Søn på 15 på stoffer - synes det er helt f~
Fra : Familien

Dato : 26-06-04 09:39

Hej

Vi har desværre konstateret, at vores søn på 15 år i begyndt på stoffer.

Vi har itidligere haft kraftig mistanke, men ikke kunnet tage hånd om det
fordi han hårnakket benægtede, og vores begrundede mistanke var ikke så
håndfast, at den kunne bruges som konkret bevisførelse.

Nu har vi fået nogle konkrete beviser for at han har et Hash-misbrug, og i
øvrigt bruger Speed og Coke. Problemet er iøvrigt eskaleret med
kriminalitet, og sidst med at han er stukket hjemmefra for at slippe for
problemer med forældre der står i vejen for hans livsførelse.

Vores problem med ham er nemlig manglende erkendelse af problemet. Han har
af en eller andet grund til holdning, at stoffer er helt fint og ganske
ufarligt. Og at leve et liv som 'Outlaw' er bare helt sejt.

Hvordan fanden får man sådan en knægt til at erkende, at han har et problem?
Får ham til at indse, at hans livsførelse er helt gal, og at han jo er i
færd med at ødelægge sit eget liv? Guderne skal vide, at den indstilling
ihvertilfælde ikke kommer herhjemme fra.

Vi kan sikkert sagtens tvinge ham hjem (politiet kommer om ikke andet
sikkert med ham en af fdagene), og vi kan måske tivinge ham i behandling.
Men vi kan ikke få succes før han selv erkender, at hans livsindstilling er
helt forkert, og kun bringer ulykke for ham selv (og en masse andre).

Har går i en gruppe hvor der dersværre hersker denne "Fuck jer" indstilling
til skole, forældre, politi - ja til resten af samfundet.

vh frustrerede og bange Familien

Fra : karsten klaaby

Dato : 26-06-04 10:36

Klip

> vh frustrerede og bange Familien

Klip

Hej

Føler med jer og håber aldrig selv at komme til at stå i den situation, man
føler sig som forældre helt magteløse. Desværre har jeg ingen gode råd til
Jer, kun medfølelse for jer og jeres familie. Tror kun I kan blive ved at
sige til ham, at når han for brug for jer, så er I der og vil hjælpe, uanset
hvad der så er sket i mellem tiden. Vi ejer desværre ikke vores børn, og når
de når en alder af 15 år, må de stå til regnskab for deres handlinger.

Med venlig hilsen
Pia

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-06-04 13:56

> Men vi kan ikke få succes før han selv erkender, at hans livsindstilling
er
> helt forkert, og kun bringer ulykke for ham selv (og en masse andre).

hej familien - i har selv svaret der... i kan kun fortælle ham om følgerne
og pirke til hans sunde fornuft - før den sætter ind er der ikke meget at
gøre - i samme alder synes jeg speed var helt fedt - jeg tror de fleste af
os har haft en periode hvor vores forældre frygtede for os og med den alder
han har er det osse helt normalt - det er dog ganske uhyggeligt at han både
ryger hash, sniffer coke og speed - jeg har ikke andet svar end i selv
giver, mine forhåbninger om at fornuften rammer ham skal i dog have - de
flestes fornuft slår dog til i tide - efterhånden som de bliver ældre, jeres
støtte er vigtig - han skal vide at når han kommer hjem er det der han har
"fri" og føler sig tilpas - meget mere er der nok ikke at gøre.
jeg krydser fingre for jer.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Familien

Dato : 26-06-04 16:37

Ja, alt det har vi jo gjort, både os forældre, lærere og , myndigheder.

Vi har været allerede været igennem en laaaang og ihærdig indsats. Men
problemet er jo, at han synes vi alle er dybt ånsvage og kun han og hans
kammerater har ret.
Han har et eller andet forkert billede af hvad der er rigtigt og forkert.
Han synes Hash, speed og Coke er helt rigtigt,... og kriminalitet er
berettiget for at opnå det.
Han går sammen med en gruppe af knægte der bekræfter hinanden i, at de lever
livet rigtigt, og at alle andre skole, politi, myndigheder, forældre er
skudt oven i hovedet når de prøver at få dem på ret køl.
Vores søn er nu stukket hjemmefra for anden gang fordi han gider ikke høre
på vores regler, krav og formaninger omkring hans livsførelse - vi ved jo
ingenting.
Smed nøgler og mobil i hovedet på os og skred. Og vi har allerede hørt fra
politiet første gang pga tyveri.

Vi kan selvfølgelig igen "fange ham" og få ham hjem,... gøre samme proces
igennem med timelange indtrægende forklaringer om hans skråplan, og at det i
virkeligheden mest er ham selv han ødelægger.

Men det er jo prøvet mange gange i løbet af de seneste par år, både af os,
politi, lærere, socialmyndigheder, - kun med et resultat, at han synes vi er
dummere og dummere at høre på. Han kender jo den "rigtige" sandhed om livet.

Så spørgsmålet er kun, hvordan f.... får vi ham til at erkende, at han er
ved at køre sit liv i sænk? (og iøvrigt er ved at trække sin familie med).

Familien

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-06-04 17:21

> [...]
> ved at køre sit liv i sænk? (og iøvrigt er ved at trække sin familie med).

det lyder som om i har gjort alt hvad der står i jeres magt... i kan stort
set intet stille op - det eneste man kan håbe på er at han kommer til
fornuft og i den tid støtte ham mest muligt - fortælle ham at det er helt
tosset det der sker - uden at prædike. Min ældste er kun 10, så jeg har
endnu ikke haft den slags problemer med mine egne børn MEN jeg kender
problemet - jeg er opvokset i vollsmose og har set bagsiden af tilværelsen
mange gange - mange af mine nærmeste venner stoppede ikke mens legen er god
og den dag i dag kender jeg mange eks narkomaner og flere døde end jeg
bryder mig om at mindes - så det er virkeligt vigtigt at i griber sagen
ordentligt an og med det mener jeg støtte uden at prædike - derefter kan i
kun håbe på at han trods alt er så fornuftigt et ungt menneske at han selv
kan drage nogle ordentlige konklusioner og stoppe - eller i det mindste
nøjes med at drikke sig fuld en gang imellem - den måde du beskriver det
lyder det ret alvorligt og ude over "nysgerrighedsstadiet" - han ved
garanteret godt hvor farligt det er og det burde ikke være nødvendigt for
jer at skulle fortælle ham det - han skal bare se at få taget sig sammen og
tænke sig om - prøv i den udstrækning det er muligt at holde ham hjemme og
måske endnu bedre forhindre ham mest muligt i at se hans "slæng" eller måske
tale med de andre gutters forældre og arbejde lidt sammen? - jeg ville da
ønske der var en løsning, men til syvende og sidst tror jeg ikke det ændrer
sig 100% før han selv vil. Man kan håbe på han en dag bliver så syg af en af
tingene (en seriøs nedtur) at han får lidt mere respekt for det og indser at
det ikke kun er den rene fornøjelse - snarere tværtimod - en alvorlig nedtur
får mange til at tænke sig om næste gang det ligger foran en.

Hvor bor i? - jeg kan forstå hvis i bor i en storby det kan være svært at
holde øje med ham, men hvis i bor i en mindre by er det måske værd at
undersøge hvor han køber lortet og den slags - spionerer lidt på ham og på
den måde dæmme lidt op for det hele - problemet er jo osse at i ikke kan
følge med i hvad der foregår - og igen, jeg ville snakke med de andres
forældre hvis i kender dem eller ved hvor de bor. - held og lykke.

Fra : John Frandsen

Dato : 27-06-04 09:05

"Familien" <SrS@osFJERN_MIG.dk> skrev i en meddelelse

> Vi kan selvfølgelig igen "fange ham" og få ham hjem,... gøre samme proces
> igennem med timelange indtrægende forklaringer om hans skråplan, og at det
> virkeligheden mest er ham selv han ødelægger.

Mon ikke at "timelange indtrægende forklaringer om hans skråplan" virker
mere irriterende på knægten - og måske ligefrem bekræfter ham i hans mening
om "Fucking irriterende forældre der kun kan holde uendelige
gardinprædikener"?

Hvis I har mulighed for det, så prøv at sætte jer i sofaen og *SNAK* om
det... frem for at moralprædike for ham. Prædikener har ofte den modsatte
effekt, idet tryk avler modtryk, og specielt i hans alder og situation.

Har I prøvet at tage kontakt til et misbrugscenter, så han evt. kan komme
til at tale med en tidligere misbruger, og ad den vej høre hvor ufedt det
er.

Jeg føler virkelig med jer, og kan godt sætte mig ind i den frustration,
afmagt og, ikke mindst, angst I må føle!

Held og lykke!!

Mvh John

Fra : Familien

Dato : 27-06-04 09:59

Hej John

Det er rigtigt, at forældres formaninger er irriterende, - det husker man jo
selv (trods alt) fra sin egen teenagebarndom.

Vi har sådan set prøvet begge dele, men uden resultat. Problemet er jo, at
hans "livsværdier" er forkerte. Han synes misbruget og kriminaliteten er
helt iorden.
Vi kan simpelthen heller ikke forstå, at det er nødvendigt at komme med
fomaninger omkring kriminalitet for en knægt på 15 år, det burde da være
simpel adfærd for de fleste, at man stjæler ikke. Men vi er oppe imod, at
han sådan set synes det er okay at stjæle, og at politiet er nogle svin når
de snupper ham. Og hans forældre slet ikke forstår unge idag, når vi
fortæller ham, at det er helt forkert. Hans indstilling til rigtigt og
forkert er som tidligere nævnt vendt om, - en konklussion som andre
involverede også er kommet med.

Vi har også prøvet med den stille og rolige kommunikation, men den virker
heller ikke. Han har jo ikke noget problem, det er os der har et problem.
Husker for mange år siden, hvor vi havde holdt mange forgæves
moral-prædikener omkring rygning, og alligevel snuppede ham med cigaretter i
lommen. Vi tog den fornuftige snak om farligheden, afhængigiheden osv. Næste
tag havde han taget det som vores accept af, at nu røg han officielt. Da var
han 11 år.

Misbrugscenter er en god ide, men det kræver altså at han lytter. Ingen har
indtil nu formået at få ham til at lytte, fordi alle der taler imod hans
livsstil jo er "fucking narhoveder" (citat).

Vil da også lige nævne, at vi faktisk er en temlig velfungerende familie
bestående af far, mor og 2 børn. Vi har udover sønnen en søster som er
særdeles velfungerende. Vi har haft rigtigt meget kvalitetstid med vores
børn, og fortaget en fornuftig opdragelse med balancering imellem 'frihed
under ansvar' og stramme regler, hvor det har været nødvendigt.
Vores søn er normalt begavet, og i normale situatinoer en charmerende og sød
dreng. Men han har simplethen et adfærdsproblem, som er slået mere og mere
igennem med årene.
Da han første gang stødte ind i 'det dårlige selskab' valgte han, at tage
deres selskab til sig, trods at han havdemange andre muligheder. Han
droppede sin sport, sine øvrige venner, og kørte benhårdt efter at komme i
lag med dårligere og dårligere selskab. Almindelige unge er nørder der ikke
ved noget om livet siger han.

