Sende error channel gennem en pipe
Fra : Soren Kuula

Dato : 26-06-04 16:42

Hejsa,

Hvordan faar jeg error channel fra et program - ikke output channel -
kylet videre over i en pager ?

gcc slamkode.c | less

En tilsaettelse saadan at less faar err, ikke out.

Og ja, jeg gider/kan naesten ikke at skrive root passwd bare for at
skifte tastatursprog til dansk i Core 1. Hvorfor beskyttes dette saa
meget ? I et vist andet operativsystem skal man bare trykke SHIFT-ALT :)
Ved nogen om der er nogetsomhelst sikerhedshesyn der skulle opfyldes ?

MVH
Soren

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-06-04 17:45

Soren Kuula wrote:

> Hvordan faar jeg error channel fra et program - ikke output channel -
> kylet videre over i en pager ?
>
> gcc slamkode.c | less
>
> En tilsaettelse saadan at less faar err, ikke out.

Hvad med dette:

gcc slamkode.c 2>&1 1>/dev/null | less

Ofte vil man dog gerne have begge outputs over i pageren. Så dropper
man bare den sidste del.

> Og ja, jeg gider/kan naesten ikke at skrive root passwd bare for at
> skifte tastatursprog til dansk i Core 1.

Det skulle da heller ikke være nødvendigt. Hvordan gør du det?

> Hvorfor beskyttes dette saa meget?

Jeg kan forestille mig at det globalt på maskinen beskyttes så brugerne
ikke kan irritere hinanden med f.eks. at skifte tastaturet over på
'dvorak' layout i tide og utide

> I et vist andet operativsystem skal man bare trykke SHIFT-ALT :) Ved
> nogen om der er nogetsomhelst sikerhedshesyn der skulle opfyldes ?

Ikke noget der skulle forhindre dig i at ændre indstillingerne for dig
selv ...

--
PeKaJe

Yesterday I was a dog. Today I'm a dog. Tomorrow I'll probably still
be a dog. Sigh! There's so little hope for advancement. -- Snoopy

Fra : Sune Vuorela

Dato : 27-06-04 16:49

On 2004-06-26, Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote:
> Jeg kan forestille mig at det globalt på maskinen beskyttes så brugerne
> ikke kan irritere hinanden med f.eks. at skifte tastaturet over på
> 'dvorak' layout i tide og utide

Det ville da være en bonusfeature, sådan at alle fik lært fordelene ved
dvorak!

hvad med Xmodmap - hvis du kører X ?

--
Sune

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-06-04 17:54

Soren Kuula skrev:

> [...]
> meget ? I et vist andet operativsystem skal man bare trykke SHIFT-ALT :)
> Ved nogen om der er nogetsomhelst sikerhedshesyn der skulle opfyldes ?

Jeg havde i foråret besøg fra Norge, de har byttet om på placeringen af æ og
ø i forhold til Dansk. Jeg kan ikke lige huske hvordan jeg fik det
installeret, men jeg har nederst til højer lige til venstre for uret et
Danebro med dk i, klikker jeg på den skifter den til det Norske flag med no
skrevet i, og så er der byttet om på ø og æ.
Jeg køre så med Mandake's KDE, du køre sikkert med Gnome under Core? Der kan
det jo så være lidt anderledes, men sikkert muligt også,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Soren Kuula

Dato : 26-06-04 19:26

Ivar Madsen wrote:
> Jeg køre så med Mandake's KDE, du køre sikkert med Gnome under Core? Der kan
> det jo så være lidt anderledes, men sikkert muligt også,,,

Ja, Mandrake / KDE er paa samme maade som Windoze. Men jeg er ovre paa
Gnome nu.

MVH
Soren

Fra : Soren Kuula

Dato : 26-06-04 21:23

Soren Kuula wrote:
> Ivar Madsen wrote:

Apropos den med keyboard indstillinger:

Proev denne her:

- gem alt vigitgt

- skift til en virtuel konsol (CTRL-ALT-F1, f x)

- kbd_mode -s

DET kan jeg forstaa skulle under root privilegier :)

MVH
Soren

Og tak for de andre svar med slamkoden