Tele2 subnetting
Fra : Thomas [chico]

Dato : 25-06-04 23:17

Hej NG!

Ved ikke lige helt det er den rigtige gruppe at stille spørgsmålet, men
forsøger alligevel :)

En af mine venner har Tele2 ADSL med "fast" IP tildelt af DHCP server på
83.*.*.* og subnet mask på 255.0.0.0

Udfra min ringe viden omkring networking, er dette ikke et klasse A
netværk ? Og vil det så ikke betyde, at alle maskiner med IP-adresser
startende på 83.* vil ligge inde i samme netværk og ikke tilgå default
gateway og derfor ikke komme ud på WAN siden af netværket men forblive
på LAN siden ?

Vi blev gjort opmærksomme på denne subnetting, da han fra et TDC netværk
med IP også startende med 83.* ville tilgå hans egen maskine, men ikke
kunne få adgang til nogle af de forskellige resourcer, der var kørende
på hans maskine (WWW, FTP m.m) hvorimod jeg, som sidder på et CC netværk
med helt anden IP range, sagtens kunne tilgå hans maskine. Og efter min
ven fik skiftet til anden IP startende med 80.* (stadig på TDC netværk)
kunne hans sagtens komme ind på hans maskine derhjemme.

Mine spørgsmål er så, lidt opsumeret her:

Er der andre Tele2 kunder der er på samme subnet ?
- I givet fald: "Fast" eller dynamisk IP ?
- Oplever problemer med at forbinde til 83.* adresser ?

Hvordan virker Tele2's netværk ?
- Skal Tele2 kunder igennem default gateway for at forbinde til en
anden Tele2 kunde ?

Der er også lidt andre små spørgsmål omkring deres netværk, men venter
lidt med dem....

Håber nogen der ved lidt om det, der kan svare :)

Vh.

Th Rasmussen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-06-04 23:51

On Sat, 26 Jun 2004 00:16:36 +0200, Thomas [chico] wrote:
> [...]
> forsøger alligevel :)
>
> En af mine venner har Tele2 ADSL med "fast" IP tildelt af DHCP server på

Jeg trivler paa at Tele2's DHCP server giver ham en 255.0.0.0 netmaske,
er du sikker paa at det ikke er en manuel konfiguration ?

> Udfra min ringe viden omkring networking, er dette ikke et klasse A
> netværk ?

83.x.x.x er et klasse A netvaerk - men det betyder ikke noget her - det
som betyder noget er 255.0.0.0 netmasken, som "tilfaeldigvis" ogsaa
svarer til netmasken for et klasse A net, hvis vi stadigt havde brugt
klasser.

> [...]
> på 83.* vil ligge inde i samme netværk og ikke tilgå default gateway
> og derfor ikke komme ud på WAN siden af netværket men forblive på LAN

I grove traek jo.

> [...]
>
> Hvordan virker Tele2's netværk ?
> - Skal Tele2 kunder igennem default gateway for at forbinde til en

Problemet er at maskinen har en forkert netmaske, enten pga. manuel
konfiguration, eller fordi Tele2 har et problem med konfigurationen paa
deres DHCP server.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Thomas [chico]

Dato : 26-06-04 02:07

Jesper Skriver wrote:
--snip--

> Jeg trivler paa at Tele2's DHCP server giver ham en 255.0.0.0 netmaske,
> er du sikker paa at det ikke er en manuel konfiguration ?

Nej det er ikke manuelt opsat. Det er helt og aldeles dynamisk.       Har
sikret at der ikke var nogle manuelle tildelinger på nogle          måder
--snip--

--snip--

> Problemet er at maskinen har en forkert netmaske, enten pga. manuel
> konfiguration, eller fordi Tele2 har et problem med konfigurationen paa
> deres DHCP server.

Så virker det vidst åbenbart som Tele2 har et problem med det. Enten
bare i et enkelt tilfælde eller måske i flere ? Det kunne være          lidt
spændende at høre om der er andre der har oplevet noget          tilsvarende så

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-06-04 21:36

Fri, 25 Jun 2004 at 22:16 GMT Thomas [chico] wrote

> Ved ikke lige helt det er den rigtige gruppe at stille spørgsmålet, men
> forsøger alligevel :)
>
> En af mine venner har Tele2 ADSL med "fast" IP tildelt af DHCP server på
> 83.*.*.* og subnet mask på 255.0.0.0

Lyder spøjst. Jeg har lige dobbelt checket dhcp-serverens konfig, her ser
netmaskerne ok ud. Vi har pt. 3 subnet der starter med 83. i brug til
ADSL. De har alle 3 netmasken 255.255.224.0.