Hvad kan man gøre? Vi har forsøgt at holde ham væk fra dem med de midler vi
har, men det lykkedes ikke, - han vil! Og vi kan ikke omdanne vores bolig
til et fængsel. Vi har flyttet, og han opsøgte straks det dårlige selskab
det nye sted. Vi har forsøgt at aktivere ham og motivere ham i anden
retning, men det kan man ikke. Vi har forsøgt med gullerødder, tøj og
knallert, hvis det gik godt. Men må konstatere, at de ting han har fået (ved
ren simulation) kun er brugt til opsætning til likvide midler.

SSP, ja de er jo sådan set på banen da både skole, politi og kommune er
indblandet. Forløbig uden effekt. Og problemet er, at han nu er smuttet
hjemmefra (nu på 5 døgn), og ingen kan få kontakt til ham. Man kommer jo til
et punkt, hvor man mest ønsker at glemme ham.

Familien.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-06-04 10:10

"Familien" <SrS@osFJERN_MIG.dk> skrev i en meddelelse

- klip -

> [...]
til
> et punkt, hvor man mest ønsker at glemme ham.

Det lyder godt nok hårdt for jer alle sammen.
Du skriver et andet sted, at problemerne har stået på længe.

Jeg må give sniper_Nolight ret i, at det lyder som om, det er egentlig
behandling, der skal til - og I kan som familie ikke "behandle" ham; det
skal der professionelle til.

- Enten som regulær familiebehandling (og det skriver jeg, fordi det
provokerer mig, at du virker så 100% sikker på, at det er drengen - og ham
alene - der er problemET. Og der åbenbart ikke er noget som helst i vejen
med nogen af jer andre.

- Eller også overtager de professionelle helt - og så begynder det at lyde
af institutionsophold i en eller anden form.

Det er fint, I påtager jer et ansvar for jeres søn. Men I er hans familie.
Ikke behandlere.

Alle gode ønsker fremover!

Hilsen Inger

Fra : Familien

Dato : 27-06-04 10:52

Ja han skal i behandling, det ved vi godt. Men vi tror bare ikke vi får ham
i behandling, hvis han ikke vil.

Og vi vil da også gerne gå i behandling, men problemet er altså lidt
anderledes. Han er jo i konflikt med alle sine referenceflader i livet.
I lang tid opstod vores konflikter kun ved, at vi gentagent blev kontaktet
af en mere og mere opgivende skole, eller politiet vedr. kriminalitet og
dårligt selskab. Herhjemme gik det faktisk godt. Som forældre kommer man så
til at stå som front overfor sit barn, med hensyn til alle de konflikter han
har ift. samfundet, - vi kan jo ikke sidde overfør, at han ryger hash i
frkvartererne, pjækker fra skolen (dropper skolen tilsidst i 8. klasse),
bliver snuppet af politiet osv. Hvis det bare var os han gjorde oprør imod,
men det er det faktisk ikke. Men vi jo altid en part i det.
Problemet på hjemmefronten er så ekskaleret fordi hans misbrug er tiltaget,
uden vores vidende, fordi han faktisk opfører sig pænt ift. os, - ja, han
har sq altid gerne villet være sammen med os, tage på ture, se film sammen
mm.
Men så skete der en karakterændring,... han begyndte at blive ubehagelig,
nærmest truende overfor sin mor. Det kan vi ikke acceptere. Når vi så
rullede hele situationen op, så erfarede vi desværre, at han var langt
længere ude end vi i vores vildeste fantasi havde frygtet.

Han og vi har været til en del samtaler med skole og Socialrådgivere, og
deres konklussion i de seneste par år har været, at han har en psykisk
brist, som gør at han kan vende op og ned på rigtigt og forkert. Den er
selvfølgelig svær at sluge.

Så han søger ikke konflikten, men han får den hele tiden fordi han selv
lever efter nogle leveregler, som slet ikke kan forenes med dem der gælder i
samfundet.

Så vi har 2 ting som muligheder :
- Psykolog, ja, men det virker kun hvis han selv vil. Han har jo ikke noget
problem, det har alle andre - også psykologen
- At få vendt hans leveregler. En eller anden episode eller person der kan
trænge ind til ham og give ham et andet billede af livsværdier.

Problemet er i alle tilfælde, at han er hamrende god til at spille med, give
folk indtrykket af at han forstår, at han er på rette vej. Han går bare
altid lige ud og lever uanfægtet videre efter sine egne regler.

Så familierådgivning, hmmmm, i så fald skulle det være samfundsrådgivning.
Men vi gør naturligvis alt.

Familien.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-06-04 11:16

"Familien" <SrS@osFJERN_MIG.dk> skrev i en meddelelse

> Ja han skal i behandling, det ved vi godt. Men vi tror bare ikke vi får
ham
> i behandling, hvis han ikke vil.

Ud fra det, du skriver, kan jeg også være i tvivl, om frivillig behandling
rækker.
Det er også derfor jeg nævner institutionsanbringelse i en eller anden form.

På den skala, socialforvaltningen har til rådighed, er anbringelse i den
ende, der er mest indgribende - men når de mindre indgribende
foranstaltninger tilsyneladende ER prøvet uden virkning, må man vælge noget
mere virkningsfuldt.

Det er hårdt, men måske er det eneste udvej?
Er det noget, I har drøftet med socialforvaltningen?

Hilsen Inger

Fra : chr

Dato : 27-06-04 10:50

"Familien" <SrS@osFJERN_MIG.dk> wrote in message
> [...]
> fortæller ham, at det er helt forkert. Hans indstilling til rigtigt og
> forkert er som tidligere nævnt vendt om, - en konklussion som andre

Har I prøvet at sprøge ham om hvor han ser sig selv om 10 år?.

Chr.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-07-04 21:47

> [...]
> ved at køre sit liv i sænk? (og iøvrigt er ved at trække sin familie med).

Måske var det en idé at få ham i familiepleje et sted
meget langt væk fra "vennerne" - og ud at lave noget
manuelt arbejde, så han kan blive rigtig træt?

Jeg føler virkelig med jer....

Mvh.Bodil.

Fra : ThomasB

Dato : 26-06-04 15:17

> Vi har desværre konstateret, at vores søn på 15 år i begyndt på stoffer.

Øv :(

> [...]
> håndfast, at den kunne bruges som konkret bevisførelse.
>
> Nu har vi fået nogle konkrete beviser for at han har et Hash-misbrug, og i

Når du skriver "bruger speed og coke", betyder det så at han har prøvet det,
eller at han tager det jævnligt?

Hash er ikke mere "farligt" end hvis han begyndte at drikke, tværtimod.
Han får ikke nogen fysiske abstinenser hvis han ikke får sin hash.

Coke derimod kan man godt blive ret afhængig af.

Speed er noget lort, som man ikke gider at tage ret lang tid af gangen. Der
er for mange bivirkninger bagefter.

> Problemet er iøvrigt eskaleret med
> kriminalitet, og sidst med at han er stukket hjemmefra for at slippe for
> problemer med forældre der står i vejen for hans livsførelse.

Ja, han gider ikke komme hjem til skældud.

> Vores problem med ham er nemlig manglende erkendelse af problemet.

Sådan er det med *ALLE* misbrugere.

> Han har
> af en eller andet grund til holdning, at stoffer er helt fint og ganske
> ufarligt. Og at leve et liv som 'Outlaw' er bare helt sejt.

Måske fordi han altid har hørt _hvor_ farligt hash er.
Nu har han prøvet det, og han er ikke død og ligger i en rendesten, men
derimod gav det en dejlig rus = så må det være godt.

> Hvordan fanden får man sådan en knægt til at erkende, at han har et
problem?
> Får ham til at indse, at hans livsførelse er helt gal, og at han jo er i
> færd med at ødelægge sit eget liv?

Det er svært at få ham til at erkende, men han ved godt at det er forkert.

> Guderne skal vide, at den indstilling
> ihvertilfælde ikke kommer herhjemme fra.

Nej, det gør den helt sikker ikke.
Men i har ikke sagtligt oplyst om hash vel?
Ved i hvad det indebærer at ryge hash?
Hvilken rus får man?

> Vi kan sikkert sagtens tvinge ham hjem (politiet kommer om ikke andet
> sikkert med ham en af fdagene), og vi kan måske tivinge ham i behandling.

Jeg ville tvinge ham hjem, men ikke i behandling.
Hvis i sender ham i behandling, vil han måske føle at i har svigtet ham.

> Men vi kan ikke få succes før han selv erkender, at hans livsindstilling
er
> helt forkert, og kun bringer ulykke for ham selv (og en masse andre).

Jeg ville gøre således (sikkert ikke pædagogisk korrekt):

For det første skal i sætte jer ind i de forskellige stoffers virkning,
udbredelse, skadeligheder, afhængighed mv.
I skal vide, hvordan det sælges, hvad det koster og i hvilke doser det
findes mv. I skal vide hvor meget man skal have, for at det giver en rus.
Start her: http://www.psychedelia.dk/
Der er også et udemærket forum, hvor stofbrugere er. (læs også
triprapporter)

Med andre ord: i skal vide ALT om stofferne. Så ved i også hvad i er oppe
mod. (kend jeres "fjende")

I kan evt. købe lidt hash og prøve det. (eller få det genopfrisket, hvis i
har prøvet det)
Det er ganske ufarligt.

Få ham hjem, og lad for guds skyld være med at skælde ham ud.
Han føler sig sikkert fremmed og fordømt.

Køb noget guf, sodavand og cigaretter (hvis han ryger), og forbered en
hyggelig aften.
Vær på intet tidspunkt sur eller vred, men vær smilende og høflig.
Vis ham hvor dejligt det kan være at være hjemme.

Nu gælder det altså om at i ikke må dømme det han gør.

I må sætte jer ned og snakke sammen, fortælle ham at han kan sige alt til
jer nu, uden at det får negative konsekvenser.
Sæt jer ved et spisebord, hvor man kan se hinanden i øjnene.

Fortæl ham at i nu sidder her for at få en løsning, ikke for at skælde ud.
Forklar ham, at i godt ved at han ryger hash, og at han ikke skal skamme sig
over det, men at i gerne vil tale om det.

Vær interesseret... og lad (igen) være med at dømme og blive sure.. han skal
vide at han har frit lejde.

Spørg ham:
Hvordan har du det?
Hvordan har du det med at vi sidder her nu?
Hvad forventer du at vi vil sige til dig nu?
Har du lyst til at ryge hash jævnligt?
Hvad får du ud af at ryge hash?
Hvor meget hash ryger du?
Hvad er konsekvenserne af at ryge hash?
Hvilke dårlige ting er det ved at ryge hash?
Hvad skal der til, for at du ikke ryger hash?
Hvor køber du din hash?
Hvor får du pengene fra til hash?
Har du lyst til at lave kriminalitet?
Hvordan har du det, når du bliver taget af politiet? Bliver du flov?
Er der noget vi kan hjælpe dig med?
Hvad har du lyst til at lave fremover?
Hvad er dit højeste ønske?
Hvordan ville dit liv se ud, hvis vi ikke eksisterede fra i morgen?
Er der nogle af dine venner der ikke ryger hash?
Hvad ville du sige, hvis vi købte hash til dig, mod at du holder dig væk fra
dine hash-venner?
Hvad ville du sige til at få et fritidsarbejde?
Hvad ville du sige til, at hjælpe mere til herhjemme?
Hvad ville du gøre, hvis vi flyttede til en anden by?
Hvad ville du sige til, at du og far tog på telt/kano/fisketur i næste
weekend?

