DOS Turbopascal - kan det stadig bruges på~
Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 26-06-04 10:49

Kære Nyhedsgruppe

På mit arbejde anvender vi stadig et par systemer, som anvender programmer i
Turbo pascal 6.0. til DOS. De styrer bl.a. nogle instrumenter via et
National GPIB-kort med drivere hertil. Vi ønsker stadig at kunne anvende
programmerne nogle år - og de kører i øjeblikket på nogle lidt ældre
maskiner, som har Windows 95 og en DOS-partition (det tror jeg nok det
hedder).

Imidlertid har jeg lidt problem med at få Turbo pascal til at køre på en
nyere PC'er. Måske kan nogle her hjælpe med forslag til, hvad man bør gøre.
Hvis jeg ikke selv forstår svaret, så gør folk i vor IT-afdeling måske...

Mvh.
Viggo Brøndegaard

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 26-06-04 11:08

hejsa .....

hvis i skifter til Win2K/XP.... saa faar i formegnligt problemer med at
tilgaa jeres GPIB kort..... nt-platformen tillader ikke direkte access
til hardwaren...(io-porte).

den anden ting er , og det er nok det problem du oplever lige nu, at
hvis turbopascal programmer kommer til at køre paa "hurtige" (500HMz+)
maskiner, er der en fejl i den generede kode. saa vidt jeg husker er det
noget med grafikken. du opdager det nemt, ved at starte dit prog. saa
kommer den bare med en "runtime error" - nr kan jeg heller ikke huske.
men du kan søge paa google, og der kommer masser af hits. du kan ogsaa
downloade et lille proggram, som du kan bruge til at pache dit "defekte"
program med. det er ganske let. noget i retning med "bugfiks ditprog.exe"

/f

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 26-06-04 13:36

On Sat, 26 Jun 2004 12:08:01 +0200, Finn Bindeballe
<FinnB__ZAP__@post6.tele.dk.invalid> wrote:

> du opdager det nemt, ved at starte dit prog. saa kommer den bare med
> en "runtime error" - nr kan jeg heller ikke huske.

Runtime Error 200 (divide by zero). Problemet ligger i CRT-unit'en.
Man kan enten køre tppatch.exe på den kompilerede exe-fil eller finde
en ny CRT.tpu (søg på "crt replacement unit") og kompilere programmet
igen. Sidstnævnte er klart den bedste løsning, da man så kan køre
programmet direkte fra IDE'en, uden at skulle patche hver gang.

Venligst
Thomas

Fra : Allan Madsen

Dato : 26-06-04 11:24

Hej

Er det selve programmet der er bøvl med, eller ar det kommunikatione med
udstyret??

Hvis det er udstyret, er det nok forde NT systemet (2000 og XP) ikke
tillader at man skriver direkte til adresserne, men der skulle findes en
driver der tillader det på NT systemeer.

Fra : Christian Iversen

Dato : 26-06-04 12:46

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:

> [...]
> nyere PC'er. Måske kan nogle her hjælpe med forslag til, hvad man bør
> gøre. Hvis jeg ikke selv forstår svaret, så gør folk i vor IT-afdeling

Hvis det er selve IDE'et i har problemer med at køre, kan i bruge det gratis
program DOSBox - det kan køre rigtigt mange gamle dos-programmer på både
windows og linux. Hvis det er programmet der ikke kan køre (vil fx være
tilfældet hvis i tilgår porte direkte), skal i finde noget programmel der
tillader direkte port-tilgang fra et dosprogram. Jeg ved ikke umiddelbart
om noget sådant findes, men det er da værd at undersøge.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 01-07-04 19:54

Jeg siger tak for svarene og vender tilbage, når jeg får tid at prøve det
mere af i praksis - og måske løber ind i problemer...

Det er jo rart at vide, at nogen kan se en vej igennem det problem, når min
IT-afdelingen ikke kan.

Mvh.
Viggo Brøndegaard