MS Windows
briani 27239
Ændre museknapper i Windows
Fra : Michael

Dato : 26-06-04 22:37

Hej NG!

Jeg har en Logitech mus (Dual optical) med en ekstra knap på venstre side af
musen + scroll-hjul.

Jeg vil gerne undgå at installere Logitechs drivere for at få en mere ren
installation af XP. Er det mon muligt at programmere musens knapper uden
disse drivere? Windows XP giver desværre ikke mulighed for at ét klik på
knappen i venstre side udløser et dobbeltklik - som Logitechs egne drivere
gør.

Hilsen Michael

Fra : emj

Dato : 26-06-04 23:23

On Sat, 26 Jun 2004 23:37:14 +0200, "Michael" <cybermike@ofir.dk>
wrote:

>Jeg vil gerne undgå at installere Logitechs drivere for at få en mere ren
>installation af XP.

Det er da den underligste begrundelse, jeg længe har set
Din Pc vil da fungere bedst, hvis du har de bedste drivere til din
hardware installeret og ikke lader dig nøjes med det næstbedste fra
winxps driverdatabase. Win XP er efterhånden en ældre sag og har slet
ikke drivere til nyt hardware på lager.

>Er det mon muligt at programmere musens knapper uden
>disse drivere?

Det kan jeg ikke forestille mig.
Hilsen emj

Fra : Michael

Dato : 26-06-04 23:33

> [...]
> hardware installeret og ikke lader dig nøjes med det næstbedste fra
> winxps driverdatabase. Win XP er efterhånden en ældre sag og har slet

Hmmm.... det er nok et holdningsspørgsmål. Færre drivere, færre
konfliktmuligheder.
Jeg har engang i de glade Windows 95 dage set nogle tweaks der muliggjorde
det jeg efterspørger.
Men der er jo løbet meget vand i åen siden da

> Det kan jeg ikke forestille mig.

Det MÅ være muligt! Der kan sør'me indstilles meget via Regedit...

Godnat
fra Michael

Fra : ///JJ

Dato : 26-06-04 23:56

Michael wrote:

> Det MÅ være muligt! Der kan sør'me indstilles meget via Regedit...

Jeg tror ikke du kommer nogen steder med Registry... Husk det er producenten
der via driveren bestemmer hvad hardwaren i musen gør. Og jeg tror næppe de
forskellige producenter er enige om hvordan det skal håndteres.
Men du kan nok godt undgå at installere hele pakken fra Logitech, dvs. undgå
deres ekstra software, men driveren forestiller jeg mig du skal bruge. Evt.
prøv at eksperimentere med kun at installere driveren, og ikke det
medfølgende software. Tip: Kør ikke deres setup.exe men installer driveren
til enheden via "Device Manager".

Jeg kan heller ikke følge din argumentation om at holde systemet rent ved
kun at bruge standard-drivere. Kun udi at visse producenter installerer
meget mere (software) end det nødvendige (driveren). Ellers tror jeg ikke du
kan få det fulde udbytte af din pc. Fx. hvis du sætter et nyt graffikkort i,
og WinXP kun kan køre det i 800x600, mens driveren giver dig op til
1600x1200 og Tv-out. Ville du så stadig holde dig til WinXP driveren?

///JJ

Fra : Michael

Dato : 27-06-04 00:24

> Jeg tror ikke du kommer nogen steder med Registry... Husk det er
producenten

Det mener jeg nu ellers at have set - men det er som nævnt længe siden...
> medfølgende software. Tip: Kør ikke deres setup.exe men installer driveren
> til enheden via "Device Manager".

God idé at køre så meget som muligt fra "Device Manager".

> og WinXP kun kan køre det i 800x600, mens driveren giver dig op til
> 1600x1200 og Tv-out. Ville du så stadig holde dig til WinXP driveren?
> --

Nej, jeg er da også krøbet til korset med nVidia-driverne. Microsoft kører
tilsyneladende heltst med (ekstremt) konservative indstillinger, så
vinduerne f.eks. hakker sig afsted når de flyttes. Og spillene tør jeg slet
ikke tænke på!

Logitechs drivere er også blevet mere stabile med tiden, men jeg har reddet
flere ustabile systemer tidligere ved at slå musedriverne fra. Det er ikke
så slemt nu hvor vi har fået XP.