Hvis han begynder at græde, at skal i holde om ham og trøste ham. Han er
stadig halvt barn, og halvt voksen.
Derfor skal han behandles som en voksen, med et barns rettigheder.

I ville garanteret ikke skælde en ven ud, som fortalte at han havde et
hashmisbrug.
I bliver nød til at prøve at blande Jeres forældre/barn følelser lidt
udenom, og istedet se det som en ven i har med at gøre.
Når i har fået en dialog, så kan i også tillade jer at stille krav til ham,
men det skal være krav, han kan se det fornuftige i.

> Har går i en gruppe hvor der dersværre hersker denne "Fuck jer"
indstilling
> til skole, forældre, politi - ja til resten af samfundet.

Teenagebørn har den indstilling

Har i talt med de andres forældrer?

> vh frustrerede og bange Familien

Mvh T

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 27-06-04 16:14

ThomasB wrote:

> Hash er ikke mere "farligt" end hvis han begyndte at drikke, tværtimod.
> Han får ikke nogen fysiske abstinenser hvis han ikke får sin hash.

Og det er ikke farligt at drikke? Jeg kender flere som absolut ikke er
enige i den betragtning. Mennesker som er vokset op med en forælders
misbrug og som stadig er vidner til hvad alkoholen gør ved een de elsker.
Min bror havde et misbrug af hash igennem 10 år og for 4 år siden
stoppede han, han får stadig "tilbagefald", ikke i form af at ryge igen,
men han kan pludseligt stå og ligne og føle sig som det vrag han var
dengang. Derudover har det haft stor indflydelse på hans psyke, han har
svært ved at håndtere forskellige følelsesmæssige spidsbelastninger.

Han regner med at skulle have disse problemer i mindst 6 år mere, da han
er overbevist om at det tager ligeså lang tid at blive fri af sit
misbrug, som han var misbruger.

Marianne Feddersen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 27-06-04 17:14

> Og det er ikke farligt at drikke? Jeg kender flere som absolut ikke er
> enige i den betragtning.

tror nu osse det er det thomas b mener - altså at det er farligt at drikke.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 27-06-04 18:43

sniper_Nolight wrote:

> tror nu osse det er det thomas b mener - altså at det er farligt at drikke.

For mig lød det som en klar undervurdering af de problemer der er ved et
misbrug af hhv. alkohol og hash. Ethvert misbrug er et problem.

Marianne Feddersen

Fra : ThomasB

Dato : 27-06-04 19:05

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Han regner med at skulle have disse problemer i mindst 6 år mere, da han
> er overbevist om at det tager ligeså lang tid at blive fri af sit

Det er klart at det aldrig er godt at have et misbrug. Men jeg vil nu
foretrække et hashmisbrug i forhold til et alkoholmisbrug.
Havde de forældre nu sagt at deres barn drak, så var det umiddelbart - for
mange - ikke en katastrofe.
Mange tror at hash er direkte farligt.

Fra : Cat

Dato : 27-06-04 19:14

"ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> foretrække et hashmisbrug i forhold til et alkoholmisbrug.
> Havde de forældre nu sagt at deres barn drak, så var det umiddelbart - for

Både hash og hårde stoffer gør meget mindre skade på indre organer end
alkohol. Hvis alkohol skulle godkendes til indtagelse i dag, ville det
sikkert blive forbudt. Vi accepterer det kun af historiske og kulturelle
årsager.

Det er også den unges holdning, der bekymrer mig mest. Jeg kan nu selv
huske, at jeg måske overdrev mine 'holdninger' lidt (en del) når jeg blev
stillet overfor mine forældres gardinprædikener.

Jeg tror også, at et boligskift under en eller anden form ville gavne
gevaldigt. Produktionsgård? Sejlskib? Steder, hvor der er laaaangt til
dårligt selskab.

Jeg selv kom på ungdomspension og fik sat livet lidt i relief.

Tine

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 27-06-04 20:46

ThomasB wrote:

> Det er klart at det aldrig er godt at have et misbrug. Men jeg vil nu
> foretrække et hashmisbrug i forhold til et alkoholmisbrug.

Over tid er det ligegyldigt om det er den ene eller den anden form for
misbrug, det er det samme der sker. Misbrugere lyver, stjæler, bedrager
og gør alt hvad de kan for, at skaffe det de nu er misbrugere af, for at
holde misbruget skjult eller overbevise andre om at det slet ikke er et
misbrug der er tale om og at det iøvrigt er fuldstændig uskadeligt, det
de gør. De vil til hver en tid stå fast på at de har ret og at alle
andre overdriver, overreagerer og ellers står for utidig indblanden i
deres liv, som de har ganske udemærket styr på (når de selv skal sige det).

> Havde de forældre nu sagt at deres barn drak, så var det umiddelbart - for
> mange - ikke en katastrofe.

Jo, hvis der er tale om et misbrug, det ligger i selve ordet.

> Mange tror at hash er direkte farligt.

Alt med måde og under kontrol af fornuften, men her er tale om et
misbrug og jeg kan levende sætte mig ind i de stakkels forældres
situation og frustation.

Marianne Feddersen

Fra : Cat

Dato : 27-06-04 21:00

> [...]
> andre overdriver, overreagerer og ellers står for utidig indblanden i
> deres liv, som de har ganske udemærket styr på (når de selv skal sige

Hørt!

Det er jo netop karakteristikken af et misbrug. Uanset type. Der skal
professionelle folk til at håndtere det - ikke forældre, der kun har deres
kærlighed.

Tine

Fra : ThomasB

Dato : 28-06-04 14:18

> Over tid er det ligegyldigt om det er den ene eller den anden form for
> misbrug, det er det samme der sker.

Ikke helt, for der er stor forskel på fysiske og psykiske abstinenser.

Ved f.eks alkohol har du både fysiske og psykiske abstinenser, hvilket gør
det dobbelt så vigtigt for dig at skaffe alkohol.

En alkoholiker kan ikke foretage sig noget uden alkohol - det kan en
hash-o-man.

> [...]
> holde misbruget skjult eller overbevise andre om at det slet ikke er et
> misbrug der er tale om og at det iøvrigt er fuldstændig uskadeligt, det

De lyver måske, men det er ikke altid at de stjæler og bedrager.
De skal af med deres abstinenser, og det er livsvigtigt for dem.

> [...]
> andre overdriver, overreagerer og ellers står for utidig indblanden i
> deres liv, som de har ganske udemærket styr på (når de selv skal sige

De kan ikke selv se at de har et misbrug, for indrømmer de, så vil de
automatisk føle deres misbrug truet, og da deres stimulans (umiddelbart) ses
som livsvigtigt, vil de gøre meget for at skjule det.

Du ved selv hvor hæftigt det kan gå for sig, hvis nogen påtaler en rygers
vaner.

> Jo, hvis der er tale om et misbrug, det ligger i selve ordet.

Ja, men mange synes at hash lyder værre end alkohol, men sådan er
virkeligheden bestemt ikke.

> Alt med måde og under kontrol af fornuften, men her er tale om et
> misbrug og jeg kan levende sætte mig ind i de stakkels forældres
> situation og frustation.

Vi taler vist lidt forbi hinanden.

Jeg er ikke i tvivl om at et misbrug er skadeligt, men et hashmisbrug er
ikke mere skadeligt end et alkoholmisbrug - tværtimod.

DERFOR skal man ikke være mere bange bare fordi det hedder hash.

Fra : Anita

Dato : 28-06-04 16:27

"ThomasB" skrev

> En alkoholiker kan ikke foretage sig noget uden alkohol - det kan en
> hash-o-man.

Men man kan godt passe sit job selvom man har startet dagen med en lille
skarp. (Ikke at jeg anbefaler det). Mens det er hamrende svært at gennemføre
noget som helst hvis man er skæv.

> Ja, men mange synes at hash lyder værre end alkohol, men sådan er
> virkeligheden bestemt ikke.

Sådan oplever jeg bestemt virkeligheden. Der er alkoholikere der passer
deres job i årtier, mens de (primært yngre) folk jeg kender der ryger den
fede, er ude af stand til at føre et liv med job, familie og
forpligtigelser.

> [...]
> ikke mere skadeligt end et alkoholmisbrug - tværtimod.
>
> DERFOR skal man ikke være mere bange bare fordi det hedder hash.

Jo, det synes jeg bestemt man skal. Hash er værre end alkohol. Dels fordi
det er mere ødelæggende for personens liv, men også fordi der meget ofte er
så kort vej fra hash til et par piller og fra et par piller til lidt pulver
osv.

Venligst Anita

Fra : vadmand

Dato : 28-06-04 17:16

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
fordi der meget ofte er
> så kort vej fra hash til et par piller og fra et par piller til lidt
pulver
> osv.

Det er lige præcis DET argument, der gør det næsten umuligt at siskutere
stoffer, er netop, at mange især unge ikke skelner mellwem hash og hårde
stoffer, fordi loven ikke gør det. Når unge fyrer en fed og opdager, at de
ikke straks er i djævelens klør, ræsonnerer de fejlagtigt, ayt så er de
andre forbudte stoffer nok heller ikke farlige.

Frigiv hash og indfør en oplysnings- og forebyggelsespolitik som over for
alkohol. Så vil hash kunne indgå saom det nydelsesmiddel, det er, og en
masse unge vil netop IKKE blive "rigtige" narkomaner.

Såvel hash som alkohol udgør en risiko for folk med problemer - men nævn mig
et nydelsesmiddel, der ikke gør det.

Per V.

Fra : Anita

Dato : 28-06-04 19:14

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev

> [...]
> ikke straks er i djævelens klør, ræsonnerer de fejlagtigt, ayt så er de
> andre forbudte stoffer nok heller ikke farlige.

Jeg tror de unge stadig har et billede af at en narkoman er en der stikker
sig med nåle. Vi har vel alle set "Christiane F".

> [...]
> masse unge vil netop IKKE blive "rigtige" narkomaner.
>
> Såvel hash som alkohol udgør en risiko for folk med problemer - men nævn

Jeg er enig. Men i de unges øjne er man jo ikke narkoman hvis man "bare"
tager piller. Og sidder man i saksen er det endnu sværre at se sandheden i
øjnene.

Jeg har det dog meget ambivalent omkring det med frigivelse af fx. hash.

Venligst Anita

Fra : ThomasB

Dato : 29-06-04 11:12

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "ThomasB" skrev

> Men man kan godt passe sit job selvom man har startet dagen med en lille
> skarp. (Ikke at jeg anbefaler det).

