Internet Explorer
Fra : Kasper Laudrup

Dato : 25-06-04 22:16

Det er efterhånden blevet så usikkert at bruge Internet Explorer, at jeg
ikke kan fatte at alle ikke skifter til en alternativ browser. Se
eksempelvis her:
http://zdnet.com.com/2100-1105_2-5247187.html?tag=zdfd.newsfeed

eller her:
http://www.wired.com/news/infostructure/0,1377,63994,00.html

Det er ikke kun "suspekte" man skal være nervøs for. Personligt synes jeg
det er herligt at bruge eksempelvis Firefox:
http://www.mozilla.org/firefox

Så kan jeg endda gå ind på "suspekte" steder uden at være nervøs.

Tænkte det måske havde lidt relevans for gruppen...

/Kasper

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-06-04 22:24

On Fri, 25 Jun 2004 23:15:45 +0200, Kasper Laudrup
<laudrup@_Fjern_Dette_linuxfan.dk> wrote:

> [...]
>http://www.mozilla.org/firefox
>
>Så kan jeg endda gå ind på "suspekte" steder uden at være nervøs.

Well, man bør dog gøre det klart for dem, man evt. overtaler, at der
gælder nogle fælles regler, uanset hvilken browser man bruger. En
browser er fx ikke et statisk vidunderprodukt, men bør også
tilsvarende opdateres, når der dukker sikkerhedshuller op.

Her kunne jeg godt savne en mere simpel opdateringsfunktion (igen,
ikke for mig selv) end bare et ugentligt tjek for nyere udgave, der
blot nævner "Der er kommet en ny udgave" (evt. med undertitlen"Vil du
hente den hjem og installere den, og igen skulle tage stilling til om
det er et problem at installere den oven i den gamle udgave, om
plugins holder op med at virke, etc.?").

Jeg ville ikke have det godt, hvis jeg fx havde anbefalet fx Mozilla
for et par år siden til en bruger, som fuldt og fast troede på at der
ikke var nogen sikkerhedshuller (og derfor ikke har opgraderet siden
da), og som netop går ind på "suspekte" steder og bliver narret af
forskellige bugs.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: underholdsbidrag (og ikke underholdningsbidrag)

Fra : John

Dato : 25-06-04 22:58

"Kasper Laudrup" skrev i en meddelelse

> Det er efterhånden blevet så usikkert at bruge Internet Explorer, at jeg
> ikke kan fatte at alle ikke skifter til en alternativ browser. >
Personligt synes jeg
> det er herligt at bruge eksempelvis Firefox

Mange bruger allerede én eller flere alternative browsere, og Mozilla er ét
blandt flere glimrende alternativer til IE, men bringer ikke den evige
internet-frelse. Heller ikke Mozilla-træerne vokser ind i himlen:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=24101

Nyd endelig din Firefox, men uanset hvilken browser man anvender, er det
stadig vigtigt at holde sin software opdateret:

Mvh John

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 23:03

John skrev:

>Mange bruger allerede én eller flere alternative browsere, og Mozilla er ét
>blandt flere glimrende alternativer til IE, men bringer ikke den evige
>internet-frelse.

Klart, det er jo ikke en Opera ...

--
Bertel

Fra : John

Dato : 25-06-04 23:44

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse

> Klart, det er jo ikke en Opera ...

Hehehe Bertel, du er s'gu streng :)) (og her prøver jeg at gyde velgørende
olie på vandene, og undgå en ny 'religions-krig')

'Også du min datter Opera':
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=21627

Det vigtige må vel stadig være, at fejlene erkendes og bliver rettet.

Mvh John

---

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 25-06-04 23:57

On Sat, 26 Jun 2004 00:44:18 +0200, John wrote:

> Det vigtige må vel stadig være, at fejlene erkendes og bliver rettet.
>
> Mvh John

Fuldstændig enig. Jeg påstår naturligvis heller ikke, at Mozilla er
fejlfri, det ville være en stor fejl at tro noget som helst software er
fejlfrit. Problemet er blot, at Microsoft ikke viser den store interesse i
at komme med opdateringer til Internet Explorer. De fejl jeg henviste til
er ikke blevet rettet. Løsningen er vist at slå javascript, activeX osv.
fra.

Jeg er ikke så bekendt med, at sikkerhedshullerne i Mozilla er blevet
udnyttet aktivt endnu. Dette betyder naturligvis ikke, at man skal føle
sig helt sikker. Personligt kører jeg Linux og Firefox hvilket giver mig
en hvis følelse af tryghed, da stort set alle simple vira og lign.
angriber IE og Windows. Man kan indlede en længere hypotetisk snak om,
hvorvidt dette også ville være tilfældet hvis denne platform var den
mest udbredte, men som det ser ud lige nu, tror jeg man er bedre stillet
ved, i det mindste at benytte en anden (opdateret) browser end Internet
Explorer.

/Kasper

Fra : John

Dato : 26-06-04 00:54

"Kasper Laudrup" skrev i en meddelelse

> Problemet er blot, at Microsoft ikke viser den store interesse i
> at komme med opdateringer til Internet Explorer.

Der har været og er stadig nogle grimme huller i IE, og jeg synes også, at
Bill godt kunne skynde sig lidt mere :)

> Løsningen er vist at slå javascript, activeX osv. fra.

Blandt andet, og det klares fint med et par gode gratis hjælpere, der kun
myrder 'de grimme':
IE-Spyad og SpywareBlaster (passive, bruger derfor ingen resurcer)

> som det ser ud lige nu, tror jeg man er bedre stillet
> ved, i det mindste at benytte en anden (opdateret) browser end Internet
Explorer

N..jooee... det løser i hvert fald nogle af de aktuelle problemer i dag,
men... også dem i morgen? Og i næste måned...? 'The bad boys derude' bliver
jo hver dag dygtigere og frækkere!