Sjovt nok - siden jeg skrev indlægget har jeg opdaget, at Logitech-musen
faktisk HAR tilknyttet en funktion til venstre-knappen (den 4.) - nemlig den
samme som "Backspace" i Explorer/Internet Explorer. Og nu kommer jeg i tanke
om, at MS-mus med 5 knapper (f.eks. MS Intelligent Optical) uden
installation af drivere faktisk navigerer frem og tilbage via de to ekstra
knapper på siden.

Så jeg synes alligevel den holder lidt - den driverminimalistiske
installation

Hilsen Michael

Fra : ///JJ

Dato : 27-06-04 00:33

Michael wrote:

> Logitechs drivere er også blevet mere stabile med tiden, men jeg har

Jeg har personligt aldrig haft problemer med dem.

> [...]
> navigerer frem og tilbage via de to ekstra knapper på siden.
>
> Så jeg synes alligevel den holder lidt - den driverminimalistiske

Muligvis - det skyldes i så fald at Logitech bruger samme grænseflade som
Microsoft hardware - men hvis det hjælper dig, så er du jo snart en glad
mand.
Men hvor i XP kan du konfiguere knap 3, 4 og 5 uden at have installeret
drivere?

///JJ

Fra : Michael

Dato : 27-06-04 09:10

> [...]
> mand.
> Men hvor i XP kan du konfiguere knap 3, 4 og 5 uden at have installeret

Jeg kan faktisk ikke huske om man KAN konfigurere knapperne, men jeg har
afprøvet flere flere af de nævnte MS-mus, hvor sideknapperne har den nævnte
funktion. I kontrolpanelet -> Mus kan man bl.a. vælge "Smart-flyt" ligesom
med Logitechs musedrivere.

Hilsen Michael

Fra : preben nielsen

Dato : 27-06-04 09:08

"Michael" <cybermike@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilsyneladende heltst med (ekstremt) konservative indstillinger,

> vinduerne f.eks. hakker sig afsted når de flyttes. Og spillene

Nej, MS kører ikke med "ekstremt konservative indstillinger". MS
(XP) KAN IKKE bruge grafikkortets avancerede muligheder, fordi XP
ikke kender dem (og IKKE SKAL kende dem). Det er driverens opgave.
Det virker som du tror at en driver er en lappeløsning ?? ....og
at alt skal være indbygget i OS'et. I så fald har du ikke forstået
konceptet overhovedet.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-04 10:04

preben nielsen skrev:

>Nej, MS kører ikke med "ekstremt konservative indstillinger". MS
>(XP) KAN IKKE bruge grafikkortets avancerede muligheder, fordi XP
>ikke kender dem (og IKKE SKAL kende dem).

Det kan der nu siges forskelligt om.

XP genkender en hel del mere hardware end DOS 3.2 gør. Det
skyldes at producenten løbende indbygger drivere til ny hardware.
Hvad XP genkender og har opdaterede drivere til, er altså et
spørgsmål om hvor langt de er kommet i udbygningsprocessen i
forhold til den løbende udvikling.

F.eks. kan jeg fortælle dig at jeg ikke behøvede installere
drivere til noget som helst hardware da jeg for nyligt skiftede
fra 98 til XP. Det gør det til en noget nemmere proces end hvis
jeg selv skulle have hittet drivere til motherboard, harddisk,
floppydrev, skærm, cd-rom, dvd, scanner, digitalkamera osv.

Det må nok siges at være et relevant krav til moderne OS'er at de
genkender det meste af den gængse hardware. Om en given dippedut
så er gængs eller ej, kan naturligvis diskuteres.

--
Bertel

Fra : Henrik Dissing

Dato : 27-06-04 11:38

On Sun, 27 Jun 2004 11:04:03 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>Hvad XP genkender og har opdaterede drivere til, er altså et
>spørgsmål om hvor langt de er kommet i udbygningsprocessen i

Det betyder da blot at MS distribuerer de drivere som hardware-producenterne
leverer til dem, angiveligt efter en grundig test.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : ///JJ

Dato : 27-06-04 11:46

Henrik Dissing wrote:

> Det betyder da blot at MS distribuerer de drivere som
> hardware-producenterne leverer til dem, angiveligt efter en grundig
> test.

Næh nej - MS laver skam deres egne drivere til en lang række produkter! Bl.a
Nvidia grafikkort.

///JJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-04 12:48

Henrik Dissing skrev:

>Det betyder da blot at MS distribuerer de drivere som hardware-producenterne
>leverer til dem, angiveligt efter en grundig test.

Måske, men det er sådan set uden betydning for brugeren hvor M$
får deres programmer fra bare skidtet virker.