Problemet er jo at en alkoholiker ikke kan nøjes med "en lille skarp". De
skal have "en stor skarp" for bare at stoppe rysteriet. Det kommer
selvfølgelig an på hvor meget de er afhængige, men de alkoholikere jeg
kender/har kendt har det så skidt om morgenen, at de kan finde på at stå op
om natten og tage sig en drink, for at dulme morgenens "nerver".
Hvis ikke de har en funktionepromille, tja, så kan de ikke fungere.

Derfor er der mange, der får benzodiazepiner fra morgen til efter arbejde
mod abstinenser.
Iøvrigt er benzodiazepiner nærmest umulige at slippe af med igen, hvis de er
taget over 6-12 mdr, så de kan ikke anbefales.

Man kan give alkoholikere fenemal mod deres abstinenser i 1 uge, så er de
nogelunde abstinensfrie, men de fleste alkoholikere vil efter den uge med
99% sikkerhed, igen tage sig en lille en, og efter 14 dage er de oppe på
samme funktionspromille igen.

En hash-o-man har ikke de fysiske abstinenser, hvilket gør at de kan undvære
hash længere end en alkoholiker.

Selvfølgelig findes der hash-o-maner der bare ikke kan undvære deres
morgenjoint, men de er meget sjældne, og har som regel andre problemer end
et misbrug. (f.eks depressioner oa. sindslidelser)

> Mens det er hamrende svært at gennemføre
> noget som helst hvis man er skæv.

Se det er præcis sådan noget vi fortæller vores børn, og det er klart
usagligt.

Jeg har en god ven, som har et alm. arbejde, alm. familie, alm. hus, 2 alm.
børn, 2 alm. katte, og han ryger hash et par gange om dagen og har gjort det
i mange år. Jeg må indrømme at han nok er den mest almindelige jeg kender.
Jeg kender flere andre, som har et forhold til hash, som andre har til
alkohol. En står på altanen hver aften og ryger lidt hash, når alle andre
sidder foran deres fjernsyn, og deler en flaske vin. Synes nu også at de er
ret velfungerende i deres familie.

Så jo, selvfølgelig kan man gennemføre noget når man er skæv, uden at det er
"hamrende svært".

Anita, ved ikke hvornår du sidst har røget hash, men prøv lige at få det
genopfrisket.

Dertil skal så også lige nævnes at jeg kender flere som også fungerer
normalt med "et par" Tuborg for meget om dagen.

> Sådan oplever jeg bestemt virkeligheden.

Hvad er din virkelighed? Er det fra nogen du kender, eller dig selv?

> Der er alkoholikere der passer
> deres job i årtier, mens de (primært yngre) folk jeg kender der ryger den
> fede, er ude af stand til at føre et liv med job, familie og
> forpligtigelser.

Men tror du at de (primært yngre) ville kunne passe deres liv, job, familie
og forpligtelser bedre, hvis de var alkoholikere?

Jeg har haft skolekammarater, som var børn af både alkoholikere og
hash-o-holikere - jeg ved godt hvad jeg ville foretrække, hvis jeg var barn
af en misbruger..

> Jo, det synes jeg bestemt man skal. Hash er værre end alkohol.

Det kan du vel dokumentere?

Der er INGEN registerede dødsfald efter hashrygning, hvorimod der er MANGE
registrerede dødsfald efter indtagelse af alkohol.

>Dels fordi
> det er mere ødelæggende for personens liv,

Og nu vil jeg lige remse følgesygdomme op efter et alkoholmisbrug:
Generel vitamin og mineralmangel.
Skrumpehjerne
Depression
Gliaceller i hjernen dør.
Delirium Tremens (ved ophør)
Fedtlever
Leverkræft
Skrumpelever
Syreætsning i spiserøret, pga. dårligt fungerende spiserørslukkemuskel.
Bugspytkirtelbetændelse
Mundhulekræft
Spiserørskræft
Blærehalskirtelkræft
Receptorer ændrer karakter, og dette kan give psykiske forandringer.
Nærveskader på de lange nærver, som kan give gangbesvær.
Forhøjet blodtryk
Hjertearytmier
Impotens
Blødningsforstyrrelser hos kvinder.

Udover lungekræft (som ikke direkte kommer fra hashen, men tobakken der
bliver blandet i) og depression, hvad kender du så af følgesygdomme fra et
hashmisbrug?

> men også fordi der meget ofte er
> så kort vej fra hash til et par piller og fra et par piller til lidt
pulver
> osv.

Lige så gammel skrøne, som at cigaretter skulle føre til et
hash/alkoholmisbrug.

Fra : Anita

Dato : 29-06-04 11:56

"ThomasB" skrev

> En hash-o-man har ikke de fysiske abstinenser, hvilket gør at de kan
undvære
> hash længere end en alkoholiker.

Det er heller ikke min erfaring. Den psykiske afhængighed kan være lige så
svær at håndtere, hvis ikke sværre, end den fysiske.

> Selvfølgelig findes der hash-o-maner der bare ikke kan undvære deres
> morgenjoint, men de er meget sjældne, og har som regel andre problemer end
> et misbrug. (f.eks depressioner oa. sindslidelser)

Det har alkoholikere typisk også. Det starter vel tit med at man ryger eller
drikker for at dulme nogle problemer.

> Se det er præcis sådan noget vi fortæller vores børn, og det er klart
> usagligt.

Det er ikke usagligt, jeg har skam set det mange gange. De dropper ud af
skolen, får elendige karakterer, da al indlæring hæmmes, skider på venner og
kærester, overholder ikke aftaler osv.osv. (Og ja, jeg ved godt at det også
gælder for andre misbrugere end hash-rygere).

> [...]
> sidder foran deres fjernsyn, og deler en flaske vin. Synes nu også at de

Godt for dem. Jeg har bare set det modsatte gang på gang.

> [...]
er
> "hamrende svært".
>
> Anita, ved ikke hvornår du sidst har røget hash, men prøv lige at få det

Jeg behøver ikke ryge mig lam for at se hvad det gør ved folk. Ligesom jeg
heller ikke behøver drikke mig fuld for at se, at det er noget skidt på lang
sigt.

> Hvad er din virkelighed? Er det fra nogen du kender, eller dig selv?

Tja. Skolekammerater, naboer, venner, bekendte, venindes ex-kæreste osv. Jeg
tror kun jeg kan nævne én eneste af hash-rygerne, der rent faktisk ser ud
til at blive til noget andet end bistandsklient. Det er sgu ikke nogen
flatterende statistik.

> Men tror du at de (primært yngre) ville kunne passe deres liv, job,
familie
> og forpligtelser bedre, hvis de var alkoholikere?

Det kan jeg af gode grunde ikke vide.

> Jeg har haft skolekammarater, som var børn af både alkoholikere og
> hash-o-holikere - jeg ved godt hvad jeg ville foretrække, hvis jeg var
barn
> af en misbruger..

Ja, ingen af delene! Hash er sgu ikke nogen dans på roser.

> Det kan du vel dokumentere?
>
> Der er INGEN registerede dødsfald efter hashrygning, hvorimod der er MANGE
> registrerede dødsfald efter indtagelse af alkohol.

Det er SLET ikke det jeg taler om. Om folk drikker eller ryger sig selv
ihjel må de for min skyld selv om. Jeg taler om alle de virkninger der
følger med for familie, venner, kæreste, arbejdsgiver, samfundet osv.

> Og nu vil jeg lige remse følgesygdomme op efter et alkoholmisbrug:

Det behøver du ikke, for igen misforstår du.

Ødelæggende for personens liv = ude af stand til at lære, ude af stand til
at passe job, familie, aftaler osv. Sygdommene er selvforskyldte og kan jeg
ikke have ondt af. Det er mere forfærdeligt for alle de mennesker der står
omkring misbrugeren. Misbrugeren har (haft) et valg, det har de
omkringstående personer ikke.

> pulver
>
> Lige så gammel skrøne, som at cigaretter skulle føre til et
> hash/alkoholmisbrug.

Det er bestemt ikke nogen skrøne. Jeg tror ikke du vil kunne finde én eneste
narkoman der ikke er startet karrieren på den måde. Og vi ser det jo
tydeligt med de unge idag, der tror at alt hvad der fås i pilleform er
totalt uskyldigt. Sådan er virkeligheden bare ikke.

Venligst Anita

Fra : vadmand

Dato : 29-06-04 12:33

> [...]
> tror kun jeg kan nævne én eneste af hash-rygerne, der rent faktisk ser ud
> til at blive til noget andet end bistandsklient. Det er sgu ikke nogen

Der kan jeg så anføre utallige venner og kolleger (musikere og forfattere)
som ryger eller har røget temmelig meget hash i perioder. Ingen af dem er
bistandsklienter.

Måske har du i kraft af dit arbejde eller dit miljø set flere af slagsen, så
skulle vi ikke hellere holde os til de mere objektive statistikker end til
egne olevelser.: Prøv at sammenligne antallet af folk, der ryger eller har
røget hash med antallet af faktiske narkomaner, så vil du opleve et lignende
forhold som med alkohol, nemlig at en lille del, typisk folk, der i forvejen
har andre problemer, ikke kan administrere det, der for det store flertal er
et nydelsesmiddel, man kan tage eller lade ligge.

Vi mangler en hash-pendant til sloganet: "Øl er til tørst - ikke til trøst."

Per V.

> Det er bestemt ikke nogen skrøne. Jeg tror ikke du vil kunne finde én
eneste
> narkoman der ikke er startet karrieren på den måde.

Du finder heller ikke en eneste alkoholiker, der ikke er startet med mælk.

Per V.

Fra : Anita

Dato : 29-06-04 12:43

"vadmand" skrev

> [...]

er
> et nydelsesmiddel, man kan tage eller lade ligge.

Helt enig.

> Vi mangler en hash-pendant til sloganet: "Øl er til tørst - ikke til
trøst."

He, ja.

> Du finder heller ikke en eneste alkoholiker, der ikke er startet med mælk.

Jeg synes ikke helt at sammenligningen holder. Jeg har i hvert fald aldrig
hørt om at man i fællesskab med mælkedrikkere lokkes, presses eller fristes
til at drikke alkohol. Eller at man i mælkebutikken lokkes til at købe
alkohol. Eller for den sags skyld at hverken mælk eller alkohol er forbudt
at besidde eller indtage.

Venligst Anita

Fra : ThomasB

Dato : 29-06-04 14:15

> undvære
>
> Det er heller ikke min erfaring. Den psykiske afhængighed kan være lige så
> svær at håndtere, hvis ikke sværre, end den fysiske.

Ja, men alkoholikeren har BÅDE fysiske og psykiske abstinenser!
Alkoholikere er dobbeltafhængige - hvilket i sig selv, gør at et hashmisbrug
er nemmere at komme ud af.

> Det har alkoholikere typisk også.

Ja, netop..

> Det starter vel tit med at man ryger eller
> drikker for at dulme nogle problemer.

Ja, men der kan også være en portion gruppepres.

Men ellers jo, det hedder selvmedicinering..

> Det er ikke usagligt, jeg har skam set det mange gange.

Har du set at "det er hamrende svært at gennemføre noget som helst hvis man
er skæv"?

