PHP Projekt opbygning/kodning
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-06-04 12:33

Heyy NG,

Jeg har været på jagt efter en 'guide' til hvordan man giber større
projekter an kodningsmæssigt, hvordan man opbygger sitet korrekt i henhold
til bedste ydelse og nemmeste måde at vedligeholde kode/site efterfølgende.

Under normale omstændigheder laver jeg en top.php og en bottom.php som jeg
smider i en include folder. Top.php includeder så /etc/db.php for database
understøttelse samt includer function.php som også ligger under include
folderen.

Alle almindelige sider er så bare opbygget med en <? include
"include/top.php";?> Her er indholdet <? include "include/bottom.php"; ?> så
man får samme look and feel på alle siderne.

Derudover hvis det er en fil som håndtere meget fx. produkt.php smider jeg
en switch() funktion ind i filen som så includer fra diret produkt alt efter
hvad der skal ske det kan være add.php, browse.php, update.php så disse alle
bliver kaldt fra produkt.php.

Hvordan gør i ? Er min metode okay eller er der faldgrupper som jeg har
overset ?

Mvh.
Lasse Hedegaard

Fra : Kim Emax

Dato : 26-06-04 13:25

Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
> projekter an kodningsmæssigt, hvordan man opbygger sitet korrekt i
> henhold til bedste ydelse og nemmeste måde at vedligeholde

Benytter du funktioner og klasser? Så søg efter "OOPD" og "UML", kombiner
det med guides, how-to, workflow eller lign.

> [...]
> diret produkt alt efter hvad der skal ske det kan være add.php,
> browse.php, update.php så disse alle bliver kaldt fra produkt.php.

Som regel benytter jeg en index.php, som alt efter action includerer en .inc
fil. $action tjekkes med en switch, så jeg ikke risikerer at forkerte filer
inkluderes af en prins pilfinger. Funktioner og klasser opbygges, hvis jeg i
startfasen eller undervejs kan se at der er fordel i det.

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Jacob Atzen

Dato : 26-06-04 14:49

"Lasse Hedegaard" <lasse_hedegaard@hotmail.com> writes:

> [...]
> projekter an kodningsmæssigt, hvordan man opbygger sitet korrekt i
> henhold til bedste ydelse og nemmeste måde at vedligeholde kode/site

Der er ikke nogen universel korrekt vej. Det er en afvejning fra
projekt til projekt, hvad man mener at have brug for. Der er udgivet
adskillige bøger om, hvordan man konstruerer software på fornuftig
vis. Jeg er dog endnu ikke stødt på en bog, der direkte omhandler PHP
i den sammenhæng. Det er dog heller ikke nødvendigt, da langt de
fleste principper er generelle på tværs af sprog.

Der var dog for nylig en anmeldelse på slashdot.org af en PHP bog, der
lød lidt hen af, hvad du leder efter - dog mest med henblik på
performance, hvad jeg lige kunne gennemskue.

<http://books.slashdot.org/article.pl?sid=04/06/22/233250&mode=thread&tid=126&tid=156&tid=169&tid=185>

> [...]
> diret produkt alt efter hvad der skal ske det kan være add.php,
> browse.php, update.php så disse alle bliver kaldt fra produkt.php.

Hvis du ikke programmerer objekt orienteret i dag, vil jeg kraftigt
råde dig til at kigge nærmere på det, hvis du vil lave større
ting. OOP er IHMO procedural programmering langt overlegent i forhold
til vedligehold og strukturering af større projekter.

Mere generelt kan man sige, at hvis man ønsker at lave større
projekter, der er nemme at vedligeholde, er det vigtigt at lave kode,
der er nemt at forstå. Dette gør sig gældende både for udsagn/udtryks-,
metode- og klasseniveau.

Endelig vil jeg råde dig til at kigge på:

<http://www.phppatterns.com>

Der er meget inspiration at hente.

- Jacob Atzen