Jeg skal selvfølgelig ikke afvise at softwaren er gået nuts, men så ville
vagthavende nok have kimet mig ned for længst...

Hvis du havde oplyst resten af IP adressen havde jeg måske endda kontroleret
dit specifikke tilfælde, men nu vil jeg nok hellere drikke en flok bajere...

> Hvordan virker Tele2's netværk ?
> - Skal Tele2 kunder igennem default gateway for at forbinde til en
> anden Tele2 kunde ?

Ja.

/Morten Tele2 m.fl. sysadm, som her skriver på egne vejne. Og som
forøvrigt har fri i aften.

Fra : Thomas [chico]

Dato : 27-06-04 17:24

Morten Guldager wrote:

> [...]
>

> Ja.
>

> /Morten Tele2 m.fl. sysadm, som her skriver på egne vejne. Og som
Hej Morten.
Du kan jo evt lige tjekke IP 83.73.133.92 og se hvad den får af subnet
mask. Det er en router der trækker den og den er sat op til dyn IP
tildeling, så der er ik noget der. Har endnu ikke forsøgt en renew af
den, men det vil sikkert løse problemet. Lader lige routeren være indtil
du evt har set på en conf eller status for DHCP serveren. Så har du da
også lige en chance for noget fejlfinding hvis du skulle have brug for
det ;)

Fra : Morten Guldager

Dato : 28-06-04 15:16

2004-06-27 Thomas [chico] wrote

> Du kan jo evt lige tjekke IP 83.73.133.92 og se hvad den får af subnet
> mask.

Den saa godt nok lidt saer ud. Jeg har nulstillet leasen i DHCP-serveren,
saa maa vi lige se hvordan det gaar.

/Morten Tele2 m.fl. sysadm, som her skriver lidt paa egen haand, og
foroevrigt har jaevnt meget boevl med UTF8 og SLRN...

Fra : Morten Guldager

Dato : 29-06-04 12:56

2004-06-28 Morten Guldager wrote
> 2004-06-27 Thomas [chico] wrote

> Den saa godt nok lidt saer ud. Jeg har nulstillet leasen i DHCP-serveren,
> saa maa vi lige se hvordan det gaar.

Ikke spor bedre.... Men jeg bemærker at klienten ikke spørger efter
Subnet-mask(option:1) i Parameter-request-list(option:55). Dette er
måske årsagen til at vores DHCP server ikke sender subnet maske info
til klienten.

/Morten Tele2 m.fl. sysadm som her skriver lidt paa egen haand

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 29-06-04 20:13

On Tue, 29 Jun 2004 11:55:45 GMT, Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk>
wrote:

> [...]
>Subnet-mask(option:1) i Parameter-request-list(option:55). Dette er
>måske årsagen til at vores DHCP server ikke sender subnet maske info

Nu ved jeg ikke hvilken DHCP-server der er tale om, men det lyder da
som en dårlig grund.

RFC2131:
| The server MUST return to the client:
[...]
| o Any parameters from the existing binding that differ from the Host
| Requirements Document defaults,
[...]
| o Parameters with non-default values on the client's subnet.

RFC2132:
| 3.3. Subnet Mask
|
| The subnet mask option specifies the client's subnet mask as per RFC
| 950 [5].

Det er ikke klart, men jeg mener at "default" i denne sammenhæng må
være den klassefulde maske - specielt da der refereres tilbage til
pre-CIDR RFCer (950 og 1122 (host requirements)).

Hvis det er rigtigt, så matcher subnet-masken mindst et af de to krav
ovenfor og SKAL derfor sendes med uanset om der bedes om den.

/Jarlskov

Fra : Thomas [chico]

Dato : 29-06-04 22:28

Lasse Jarlskov wrote:

> [...]
>

> Hvis det er rigtigt, så matcher subnet-masken mindst et af de to krav
> ovenfor og SKAL derfor sendes med uanset om der bedes om den.

Hehe Inden vi nu evt. starter at bicthe frem og tilbage så lad mig lige
sige, at der ikke er lavet en renew på IP siden tilfældet blev opdaget.
Der er ikke lavet det endnu ihvertfald. Men jeg vil sørge for der sker
en i løbet af dagen imorn og så kan vi evt. lige se hvad der så kommer
til at ske med subnet masken.

/Thomas