Jeg VED at det ikke er hamrende svært at gennemføre noget hvis man er skæv.
(lav selv forsøget)

I 60'erne var RIGTIG mange musikere påvirket af bl.a hash, og de kan både
øve sig, skrive sange og gennemføre koncerter.
Beatles er et meget godt eksempel, og hash har været meget udbredt blandt
Blues og Jazzmusikere siden 20'erne.

Men det kan være svært at gennemføre noget hvis man er hamrende skæv,
ligesom det kan være svært at gennemføre noget hvis man er hamrende fuld.

> [...]
også
> gælder for andre misbrugere end hash-rygere).

Du generaliserer..

Tror du ikke at dem du har kendskab til, har et blandigsmisbrug + en portion
dårlig barndom?

> alm.
> det
> er
>
> Godt for dem. Jeg har bare set det modsatte gang på gang.

Jeg har set mange, og jeg siger dig; mange alkoholikere, som har ødelagt
deres familie + deres eget liv.

Og jeg vil godt vædde på, at alkohol giver væsentlig større sociale
problemer end hash gør det - procentuelt fordelt på udbredelsen.

For ikke at tale om at over 7.500 mennesker hvert år dør som følge af
alkohol.

> [...]
> heller ikke behøver drikke mig fuld for at se, at det er noget skidt på

Du ved ikke om deres psykiske problemer ved siden af, havde gjort dem til
sociale tabere alligevel.

> [...]
> tror kun jeg kan nævne én eneste af hash-rygerne, der rent faktisk ser ud
> til at blive til noget andet end bistandsklient. Det er sgu ikke nogen

Hvad med dem som drak? De har måske alle sammen klaret sig strålende, og
fået stor flot karriere?

> den

> familie
>
> Det kan jeg af gode grunde ikke vide.

Men, men du kan tænke tanken igen, og så fortælle hvad du TROR...

> barn
>
> Ja, ingen af delene! Hash er sgu ikke nogen dans på roser.

Nej, INGEN misbrug er en dans på roser, men skulle jeg vælge, så blev det
hashforældre jeg ville vælge - helt klart.

> [...]
> ihjel må de for min skyld selv om. Jeg taler om alle de virkninger der
> følger med for familie, venner, kæreste, arbejdsgiver, samfundet osv.

Jeg lever sammen med min kæreste på 9. år - hun har barn af en alkoholisk
mor.
Hun er vokset op med løgne, selvmordsforsøg, ikke at vide om hendes mor
levede når hun kom hjem, manglende arbejde, vinpapkartoner gemt alle vegne,
"blå vogne", skilsmisser, morgenabstinenser, manglende engagement mv. For
ikke at tale om den frygt for sygdomme, når mor har fået målt sit lever tal,
storetæer der svulmer op, knogleskørhed, celleforandinger mv. Og når vi nu
er i gang, så har det betydet at hun (min kæreste) har mistet sit sociale
netværk pga. skam, har selv haft spiseforstyrrelser, har haft depressioner
osv osv osv.

Og tænk dig; Det var en HELT almindelig, MEGET velfungerende familie med
stort hus i Nordsjælland, som måtte splittes pga. af mors større "kærlighed"
til alkohol end til sin egen familie.

Af dette kan vi konkludere at misbrug er noget skidt.
Men tror du det havde været værre, hvis det var et hashmisbrug der var tale
om?

> [...]
> ikke have ondt af. Det er mere forfærdeligt for alle de mennesker der står
> omkring misbrugeren. Misbrugeren har (haft) et valg, det har de

Ja, men for hulen da; et hashmisbrug er IKKE værre end et alkoholmisbrug.
For oven i skævheden, skal du lægge følgesygdomme og FYSISKE abstinenser til
hash for at få virkningen af alkohol.

Følgesygdomme er også en del af familieødelæggelsen.
Hvis man virkelig tager sig sammen, som hashmisbruger kan du godt undvære
hash. Det kan du ikke med alkohol pga. de fysiske abstinenser og fare for
tremens delirium.

> Det er bestemt ikke nogen skrøne. Jeg tror ikke du vil kunne finde én
eneste
> narkoman der ikke er startet karrieren på den måde.

Dvs. at hvis man forbyder cigaretter, så undgår man narkomaner? Hvorfor har
ingen dog tænkt på det før..

> Og vi ser det jo
> tydeligt med de unge idag, der tror at alt hvad der fås i pilleform er
> totalt uskyldigt.

De unge er nok bedre informeret om diverse piller end du og jeg.
Du hører jo ikke om dem der tager piller/hash/alkohol, men som ingen skader
eller misbrug får.

> Sådan er virkeligheden bare ikke.

Til dels...

Fra : Anita

Dato : 29-06-04 15:22

"ThomasB" skrev

> Ja, men alkoholikeren har BÅDE fysiske og psykiske abstinenser!
> Alkoholikere er dobbeltafhængige - hvilket i sig selv, gør at et
hashmisbrug
> er nemmere at komme ud af.

Jeg er ikke enig. Og det kan hurtigt blive en meget lang diskussion, som jeg
ikke er sikker på jeg orker. Du har din mening/opfattelse og jeg har min.
Længere er den vel ikke.

> Har du set at "det er hamrende svært at gennemføre noget som helst hvis
man
> er skæv"?

Ja. Noget så banalt som at huske det man har lovet bliver uendelig svært.
Det gælder naturligvis også ved druk.

> Jeg VED at det ikke er hamrende svært at gennemføre noget hvis man er
skæv.
> (lav selv forsøget)

Vel vil jeg ej. Jeg behøver heller ikke spøjte heroin ind i mine blodårer
for at vide at det er noget møj. Så argumentet med "at man må ha' prøvet det
for at have en mening om det" holder ikke.

> [...]
> øve sig, skrive sange og gennemføre koncerter.
> Beatles er et meget godt eksempel, og hash har været meget udbredt blandt

Og hvor godt gik det for mange af dem? Selvmord, sygdomme, isolation og
mange andre spændende ting har vist være hverdagskost for mange af disse
folk. De fleste af dem har vel ikke kunnet ret meget andet end at klimpte på
en guitar. De værst ramte har næppe haft uddannelse eller job efter
karrieren sluttede.

> Du generaliserer..

Og det gør du ikke? Man er vel nødt til at tale lidt generelt om et emne som
dette.

> Tror du ikke at dem du har kendskab til, har et blandigsmisbrug + en
portion
> dårlig barndom?

Det er vel lige så forskelligt som blandt andre mennesker. Nogle af dem kom
fra udemærkede hjem, andre ikke.

> Jeg har set mange, og jeg siger dig; mange alkoholikere, som har ødelagt
> deres familie + deres eget liv.

På begge mine forældres arbejdspladser er der ansatte som kører et
alkoholmisbrug på sidelinjen. Hvordan deres familier fungerer ved jeg
naturligvis ikke. Men de formår da at passe deres job nogenlunde.

> Hvad med dem som drak? De har måske alle sammen klaret sig strålende, og
> fået stor flot karriere?

Se ovenfor. Jeg påstår ikke at man klarer sig til UG som alkoholiker. Men en
del formår i hvert fald at beholde deres job.

Min erfaring er at alkohol ofte først kommer ind som et misbrug senere i
livet. Og på en eller anden måde kan nogle holde det på en niveau, hvor de
stadig kan leve et relativt nomalt liv.

Min erfaring er også at hash kommer ind i visse unges liv allerede i
folkeskolen, og hvis det så tidligt udvikles til et misbrug er tendensen at
den unge er langt mere opgivende omkring at opnå uddannelse og job.

Jeg ved udemærket at det ikke gælder alle, men jeg kan kun udtale mig ud fra
hvad jeg har set og oplevet. Du har set og oplevet noget andet. Og det er
fint nok.

> Nej, INGEN misbrug er en dans på roser, men skulle jeg vælge, så blev det
> hashforældre jeg ville vælge - helt klart.

Ja, for du har kendskab til en ekstrem situation med alkoholiker-forældre.
Jeg har kendskab til lige så slemme erfaringer med hash-forældre. Det er sgu
heller ikke sundt for et barn at rende delvist påvirket rundt med store,
sorte rende om øjnene, fordi der konstant er hash-tåger i hjemmet. Ustabile,
sløve, fattige forældre der ikke tager hånd om noget. Hash er ikke spor
bedre end alkohol!

> [...]
>
> Af dette kan vi konkludere at misbrug er noget skidt.
> Men tror du det havde været værre, hvis det var et hashmisbrug der var

Nej, men det havde bestemt heller ikke været bedre.

> Dvs. at hvis man forbyder cigaretter, så undgår man narkomaner? Hvorfor
har
> ingen dog tænkt på det før..

Et forbud forhindrer jo ikke folk i at ryge, vel! Dårligt argument. Hvis
ingen røg hash og ingen tog stoffer, så har du ret, så havde vi ingen
narkomaner.

> De unge er nok bedre informeret om diverse piller end du og jeg.
> Du hører jo ikke om dem der tager piller/hash/alkohol, men som ingen
skader
> eller misbrug får.

Ork jow, dem ser jeg hver uge. Der er jo ingen af dem, som mener de har et
misbrug.

Og ja, der er masser af mennesker der kan styre et forbrug. Men det er jo
ikke dem vi taler om i den her tråd, vel? Tror du den 15-årige dreng der er
tale om har fuldt kontrol over situationen? Tror du det er derfor han lyver,
stjæler og skrider fra sit hjem?

Venligst Anita

Fra : ThomasB

Dato : 29-06-04 16:04

> [...]
jeg
> ikke er sikker på jeg orker. Du har din mening/opfattelse og jeg har min.

Men abstinenser er ikke et spørgsmål om opfattelse, det er et spørgsmål om
fakta.
Du kan ikke benægte at alkoholikere har dobbelt abstinenser = dobbelt så
svært at komme ud af misbruget.

Mange mener at alkoholikere har endnu et problem. Nemlig angsten for at få
fysiske abstinenser

> man
>
> Ja. Noget så banalt som at huske det man har lovet bliver uendelig svært.
> Det gælder naturligvis også ved druk.

Netop.. ingen forskel på alkoholikere og hashoholikere på det område = hash
ikke værre på det område.

> [...]
det
> for at have en mening om det" holder ikke.

Nej, men vil du ikke selv, så må du jo stole på andres erfaringer.
Jeg kan sige at jeg ved, du kan kun sige at du tror.

> Og hvor godt gik det for mange af dem? Selvmord, sygdomme, isolation og
> mange andre spændende ting har vist være hverdagskost for mange af disse
> folk.

Ja, men det ligger i branchen, som er meget hård.

For at klare 365 dages tourne må man have stoffer til at holde sig oppe på.
Og her taler jeg ikke om hash, men Coke, speed, syre mv - det knækkede dem.

> De fleste af dem har vel ikke kunnet ret meget andet end at klimpte på
> en guitar. De værst ramte har næppe haft uddannelse eller job efter
> karrieren sluttede.

