absolut idiot i netværk:-(
Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 05-05-01 12:29

Hej NG,

Ja- (hyl) et spørgsmål fra en midaldrende kvinde, der ikke kender noget til
netværk!Men er meget lærevillig og -ivrig.
Jeg har set på siderne dk.net-faq og eaid.net, og har med
deres anvisninger i hånden og tungen lige i munden indlæst
mine netværkskomponenter (bruger win98.se)
Netværket er ciscorouter med adsl fra cybercity og den er sat til en switch
med 4 porte
og uplink (ja, jeg aner altså ikke meget om det jeg sidder og skriver)
kablerne er vist ligeud - de blev købt sammen med switchen -
i computerne er der nogle standard ethernet netkort 100/10 Mbit.
Håber det er info nok.
De andre 2 computere i hjemmets lille netværk, som jeg gerne vil have til at
dele printer
(der sidder på min maskine) skal nu også konfigureres - uden at noget går
galt,
for det har mind mand og datter - som er ejerne af disse computere ikke
nerver til).
OK - mit problem - under eaid-netværk står der at IP adressen skal være
192.168.0. valgfrit mellem 0-254
og undernet masken 255.255.255.0
Men hvis jeg tildeler den angivne IP adresse så ryger min forbindelse til
omverdenen.
Da selve internetforbindelsen sattes op tildelte den automatisk IPadresser
til de 3 computere i nummerrækkefølge -
kan disse ikke bruges? ( det er ikke 192 etc.)
Håber meget at nogen orke hjælpe os der ikke liiige synes dette her er
lettilgængeligt.
mange tak på forhånd.
--
med venlig hilsen,
ingeborg

Fra : Bent skohorn

Dato : 05-05-01 12:57

"ingeborg jacobsen" <ijac@post.cybercity.dk> wrote
> [...]
> og undernet masken 255.255.255.0
> Men hvis jeg tildeler den angivne IP adresse så ryger min forbindelse til

Som du siger - du har cybercity adsl. Deres router hedder som standard
10.0.0.1 - så hvis du skal følge anvisningerne på den side skal du erstatte
192.168.0.* med 10.0.0.* .

En standard opsætning, med internet og det hele ville altså se ud som
følger:

ip adresse: 10.0.0.*
subnetmask: 255.255.255.0
gateway: 10.0.0.1
dns: 'aktiver dns' - et eller andet i værtsnavn, der er ligegyldigt hvad du
skriver -
i søgerækkefølge til dns skriver du: 212.242.40.3 og 212.242.40.51

> --
> med venlig hilsen,
> ingeborg

i lige måde

bent

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 05-05-01 13:16

> Som du siger - du har cybercity adsl. Deres router >hedder som standard
> 10.0.0.1 - så hvis du skal følge anvisningerne på den >side skal du
erstatte
> 192.168.0.* med 10.0.0.* .

det har jeg også valgt at gøre og det er lykkedes mig at få
delt printeren på min maskine og diverse mapper - så
blind høne finder altså også nogen gange et korn....

mange tak for svar - jeg vender jo nok tilbage næste
gang problemer kommer - men lige nu - kører nettet
hurra

mange venlige hilsener,
ingeborg