--
Bertel

Fra : preben nielsen

Dato : 27-06-04 09:02

> [...]
> konfliktmuligheder.
> Jeg har engang i de glade Windows 95 dage set nogle tweaks der

Jeg tror du lever lidt i fortiden. Efter snart 2 år med XP har jeg
endnu ikke oplevet "driver-konflikt".

> Det MÅ være muligt! Der kan sør'me indstilles meget via
Regedit...

En drivers funktionalitet har intet med registreringsdatabasen at
gøre ! En driver er et program, som oversætter hardwarens
funktioner til noget som OS'et kan bruge. OS'et er ikke lavet til
at vide alle funktioner, som fremtidig hardware kommer med - til
det formål har man ....... tada..... drivere :)

Installer dog den driver ! Den fungerer 112% fint med XP.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Michael

Dato : 27-06-04 09:41

> En drivers funktionalitet har intet med registreringsdatabasen at
> gøre !

Ikke enig! Jeg tweaker netop registreringsdatabasen for at få samme
funktionalitet som gennem anvendelse af drivere. Bl.a. til musen... Du kan
f.eks. indstille anvendelsen af den midterste knap, hastigheden m.v. - uden
brug af drivere.

Taler vi mon forbi hinanden?

Hilsen Michael

Fra : Henrik Dissing

Dato : 27-06-04 11:47

On Sun, 27 Jun 2004 10:41:11 +0200, Michael wrote:

> [...]
>f.eks. indstille anvendelsen af den midterste knap, hastigheden m.v. - uden

Ja, i høj grad. Det du refererer til er den software som Logitech
installerer sammen med driveren for at gøre det nemt og sikkert at sætte
konfigurere driveren. Driveren er et program som fungerer som bindeled
mellem musen og XP's kerne. Hvis den ikke installeres, bruger Windows en
standard-driver som formentlig kun kender til de musefunktioner som alle mus
har.

Til dit forsvar skal siges at det bliver mere og mindre almindeligt at
omtale hele den software-suite som normalt følger med et stykke hardware som
"driverne", selvom sandheden er at det typisk kun er en lille del af denne
software som retmæssigt burde benævnes sådan.

Fra : ///JJ

Dato : 27-06-04 11:40

emj wrote:

> Win XP er efterhånden en ældre sag og har slet
> ikke drivere til nyt hardware på lager.

Kom lige til at læse dette igen. Er det ikke sandsynligt at når WinXP får en
servicepack, at disse indeholder opdaterede informationer til
driver-databasen? Dette kun jeg let forestille mig. Altså ville man godt
kunne sige at XP er up to date.

///JJ

Fra : preben nielsen

Dato : 27-06-04 08:58

> Jeg vil gerne undgå at installere Logitechs drivere for at få en
mere ren
> installation af XP.

Du vil bruge et stykke hardware, men ikke den driver som er lavet
til det ???

Er du helt almindelig ? :)

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Michael

Dato : 27-06-04 09:21

> Du vil bruge et stykke hardware, men ikke den driver som er lavet
> til det ???
>
> Er du helt almindelig ? :)

Hmmm.... skal jeg svare på det?

Hvis du nu havde fulgt med i emnet de senere år, ville du have bemærket
mange mange - måske i dine øjne - ikke "helt almindelige" foreslå MS-drivere
til netop Logitechs mus - og enkelte gange omvendt, sjovt nok.

Er der mon tale om en slags hellig krig imellem de to parter? En tekniker
forklarede mig engang, hvorfor samme PS/2->USB adapter ikke virkede til
Logitech-mus, men gerne til MS-mus. MS havde simpelthen via deres drivere
spærret derfor. En and, eller...?

Hvorom alting er, så er det da bedre at have en mere ren installation med
færre drivere - fremfor det omvendte. Naturligvis uden at gå på alt for
mange kompromis'er med funktionaliteten. Om det så er muligt i XP med min
Logitech-mus, er jo stadig et åbent spørgsmål.

Go' søndag,
fra Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-04 10:07

Michael skrev:

>Hvorom alting er, så er det da bedre at have en mere ren installation med
>færre drivere

Jeg er ganske enig. Jeg købte på et tidspunkt en mus med fem
knapper. Da jeg så at den medfølgende diskette ville installere
0,5 MB hvis jeg gav den lov, så standsede jeg installationen og
brugte musen som en treknapsmus. Jeg havde nu heller ikke købt
den for de fem knappers skyld.

--
Bertel