Du påstod at det var hamrende svært at foretage sig noget når man var skæv,
jeg fortalte at musikere ofte var skæve og alligevel kunne gennemføre
øvning, sangskrivning og koncerter.
At de så senere får et misbrug af andre stoffer er uvedkommende. (iøvrigt
drak de også rigelig whiskey)

> Og det gør du ikke? Man er vel nødt til at tale lidt generelt om et emne
som
> dette.

Hvor har jeg generaliseret?

> På begge mine forældres arbejdspladser er der ansatte som kører et
> alkoholmisbrug på sidelinjen. Hvordan deres familier fungerer ved jeg
> naturligvis ikke. Men de formår da at passe deres job nogenlunde.

Ja, og hvor mange hash-o-maner gør ikke det samme?

> Se ovenfor. Jeg påstår ikke at man klarer sig til UG som alkoholiker. Men
en
> del formår i hvert fald at beholde deres job.

Det gør hash-o-holikere også i MINDST samme omfang som alkoholikere.

> Min erfaring er at alkohol ofte først kommer ind som et misbrug senere i
> livet.

Havde en kammarat, som fik antabus som 16 årig. (ved faktisk ikke hvordan
han klarer sig i dag)

> Og på en eller anden måde kan nogle holde det på en niveau, hvor de
> stadig kan leve et relativt nomalt liv.

Samme med hash..

> [...]
at
> den unge er langt mere opgivende omkring at opnå uddannelse og job.

Synes nu også der har været skrevet meget om mange unges alkoholmisbrug de
seneste år..

> [...]
fra
> hvad jeg har set og oplevet. Du har set og oplevet noget andet. Og det er

Ja, men hvis vi skal holde os til kolde fakta og blande vores følelser
udenom, hvad er så bedst; et alkohol eller et hashmisbrug?

> Ja, for du har kendskab til en ekstrem situation med alkoholiker-forældre.

Og hashforældre. Havde en pige i klassen i folkeskolen, hvis far var
hashhandler og bruger.
Hun røg iøvrigt selv hash hver dag.

> [...]
Ustabile,
> sløve, fattige forældre der ikke tager hånd om noget. Hash er ikke spor

Men det ændrer ikke ved at hash ER sundere og mindre skadeligt.

> "kærlighed"

> tale
>
> Nej, men det havde bestemt heller ikke været bedre.

Men så er hash heller ikke værre end alkohol, som du lagde ud med.

Herfra kan du så trække muligheden for at komme ud af misbruget +
følgesygdomme.

> har
>
> Et forbud forhindrer jo ikke folk i at ryge, vel!

Det vil da helt kar få nogle til at lade være med at ryge = (efter din
teori) færre narkomaner.

> Dårligt argument.

Ikke dårligere end at man bliver narkoman af at ryge cigaretter.

> Hvis
> ingen røg hash og ingen tog stoffer, så har du ret, så havde vi ingen
> narkomaner.

Nej, det er klart.

> skader
>
> Ork jow, dem ser jeg hver uge. Der er jo ingen af dem, som mener de har et
> misbrug.

Du fordrejer.
Du ser IKKE dem som IKKE har fået et misbrug.
Du ser kun dem der HAR udviklet et misbrug.

> Og ja, der er masser af mennesker der kan styre et forbrug.

Og hvad er nemmest at styre, hash eller alkohol?
Husk at medregne fysiske abstinenser..

> Men det er jo
> ikke dem vi taler om i den her tråd, vel?

Hvorfor ikke?
Det startede med at du påstod at hash er værre end alkohol - det gælder vel
også ved et ikke-misbrug.

Hvis man usagligt forklarer sine børn at hash er farligt, så tror de at hash
er værre end alkohol, hvilket ikke er tilfældet.
Når de så prøver det, så finder de ud af at det slet ikke er SÅ farligt som
mor sagde.
Havde man i stedet fokuseret på at forklare barnet, at hash ikke er
farligere end alkohol, men det er farligt at få et misbrug, så var vi et
langt stykke af vejen.

> Tror du den 15-årige dreng der er
> tale om har fuldt kontrol over situationen?

Nej, men det havde ikke været bedre, hvis det var alkohol der var tale om -
tværtimod.

> Tror du det er derfor han lyver,
> stjæler og skrider fra sit hjem?

Det havde stadig ikke været bedre hvis alkohol var problemet - tværtimod.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 28-06-04 17:30

ThomasB wrote:

> Ikke helt, for der er stor forskel på fysiske og psykiske abstinenser.

Ja, de fysiske er ret lette at gøre noget ved.

> En alkoholiker kan ikke foretage sig noget uden alkohol - det kan en
> hash-o-man.

Det er ikke sandt, hash-misbrugere kan ikke engang starte dagen uden en
lille fed. De bliver ligeså pirrelige og umulige som alle andre
misbrugere hvis de starter dagen forkert.

> De lyver måske, men det er ikke altid at de stjæler og bedrager.
> De skal af med deres abstinenser, og det er livsvigtigt for dem.

Jo de gør, også selvom det er et lægeordineret misbrug (har en nær
pårørende der var morfinist igennem 4 år)

> Du ved selv hvor hæftigt det kan gå for sig, hvis nogen påtaler en rygers
> vaner.

Der er ingen tvivl om at rygere er misbrugere, hvis de ikke var,
behøvede de ikke at ryge (er selv ryger)

> Ja, men mange synes at hash lyder værre end alkohol, men sådan er
> virkeligheden bestemt ikke.

Jeg ved ikke hvordan man skal graduere det, det er vel afhængigt af om
personen kan fungere normalt i alle sammenhænge.

En enkelt i ny og næ er ikke farligt, men det gælder for alt.

Marianne Feddersen

Fra : ThomasB

Dato : 29-06-04 11:21

> Ja, de fysiske er ret lette at gøre noget ved.

Ja, med fenemal, og derefter benzodiazepiner.
Men i 50% af alle tilfælde, forbliver alkoholikeren i et lægeordineret
benzodiazepinmisbrug.

> Det er ikke sandt, hash-misbrugere kan ikke engang starte dagen uden en
> lille fed.

Øhh? Hvor har du det fra? Kender du én der ikke kan, eller taler du
generelt?

En hash-o-man vil godt kunne undvære hash, det ville en alkoholiker ikke
kunne, pga. af fysisk abstinens og risiko for bl.a tremens delirium.
At hverken hashrygeren eller alkoholikeren vil undvære det, er noget andet.

> De bliver ligeså pirrelige og umulige som alle andre
> misbrugere hvis de starter dagen forkert.

Ja, det ligger i selve misbruget, og ikke i hvilket stof de indtager.

> Jo de gør, også selvom det er et lægeordineret misbrug (har en nær
> pårørende der var morfinist igennem 4 år)

Det kan godt være at du kender en misbruger der stjæler, men der findes
massere der ikke gør.

> Der er ingen tvivl om at rygere er misbrugere, hvis de ikke var,
> behøvede de ikke at ryge (er selv ryger)

Er selv alm. ryger og jeg stjæler ikke :)

> Jeg ved ikke hvordan man skal graduere det, det er vel afhængigt af om
> personen kan fungere normalt i alle sammenhænge.

Ja, og det har bestemt ikke noget med stoffet (alkohol, hash mv.) at gøre,
det har noget med personen at gøre.

> En enkelt i ny og næ er ikke farligt, men det gælder for alt.

Netop.. alt misbrug er farligt, men et alkoholmisbrug er mere farligt end et
hashmisbrug.

Mvh T

Fra : Sanne Bülow

Dato : 08-07-04 14:10

"ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Hash er ikke mere "farligt" end hvis han begyndte at drikke, tværtimod.
> Han får ikke nogen fysiske abstinenser hvis han ikke får sin hash.

Der er desværre den risiko at man op til mange år efter kan få en hash
psykose og nogen kommer aldrig over det, så helt ufarligt vil jeg ikke kalde
det.

--
Knus
Sanne

Fra : Andersen

Dato : 29-09-04 00:04

..... write:

> [...]
> Knus
> Sanne
> Dragons aren't extinct; they just learned to hide in books.

Psykoser kan opstå først gang, eller efter 10 gange man har røget, det
handler bare lidt om hvornår fælden klapper....
En af mine gamle venner, han skulle prøve at ryge hash for først gang, men
fik en psykose, det er nu 5 år siden og han har det stadig.... Hører
stemmer, ser ting osv. forfærdeligt! (skulle "selvfølgelig" prøve det, som
de fleste andre unge skal, nogen kan styre det, andre ikke)

En fra min hjem by har ødelagt hele sit liv pga. hash, hun røg i en tidlig
alder, og blev dårlig når hun ikke røg (Helt hvid i hovedet og utrolig
hidsig, slog sin mor, og hendes mindre søskende)
Hun endte med at gå rundt og pushe i byen, lige indtil den dag politiet
bankede på døren og rensede hele værelset og det skal hun ind og sidde for
(der var meget + noget narkotika)
Hendes forældre (hun bor hjemme) vidste det godt og de prøvede at sende
hende til en skole for "misbrugere! og der blev det tvært imod meget
værre..... De prøvede alt, men intet hjalp, fordi det havde taget overhånd,
uheldigvis...!
Hun prøver i dag at komme ud af det hele og få sig et normalt liv, men det
er hårdt for hende! (lige efter hun fik dommen)
Mit råd er: send dit barn et sted hen hvor der ikker er nogen mulighed for
bare lige at komme hjem, en familie hvor barnet kan arbejde med landbrug
eller... Og få barnet til at indse at der er andre livsværdier end hash,
stoffer og kriminalitet, det ene fører til det andet for det meste osv. osv.

Jeg har selv prøvet at ryge hash, et par gange(10-12 gange, måske) , mine
forældre vidste det godt og en dag sagde min far til mig han var skuffet
over mig... De ord glemmer jeg aldrig, og lige siden har jeg ikke kunne
fordrage hash... Det var det "eneste" der fik mig til at stoppe, gud ved
hvor jeg ellers var i dag, var for min fars ord.. Tak....

Mvh. Mig

Mvh. Mig!
Mvh. Mig

Fra : ThomasB

Dato : 26-06-04 15:19

Fra : Familien

Dato : 26-06-04 17:05

> "Familien" <SrS@osFJERN_MIG.dk> skrev i en meddelelse

> Når du skriver "bruger speed og coke", betyder det så at han har prøvet
det,
> eller at han tager det jævnligt?

Han tager det jævnligt tror vi,.... hans adfærd er ihvertilfælde kraftigt
ændret. Vi er blevet ringet op fra skolen mange gange igennem det seneste
år, hvor de luftede deres bekymring. Det er endt helt ude af kontrol hvor
han stort set ikke har været i skole siden påske.

problemer med forældre der står i vejen for hans livsførelse.

> Ja, han gider ikke komme hjem til skældud.

Selvfølgelig ikke. Og vi har faktisk prøvet alle mulige andre
indgangsvinkler, men hver gang erfaret, at giver vi ham lidt mere snor så
tager han det som vores accept af hans livsførelse, og så kører han endnu
længere ud ad sporet.
I den seneste tid har vi mere kørt på udtrykt bekymring for ham end på
egentlig skældud. Resultat,... endnu længere ud:

> [...]
> derimod gav det en dejlig rus = så må det være godt.
>

> Men i har ikke sagtligt oplyst om hash vel?