Her på godset har vi 2 'putere med hhv win98 og XP samt IE, og har hidtil
kunnet holde 'skidtet fra dørene' med gode og opdaterede
sikkerheds-programmer, to af dem nævnt ovenfor, samt opdatere windows (når
Bill omsider frigiver en ny og spændende patch).

Vi bruger da også 'en anden browser' ind imellem (ingen nævnt, ingen glemt),
og heldigvis er der jo flere gode alternativer. Så kan enhver gøre sit/sine
valg... mens vi venter på Godót (Longhorn).

Mvh John

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-04 01:12

Kasper Laudrup skrev:

>angriber IE og Windows. Man kan indlede en længere hypotetisk snak om,
>hvorvidt dette også ville være tilfældet hvis denne platform var den
>mest udbredte

Selv om vi antager at en anden platform end Windows er mere
sikker, så vil de(t) mest attraktive mål for skadelig kode altid
være de(t) mest brugte program(mer).

--
Bertel

Fra : John

Dato : 26-06-04 01:25

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse

> Selv om vi antager at en anden platform end Windows er mere
> sikker, så vil de(t) mest attraktive mål for skadelig kode altid
> være de(t) mest brugte program(mer).

- og go'e gamle Bill sidder på omkring 90% af markedet.

Mvh John

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-04 01:26

John skrev:

>- og go'e gamle Bill sidder på omkring 90% af markedet.

Han har en stor andel, men jeg føler mig ikke overbevist om at
den er 90 % mere. Det er dog svært at vide, men der er flere
grunde til at mange statistikker viser noget forkert. Dels er
Opera som standard sat op til at præsentere sig som IE (bande,
svovle), dels lokker IE-tilrettede sider mest IE-folk til så
webmaster bliver bekræftet i at der ikke er andre browsere.

--
Bertel

Fra : John

Dato : 26-06-04 01:40

> [...]

> svovle), dels lokker IE-tilrettede sider mest IE-folk til så
> webmaster bliver bekræftet i at der ikke er andre browsere.

Også rigtigt. Og som en 'klog' mand engang har sagt:

Der er tre slags løgn: Løgn, forbandet løgn og... statistik.

Mvh John

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-04 01:47

John skrev:

>Der er tre slags løgn: Løgn, forbandet løgn og... statistik.

Det er løgn.

--
Bertel

Fra : Christian Iversen

Dato : 26-06-04 12:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er løgn.

Nej det er statistik ;)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Gevaldi

Dato : 26-06-04 07:52

John skriblede:

> Også rigtigt. Og som en 'klog' mand engang har sagt:
>
> Der er tre slags løgn: Løgn, forbandet løgn og... statistik.

Det har Bertel aldrig sagt!

--
/Gevaldi

Fra : Kent Friis

Dato : 26-06-04 08:27

Den Sat, 26 Jun 2004 02:26:20 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> svovle), dels lokker IE-tilrettede sider mest IE-folk til så
> webmaster bliver bekræftet i at der ikke er andre browsere.

Og nogle af disse counter-ting er lavet med IE-specifik javascript, så
de kun tæller dem der bruger IE.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 26-06-04 01:31

On Sat, 26 Jun 2004 02:11:48 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Selv om vi antager at en anden platform end Windows er mere
> sikker, så vil de(t) mest attraktive mål for skadelig kode altid
> være de(t) mest brugte program(mer).

Det var netop min pointe. Man skal ikke føle sig 100% sikker, blot fordi
man ikke benytter den mest udbredte platform, men i praksis vil jeg mene,
det er en fordel at benytte en anden browser end IE, netop da den er den
mest udbredte (at Firefox også er en langt bedre browser skader jo heller
ikke).

/Kasper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-04 01:09

John skrev:

>Hehehe Bertel, du er s'gu streng :)) (og her prøver jeg at gyde velgørende
>olie på vandene, og undgå en ny 'religions-krig')

Det var jo også kun en joke.

>Det vigtige må vel stadig være, at fejlene erkendes og bliver rettet.

Enig.

--
Bertel

Fra : John

Dato : 26-06-04 01:22

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse

> Det var jo også kun en joke.

Klart! Og humor er tilværelsens cement...

Så må du også godt ha' en go' week-end ( i Operaen...:))

Mvh John

---

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-06-04 07:47

John wrote:

> [...]
> blandt flere glimrende alternativer til IE, men bringer ikke den evige
> internet-frelse. Heller ikke Mozilla-træerne vokser ind i himlen:

Nu er de huller man hører om i IE vist lang værre end det
nævnte. Det er mest i forbindelse med https at jeg ville
være nervøs for spoofing. Men kan det nævnte hul overhovedet
udnyttes, hvis jeg selv indtaster en https URL på det site
jeg vil besøge? Jeg tvivler.

For sending spam use kasperd@kd.lir.dk and abuse@kd.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Fritz Bach

Dato : 03-07-04 14:16

Fra : John

Dato : 03-07-04 14:45

"Fritz Bach" skrev i en meddelelse
> [...]

Absolut! Og vi er sikre, bare vi skifter til en anden browser!

Eller... er vi?:
http://www.computerworld.dk/sikkerhed/default.asp?Mode=2&AutoArticleID=18774

Mvh John

Fra : Fritz Bach

Dato : 03-07-04 14:20

> [...]
>
>Det er ikke kun "suspekte" man skal
>være nervøs for. Personligt synes jeg
>det er herligt at bruge eksempelvis Firefox:

Hej Jeg vil egentlig også prøve en anden browser,men mange
homebanking kan kun køre med Explore,bla. min bank.Hilsen FritzDK