter af klassen til
tekststrenge.
Instanser af Hello kaldes noget med hello, og altså noget med lille h.
Således hedder ask hedder nu bAsh.
bAsk sætte til false(Hvilket Du også gør indirekte), men nu er der ingen i
tvivl om start værdien.
Kode efter if/else er omkranset af tuborg paranteser. ( Go kode stil
)

mvh samt held og lykke
Lars Charmer Jørgensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-06-04 20:34

"Dennis Olesen" <olesenses@os.dk> writes:

> System.out.println(ask1);

Prøv med ask1.hello()
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Lars Dam

Dato : 27-06-04 20:50

On Sun, 27 Jun 2004 20:25:23 +0200
"Dennis Olesen" <olesenses@os.dk> wrote:

> Hvad er det galt med dette.
>
> public class testhello
> {
>
> public static void main (String argv[])
> {
> hello ask1;
> ask1 = new hello();
>

> System.out.println(ask1);
> }
> }
>
> public class hello
> {
> private boolean ask;
>
> public String hello()

Dette er ikke en konstruktør, men en metode. Det der afgør at det er en metode
og ikke er on konstruktur, er at du har en retur type på.

Prøv med "public hello(){}" istedet, og du vil se at det der bliver skrevet ud,
bliver skrevet ud når du oprette objektet. Hvis du vil have skrevet teksten ud,
når du 'printer' objektet, så skal du overstyre toString() metoden.

> Den bruger slet ikke min clas hello. Hvorfor ikke ?
>
> MVH
> Dennis Olesen

vh. ld

Fra : Dennis Olesen

Dato : 28-06-04 04:56

Tak for svarene, så er der lidt at arbejde med igen.

MVH

vh. ld

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-04 08:36

Iøvrigt ville det nok være en god idé at lære at overholde Java's syntax
allerede fra start af. Det betyder: Class-names med stort forbogstav, f.eks.

TestHello og Hello

Derudover er der nogen, der mener, at if-sætninger er mere læselige, når der
står: if ( Boole'sk udtryk == false ) eller if ( Boole'sk udtryk == true ).
Til det kan jeg kun sige, at det synes jeg ikke, da "if ( ! Boole'sk
udtryk ) " og "if ( Boole'sk udtryk )" fortæller det samme. Hvis man ønsker
det førstnævnte, så bør man sikre sig, at man ikke fjumrer med == og =, så
de burde være hhv: if ( false == Boole'sk udtryk ) og if ( true == Boole'sk
udtryk ).

Ubrugte "instance variables" ( som din "private boolean ask" ) er også noget
"fy" - i større projekter risikerer du at benytte en sådan variabel efter
den opfattelse, at den af og til bliver ændret. Hvis dette ikke er tilfældet
kan du debugge i meget lang tid. Når jeg nu er igang med at brokke mig over
din kode, så ville et repræsentativt navn for variabler ikke være af vejen.
I dit tilfælde burde "ask" nok hedde noget i stil med "sayHello", og din
metode "hello" burde nok hedde noget i stil med "greet", da den også kan
andet end sige "hello" - og iøvrigt være initialiseret på et eller andet
tidspunkt. VM-default initialiseringer er grimt at forlade sig på.

Public metoder, er heller ikke lige sagen. De er nemme, men giver i
princippet performance- og sikkerheds-problemer for ikke at tale om slamkode
potentiale.

2 exitpoints i en metode er også en "grim" ting, så din metode "public
String hello()" mener jeg burde omformes til:

protected String greet(boolean sayHello){
String greeting = "Hello";
if ( ! sayHello ){
greeting = "Goodbye";
}
return greeting;
}

Dette betyder naturligvis, at dit kald til den metode skal tage et Boole'sk
argument.

Mvh.

/nobody important

PS: Jeg skriver Boole'sk, fordi manden hed George Boole - man kunne
naturligvis bruge det engelske udtryk "boolean", men da det er et keyword,
syntes jeg det virker ganske forkert at benytte i pseudo-sprog.

Fra : Dennis Olesen

Dato : 28-06-04 17:08

Jeg takker det kan man da virkelig lære noget af, men øvelse gør mester.

MVH
Dennis Olesen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-06-04 20:47

nobody important wrote:

> PS: Jeg skriver Boole'sk, fordi manden hed George Boole - man kunne
> naturligvis bruge det engelske udtryk "boolean", men da det er et keyword,
> syntes jeg det virker ganske forkert at benytte i pseudo-sprog.

Hvis du går op i betegnelsen, så er den korrekte danske stavemåde med
lille "b" og uden appostrof:
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=boolesk

- Selv om Google siger, at "boolsk" er omtrent dobbelt så udbredt på
dansk. (Og det er jeg personligt blevet så vandt til, at jeg også synes
det lyder bedre).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-04 09:20

Hvordan kan skrevne ting lyde bedre? Anyway .. godt med nogle rigtige
termer i ny og næ

/nobody important

Fra : Mads Bahrt

Dato : 29-06-04 23:27

Jonathan Stein wrote:

> [...]
>
> - Selv om Google siger, at "boolsk" er omtrent dobbelt så udbredt på
> dansk. (Og det er jeg personligt blevet så vandt til, at jeg også synes

Jeg mener personligt at "boolsk" er så indgroet i det danske sprog at
det er "frigjort fra sin baggrund". Tilsvarende ved jeg også inderst
inde at "algoritme" er opkaldt efter den arabiske matematiker
Al-Khowarizmi, men det er ikke "det danske ord for det".

MVH
Mads

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-04 09:56

Det er heller ikke det engelske ord for algoritme, men der er en god
undskyldning: Arabiske navne skrives ikke med latinske bogstaver. Det er
lidt ligesom at finde ud af, hvordan man skriver
Gorbatjov/Garbatjov/Gorbatjev/Gorbatjef ...

Men så udtaler I vel også "boolsk" som et o og ikke som det engelske
dobbelt-o hen ad et u, i hvilket tilfælde der ikke vil være det store
problem med det korrekte boolesk

Sikke langt man kan komme med et spørgsmål fra en nybegynder .. helt ud i en
sprogdiskussion, og denne gang ikke mellem Java og andre sprog, men i det
Danske alene

/nobody important