Vi har jo også været unge, og kender dermed også hash som rusmiddel. Men når
man er ude i et misbrug (dagligt forbrug) og ude af stand til at f.eks.
passe sin skole, og har en konstant kamp for at skaffe penge til næste
klump, hygienje så er det langt over vores grænser.

> [...]
> triprapporter)
>
> Med andre ord: i skal vide ALT om stofferne. Så ved i også hvad i er oppe

Helt ærligt, problemet er jo ikke hash, men mængden af Hash. Problemet er
afhængighed! Vi har været alle stofferne igennem med ham, vist ham
beskrivelser på internettet. Han kan da godt se det er farligt,... men er
der bare en kammerat, der siger noget andet, så er det det der gælder.
Problemet er, at han hører ikke på nogen andre end sig selv og hans
kammeratgruppe.
Han er misbruger!

> [...]
ham,
> men det skal være krav, han kan se det fornuftige i.

Ja, og alt dette har vi gjort rigtig mange gange kun med en konsekvens, det
er blevet værre...og værre... og værre.
Husker engang et interview med en alkoholiker, som sagde at han havde været
alkoholiker hele sit liv, også før han begyndte at drikke. Det lå simpelthen
i hans gener at han var alkoholiker. Det var kun på et tidspunkt sent i
livet hvor han mistede kone, børn og arbejde, at han nåede til den
erkendelse, at det simpelthen ikke gik.
Det er vi oppe imod med vores søn, han har det i generne. Men vi kan ikke
vente til han som 35 årig finder sig selv inde på Istedgade manglende arme
og ben pga. stiknarkomani og pludslig når den erkendelse. Vi ved bare ikke
hvordan vi skaber erkendelsen tidligere, når han hverken vil høre på os
eller andre voksne.

> indstilling
>
> Teenagebørn har den indstilling

Nej det har teenagebørn ikke. Teenagebørn ved godt hvad der er rigtigt og
forkert,... teenagebørn sidder ikke og siger 'fuck dig' til politi og lærere
når de selv har bragt sig selv i uheldige situationer.
Teenagebørn har ikke 'Outlaw'-livet som deres mål for fremtiden. De forældre
vi ellers møder i vores hverdag har slet ikke tilsvarende problemstillinger
med deres børn, og de andre jævnaldrende børn i familien og omgangskredsen
vil ikke omgåes med vores søn,... de synes han er hjernedød. Hans
tilsvarende kommentar om dem er at de er nogen nørder der ikke ved noget om
livet.

> Har i talt med de andres forældrer?

Ja, men det er alle knægte som kommer fra socialt belastede hjem, og her har
forældrene givet op for lang tid siden. Vores søn er dybt misundelig på de
andre drenge fordi deres forældre "giver" dem den frihed,.... han forstår
ikke, at han er den eneste der har forældre der forsøger at hjælpe ham.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-06-04 17:34

> [...]
> andre drenge fordi deres forældre "giver" dem den frihed,.... han forstår
> ikke, at han er den eneste der har forældre der forsøger at hjælpe ham.

jeg har sendt et indlæg afsted hvor jeg spørger om det samme - det jeg
svarer på her er først lige dukket op hos mig, så spild ikke tiden ved at
svare på min del ang. de andres forældre.

I virker rimeligt klar over jeres situation hvilket får mig overbevist om i
har prøvet alt hvad der står i jeres magt og at det kun er knægten selv der
kan sige stop - dermed ikke sagt i ikke skal blive ved, for det skal i og
dermed håbe på knægten får øjnene op i tide og om nogle år se tilbage på
hans ungdom og grine lidt af de "fede tider" som til den tid er længst
forbi.

Fra : Ralph

Dato : 26-06-04 18:34

"Familien" <SrS@osFJERN_MIG.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi har desværre konstateret, at vores søn på 15 år i begyndt på stoffer.

[snip - en lang træls historie]

PERSONLIGT var undertegnede + Søren og Mads med til at "indføre" hash i
vores lille landsby for 25-27 år siden, Vi røg jævnligt - sikkert ikke så
meget som jeres søn - andre i kliken røg dagligt, flere på svampe, andre
stjal øl og sprut hos de lokale købmænd rundt i området.

En dag kom der en "kjøwenhavner" i pleje hos en ung familie i vores
omgangskreds - HAN var langt ude, spil, misbrug og til sidst røveri - slog
en gammel dame ned og stjal hendes taske - NU kunne vi alle pludseligt se
hvad vores misbrug kunne føre til, og vi gik alle med på projektet "red
Michael" Dvs. vi viste Michael at man godt kunne drikke et par øl eller to
til dagligt, og mange i week-enden og STADIG passe sit job/skole. Man kunne
godt "nøjes med" en joint eller ½ gram en gang eller to pr. måned uden at
skulle sætte sig i gæld. Efter et år var Michael gældfri og startet på
søfartsskolen.

Vi andre mødtes for en måned siden til 25 år jubilæum, ikke EEN var
misbruger, alle os fra kliken havde godt job, var gift (flere endda flere
gange Selv Carsten som levede af svampe i slut-teen-age-årene var
ovenpå.

MIN grund til at holde med hash var en "overdosis", kunne ikke røre mig i
flere timer, brækkede mig hele næste dag, siden da...............

Lang historie, men min pointe er at det BEHØVER ikke gå så galt. MIT misbrug
varede 2-3 år, så var det slut.

--
venligst
Ralph

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-06-04 19:07

> Lang historie, men min pointe er at det BEHØVER ikke gå så galt. MIT
misbrug
> varede 2-3 år, så var det slut.

my point exactly - jeg røg hash nogle få gange og min første nedtur kom ret
tidligt - det resulterede i åndedrætsbesvær (det føltes sådan i hvert fald)
og en ven måtte følge mig hjem til min rasende mor - derefter blev speed til
festerne mit foretrukne rusmiddel, med søvnbesvær (go figure) dårlig mave og
depressiv tilstand til følge - det blev jeg osse træt af i længden (10 timer
på speed hvor man sidst på morgenen bare gerne vil sove, når man så vågner
er humøret lig 0) - på det tidspunkt var mine vildeste teenage år bag mig og
jeg nærmede mig de 20 og begyndte at geare ned - da jeg fyldte 21 havde jeg
haft ro på et års tid og min første søn blev født og den dag i dag er jeg et
normalt fungerende menneske - lang historie kort 14 - 18 år er vel kritiske
for ethvert ungt menneske og mon ikke Familiens søn en dag tænker sig om når
de værste horn er væk - det tror jeg på. hverken min eller Ralphs historie
er unik og det er jeres søns sikkert heller ikke.

Fra : Familien

Dato : 26-06-04 19:39

Måske bliver det godt, - det håber vi.

Men 14-18 år er kritiske. Vores søn er i en situation, hvor han er ude af
stand til at passe sin skole (i bedste fald kommer han til nogle af timerne,
men han kan ikke lave lektier, resultat gennemsnit på 5), ude af stand til
at passe sin søvn (han sover ikke i weekenderne, selvom vi kræver han kommer
hjem hver nat), ude af stand til at passe måltider (han ligner en KZ-fange),
ude af stand til passe sig selv (elementere ting som at børste tænder),
stjæler fra os og sin lillesøster, mere og mere truende adfærd (både overfor
sin mor, men kommer også ofte hjem med hævede knoer, - har blot altid slået
hånden ind i en mur).

Vi tror ikke han holder til han bliver 18 sådan som det er lige nu, ja vi er
bange for at han ikke holder til han er 16.

Problemet for os er, at det virker som en uimodståelig drift for ham, at
komme længere og længere ud i lortet. Hver gang det har været slemt, og vi
har samlet ham op (han har haft dårlige trips), og vi har haft gode snakke
om hvordan alting nu skulle ændres (gode troede vi), så har han kastet sig
ud i problemerne med fornyet kraft.
Det værste er, at han jo netop udtrykker, at det er det han ønsker, at det
er det liv han synes er rigtigt. Vores frygt er hans dødsdrift.

Stadig, hvordan åbner man øjnene inden det er for sent. Jeg tør vædde på, at
I (sniper og Raloh) inderst inde godt vidste hvad der var rigtigt og
forkert. Vores søn har desværre vendt om på de 2 begreber. Efter hans sidste
møde med Socialrådgiveren kom hun faktisk med den samme nedslående melding,
at hun ikke kunne hjælpe ham, fordi han havde en helt forkert opfattelse af
rigtigt og forkert i livet. Nedslående for forældre der stadig håbede.

Familen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-06-04 20:08

> [...]
af
> rigtigt og forkert i livet. Nedslående for forældre der stadig håbede.

spørgsmålet er om drengen allerede (her mener jeg den forholdsvis lave alder
der fik mig til at tro vi snakkede om et forholdsvis tidligt misbrugsstadie)
er nået til punktet hvor der skal regulær behandling til?

Fra : jacob johansen

Dato : 27-06-04 08:35

> [...]
indstilling
> til skole, forældre, politi - ja til resten af samfundet.

Hej FaMILIEN.

I kunne jo prøve at kontakte de lokale SSP- medarbejdere, de plejer jo at
have med de "u-håndterlige" unge.

Jeg har selv en del med at gøre, og jeg ser tit at de ikke vil hører på
nogen de kender i forvejen, men hvis der derimod kommer en ude fra, som de
ser op til og måske syntes er "lidt sej" ( motorcykel, klatring, sej bil
eller lign.....)
er det en helt anden sag, fordi han/hun har meget lettere ved at komme i
snak med de unge, UDEN det bliver med den berygtede "løftede pegefinger".

Hvor er i fra??

MVH Jacob

Fra : Familien

Dato : 27-06-04 10:02

Tak for rådet, og vi vil da også prøve SSP igen. Men som tidligere skrevet,
så er hele molevitten allerede indblandet.
Problemet er, at det endnu ikke er lykkedes for nogen som helst at tale
fornuft til ham,... og der er rigtig mange der har prøvet.
Han har jo ifølge sig slev ikke noget problem, det er alle andre der har
problemet.
Vi er blevet anbefalet af kommunen at få ham til en psykolog, men det kræver
jo, at vi kan få fat i ham.

Vi bor i Kastrup.

Fra : jacob johansen

Dato : 27-06-04 12:26

> [...]
> problemet.
> Vi er blevet anbefalet af kommunen at få ham til en psykolog, men det

Jo jo selvfølgelig skal han selv indse at der et problem, MEN det komme ikke
ved en samtale med psykolog, forældre eller lign.... men derimod ved at
opbygge et godt og tilidsfyldt forhold til HELE GRUPPEN, så der ikke kun er
èn der føler sig uden for, fordi det er ham/hende "de" er ude efter.
Derefter skal der så spørges til problemet.

MVH Jacob

Fra : Anita

Dato : 27-06-04 20:35

> [...]

> problemet.
> Vi er blevet anbefalet af kommunen at få ham til en psykolog, men det

Pyha, det er en rigtig træls historie I her kan berette om jeres søn.

Mit bedste råd er at tage kontakt til et sted hvor tidligere misbrugere
holder til. Find en som har oplevet det som jeres søn nu oplever og som har
erfaret hvor galt det kan gå. Få denne person i tale med jeres søn. Han vil
nemlig kunne tale med jeres søn på et andet plan end I kan.

Jeg tror desværre ikke I som forældre kan gøre meget andet end at passe godt
på jer selv og jeres datter. Sørge for at han ikke har åbenlyse muligheder
for at stjæle fra jer og ellers hjælpe ham når skidtet brænder sammen. (Uden
dog at smide alt hvad I har i hænderne). Vis at I gerne hjælper ham, men
ikke for enhver pris. I har også krav på jeres liv.

Enten vågner han op en dag, eller også gør han ikke. Men jeg tror desværre
ikke det bliver jer som forældre, der bliver afgørende omkring det.

Venligst Anita

Fra : Ralph

Dato : 27-06-04 21:58

"Familien" <SrS@osFJERN_MIG.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

Sidste nye ide, kopier hele denne tråd i et tekstbehandlingsdokument - minus
dette råd - læg dokumentet ind under startmenuen i windows, tag
netkort/modem delvis ud af sønnens PC, så er han NØDT til at bruge jeres PC
hvis han vil på nettet. Så LÆSER han det der er skrevet, det er temmelig
sikkert IKKE sjovt for en teenager at hans problemer udstilles til offentlig
skue, evt. KUNNE tråden blive en del af et brev der starter med et "rigtigt"
brev til SSP, statsamt, familieafd. i jeres kommune eller.................

--
venligst
Ralph

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-06-04 14:03

> [...]
"rigtigt"
> brev til SSP, statsamt, familieafd. i jeres kommune

det ville jeg gøre... intet bør være uprøvet. - tror desværre ikke der er
meget mere i, Familien, selv kan gøre.

Fra : ThomasB

Dato : 28-06-04 12:28

"Familien" <SrS@osFJERN_MIG.dk> skrev i en meddelelse

[snip..]

Har i overvejet om han evt. skulle have en depression?

Læs f.eks: http://home6.inet.tele.dk/ebbesk/research/depress-men.htm

Mvh Thomas

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-06-04 18:58

Hej

Familien wrote:
> Har går i en gruppe hvor der dersværre hersker denne "Fuck jer" indstilling
> til skole, forældre, politi - ja til resten af samfundet.

Har i overvejet at sige "Fuck dig" til ham? Altså bruge hans attitude
mod ham? Som andre er inde på, så skal/kan i ikke løse problemet
indenfor familien, men i er nødt til at have eksterne til at hjælpe jer.
Så hvad med, at i var familien og de eksterne var problemløserne.
Familien er til for at skabe ro og tryghed - de andre løser de praktiske
ting med behandling og irettesætte omkring ret og forkert. På den måde
slipper i for både at prøve at være den trygge base og samtidig de
autoritære myndigheder.

I kan gøre det ham klart at hans livsførsel ikke kan eller vil
accepteres indenfor jeres fire vægge og hvis han ikke indordner sig
under jeres regelsæt, så smider i ham ud i samarbejde med kommunen.
Regelsættet skal selvfølgelig ikke være et ønskeregelsæt fra jeres side,
men et regelsæt som enhver 15-årig bør kunne efterleve.

Der er ikke noget i vejen for at smide ham ud når det foretages sammen
med kommunen. Så skriver i under på, at han ikke må komme derhjemme, at
i ikke støtter ham økonomisk og at han vil være at betragte som
fraflyttet. Så vil kommunen give ham en form for overførselsindkomst og
føre tilsyn med ham. Så vil det nok heller ikke være så fedt at stikke
af hjemmefra - det er ligesom hans eget nu. Hjælp ham med at finde et
værelse ude i byen til ham. Når han har sit eget, så passer han også
bedre på tingene. I starten er det nok fedt at holde fester og få venner
på besøg, men det bliver det ikke ved med at være, når det altid er ham
der skal rydde op dagen efter og han for 117. gang skal tørre bræk op og
i øvrigt igen købe nye glas fordi "vennerne" smadrede de andre i en rus.

Nu vil knægten så til gengæld også kunne bevise at han selv kan. Der er
jo noget der tyder på, at han ved bedre selv. Så lad ham vise det. Lad
ham vide at i støtter ham på hans vej til selvstændighed og fortæl ham
at døren står åben for ham når han vil besøge jer. Madlavning, tøjvask,
indkøb mm må han selv klare.

I skal som familie også overveje hvor meget energi i orker at bruge på
det. Jeg kender til eksempler hvor datteren blev "smidt ud" efter tre
års kamp og tre år senere var familien samlet, men også til eksempler
fra den modsatte side hvor familien kæmpede for den misbrugende søn og
måtte se familien gå i stykker, adskillige smadrede biler og en søn som
stjal for store beløb af familien. I sidstnævnte eksempel fik sønnen
lidt at tænke over da faren sagde "fuck dig", mens han sad i arresten.
"Fuck jer" attituden havde i sidste eksempel stået på i tæt ved 20 år,
men nu er han begyndt at se problemerne i sine holdningner.

Som nogen også er inde på, så er det jo ikke sikkert det kun er ham, men
måske ligeså meget jer. Får han lov til drikke sig en kæp i øret i
weekenden hvis han vil eller står i så med den løftede pegefinger? I er
flyttet pga ham - hvor langt væk? Kastrup virker for mig for tæt på de
store faldgruber. Hvor får han penge fra til at financiere sit forbrug?
Har i løst problemerne for ham og holdt hånden over ham når han havde
lavet noget forbudt? Har i givet ham muligheden for at vise, at han godt
selv kan? Har i trukket på skulderen når han har lavet noget lort og
sagt "Tjah..." og ladet det være det.

Uanset hvad, så har han med sin livsførsel fået opmærksomhed. Masser af
opmærksomhed. Nogle betragter dårlig opmærksomhed som bedre end ingen
opmærksomhed. Han kan nu gå i byen og lege sej ved at sige: "...de
flippede fuldstændig ud...", mens det er ikke helt så fedt at sige til
kammeraterne "....de sagde bare nå og drak så kaffen...".

En start kunne være at få snakket med en sagsbehandler i en fart og så
pakke hans ting, så de står klar til en fraflytning når han kommer hjem.
Vær behjælpelig - ikke formanende om fraflytningen. Det vil nok komme
voldsomt bag på ham. Fortæl ham, at i godt vil gå med til at vise ham
tillid og gerne vil hjælpe ham på vej til voksenlivet.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Hans Ole A. Kjeldsen

Dato : 30-06-04 15:43

> [...]
indstilling
> til skole, forældre, politi - ja til resten af samfundet.

Få ham ud og væk fra denne gruppe! - gør hvad der kræves for at dette
lykkedes, næsten uanset omkostningerne. Flyt hele familien til en anden by,
send drengen på skoleskib, send ham til udlandet, på
efterskole..anything...bare få ham væk fra hans nuværende dagligdag.

Når først din søn (måske) en dag er endt som narkoman og/eller dybt
kriminel, vil du aldrig tilgive dig selv at du ikke greb tidligt ind med de
fornødne tiltag.

Glem det offentlige system og din søn selvstændige vilje, dette her er dit
og drengens mors ansvar ikke drengen selv, han er stadig blot et barn.

Et eller andet sted er det jer som forældre der har fejlet, og derfor er det
også jeres ansvar at få ham på rette vej igen.

Jeg håber i får løst problemerne.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-06-04 16:31

"Hans Ole A. Kjeldsen" <invalid@in.valid> skrev i en meddelelse

> [...]
> send drengen på skoleskib, send ham til udlandet, på
> efterskole..anything...bare få ham væk fra hans nuværende dagligdag.

Joe - og hvor længe tror du så, DET holder?
ALLE steder er der tilsvarende grupper, som han formentlig snart vil
opsøge - eller simpelthen stikke af og igen opsøge dem, han kender.

> Glem det offentlige system og din søn selvstændige vilje, dette her er dit
> og drengens mors ansvar ikke drengen selv, han er stadig blot et barn.

Ja, men et temmelig stort barn.
Som det faktisk er forbudt bare at spærre inde uden en eller form for dom.

> Et eller andet sted er det jer som forældre der har fejlet,

DET var da noget af en påstand!
Hvad bygger du den på?

> og derfor er det
> også jeres ansvar at få ham på rette vej igen.

I en eller anden grad, ja.
Men selv forældre er ikke almægtige, og de har ikke uanede ressourcer af
hverken den ene eller anden art.

> Jeg håber i får løst problemerne.

DET er jeg så til gengæld enig i - men jeg tror ikke på, familien kan gøre
det alene.
De er pisket til at inddrage det offentlige system, selv om du ikke kan li'
det.
Man er altså nødt til at være lidt realistisk.

Hilsen Inger

Fra : Hans Ole A. Kjeldsen

Dato : 02-07-04 12:01

> Ja, men et temmelig stort barn.
> Som det faktisk er forbudt bare at spærre inde uden en eller form for dom.

Det er vel ikke forbudt som forældre at holde barnet væk fra en bestemt
kreds af mennesker. Du skriver selv længere oppe i tråden, at du ikke tror
at frivillig behandling slår til i dette her tilfælde....

Og nej, sådanne miljøer af 'utilpassede unge' findes ikke alle steder, i
hvert fald ikke hvor jeg og min familie bor (en lille landsby på
midtsjælland).

Fra : Jacob

Dato : 11-07-04 19:34

"Hans Ole A. Kjeldsen" <invalid@in.valid> wrote in message news:<40e54047$0$309$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Og nej, sådanne miljøer af 'utilpassede unge' findes ikke alle steder, i
> hvert fald ikke hvor jeg og min familie bor (en lille landsby på

Det er jo desværre en af de mest kendte forsøge på at stoppe
misbrug... geografisk flugt, og det hjælper desværre nok heller ikke
selv om man bliver tvunget til det! Der er sgu øl, hash og stoffer
overalt i DK!

Fra : Jacob

Dato : 11-07-04 19:32

Kære "Familien"!

Jeg har (tror jeg nok..) læst alle svarene... er der ikke en ting i
glemmer? (Jeg er på tynd is nu, så bær over med mig hvis jeg ikke har
ret Men han er kun 15 år, så i har myndigheden og kan dermed
tvinge ham til et ophold et sted hvor de kan tage sig af den slags !?

Det er sikkert ikke nemt at finde den slags steder og jeg tror,
desværre, at de fleste behandlinger, som i både selv og mange andre er
inde på, kræver at han selv er indstillet på det!

Jeg har selv en søster som er alkoholiker. Hun var godt nok en del
ældre da hun indså at den var gal, men jeg tror hun havde problemet
allerede den gang!

Alt i alt tror jeg jeg vil sige at i enten på udøve den magt i har og
tvinge ham i en eller anden form for behandling eller også må i
(desværre - og jeg ved af alle det er svært!) læne jer tilbage og
vente på at det går så galt at han selv indser problemet og er klar
til behandling!

Kærlig hilsen en som har prøvet det med både søster, moster og farbror

Jacob